jaloers/zenuwachtig paard, stalondeugden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

jaloers/zenuwachtig paard, stalondeugden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 10:21

Ik heb een klein "probleempje" met mijn paardje. Ze is sowieso een paard met een gecompliceerd karakter. Superéénkennig, hangt ontzettend aan me, ronduit vals te noemen tegen "vreemden", maar goed, zoals gezegd, ik kan met haar lezen en schrijven. In mijn opinie is ze een heel onzeker paard die uit angst/onmacht vals gedrag vertoont tegen anderen. Vertrouwen is bij haar heel belangrijk.

Het is een inmiddels 8-jarige merrie (Oliver v. Voltaire x Wolfgang) en we hebben haar zelf gefokt, dus ze heeft altijd al bij ons gestaan. We kennen haar ook door en door en ze was vanaf de dag van haar geboorte al zo qua karakter (ze trapte ons de stal al uit toen ze nog geen 4 uur oud was, dat soort dingen). Ik heb haar steeds veel vertrouwen gegeven en in de omgang en onder het zadel heb ik er echt een superdiertje aan. We zijn een tijdje terug ook in de wedstrijden begonnen en dat gaat ook heel aardig, dus op zich heb ik niks te klagen, maar....

Het probleem is alsvolgt. Als ik op stal ook maar iets van aandacht geef aan de andere paarden (er staan er nog 3) dan wordt mijn paard zo jaloers/onzeker/zenuwachtig dat ze spontaan haar tanden op elkaar zet en luchtzuig-geluiden gaat maken OF gaat staan weven (soms ook een combinatie van beide). Zodra ik mijn aandacht weer op haar ga richten is het gedrag over. Ze doet het ook alleen bij mij. Als mijn ouders (daar staan de paarden en die gaan er dus ook veel mee om) bij één van de andere paarden bezig zijn, dan vind ze dat niet erg en doet ze niks.

Ik vind het behoorlijk storend en ik weet niet helemaal wat ik ervan moet denken. De andere paarden willen ook graag een poetsbeurt en een knuffel, omdat ik de enige ben bij ons die dat doet, maar ik wil ook niet dat mijn paard zichzelf echt in de stalondeugden stort en straks ermee doorgaat.

Dit gedrag komt ook alleen voor als de paarden op stal staan, dus niet op het land.

Wie heeft er een idee over waarom mijn paard dit doet? Is het echt (verlatings)angst/onzekerheid of jaloezie/chantage? Kan me niet voorstellen dat een paard zo ingewikkeld denkt, dus ik denk dat ze wel heel puur en eerlijk is in haar gevoel. Maar wat moet ik ermee?! Negeren? Of toch juist niet.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 11:04

Ik denk aangeleerd. Je zegt zelf als je met een ander bezig bent vraagt ze aandacht en jij geeft die haar. Gewoon negeren dus.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 11:48

zo lees ik het ook wel, als ze vervelend doet,geef je aandacht en houd ze op.

zou dus stapje voor stapje beginnen om haar te negeren.
doet ze vervelend dan loop je weg en kom je pas na een aantal minuten terug...maar wel pas als ze rustig is,anders beloon je haar gedrag weer
helemaal niet reageren, ook niet met stem,niet kijken,maar gewoon weggaan.

zal wel een tijdje duren voor ze het afleert hoor en je moet echt heel consequent blijven in je gedrag.
maar dan gaat het wel over :j