Mijn paard is zo gehecht aan andere paarden :(

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jooliieen

Mijn paard is zo gehecht aan andere paarden :(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 13:36

Als mijn paard alleen in de bak loopt en geen andere paarden ziet, is er niks aan de hand! Hij loopt dan hartstikke fijn.
Maar zodra ik met andere paarden in de bak ga rijden, wil hij er het liefst aan vastgeplakt worden! Hij loopt dan zo dicht op ze, en het liefst er strak achter aan. Zodra ik hem weg stuur van een ander paard, begint hij gelijk te staken (steigeren, bokken) en zit er geen beweging meer in!
Ik wordt hier de laatste tijd zo gek van, als ik met anderen rij! Ik probeer hem wel te schoppen en te slaan met mijn zweep, maar hij gaat dan alleen maar hoger en hoger steigeren, soms krijg ik hem wel weer in galop en pak ik hem even flink aan, meestal is het dan wel over, maar gisteren dus niet! Hij wou gewoon zo graag in de buurt bij de andere paarden.
Verder wil hij ook niet alleen op buitenrit, behalve als ik over de helft ben, dan wil hij ineens wel heel goed lopen! (want hij weet dan, dat hij naar huis toe gaat)
Gisteren dus nog een klein buitenritje gemaakt met de andere paarden, dan rijden we dus allemaal achter elkaar aan, en dan is er niks aan de hand.
Op wedstrijd buiten loopt hij in de dressuurring heel fijn! Maar als ik in de winter start, en het dus binnen is, dan krijg ik hem gewoon niet van de inrijbak naar de wedstrijdring. Dit heb ik ook met het springen.
Verder staat hij dagelijks in de wei met mijn shetlander, en als ik mijn shetlander alleen al uit de wei haal, en ik zet hem gewoon naast de wei neer, zodat hij hem nog wel kan zien, dan wordt mijn paard al helemaal gek.
En ik wordt hier ook gek van haha, ik vind het echt vervelend dat hij zo gehecht is aan andere paarden, wie kent dit probleem?
Hier zijn denk ik niet echt oplossingen voor, want het paard blijft natuurlijk een kudde dier, maar misschien zijn er wel wat dingen die ik kan veranderen.
Alvast bedankt!

Lalee_

Re: Mijn paard is zo gehecht aan andere paarden :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 13:45

Ik volg dit even, zelfde probleem.
Wel iets minder extreem maar als ik in de bak rij met andere paarden, en we rijden langs een ander paard, dan gaat mn pony stilstaan en bokken, steigeren. En als een ander paard voor dr op de hoefslag loopt, kan ik met geen mogelijkheid afwenden. Ik vond dit ook storend voor de andere mensen met wie ik in de bak rij, met zo'n plakkende pony achter hen.. Als ik in de buitenbak rij, dan rent ze terug naar stal. Maar bij sommige paarden is het erger dan bij andere.

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 13:48

Jooliieen schreef:
Ik probeer hem wel te schoppen en te slaan met mijn zweep

Ik heb het probleem nog nooit gehad met mijn paarden (en die lopen in een kudde), dus kan je niet direct een tip geven, maar bovenstaande lijkt me in ieder geval níet de oplossing.
Ik zou eerder zeggen: geduld, rust, je stem gebruiken en belonen zodra hij braaf is, maar wel consequent zijn. Misschien beginnen om hem korte tijd alleen te rijden? Afspreken met iemand dat ze eerst bij je rijden en dan weggaan? Niet terug laten komen, want als hij vervelend wordt en de andere ruiter komt terug, dan kan je paard dat als beloning zien. Maar een korte tijd alleen en dan stoppen met rijden. Zo opbouwen?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 14:05

Schoppen en slaan is nooit de oplossing. Probeer hem dan liever voor de gek te houden. Wees geduldig en consequent. Dus als hij plakt begin je met hem bv iets langzamer te laten lopen, of hem iets weg te rijden van de groep. Laat hem bv eens van te voren al op een volte lopen bij de B - E en galoppeer dan aan.

Geef hem iets moeilijks te doen bv gebroken lijnen. Dan komt hij wel elke keer achter een paard uit, maar hij zal er toch elke keer weer terug komen. Wat voor hem fijner is.

Wat betreft de rest. Je paard moet gaan zien dat jij als leider hem niet zomaar uit de kudde zal halen om hem te voeren aan een hongerige leeuwin met jongen. Dus leer hem jou te volgen. En straal genoeg vertrouwen (en geen woede of ergernis al het niet lukt, of twijfel) uit om hem jou te laten volgen. Oefen moeilijk situaties met hem en help hem er veilig doorheen. Dat kan van iets kleins als een plastic zakje tot aan iets groots als een sloot zijn.
Ik weet wel dat je paard daar misschien niet echt bang voor is. Maar in die situaties kun jij op de grond en onder het zadel tonen dat je weet wat je doet en dat hij best op jou mag vertrouwen en niet alleen op z'n kudde.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 14:23

Je paard is - zoals ze dat zeggen - buddy sour. Wil niet meer bij andere paarden vandaan.

En daar geldt in principe hetzelfde voor als bij een klever (in het engels barn sour). Zorg ervoor dat - als hij in de buurt is van andere paarden, je hem aan het werk zet, en als hij daarna bij zijn vriendje vandaan is, je hem laat rusten. Vraag of iemand met een ander paard wil blijven staan, en rij er vervolgens rondjes omheen. Rij daarna door naar het andere uiteinde van de bak en laat hem daar rusten.

