Paardentaal-oren in de nek tijdens training

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Paardentaal-oren in de nek tijdens training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 11:38

Net even filmpje van Lorenzo (flying frenchmen) gekeken, en mij valt opnieuw op wat mij heel vaak bij demo's opvalt; nl toch wel regelmatig zure uitdrukkingen bij de paarden/oren in de nek.

Ik kan dat niet helemaal rijmen met de vrijheid waarin deze paarden hun werk doen en toch ook de momenten waarin ze lol lijken te hebben

Let wel.. ik vind het heel knap, wat de trainers met de paarden kunnen doen. Daaraan geen twijfel.
Maar ik zie zelf een dergelijk gezicht niet graag bij training terwijl het bij onder andere onderstaande voorbeelden niet iets lijkt te zijn waar de trainer zich druk over maakt

Maar misschien hoort het erbij en fixeer ik mij daar teveel op bij training?
Ik weet het, eerlijk gezegd, niet.
Jullie mening?

Een paar voorbeelden

http://www.youtube.com/watch?v=pJHyNspm ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=RkCq99ghhaE (laatste deel)

http://www.youtube.com/watch?v=C3SM-IRpjv4

http://www.youtube.com/watch?v=4-CGESdn ... re=related

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 11:43

Ik weet niet hoe dat bij paarden werkt en het ziet er inderdaad niet vrolijk uit. Maar als ik serieus en geconcentreerd bezig ben kijk ik ook vaak boos.

KayC

Re: Paardentaal-oren in de nek tijdens training

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 11:46

Dat lijkt mij een teken van concentratie.
Zo vaak heeft een paard zijn oren niet eens naar voren, vaak alleen bij spannende/interessante dingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 11:46

Interessant :j
Ik heb zelf ook nog niet ontdekt waaraan het ligt maar die van mij doet dat ook .. terwijl hij wel meewerkt en keuze genoeg heeft om wat anders te gaan doen (wat hij soms ook doet :+ ), toch valt het mij op dat die oren naar achteren gaan. Dit op de moment dat er zeg maar actie bij komt kijken (als hij "moet" gaan draven/galopperen, als hij met mij "moet" meelopen, als hij springt, ... dat soort dingen). Maar waarom? Dat heb ik nog niet ontdekt. Dus ik ga dit wel volgen :)

Ik heb een tijdje terug nog op een ander forum in een topic gereageerd van iemand die zei dat haar pony bij het springen de oren altijd naar achteren deed en ze maakte zich daar wat zorgen om omdat ze niet wilde dat haar pony het niet leuk vond ofzo .. Toen heb ik ook gezegd dat die van mij dat ook doet, terwijl hij wel vanzelf springt (vrijspringen) dus hij zal het vast wel leuk vinden ... En toen ging ik in mijn topic met laatste foto's kijken en toen dacht ik "ey, zo vaak doet die z'n oren helemaal niet naar achter" .. :')

Maar over het algemeen is het zo dat als er actie bij komt kijken de oren naar achter gaan .. is eigenlijk hetzelfde als je in de filmpjes ziet ... en hij werkt wel gewoon mee en lijkt het toch leuk te vinden (aangezien ik hem meestal niet aan een lijn heb kan hij makkelijk ergens anders naartoe, piste is groot genoeg :+ ) .. dus ik heb het antwoord nog niet :)

Concentratie kan een optie zijn :j Maar soms lijken ze (die van mij) echt "boos" te kijken, terwijl ze qua gevoel helemaal niet boos overkomen ... als jullie kunnen volgen .. Die van mij heeft het trouwens ook bij het rijden, zodra er een gang hoger dan stap gevraagd wordt gaan die oren naar achter, daarom niet in de nek, maar wel duidelijk naar achter ... en als hij het niet ziet zitten gaan die wel richting nek :+
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-03-11 11:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 11:47

Ik kijk even mee. Mijn paard doet dit ook als we los aan het spelen zijn. En toch lijkt ze er wel plezier in te hebben, want anders zou een paard toch ook niet bij je blijven vrijwillig?

