Paard is te snel en komt elke keer los iemand idee?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MarjanB

Paard is te snel en komt elke keer los iemand idee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-11 11:57

Hoi,

Ik heb echt een gigantisch leuk paard maar grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr hij is me elke keer te snel af en ik krijg het maar niet voor mekaar dat ie gewoon braaf meeloopt en dat ie ook gewoon elke keer in de wei komt te staan waar ie in moet (en niet los over de parkeerplaats)

Probleem is als volgt.. Paard heb ik nu zo'n 9mnd onbeleerd gekocht, toen ie kwam was ie voor alle mensen bang maar na 2 dagen vertrouwde ie me volledig en kon ik al snel alles met em. Echt super braaf in de omgang en ook heel erg aanhankelijk maar vanaf het begin heel moeilijk met los doen in de bak elke keer als een idioot er van door schieten en niet meer te pakken.. uiteindelijk met heeeeeel veel geduld en oefenen krijg ik em nu rustig in de bak en wacht ie totdat ie los is. Longeren zelfde probleem.. wil niet bij je weg en als hij een meter bij je vandaan is schiet ie weg en kan je bijna niks meer om em vast te houden. Gaat wel steeds beter maar krijg er zo ondertussen een punthoofd van.. Buiten zetten zelfde verhaal echt ineens zo uit het niets is ie weg en je kan proberen wat je wilt maar vasthouden is echt onmogelijk. Heb zelf het idee dat het in het begin angst is geweest en dat ie bij een vorige eigenaar een keer klappen heeft gehad maar nu is het geloof ik ook wel een beetje een draak, maar kan em ook niet echt aanpakken omdat ie dan wel echt in paniek raakt en weer dagen van slag is.. Wil niet dat ie straks een keer losbreekt en dat er ongelukken gebeuren maar wil ook niet dat ie alleen maar op stal komt te staan.. T is echt een schat van een paard maar wordt er nu onderhand toch een keer helemaal gestoord van...

hebben jullie tips?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 12:03

Ga je eens verdiepen in grondwerk? Koop een touwhalster, leadrope en een grondwerkstick, en ga lessen volgen. Grondwerk zet de verhoudingen vanaf de grond recht, creeert respect van je paard voor jou, en leert je de paardenspychologie te begrijpen en beter in te spelen op je paard.

Parelli is een heel goed voorbeeld van wat je met je paard allemaal kunt bereiken. Er staat genoeg op bokt, filmjes op Youtube (kanaal Parelli heet Parellitube) en de website van Parelli is http://www.parelli.nl
Parelli heeft ook een boek geschreven, het heet Natural Horse-Man-Ship en is te verkrijgen via bol.com

Hoe oud is je paardje nu? Als je zelf geen ervaring hebt met grondwerk, zou je kunnen overwegen om het paardje ergens in training te zetten zodat er een goede basis in komt, waar jij vervolgens op verder kunt borduren. Als je zelf geen ervaring hebt met grondwerk zou ik het zelf niet gaan proberen om daar grondwerk mee te gaan doen. Goede dingen zijn net zo snel aangeleerd als de verkeerde dingen, maar verkeerde dingen afleren duurt veel langer. En zo te zien heeft je paard je al flink uitgeprobeerd.
Uit handen geven dus...ook al wil je er nog niet op rijden, een maandje bootcamp voor de nodige basis is echt niet verkeerd...
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 02-04-11 12:08, in het totaal 2 keer bewerkt

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 12:04

Ik denk dat het een combinatie is van geen respect voor jouw en angst. Daarnaast, kent hij longeren? Dat kan namelijk heel goed de reden zijn voor het wegschieten aan de longe.

Ik zou zeggen heel veel grondwerk met hem doen en ernstig aan jullie ban en vertrouwen werken. Het lijkt misschien alsof hij je volledig vertrouwd, maar dat kan net zo goed overgave zijn, omdat een paard alleen ten dode is opgeschreven in de natuur, en dat instinct zit erin hoor.

