Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Jooliieen schreef:Ik probeer hem wel te schoppen en te slaan met mijn zweep

Cassidy schreef:Je hebt een klever, en die willen niet van stal weg. Omdat daar vriendjes staan, omdat hij daar met rust gelaten wordt. Omdat hij daar eten krijgt. Omdat hij het iedere keer wint als hij herrie schopt.
Er is een remedie voor. Paarden willen comfort en rust. Dus zorg ervoor dat je in de buurt van de stal het dier hard aan het werk zet, laat hem zijn voeten bewegen, in draf, kleine cirkeltjes lopen van 10m of kleiner, en pep hem daar echt een beetje bij op. Je hoeft niet hard te worden, je hoeft niet te slaan, maar hij moet zijn aandacht compleet bij jou houden.
Vervolgens ga je een stukje bij de stal vandaan en laat je hem daar uitrusten. Zorg dat de periode die je het dier laat rusten ongeveer gelijk is aan de periode dat hij hard aan het werk is geweest. Dus 10 minuten draven en kleine cirkeltjes en achtjes maken, ongeveer 5 minuten rust. En rust=gewoon staan, met ruiter op de rug. Daarna ga je weer terug naar de stal, hard aan het werk zetten, weer een bij de stal vandaan en daar weer uitrusten.
Dus paard gaat link leggen: ik ben bij stal vandaan en krijg rust.
Gaandeweg kun je steeds verder gaan. Op grotere afstand van stal beginnen met aan het werk te zetten, en op grotere afstand laten rusten.
Krijg je op de terugweg een paard dat gaat rennen of overijverig naar huis toe wil, zet hem dan niet meteen op stal, zet hem weer aan het werk, ga weer een stuk bij stal vandaan en laat hem daar weer uitrusten.
Bij het trainen van paarden is het heel belangrijk dat je weet wanneer je kunt stoppen, en weet wanneer je door MOET gaan.
Dit is niet zomaar met een aantal sessies verholpen, maar ga er aan werken want het gaat van kwaad tot erger.
Cassidy schreef:Bekijk even dit filmpje, het is wel een westernruiter, en het punt waar dit paard naartoe trekt is het hek van de rijbak, maar het is hetzelfde idee. Kleven in het Engels is Barn Sour of Buddy Sour (als hij niet bij een ander paard vandaan wil)
http://www.youtube.com/watch?v=ORd_DX_f ... re=related
Ik hoop dat je het engels machtig bent.
Mabotje schreef:Jooliieen schreef:Ik probeer hem wel te schoppen en te slaan met mijn zweep
Ik zou eerder zeggen: geduld, rust, je stem gebruiken en belonen zodra hij braaf is, maar wel consequent zijn.

Jooliieen schreef:Als mijn paard alleen in de bak loopt en geen andere paarden ziet, is er niks aan de hand! Hij loopt dan hartstikke fijn.
Maar zodra ik met andere paarden in de bak ga rijden, wil hij er het liefst aan vastgeplakt worden! Hij loopt dan zo dicht op ze, en het liefst er strak achter aan. Zodra ik hem weg stuur van een ander paard, begint hij gelijk te staken (steigeren, bokken) en zit er geen beweging meer in!
Ik wordt hier de laatste tijd zo gek van, als ik met anderen rij! Ik probeer hem wel te schoppen en te slaan met mijn zweep, maar hij gaat dan alleen maar hoger en hoger steigeren, soms krijg ik hem wel weer in galop en pak ik hem even flink aan, meestal is het dan wel over, maar gisteren dus niet! Hij wou gewoon zo graag in de buurt bij de andere paarden.