Mijn pony is bang voor sprayen en spuiten wat nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Seigneur3

Mijn pony is bang voor sprayen en spuiten wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-11 09:38

Mijn pony vind sprayen en spuiten zoals wassen en vliegenspray eng
als je het op een doekje doet vindt hij het nog steeds eng
in het verleden heeft hij waarschijnlijk iets in zijn oog gekregen wat moet ik nu doen?
:o
Laatst bijgewerkt door Revanches op 17-04-11 21:16, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Spelling verbeterd voor een betere leesbaarheid.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 10:47

Misschien op een borstel spuiten en zorgen dat hij het niet ziet. En dan hem er mee borstelen.
Of wat op je handen doen en dan over hem heen gaan.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 10:51

Gewoon oefenen. Hij krijgt vanzelf door dat er helemaal niks gebeurt!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 10:52

Ik ken ook zo'n paard. Nietsvermoedend ging ik aan de slag met een bus veerust, paard brak de boel zowat af := Met voorzichtig sprayen met een antivliegenspul dat heel weinig geluid maakt was het opgelost. Ze vond 't nog steeds niet leuk maar het lukte wel.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 10:53

Ga oefenen met bijv een plantenspuit (gevuld met water). Ga naast hem staan en maak zelf spuit/spray geluiden (PSST PSST PSST, zoiets). En ga dan voorzichtig sprayen met water. Niet vastbinden zodat hij in paniek gaat hangen. Laat iemand hem vasthouden en loopt al PSST zeggend om hem heen. de eerste paar keren gewoon niet sprayen, maar laat hem aan de spuit wennen en aan jouw spraygeluiden. Het klinkt allemaal een beetje mal, maar op deze manier kan hij er wel voorzichtig aan wennen. anders moet je vliegenspray op een doekje spuiten en dan over hem heen gaan.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Mijn pony is bang voor spryen en spuiten wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 10:56

Stereo op 10 of naast een draaiende tractor zetten wil ook nog weleens helpen.

Zorro_Bjorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 11:00

Ik wens je sterkte. Eén van mijn pony's kun je ook absoluut niet benaderen met een spuitbus in je hand. Heel af en toe werk het als je met zijn tweeën bent en 1 knijpt hem in zijn oor. Anders kom je er echt niet in de buurt. Ik gebruik nu een spons, daar spray ik het vliegenmiddel op en dan haal ik de spons over de pony. Water en tuinslag is ook zo'n slecht idee....Heb laatst een shampooborstel van Pagony gekocht bij (ik dacht) Divoza. Beetje shampoo erin, opvullen met water en pony denkt dat ie gewoon geborsteld wordt, enige probleem nu is dat de shampoo nog van hem af moet, dat duurt uren met iedere keer een klein beetje water. Maar de aanhouder wint, en gewoon doorgaan tot ie het lekker vind!

_Jorien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 11:01

Mijn paard is panisch voor spray. Ik kan er dus met geen mogelijkheid vliegenspray op krijgen. Ze hebben mij ook wel is de tip gegeven van eerst zelf dat psst geluid te maken. Heb daar alleen nog geen tijd voor gehad. Heb nu ipv vliegenspray een roller en gel. Ook voor het geluid van de roller is hij bang, maar niet zo erg als voor de spray.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 11:05

Het paard valt gerust te desensibiliseren voor de spray, of voor de waterslang, maar je moet wel weten wanneer je door moet gaan bij een schrikreactie, en wanneer je kunt stoppen. Stop je te vroeg, dan sensibiliseer je je paard, als je stopt met sprayen tot hij stilstaan, en misschien zijn lippen likt, pas dan kun je stoppen.
Zoek een beginpunt op, al is het dat je drie meter bij het paard vandaan parallel met het paard moet gaan spuiten, dan moet je daar beginnen. Tast je vervolgens naar het paard toe.
Begin, zoals eerder is opgenoemd, met een plantenspuit met water. Ga met je paard wandelen, met de plantenspuit in de ene, en het paard aan de andere hand. Desnoods spuit je met de spuit terwijl je wandelt. Spuit van je paard af, om hem aan het geluid te laten wennen.
Filmpje hoe dat er uit kan zien....

Voorbereidend werk met stick en plastic zakje (even goed bekijken)

http://www.youtube.com/watch?v=FVNbjYCWF2M

En de vliegenspray

http://www.youtube.com/watch?v=TAanGzFh ... re=related

Seigneur3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-11 11:26

Maar hij merkt het natte wat je op hem smeert
Maaer hij is ook nog maar 6

Ramzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 11:28

De mijne is er ook bang voor. Zelf een hard geluid maken.. Bijvoorbeeld: SSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSTTT en dan sprayen dan letten ze even niet op.

