aangevallen in de wei

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dorothea

aangevallen in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-11 19:53

Sinds twee dagen staat mijn paard van zijn paard-time pensioen te genieten op de wei. Op de stal waar hij staat, zijn er vaste weidekoppels, en dat ging dus een beetje mis toen mijn paard bij een koppeltje gezet werd. De ene ruin van het koppeltje kwam kijken en wilde gezellig een beetje knabbelen, de andere ruin sloeg zowat het licht uit z'n ogen. En dit verwondert mij nogal: de aanvallende ruin was een jaartje geleden z'n beste vriend, ze deden werkelijk alles samen. Hebben paarden niet zoiets als: hé, jou ken ik! Uit het oog uit het hart? Pure jaloezie? Ook op stal was de 'aanvaller' de hele tijd aan het gillen (ze staan naast elkaar). Vandaag toch weer bij elkaar op de wei, maar nu wel met een touwtje ertussen, en dat ging gelukkig een stuk beter. Althans, meneer de 'aanvaller' bemoeide zich er niet mee, de ander wilde weer een beetje kroelen en knabbelen.
Gaat dat aanvallende gedrag nog over?

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 19:55

denk dat het opnieuw de rangorde bepaald moet worden.
soms lijkt het harder te gaan dan het voor hun is. Als ze de ruimte maar hebben tot vluchten en elkaar niet klem kunnen zetten in de hoeken, gaat het vaak wel goed.

Gaat vast over.. of je moet voor hun eigen veiligheid toch maar even het draadje er een weekje tussen laten. Maar misschien slaan ze ook wel door het draad? Want dan zou je wat anders moeten bedenken.

Mocht het er onwijs hard aan toe gaan in stal, niet naast elkaar zetten. Dadelijk slaan ze nog hun hoeven door de trailies.. en geloof me ze krijgen het soms echt voor elkaar. Heel soms wil het gewoonweg niet meer klikken.. maar reken daar maar niet teveel op. Het blijven sociale dieren.

dorothea

Re: aangevallen in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-11 21:04

Die van mij vlucht alleen maar, slaat ook op stal niet. En het is voornamelijk gegil, van wat ik begrepen heb van de stalhoudster. Daar maak ik me niet zoveel zorgen om eigenlijk (althans, nu dus wel een beetje, haha)

LisaFalco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 21:07

Ik denk dat dit vanzelf wel over gaat
Het zal wel iets van dominantiebepaling zijn
Als het te heftig wordt idd apart zetten

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 09:32

dorothea schreef:
Die van mij vlucht alleen maar, slaat ook op stal niet. En het is voornamelijk gegil, van wat ik begrepen heb van de stalhoudster. Daar maak ik me niet zoveel zorgen om eigenlijk (althans, nu dus wel een beetje, haha)

als het alleen maar gegil is.. vind ik het niet zo spannend.
Zorgen voor vluchtruimte en dat ze elkaar niet klem kunnen zetten in de hoeken.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 19:51

Knert schreef:
dorothea schreef:

als het alleen maar gegil is.. vind ik het niet zo spannend.
Zorgen voor vluchtruimte en dat ze elkaar niet klem kunnen zetten in de hoeken.

Zou ik inderdaad ook doen :j.

Ik laat als ze zo doen liever de natuur zijn gang gaan.
Mijn verzorgveulen pest de andere merrie wel eens, nou je moet eens weten wat er dan gebeurt :=.

Alleen als het lang doorgaat en té heftig wordt, zou ik ze uit elkaar halen.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 20:08

Tja, mijn paard heeft een lang verleden van peesblessures achter de rug, dus dat durf ik echt niet (meer). Ze staan naast elkaar in de wei, met alleen maar een draadje ertussen, en dat stelt mij toch iets meer gerust. :D

eline2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 20:13

ik denk dat ze even aan elkaar moeten wennen het komt echt wel goed ;) over een tijdje zijn ze weer beste vriendjes ;)

bentheee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 20:19

Ons paard was altijd de leider van de kudde en was zelf de 'trapper' zeg maar, nu is hij 29 en wordt zelfs door de jonge pony ruinen weggejaagd en getrapt, echt een dominantie probleem idd, en ook volkomen natuurlijk gedrag. In het wild zou hij een gevaar voor de kudde zijn.

Hij staat nu altijd in zijn eentje met 2 schapen, veiliger voor hem.

carry2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 20:20

Ik denk dat ze inderdaad even aan elkaar moeten wennen. Ook is het natuurlijk zo dat de rangorde in de groep bepaalt moet worden. Als jouw paard eenmaal de plek heeft gekregen dan zal het waarschijnlijk gauw over zijn, dat heb je nou eenmaal bij kuddedieren :j