Dus ja, mijn advies veel grondwerk, tot jij en je paard er flauw van worden. En elke keer kleine stukjes oeffenen met leiden, een paar meter. Als dat goed gaat, beloning geven en er mee stoppen voor die dat. Leer hem dat hij niet bang hoeft te zijn voor jouw, maar dat hij wél respect moet hebben. Hiervoor hoef je overigens geen fisiek "geweld" te gebruiken.

Succes!

EDIT: aanvulling op cassidy, het kan ook met een gewoon halster, een longe en een zweep. Minder ideaal, maar het scheelt investeringen (die dingen zijn relatief vrij prijzig) als je niet zeker bent of het voor jou wat is.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-11 12:08

Shahazai schreef:
Ik denk dat het een combinatie is van geen respect voor jouw en angst. Daarnaast, kent hij longeren? Dat kan namelijk heel goed de reden zijn voor het wegschieten aan de longe.

Ik zou zeggen heel veel grondwerk met hem doen en ernstig aan jullie ban en vertrouwen werken. Het lijkt misschien alsof hij je volledig vertrouwd, maar dat kan net zo goed overgave zijn, omdat een paard alleen ten dode is opgeschreven in de natuur, en dat instinct zit erin hoor.

Dus ja, mijn advies veel grondwerk, tot jij en je paard er flauw van worden. En elke keer kleine stukjes oeffenen met leiden, een paar meter. Als dat goed gaat, beloning geven en er mee stoppen voor die dat. Leer hem dat hij niet bang hoeft te zijn voor jouw, maar dat hij wél respect moet hebben. Hiervoor hoef je overigens geen fisiek "geweld" te gebruiken.

Succes!

EDIT: aanvulling op cassidy, het kan ook met een gewoon halster, een longe en een zweep. Minder ideaal, maar het scheelt investeringen (die dingen zijn relatief vrij prijzig) als je niet zeker bent of het voor jou wat is.

Klopt wel denk ik heeft wel respect voor me maar ook weer niet helemaal en bang ja dat is ie vast ook nog wel maar goed ik heb em nooit op zn mieter gegeven omdat het gewoon niet kan.. en ik het ook niet nodig vind :) t blijft wel lastig.. had het echt goed voor mekaar maar heeft een stalgenootje een keer geprobeerd em buiten te zetten en dat is dus misgegaan en ik ben weer terug bij af :s

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 12:09

Als het paard geleerd heeft dat hij sterker is dan jij, kan een touwhalster net voor dat beetje meer bite zorgen zodat hij niet meer zijn volledige gewicht in de strijd gooit. En een zweep kan doorveren op momenten dat je dat niet wilt. De doorsnee halstertouwen zijn te kort voor grondwerk, en een longe te lang. Een knappe leadrope van een meter of 3 is gewoon essentieel!

Kitsolu

Re: Paard is te snel en komt elke keer los iemand idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 12:12

Dat is ook het meest ideaal, maar net wat ik zeg, als je het eerst wil proberen voor je er volledig mee door gaat, is het goedkoper om het eerst zo te doen. Maar da's een andere discussie :+

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 12:13

MarjanB schreef:
maar goed ik heb em nooit op zn mieter gegeven omdat het gewoon niet kan.. en ik het ook niet nodig vind :) t blijft wel lastig.. had het echt goed voor mekaar maar heeft een stalgenootje een keer geprobeerd em buiten te zetten en dat is dus misgegaan en ik ben weer terug bij af :s

Er is een gezegde: zo zacht als het kan en zo hard als het moet. Als jij te soft blijft gaat het van kwaad tot erger. Correcties moeten gegeven worden in een intensiteit die aankomt, anders creeert het ruis en is het een correctie die je niet had mogen geven omdat het paard leert dat hij sterker is dan jij.

Een paard zoekt een leider. Kan jij die niet voor hem zijn, dan gaat hij het zelf invullen.