Succes

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 12:15

Seigneur3 schreef:
Maar hij merkt het natte wat je op hem smeert
Maaer hij is ook nog maar 6

Het paardje in het filmpje dat ik net heb neergezet is 1,5 jaar oud...
Leeftijd is geen excuus voor gebrek aan, of fout doorgevoerde training.

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 12:16

Mijne was dat ook, niets van aantrekken en gewoon doorgaan.
Nu geeft ze er niet s meer om! ;)
tenzij die nog jong is :D Dan moet je het veel rustiger aanpakken

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 13:34

De mijne deed dat in het begin ook, bij mijn paardje was het gewoon pure aanstellerij! (ze is wel maar 4 jaar oud) 8)7
Ik deed het gewoon dicht tegen de vacht of staart ofzo en liet de spray zo weinig mogelijk geluid maken.
Terwijl aaide een andere persoon mijn paardje-lief heerlijk over haar hoofdje.
Na een paar keer zonder hulp had ze door dat de spray's helemaal niet eng waren!
Gewoon oefenen! +:)+
succes :)

eamyl20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 13:40

heel simpel koop een vliegendeken en een zonnebril heb ik ook en als dat niet werkt heb je vliegenstickts dat is net een lijmstift

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 13:41

dit probleem hebben wij dus ook. vliegenspray is vliegengel geworden. maar met de slang vind ze niet eng, natuurlijk schrikt ze als je ineens begint te spuiten van vliegenspray, doe het ind. op een borstel ofzo. :D

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 13:49

Ik ga mee met Cassidy. Pak een oude spuitflacon of plantenspuit en vul die met water. Laat iemand je paard vasthouden en ga op een paar meter afstand staan en begin te sprayen. Stop pas als je paard weer rustig stilstaat en beloon hem. Ga een pas naar voren en herhaal het ritueel. Zo ga je steeds verder. Neem de tijd, dit hoef je echt niet in een dag op te lossen. Als je iets wilt bereiken bij een paard, moet je zorgen dat je er ook alle tijd voor hebt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 13:59

Idd, er zit geen klok op een paard....

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 14:00

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 14:02

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 14:03

Cassidy schreef:
Is al opgenoemd in dit topic.

Je hebt gelijk, ik was te snel met posten. :P

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 14:05

heel erg veel oefening baart kunst! echt waar.
laat hem de bus zien en als hij dat niet meer eng vindt spuit je iets voor hem langs. niet in zijn gezicht of op zijn lichaam maar gewoon voor zijn hoofd zodat hij het kan zien. of liever nog iets lager.
probeer dit te oefenen zodat hij het geluid leert kennen en snapt dat het niet eng is.
als het beter gaat kun je oefen door het om zijn hele lichaam te gebruiken. eerst nog niet op hem spuiten maar alleen maar over hem heen en naast hem. als het goed gaat spuit je ook op hem. en daarbij natuulijk belonen als hij doet wat je wilt dat hij doet!
gewoon blijven proberen en oefenen. vind uit wat hij precies eng vindt en ga daarmee aan het werk.
heel veel succes!

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 10:14

Hier hetzelfde probleem. Maar niet om het geluid van de spray, kan namelijk haar staart wel gewoon inspuiten. Zodra de equishine/vliegenspray haar huid raakt wordt ze panisch. Vliegenspray deed ik altijd op een doekje, en het dan op haar huid. Dan is er geen probleem, maar ik vind eigenlijk dat ik haar gewoon moet kunnen insprayen. Afspuiten lukt overigens wel zonder problemen.
Ik heb nog een oude plantenspuit, die zal ik eens vullen met water en een poging wagen.
Raden jullie aan om het in de stal te doen, of er ergens buiten? In haar stal is voor omstanders en zichzelf wel het veiligst.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 10:44

Ik zou het niet in de stal doen, dan heb je kans dat de paniek groter wordt omdat ze nergens naartoe kan. Ik zou eerder voor een paddock, bak of longeercirkel kiezen. Neem een lang touw, een leadrope bijvoorbeeld en begin maar met sprayen. Eerst op afstand en als dat goed gaat, steeds iets dichterbij. Stop pas als ze braaf stilstaat en durft te ontspannen. En neem de tijd, paarden hebben geen horloge. Je hoeft het ook natuurlijk niet in een dag op te lossen.
Veel succes!

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 10:49

Dat is wel een goeie. Dan kan ze niet losbreken, maar wel weglopen. Zal het straks direct gaan proberen :)