Ik denk inderdaad wat DjunDjun zegt, concentratie.. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 11:51

Een van mijn pony's liep in het begin als we er op zten ook met zn oren naar achter (niet in de nek)
was hij gewoon in de gaten aan het houden wat we deden. maar nu die gewend is aan dat wij er op zitten. kijkt hij met zn oren naar voren, tenzei we wat tegen hem zeggen. dan gaan zn oren naar achter (waar je zit dus :P )
ik denk dat het geowone en soort van consentratie is ofzo :P

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 11:53

Ik krijg die opmerking ook vaak over mijn pony.
Die doet praktisch alles met haar oren in de nek :+
Aan de ene kant een masker dat ze op heeft, boos kijken schrikt mensen af ;)
En aan de andere kant doet ze het tijdens vrijheidsdressuur uit opperste concentratie.
Als ze iets beu is, kan ze gewoon weglopen (doet ze ook, wanneer ze het beu is :)) ).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 11:54

er is een verschil tussen de oren echt plat tegen het hoofd naar achteren, of een of twee oren gericht naar achteren. plat tegen het hoofd is inderdaad boosheid, maar een of twee oren die naar achteren bewegen, houden de geluiden achter en om zich heen in de gaten.

zoals bij dat eerste filmpje kan ik me voorstellen dat de paarden niet enkel de persoon, maar ook elkaar in de gaten houden. en misschien soms wel wat platter gaan, omdat ze dicht op elkaar werken en dit misschien wat onprettiger vinden.

als je paard flink aan het werk is, denk ik dat hij dus ook de oren gebruikt om wat achter gebeurd/jou in de gaten te houden. oren enkel naar voren is meestal juist een teken dat ze interesse hebben in heel wat anders dan wat jij aan het doen bent. actief orenspel is dus niks mis mee :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 11:58

Net mijn laatste topic eens teruggekeken, loopt ie ook in draf enzo, staan die oren natuurlijk niet in de nek :+ Even verder denken ... als ik op momenten van die foto's een tempoverhoging zou vragen (wat ik ook regelmatig doe) dan gaat het eerste moment die kont eronder, dat hoofd omhoog en de oren in de nek .. een paar passen, en dan loopt ie weer gewoon ..

Ik denk ... een gedeelte concentratie en een gedeelte iets moeilijk vinden (wat dan weer met die concentratie te maken heeft want als je iets moeilijk vindt moet je je daar extra op concentreren). Als ik nieuwe dingen probeer of wil aanleren gaan die oren vaker naar achter dan wanneer ik iets doe wat hij gewend is te doen .. tenzij ik daarin dan weer een tempoverhoging of iets dergelijks vraag, maar dat is ook weer omdat hij dat soort dingen gewoon moeilijk vindt ...

Maar, de paarden in de filmpjes kennen de routines wel neem ik aan ... maarja, misschien geeft de persoon hun net een aanwijzing (die wij niet zien) om te versnellen/af te remmen/dit of dat te doen, waarop zij reageren? En natuurlijk zit je met een publiek en vreemde omgeving die ze ook in de gaten houden :j en de achterkant is de zwakkere kant zeg maar dus zullen ze daar meer hun oren naar richten..

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 13:01

Oren naar achteren in concentratie is idd een ding. Maar ik zie bij 'spelen' en bij VD vaak meer dan alleen naar achteren en ook vaak aangrenzend neiging naar beetje dominant gedrag.

Ik merk bij mijn merrie dat die grens dan ook erg dun is. Een dergelijke uitdrukking ontaard vrij gemakkelijk in dominant gedrag, Daarom is mijn training momenteel gebaseerd op rust en neem ik dergelijke taal serieus. Ik heb het dus liever niet.

Maar de trainers die toch behoorlijk wat kunnen laten zien, schijnen er niet mee te zitten.

ZZonneglans

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 16:42

Ik krijg er ook een wat unheimlich gevoel van.

Bij lorenzo kan ik er niet goed de vinger opleggen, vooral het middelste paard lijkt echt wat nijdig te kijken, ook wat van die opgetrokken neusgaten, of dat richting zijn collega-paarden is of richting baas, of wat dan ook, geen flauw idee.

Bij dat filmpje met die mikey, kijkt het witte paard echt nijdig volgens mij, ik zie daar ook die opgetrokken neusgaten.

Dat filmpje met die lachende mevrouw, dat is wachten op een mep van dat paard, naarmate het filmpje vordert zie je steeds meer dat het paard het moment gaat bepalen waarop het de beloning krijgt, hij kijkt ook steeds dominanter.

