veulen weg halen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

IrisenTimo

veulen weg halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 07:47

Hallo

ik heb zelf twee paardjes en daarvan is een veulen die ik bij me paard wil weghalen omdat het niet langer zo gaat. Als ik bijv in de bak of buiten rij gooit ze me eraf en rent ze naar huis dit geeft veel frustratie en angst omdat ik me niet zo druk maak mezelf maar om jet welzijn van mijn paatd. Nu heb ik het veulen bij het paard weg gehaald en in een stal er naast gezet een poosje toen dit beter ging aan de andere kant can de schuur. Het probleem is dat de merrie zich zo druk maak als ik even met het veulentje ga wandelen ookal is het net buiten de stal. Dan zit ze onder het zweet en is ze niet te houden. Zelf ben ik niet bang voor haar maar ik weer niet hoe ik dit het best kan oplossen want ik wil er niet door afdonderen doordaat ze door het lint gaat iemand tips?

ioontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 08:13

Misschien is het beter om het veulen, voor een tijdje, ergens anders te stallen, zodat het helemaal uit zicht (en gehoor) is.
Om het paard niet helemaal alleen te laten staan, zou je misschien een poosje van stal kunnen ruilen met het paard van een vriendin of zo...........
Zolang het veulen in de buurt is, zal het paard als een magneet daar naar toe getrokken worden. Het zijn kuddedieren en beschermen hun veulens.
Na een poosje (een paar weken minimaal denk ik) zal het beter gaan en kan het veulen weer bij je terug komen.

Als dit niet mogelijk is, kun je het best de tijd dat ze elkaar niet zien langzaam uitbreiden. Eerst 5 minuten, dan 6,7,8............... en net zolang tot ze weten dat ze elkaar na die periode wel weer zullen zien. Je kunt dan eerst beter niet gaan rijden, maar longeren of alleen een rondje stappen aan de hand..............

Succes, het is heel vaak moeilijk om moeder en kind van elkaar te scheiden..........

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 11:49

Is je veulen al gespeend? Als je met het veulen gaat wandelen, blijft de moeder dan alleen achter? Zijn er nog andere paarden die ze kan zien? Is er een mogelijkheid om er een paardje bij te zetten? Paarden zijn kuddedieren, en alleen achterblijven is nooit fijn voor ze.

Het terugtrekken naar de stal op het moment dat je op de merrie rijdt is een probleem dat met kleven noemt.

Je zou je merrie in de buurt van de stal hard aan het werk moeten zetten, zodat ze haar aandacht bij jouw heeft, en dan verder van de stal gaan rusten, zodat ze stal niet meteen gaat zien als veilige plek, waar haar veulen staat, waar ze eten krijgt en lekker kan gaan rusten.

Als je je paard standaard ver van stal laat rusten en dichtbij stal laat werken, gaan ze merken dat het niet grappig is om iedere keer naar stal terug te willen. Naar stal trekken = werk. Weg van stal = rust.

Lees dit topic maar eens door en bekijk de filmpjes.

[RT-P] Paard plakt aan stal en erf...

Waar jij nu mee te maken krijgt is een variatie op dit thema.
Wat je zou kunnen doen om te voorkomen dat je merrie zich te erg opwindt is haar op stal zetten met een hele grote hoop hooi.
En haar laten wennen dat haar kind terugkomt.
En met rijden bovenstaande toepassen.
Het wordt vanzelf beter...

Nadai

Re: veulen weg halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 10:06

Ik zou je veulen even wegzetten ja, misschien is dat inderdaad beter.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 10:09

Is het veulen van de merrie zelf en hoe oud is het veulen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 12:43

Anoeska27 schreef:

Ik vermoed dat het om de merrie en het veulen gaat dat in het profiel van de ts staat.
Dan is het veulen van de merrie, en gaat het om een hengstveulen van 2010.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 13:05

Cassidy schreef:
Anoeska27 schreef:

Ik vermoed dat het om de merrie en het veulen gaat dat in het profiel van de ts staat.
Dan is het veulen van de merrie, en gaat het om een hengstveulen van 2010.

Dus eigenlijk een jaarling. Dan wordt het hoog tijd dat hij gespeent wordt. Staan ze echt maar met 2 of zijn er 2 van jou en staan ze wel met nog meer paarden? Want als ze maar met 2 staan kan het ook zijn dat het niet alleen is omdat het veulen van haar zelf is en ze met een ander maatje hetzelfde gaat reageren. Heb je de optie om het veulen tijdelijk ergens anders te zetten en een ander maatje voor je merrie te vinden?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 13:15

Kan is ook groot dat het hengstveulen ineens weet dat hij hengst is en zijn eigen moeder dekt.
Dus uit elkaar halen idd, eventueel hengstveulen castreren als je ze wel bij elkaar wilt houden.
Of je moet wel graag een veulen willen?

Amigo_stan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 17:42

Ik zou het veulen idd uit het zich van de merrie houden zodat ze hem niet kan zien,horen of ruiken. een aller eerste verzorgpaard is nu dood ongelukkig geworden omdat zijn moeder altijd tot hij 16 was bij hem heeft gestaan. en hij is nu echt een soort van depressief.. dus ik zou hem ergens anders stallen? of zoon soort veulenweide dat die met veel veulens bij me kaar is.

IrisenTimo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-11 18:04

Het veulentje is 7 maanden oud het stat nu in een appartementen schuur waar ze elkaar niet kunnen zien er staan verder meerdere paarden daar de merrie staat daar nu bij in de wei