Voor jou even een filmpje en een quote uit een ander topic. Vervang het woordje stal, of hek door ander paard, en je hebt de oplossing. Zal niet snel op gelost zijn, maar je paard moet leren: ander paard = werk, en er vandaan = rust.

Edit:
Cassidy schreef:
Je hebt een klever, en die willen niet van stal weg. Omdat daar vriendjes staan, omdat hij daar met rust gelaten wordt. Omdat hij daar eten krijgt. Omdat hij het iedere keer wint als hij herrie schopt.

Er is een remedie voor. Paarden willen comfort en rust. Dus zorg ervoor dat je in de buurt van de stal het dier hard aan het werk zet, laat hem zijn voeten bewegen, in draf, kleine cirkeltjes lopen van 10m of kleiner, en pep hem daar echt een beetje bij op. Je hoeft niet hard te worden, je hoeft niet te slaan, maar hij moet zijn aandacht compleet bij jou houden.
Vervolgens ga je een stukje bij de stal vandaan en laat je hem daar uitrusten. Zorg dat de periode die je het dier laat rusten ongeveer gelijk is aan de periode dat hij hard aan het werk is geweest. Dus 10 minuten draven en kleine cirkeltjes en achtjes maken, ongeveer 5 minuten rust. En rust=gewoon staan, met ruiter op de rug. Daarna ga je weer terug naar de stal, hard aan het werk zetten, weer een bij de stal vandaan en daar weer uitrusten.
Dus paard gaat link leggen: ik ben bij stal vandaan en krijg rust.
Gaandeweg kun je steeds verder gaan. Op grotere afstand van stal beginnen met aan het werk te zetten, en op grotere afstand laten rusten.
Krijg je op de terugweg een paard dat gaat rennen of overijverig naar huis toe wil, zet hem dan niet meteen op stal, zet hem weer aan het werk, ga weer een stuk bij stal vandaan en laat hem daar weer uitrusten.
Bij het trainen van paarden is het heel belangrijk dat je weet wanneer je kunt stoppen, en weet wanneer je door MOET gaan.

Dit is niet zomaar met een aantal sessies verholpen, maar ga er aan werken want het gaat van kwaad tot erger.

Cassidy schreef:
Bekijk even dit filmpje, het is wel een westernruiter, en het punt waar dit paard naartoe trekt is het hek van de rijbak, maar het is hetzelfde idee. Kleven in het Engels is Barn Sour of Buddy Sour (als hij niet bij een ander paard vandaan wil)

http://www.youtube.com/watch?v=ORd_DX_f ... re=related

Ik hoop dat je het engels machtig bent.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 15:51

Mabotje schreef:
Jooliieen schreef:
Ik probeer hem wel te schoppen en te slaan met mijn zweep

Ik zou eerder zeggen: geduld, rust, je stem gebruiken en belonen zodra hij braaf is, maar wel consequent zijn.

Niet als kritiek, wél als vraag. Wat doe jij dan als je paard je er af wil gooien?
Ik het absoluut met je eens dat je met rust en belonen meer bereikt dan met straffen, maar een paard moet gewoon weten wanneer hij iets doet dat NIET acceptabel is. Als je een dier wil africhten, hoort straffen/corrigeren er nu eenmaal bij.

eelk148

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 16:08

mischien moet je het combineren dus niet allleen straffen maar vooral als hij een keertje goed afwent hem ook overdreven belonen en hem dan weer naar zijn virendejs laten gaan als beloning

mischien helpt het suc6 ermee

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 16:09

Beloning moet volgen op het moment dat hij weggaat, dus rust geven.
Hem terug laten gaan naar het andere paard is geen beloning, want dat wil hij zelf maar al te graag.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 16:10

Jooliieen schreef:
Als mijn paard alleen in de bak loopt en geen andere paarden ziet, is er niks aan de hand! Hij loopt dan hartstikke fijn.
Maar zodra ik met andere paarden in de bak ga rijden, wil hij er het liefst aan vastgeplakt worden! Hij loopt dan zo dicht op ze, en het liefst er strak achter aan. Zodra ik hem weg stuur van een ander paard, begint hij gelijk te staken (steigeren, bokken) en zit er geen beweging meer in!
Ik wordt hier de laatste tijd zo gek van, als ik met anderen rij! Ik probeer hem wel te schoppen en te slaan met mijn zweep, maar hij gaat dan alleen maar hoger en hoger steigeren, soms krijg ik hem wel weer in galop en pak ik hem even flink aan, meestal is het dan wel over, maar gisteren dus niet! Hij wou gewoon zo graag in de buurt bij de andere paarden.

Ga even een moment in de schoenen van je paard staan en bedenk je wat het is om een prooidier te zijn. Afhankelijk voor je veiligheid van een kudde. Dit betekent niet dat je paard een beetje vervelend is, of een beetje bang, dit soort reacties zijn het gevolgd van een, letterlijk, doodsbang paard, die denkt afhankelijk te zijn van andere paarden, voor zijn leven!

Zonder paarden=dood, met andere paarden=levend. Dat is hoe je paard denkt.
Bedenk nu even hoe hij jou ziet, als jij hem op zo'n moment gaat schoppen en slaan.

Je kan dit gedrag zeker oplossen, het eerste wat je moet doen is echt! begrijpen waarom je paard dit gedrag vertoont.

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 16:52

@Sanne83: mooi/goed gezegd.