Het filmpje met de witte hengst en de 'ballerina', tja, dat is ook wachten op een bok in je gezicht (al dan niet per ongeluk), paard komt niet dominant of boos over, misschien wat nerveus. Ik weet ook niet wat van dat spurten precies ingestudeerd is en wat niet, je ziet het paard op een gegeven moment op haar aangeven ook draaien. Maar die ene bok, dat was eng dichtbij!

Persoonlijk vind ik het aanleren van steigeren en bokken en dergelijke 'kunstjes' riskant, paarden zijn geen honden. Het blijven prooi- en vluchtdieren, van 500-600(!) kg.
Daarnaast, er wordt bijvoorbeeld wel eens geschreven: 'geef dat paard gewoon een mep, paarden onder elkaar doen niet anders', dan denk ik: okee, maar dat paard, begrijpt/weet hij wel dat mensen daar niet goed tegen kunnen? Dus je kunt je wel 'als paard gedragen' tegenover je paard, maar als je dan een paardenreactie terugkrijgt, wat dan? VD met bokken, wegrennen, steigeren en naar je toerennen (wat gewoon aanvallen is, lijkt me) met als reactie een beloning(!), is volgens mij lastig te plaatsen voor een paard, sterker nog, misschien wel schizofreen. Dus ik volg TS helemaal, dat dergelijk gedrag serieus genomen dient te worden.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 18:49

zzonneglans, toch prettig te horen dat ik niet de enige ben die daarbij een wat ongemakkelijk gevoel heeft. Het is idd wat je al noemt, niet alleen de oren in de nek, maar ook de opgetrokken neus, zoals jij noemt/de gezichtsuitdrukking, wat ik bij mijn eigen paarden niet wil zien.
Ik heb momenteel een redelijk dominante merrie met wat lichamelijke problemen en voorheen met een getraumatiseerd paard gewerkt en heb misschien daarom dat wat ongemakkelijk gevoel daarbij. Ik neem en nam zeker bij die paarden ieder signaal erg serieus.
Het getraumatiseerde paard was in het verleden, bij vorige eigenaars, soms zeer agressief. Uit het niets, werd dan gezegd. Ik geloof daar niet zo aan. Signalen worden meestal echt wel gegeven.

Jouw verklaring over die verwarring klinkt aannemelijk in mijn oren. Overigens.. ik werk zelf ook met clicker, maar peins er niet over om bokken en steigeren aan te leren, Net zo min als een aantal andere oefeningen waarvan ik ook denk dat ze risico's inhouden danwel verkeerd kunnen worden opgevat.

Ik ga ook met je mee in je stelling mbt het handelen zoals paarden onderling dat doen.
Ik heb daar ooit eerder een topic over geopend omdat ik vond dat die kreet wel erg vaak werd gebezigd. M.i. weet een paard verdraaid goed dat wij geen paard zijn. Ik denk zelf dat je regels moet opstellen t.o.v. je paard in algemeen gedrag en tijdens training en die helder moet maken aan je paard.
Afspraken , zeg maar. En als je die duidelijk weet te vertalen naar je paard toe, al dan niet met clicker, maar wel met begrip voor het feit dat het paard de regels niet vanzelf snapt maar uitgelegd moet krijgen, komt het, als het goed is, niet op het punt waar een mep nodig is.

Dat is overigens moeilijk. Ik werk er iedere dag aan om de kleine signalen te herkennen, die later voor problemen kunnen zorgen, maar ik leer elke dag bij en ben er nog steeds niet.

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 18:53

Even een offtopic reactie; schizofreen is een 'beetje' de verkeerde benaming ;)

Ik denk dat je zeker moet oppassen bij signalen.
Maar als ik naar mijn eigen merrie kijk, ze weet van mij dat ze het niet hoeft te proberen om mij te domineren.
Dit doet ze zeker bij mensen die ze minder goed kent.
Voorbeeldje van haar dominantie; laat haar rennen in de bak en ze komt op je af rennen met de oren in de nek.
Als jij niks doen, dan rent ze je zeker om ver.
(Dit doet ze dus niet bij mij, maar probeert het wel bij anderen)

justjoycie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 19:42

mijn paard doet dit inderdaad ook als hij aan het vrij springen is of longeren zonder lijn......ik denk dat het concentratie is...ze moeten erg letten op die man en op de andere paarden...er is veel lawaai om hun heen dus ja, ik denk concentratie