En of een paard echt bang is, of door de jaren heeft geleerd door schrikreacties zijn zin te krijgen, is soms ook voor ervaren paardenmensen moeilijk te herkennen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 12:14

Shahazai schreef:
Dat is ook het meest ideaal, maar net wat ik zeg, als je het eerst wil proberen voor je er volledig mee door gaat, is het goedkoper om het eerst zo te doen. Maar da's een andere discussie :+

Mocht je beslissen er niet mee door te gaan, kun je spullen altijd weer verkopen.
Een plastisch chirurg kan ook niet opereren met een slagersmes. Nou ja, kan altijd, maar gaat het resultaat ernaar zijn?
Set yourself up for succes. Begin met de juiste spullen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-11 12:23

Nou ik zal het morgen eens gaan proberen haha ik zal misschien wel iets te veel geduld met em hebben maargoed als je em in zn ogen kijkt kan je wel echt de angst zien.. Ga morgen gelijk eens oefenen met em en hopen dat ik dan zonder zere handen weer thuis kom ;) Heb ook een touwhalter en een touw besteld (bij agradi en de prijs valst wel mee)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 12:27

tipje als je met hem gaat werken: handschoenen aandoen...scheelt brandblaren.
Met een touwhalster zul je overigens moeten gaan leren werken. Het is een werkhalster, dus niet mee vastzetten, niet mee losgooien. Dus ook niet met dat touwhalster op het land zetten. Het breekt namelijk niet, en kan heel scherp inwerken. Vergelijk het maar met een boodschappentas vol je met spullen: een breed hengsel is minder pijnlijk dan een ijzerdraadje. Dus hoe dunner dat touw is, hoe scherper het werkt. Pasvorm van het halster is ook heel belangrijk. En je moet hem echt goed vastmaken, ook daar is info over te vinden.

Je paard moet met dat touwhalster leren wijken voor druk op het hoofd. Eerste reactie is altijd tegentrekken. Dan moet jij vasthouden, en pas loslaten als het paard een stap op je af heeft gezet.
Grondwerkstokken zijn bij verschillende adressen te krijgen.

En voor jou ook nog even een paar filmpjes over grondwerk met een anderhalf jarige. Daar kun je naar gaan kijken, en daar kun je heel veel van leren. De methode die wordt gebruikt is van Clinton Anderson, lijkt heel erg op Pat Parelli...

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... m_o_po0_Ks

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... Qcg5zR-uZk

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... ES2Lxj6Dtc

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... jRYxyMy-d0

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... jqsLwryte4

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... VNbjYCWF2M

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... AanGzFhxts

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... eguCqS4YiY

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... Jvz-340rOA

Veel kijkplezier, en ik hoop dat je de Engelse taal machtig bent.

Op de filmpjes zie je dat de man het paard leert om de achterhand weg te draaien en hem met twee ogen aan te kijken. Two Eyes is better thant two heels. Two Eyes = Respect. En als hij je met twee ogen aankijkt, kan hij zijn gewicht niet in de strijd gooien om los te komen.

En wat vooral bij het schriktraining en het desensibiliseren heel belangrijk is, is dat je moet weten wanneer je door moet gaan, en wanneer je kunt stoppen.
Stop je bij een schrikreactie, desensibiliseer je je paard, en gaat het van kwaad tot erger.
Ga je door tot het paard stil blijft staan of ontspant, desensibiliseer je je paard.
Sensibiliseren en desensibiliseren luistert heel nauw. Dus als je er geen ervaring mee hebt: geef je paard uit handen!

En als je het grondwerk goed hebt doorlopen. Kun je op dag drie van het zadelmak maken, het paard door een dergelijk trailparcours sturen:

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... Hi7YGCKlgE

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 12:43

Ik heb geen ervaring met het touwhalster van Agradi.
Er zijn verschillende modellen en verschillende diktes aan touw.
Maar een touwhalster behoort zo te zitten:

Afbeelding

Alles wat lager hangt of losser zit, kan met een paar flinke schudbewegingen van het hoofd vallen, en dat is niet wat je wilt.

