Op de knieën vallen tijdens hoeven krabben

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Op de knieën vallen tijdens hoeven krabben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 11:14

Hoi,

ik train een paard van iemand anders aan de longe.

Uiteraard poetsen we eerst netjes alvorens de training te starten ;)

Alles gaat goed tot de hoeven. Het is 1 bepaald been waarbij hij het telkens probeert weg te trekken.
Als dit niet lukt steigert hij gewoon, als ik dan NOG niet loslaat, steigert hij en laat hij zich met zijn volle gewicht naar beneden vallen.
Ik MOET dan wel lossen of mijn hand zit tussen zijn knie en de grond, maar fijn voor hem is het uiteraard niet.

Bij de eigenaar zelf doet hij dit niet.

Meerdere mensen op stal hebben het eens geprobeerd en allen met hetzelfde resultaat.

Iemand enig idee waarom hij dit doet?
Ik heb zo het gevoel dat hij flink met mijn voeten speelt :+

Dit is trouwens een paard dat naar alles en iedereen beet, niet kon stilstaan, trapte naar wie hij wou, dat heb ik er al uitgekregen met grondwerk.

Dat been blijft echter een probleem.

Zelfs spelenderwijze voetje geven is voor hem heel lastig langs 1 kant.

Verder loopt hij onder het zadel en aan de longe prima!

Wat echter ook opvalt, geen idee of het met elkaar verbonden kan zijn, maar als hij losstaat met een ander paard en het paard komt aan dat bepaalde been,
zal hij ook direct steigeren en happen naar het andere paard en slaan met dat been.

Ik heb mijn eigen theorie al eens overlopen: vaak de ervaring gehad dat vreemd paard hem daar bijt, reactie => steigeren.
'vreemd' mens komt aan been, reactie => steigeren.

Wie heeft raad?

Kirstenn

Re: Op de knieën vallen tijdens hoeven krabben

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 11:17

Is mogelijke pijn uitgesloten?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 11:20

Mogelijke pijn is uiteraard nooit uitgesloten. Paard is in het verleden nog niet gekeurd geweest (4jarige momenteel, als veulen gekocht), maar eigenaresse is er hééél zuinigjes mee en bij het minste dat zij denkt dat hij pijn heeft belt ze de dierenarts. Dit is echter al eens aangegeven geweest aan de dierenarts maar die kon geen pijn vaststellen.

Wat er natuurlijk diep vanbinnen zit is nog de vraag he, of daar wat van pijn zit.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 11:24

hij doet het steeds bij hetzelfde been?....dan zou ik toch het andere voorbeen/hoef maar eens na laten kijken.Dat kan hij dus moeilijk belasten.
Hij loopt niet kreupel of onregelmatig aan de longe?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 11:26

Is het probleem voor of achter?

Wat je kunt doen is proberen met een zacht katoenen touw het been op te tillen, zodat jij niet met je hoofd voorover hoeft, riskeert dat hij op je hand beland of dat je teveel druk op je rug krijgt.
Als je met een katoenen halstertouw gaat werken, kun je rechtop blijven staan, druk blijven houden zonder dat hij je hand plet, en veel langer doorgaan. De uitleg hoe je tewerk gaat heb ik al eerder op bokt gezet, ga even kijken of ik het nog vinden kan, scheelt weer tikwerk.

Probeer ook het voetje eens wat minder hoog op te tillen.

En ik zou er zeker een keer een Osteopaat bijhalen, om de rug te controleren.

Edit:

Cassidy schreef:
Zo heb ik mijn paard leren voetjes geven: met een halstertouw.

Het beste is dat je dit met zijn tweeen doet. De een houdt het paard vast, de ander hanteert het touw.

Neem een lang katoenen halstertouw en haal daar de clip vanaf. Dit om te voorkomen dat het paard jou of zichzelf bezeert mocht hij wel in paniek raken, Katoen geeft geen brandwonden in de kootholte van het paard, of aan je eigen handen, en een ongecontroleerd langsvliegende clip kan heel zeer doen.

Ga met je paard in de rijbak staan en leg het halstertouw in een lus op de grond terwijl je de uiteinden vasthoudt. Laat dan je paard aan stap vooruit zetten zodat hij met zijn voet in de lus gaat staan. Blijf ten allen tijde zeker een meter bij het paard vandaan, ga schuin voor zijn schouder staan, vlak naast het hoofd.
Laat het touw vervolgens met zagende/aaiende bewegingen langs het been glijden, naar boven en weer naar beneden tot je geen reactie meer krijgt, en het paard stil blijft staan. Dit herhaal je aan alle vier benen. Blijf bij de achterbenen naast het paard op buikhoogte staan, zodat hij je bij eventueel uithalen niet kan raken.