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 20:07

Paarden doen zo vaak de oren in de nek als ze communiceren met andere paarden, waarom zouden ze constant de oren naar voren geprikt moeten hebben als jij iets met ze doet?
Oren naar achteren = boosheid is net zo'n onzin als: oren naar voren = blij

Met rijden is een ander verhaal.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 21:09

Nou, we hebben het eigenlijk over een combi van signalen bij oren naar achteren.
Oren naar voor geprikt hoeft niet doorlopend, maar in interactie met andere paarden zie ik de combi oren in nek/opgestrokken neus/zure uitdrukking in de regel om de ander weg te drijven.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 21:12

mijn paard heeft z'n oren altijd naar achter/plat als ik bezig ben met Parelli, vooral met achterwaarts doet ie dat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 21:58

Bij het achterwaarts vind ik dat trouwens wel erg logisch ... ik check ook liever of er niks is voordat ik ergens achteruit naartoe loop :+

Verder, bij zowat elke post die ik lees denk ik "ohja, als je het zo bekijkt ... ", dus ik weet het nog steeds niet goed vrees ik :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 20:40

Nog even terug hierop omdat ik het een interessant onderwerp blijf vinden :Y)
Was toevallig wat filmpjes aan het kijken en hier is een stukje (uitleg) over de oren naar achteren tijdens het komen:

Het is dus inderdaad niet gewenst/interessant .. als een paard naar je toekomt ..
Maar hoe het dan zit als je paard met je meeloopt etc. Ik weet het niet :o

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-11 21:05

Tja, kan het hier alleen mee eens zijn. Ik zie het dus vaker; paard wat naar baas rent met oren in de nek, als kunstje. Dat het hier dominantie wordt genoemd, verbaasd mij niets.
Ik zie nl exact hetzelfde als Rappa op een van de andere paarden afstormt, bv rond etenstijd. En dan doet ze het echt om de andere paarden aan te vallen.

Hoe het zit met het meelopen... ik weet het niet.
Oren echt in de nek/zuur gezicht, is toch iets wat ik ook met meelopen eigenlijk niet wil zien bij mijn paard omdat het vlgs mij een waarschuwingssignaal is.
Maar hé--- dat is vlgs mij dus.

Maar hier zie ik het dus niet bij het meerennen. Wel oren naar achter in de zin van opletten/concentratie, maar geen zuur gezicht/oren echt in de nek

http://www.youtube.com/watch?v=5hPr8-1u ... re=related
Laatst bijgewerkt door liljebo op 03-04-11 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 21:08

Daarom :j Ik kan me er ook in vinden, want inderdaad, als die van mij een ander op de plaats wil zetten (na die alle kleine signalen genegeerd heeft, wat niet veel gebeurt maar toch wel eens :+ ) dan ziet hij er echt niet lief uit := En zo moet hij ook niet op mij afkomen, dan zal ik hemel en aarde bewegen om hem terug weg te krijgen ;)

Maar dat is met naar je toekomen ... Wat bij met je meelopen? Of bij in vrijheid werken (met grotere afstand dus). Wat zou dat betekenen? Want als dan die oren plat gaan maar ze niet naar je (willen) toekomen ... zou het dan ook een probleem zijn?

Edit; ik denk trouwens bij mij persoonlijk dat het wel meevalt met die oren ... heb nu een heel aantal filmpjes van gisteren, waarbij heel wat verkeerd ging ( :+ ) maar ik zie eigenlijk geen oren naar achteren (en dat viel me gisteren ook niet op) terwijl hij met momenten echt niet happy was. Het is wel in het verleden zo geweest, want het viel me echt op, maar nu kan ik het eigenlijk niet meer echt terugvinden .. Misschien verbetert het ook allemaal naarmate de communicatie verbetert?

(is dan voor mij persoonlijk, ons moet je niet in een bomvolle arena steken en vanalles laten doen, dan zal er wel meer verkeerd gaan dan oren naar achteren :Y) Dus wat er daar precies aan de hand is .. ik weet het niet ..).