En als je een filmpje wilt zien hoe verfijnd je met een touwhalster kunt werken (je ziet Pat Parelli, en filmpje is helaas met Duitse Voice-over)

http://www.youtube.com/watch?v=2fk9FqHd ... re=related

En Clinton Anderson over problemen bij het leiden van paarden:

http://www.youtube.com/watch?v=yDF16_Nb ... re=related

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-11 12:49

Bedankt voor de tips! Ik ga morgen eens kijken met mn gewone halster en longe of ik er iedergeval voor kan zorgen dat ie niet los komt.. En dat met die hakken.. t klopt helemaal, hij draait zo snel dat hij eigenlijk meteen met zn kont naar je toe staat en dan kan je al niks meer.. Uit handen geven, tja als er iemand in de buurt woont en me tegen een kleine vergoeding wilt helpen altijd goed, maar wil niet dat ie ergens op stal moet staan.. Onder het zadel is ie trouwens wel heel braaf en is er eigenlijk niks aan de hand (gelukkig)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 12:52

Hoe oud is het paard nu dan? En ik had niet begrepen dat hij al onder het zadel is.
Je zou ook met je paard naar een cursus toekunnen als je hem niet uit handen wilt geven.

Nog een filmpje hoe je het halster goed vast moet maken

http://www.youtube.com/watch?v=-b6fW-7ce24

Maak je hem verkeerd vast, dan kan hij zichzelf lostrekken.

En over het snel omdraaien: als je het paard leert om de achterhand weg te draaien en je met twee ogen aan te kijken, kan hij niet zijn hele gewicht in de strijd gooien om los te komen

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... ES2Lxj6Dtc

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 12:56

handschoenen aan doen en paard langs je laten lopen ;'langs je schouder; niet voor je of achter je. als hij idd zichzelf los wil trekken maak dan gebruik van een hengstenketting en doe deze door een halsterring onder de kin naar de ander kant halsterring. wil hij zich maar iets verzetten of lostrekken dan direct een stevige correctie middels een flinke ruk aan de ketting en direct weer ontspannen.
paard enkele passen achterwaarts laten gaan en wachten op ontspanning daarna weer opnieuw.
zo langzaam aan opbouwen. op de wei/bak voorzichtig omdraaien en laten wachten; laat hem zich niet lostrekken; met handschoenen aan heb je meer grip en voorkomt wonden. rustig de hengstenketting verwijderen en belonen met stem en evt wortel of iets.
je zult zien dat het paard uiteindelijk respect voor je gaat krijgen; doe je bovenstaande op de juiste manier en met de juiste correctie dan is probleem binnen enkele dagen al stuk minder of zelfs weg.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-11 13:19

Hengstenketting zat ik zelf ook al aan te denken... maargoed ga gewoon alles proberen, t moet gewoon kunnen dat ie gaat luisteren en dat ook anderen em in de wei kunnen gaan zetten want zo is t echt helemaal niks waard.. Paard is nu 5 en door zn grootte is ie een jaar langer laten staan (zie mn profiel voor meer info ;))

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 13:23

Werken met hengstenketting is symptoombestrijding in dit geval. Paard dat angst in zijn ogen heeft moet leren om je te gaan vertrouwen, heb je op de lange duur veel meer aan dan dat je met spullen gaat werken die onnodig pijn doen. Grondwerk gaat je paard dat vertrouwen in jou geven...een hengstenketting niet.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-11 13:25

Daarom ook touwhalter besteld :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 13:48

Alleen touwhalster gebruiken gaat het probleem niet oplossen, de combinatie met grondwerk wel...