Als het paard op alle vier benen niet meer opde aaibeweging reageert ga je wat druk houden. Ga schuin voor het paard staan, laat het halstertouw zakken tot in de kootholte en geef druk tot hij zijn voet optilt. Als hij gaat maaien, niet gaan trekken, gewoon druk houden. Wacht tot het paard het been ontspant, dan laat je het been weer zakken. Dit zal niet meteen vlekkeloos gaan, blijven oefenen. Je moet met behulp van het touw het been op kunnen tillen en weer neer kunnen zetten zonder dat hij gaat hengelen, maaien of trappen.

Als de beweging naar voren goed gaat, maak je een lus in het touw (zodat het niet eventueel van de hoef afglijdt) en legt deze weer om het been, laat zakken tot kootholte. Haal nu het been naar achteren toe, of opzij. Ook hier moet het paard gelaten toestaan dat je alle kanten omgaat met het been, hij mag niet hengelen, niet trappen. En jij mag niet trekken, alleen druk houden.

Let wel, hier zijn doorgaans toch meerdere sessies voor nodig, dit red je niet in een sessie. Maar als je dit goed oefent, blijf je tijdens het oefenen buiten de traplijn van het paard, en kost het je ook je rug niet omdat je iedere keer moet bukken.

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 11:27

als pijn uitgesloten is zou ik het voetje vragen en op het moment dat hij hem geeft meteen loslaten en uitgebreid belonen. dus voordat hij kan klieren moet jij het gewoon al afkappen. en dat dan steeds langer. dan maar een paar dagen dat ene voetje niet uitgekrabt. zo heb ik het mijn merrie ook geleerd die zich (uit angst) bij alle voeten gewoon liet vallen.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 13:15

Cassidy schreef:
Is het probleem voor of achter?

Wat je kunt doen is proberen met een zacht katoenen touw het been op te tillen, zodat jij niet met je hoofd voorover hoeft, riskeert dat hij op je hand beland of dat je teveel druk op je rug krijgt.
Als je met een katoenen halstertouw gaat werken, kun je rechtop blijven staan, druk blijven houden zonder dat hij je hand plet, en veel langer doorgaan. De uitleg hoe je tewerk gaat heb ik al eerder op bokt gezet, ga even kijken of ik het nog vinden kan, scheelt weer tikwerk.

Probeer ook het voetje eens wat minder hoog op te tillen.

En ik zou er zeker een keer een Osteopaat bijhalen, om de rug te controleren.

Edit:

Cassidy schreef:
Zo heb ik mijn paard leren voetjes geven: met een halstertouw.

Het beste is dat je dit met zijn tweeen doet. De een houdt het paard vast, de ander hanteert het touw.

Neem een lang katoenen halstertouw en haal daar de clip vanaf. Dit om te voorkomen dat het paard jou of zichzelf bezeert mocht hij wel in paniek raken, Katoen geeft geen brandwonden in de kootholte van het paard, of aan je eigen handen, en een ongecontroleerd langsvliegende clip kan heel zeer doen.

Ga met je paard in de rijbak staan en leg het halstertouw in een lus op de grond terwijl je de uiteinden vasthoudt. Laat dan je paard aan stap vooruit zetten zodat hij met zijn voet in de lus gaat staan. Blijf ten allen tijde zeker een meter bij het paard vandaan, ga schuin voor zijn schouder staan, vlak naast het hoofd.
Laat het touw vervolgens met zagende/aaiende bewegingen langs het been glijden, naar boven en weer naar beneden tot je geen reactie meer krijgt, en het paard stil blijft staan. Dit herhaal je aan alle vier benen. Blijf bij de achterbenen naast het paard op buikhoogte staan, zodat hij je bij eventueel uithalen niet kan raken.

Als het paard op alle vier benen niet meer opde aaibeweging reageert ga je wat druk houden. Ga schuin voor het paard staan, laat het halstertouw zakken tot in de kootholte en geef druk tot hij zijn voet optilt. Als hij gaat maaien, niet gaan trekken, gewoon druk houden. Wacht tot het paard het been ontspant, dan laat je het been weer zakken. Dit zal niet meteen vlekkeloos gaan, blijven oefenen. Je moet met behulp van het touw het been op kunnen tillen en weer neer kunnen zetten zonder dat hij gaat hengelen, maaien of trappen.

Als de beweging naar voren goed gaat, maak je een lus in het touw (zodat het niet eventueel van de hoef afglijdt) en legt deze weer om het been, laat zakken tot kootholte. Haal nu het been naar achteren toe, of opzij. Ook hier moet het paard gelaten toestaan dat je alle kanten omgaat met het been, hij mag niet hengelen, niet trappen. En jij mag niet trekken, alleen druk houden.

Let wel, hier zijn doorgaans toch meerdere sessies voor nodig, dit red je niet in een sessie. Maar als je dit goed oefent, blijf je tijdens het oefenen buiten de traplijn van het paard, en kost het je ook je rug niet omdat je iedere keer moet bukken.

Het probleem is voor. Ik vind je tip in elk geval heel goed, probeer ik onmiddellijk uit ;)