ZZonneglans

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 11:09

liljebo schreef:
Hoe het zit met het meelopen... ik weet het niet.
Oren echt in de nek/zuur gezicht, is toch iets wat ik ook met meelopen eigenlijk niet wil zien bij mijn paard omdat het vlgs mij een waarschuwingssignaal is.
Maar hé--- dat is vlgs mij dus.
Maar hier zie ik het dus niet bij het meerennen. Wel oren naar achter in de zin van opletten/concentratie, maar geen zuur gezicht/oren echt in de nek
http://www.youtube.com/watch?v=5hPr8-1u ... re=related

Inderdaad, bij dit filmpje zie je dat het paard veelal gefocust is op de trainer. Het filmpje is erg vriendelijk en geeft over het algemeen een goed gevoel (ik kijk dit soort filmpjes met geluid uit, kleurt vaak toch je mening, vind ik), op sommige momenten zie ik, denk ik, dat de trainer haar paard nadoet met lopen ipv andersom, maar weinig tot geen machtsvertoon en dat is wel mooi om te zien.

Wat Sabine eerder al aangaf, oren naar achter bij achterwaarts lijkt me als paard inderdaad verstandig. Leuk filmpje ook trouwens.
Bij focus gaan de oortjes ook naar achteren, maar een zuur gezicht/agressie/dominantie is vaak wel goed te herkennen. Ik vind dat je daar dus áltijd wat mee moet doen, bij meelopen, bij wat-dan-ook!

Het blijft zeker een fascinerend onderwerp, hoe vaak je paarden wel niet nijdig ziet kijken en meisjes/mensen vaak heel trots zijn op de kunstjes, ook als mensen met paard spelen in de paddock en zich laten achtervolgen/sturen door dat paard. Het kan wel onschuldig zijn, maar soms zie je een gezichtsuitdrukking bij een paard, oeioei..

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 11:16

ZZonneglans schreef:
Het blijft zeker een fascinerend onderwerp, hoe vaak je paarden wel niet nijdig ziet kijken en meisjes/mensen vaak heel trots zijn op de kunstjes, ook als mensen met paard spelen in de paddock en zich laten achtervolgen/sturen door dat paard. Het kan wel onschuldig zijn, maar soms zie je een gezichtsuitdrukking bij een paard, oeioei..

Ja inderdaad. Dat is dus ook een van de redenen waarom ik dit topic open. De mensen in de eerste filmpjes zijn ervaren genoeg om echte risico's uit te sluiten, denk ik. Maar ik denk dat dat niet voor iedereen geld en die zure gezichten zie ik ook vaak.

Overigens zie ik ook bij ervaren trainers toch liever een 'normaal' gezicht. Oren naar achter voor concentratie is een heel ander iets en normaal bij een oefening. Maar oren in de nek/zuur gezicht...
Heb er hier ook eentje die daar een handje van heeft. Ben ik niet van gecharmeerd. Ik ben ook bang dat een volgende stap naar agressie dan snel gemaakt is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 11:19

Bij dat filmpje is het inderdaad opletten :j Maar dat is ook weer, veronderstel ik, thuis in de piste zonder publiek en zonder andere paarden .. dus ik denk dat dit laatste bij de filmpjes in de beginpost toch voor een stuk een rol speelt ...

@ ZZonneglans : Ivm dat laatste ... ik heb ooit eens een filmpje (2 eigenlijk) gehad waarbij ik mijn pony liet meelopen met een touw met een wortel eraan (beetje chase the tiger idee maar dat kende ik toen nog niet), daar is ie echt nijdig ... op de wortel ... Maar daar heb ik ook reacties op gekregen dat ik levensgevaarlijk bezig was en mijn pony mij elk moment kon aanvallen enzo, terwijl ik dat totaal niet zo aanvoelde .. Immers, als de wortel ineens verdwenen was (dat valt er nogal eens uit :+ ) dan veranderde pony instant qua gedrag, evenals wanneer we er een andere wortel aan het aanhangen waren, dan kwam ie gewoon gezellig buurten ... Wanneer we dan wegliepen met de wortel werd hij bloedfanatiek ... Ik vond het prachtig, maar blijkbaar is het levensgevaarlijk ... Dat is ook weer een verschil in aanvoelen (en pony al dan niet kennen) denk ik? Als jullie willen kan ik het filmpje nog wel eens opzoeken ;)

ZZonneglans

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 11:45

Ik ben wel nieuwsgierig naar dat filmpje!