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 14:09

ook als je een hengste ketting gebruikt moet je goed op passen
want als je die ketting goed vast heb en hij trekt zich los ken het zijn dat hij zijn kaak breekt een ketting breekt niet en mocht hij tijdens t vluchten los schieten en er op gaan staan ben je waarschijnlijk verder van huis.

heb je geen kleine weide / paddock waar hij wel zijnn gedrag toont maar eigelijk vrij wel meteen gepakt ken worden?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-11 18:26

Uhh nou wel een weiland maar die is nog aardig aan de maat (net weer gemerkt) Wou nu helemaal niet komen en was helemaal in paniek omdat de andere mensen hun paarden al hadden gepakt.. op een gegeven manier maar een beetje op de monty roberts manier bezig gegaan en uiteindelijk werd ie rustig en kwam ie toch maar bij me.. en was ie erg braaf met naar de stal lopen (200meter). Ga straks nog even bij em kijken en gewoon weer even met em aan de wandel. Bedenk me net ook dat het ook wel erger kan zijn nu omdat ik op vakantie ben geweest en hij tijdens mn vakantie niet in de wei is geweest en alleen maar is gereden (en los in bak) en misschien wat minder aandacht heeft gehad. Ga gewoon vrolijk aan de slag met em en als ik het halser heb ga ik me nog wat meer verdiepen in het grondwerk :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 18:30

Mijn paard was erg verwend voordat hij van mij was en hij had ook de neiging om zomaar ineens weg te rennen als hij ergens naartoe wilde. Soms heeft hij daar nog een handje van. Wat bij hem dan heel goed werkt is z'n hals buigen. Als hij namelijk z'n hals recht kan houden dendert hij dwars door alles heen, ook door mensen.

Wat heel goed werkt is: de hand die aan de kant van het paard is (als je aan de linkerkant loopt dus je rechterhand) aan de kinriem van het halster, met je elleboog naast zijn hals. Wanneer hij er dan vandoor wil gaan prik je met je elleboog in zijn hals, je elleboog is dan een soort van hefboom wanneer je je hand naar je toetrekt. Wanneer je je paard zo omtrekt kan hij minder makkelijk wegrennen, bovendien trek je 'm met z'n hoofd jouw kant op.

Doe ik uiteraard alleen wanneer mijn paard zich niet gedraagt. Wanneer hij rent omdat hij bang is ga ik subtieler te werk.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-11 18:34

:) als ik bij de hals kan dan zou ik het gelijk doen hahahaha maar ik ben 1.65 en paard 1.75 t is net klein duimpje ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 18:46

Halster vasthouden met je linkerhand en met je rechterhand tegen z'n hals duwen dan. Zo'n beetje waar de wervels lopen. Alleen met twee handen is het wel lastiger. En sowieso ook vóór z'n schouder lopen.

Wat ook een idee is: een stap achteruit zetten. Achteruit ja. En dan z'n kop omtrekken. Alleen heb je dan niet de hefboom van je eigen arm en ben je op je touwtje aangewezen.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 19:35

Cassidy schreef:
Werken met hengstenketting is symptoombestrijding in dit geval. Paard dat angst in zijn ogen heeft moet leren om je te gaan vertrouwen, heb je op de lange duur veel meer aan dan dat je met spullen gaat werken die onnodig pijn doen. Grondwerk gaat je paard dat vertrouwen in jou geven...een hengstenketting niet.

dit geval lijkt me geen angst maar een geval van geen respect en opvoeding
heb met paarden gewerkt en moest elke dag 60 paarden op de wei zetten en er waren altijd paarden bij zoals het paard vd ts en dan heb je echt geen zin en tijd om daar mee te gaan grondwerken.
ieder zijn eigen ding en manier natuurlijk maar een paard dient respect vd mens te hebben en als je daardoor ff wat strenger moet zijn mbv een hulpmiddel dan so be it.
in mijn ervaring(ruim 23 jaar) werkt dat beter dan iets anders

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 20:47

Probleem met losgooien in een bak en zich meteen lostrekken kan heel goed aangeleerd zijn.
Rechtstreeks uit stal, flink veel energie, naar de bak waar hij weet dat hij mag rennen. Dat die dan niet meer wacht totdat jij hem loslaat is combi van bewegingsdrang en doen wat hem geleerd is, nl idoot in de rondte crossen zodra je in die bak bent.
Lastig om er weer uit te krijgen. Ga maar eens wat anders doen dan normaal is, zodat hij op jouw commando's leert wachten ipv te anticiperen. Kies een andere plek om hem los te laten, stap een rondje over de hoefslag, etc.