Grondwerk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xJess

Grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-11 20:39

Hoi,
Ik wil graag met mijn verzorgpaardje een keer grondwerk gaan doen. Maar wat zijn nou simpele leuke oefeningetjes die je kan doen. Want ik heb het nog nooit gedaan, en paardje denk ik ook niet. Maar het lijkt me wel leuk om het gewoon een keer te proberen. Ik weet dat je er ook les enz in kan krijgen. Maar dat hoeft niet, ik wil gewoon graag wat oefeningetjes die makkelijk zijn voor het paard en voor mij. :)
Dus wie weet wat leuks? :D

aeolusnr1

Re: Grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 23:06

Tjaaa eigenlijk doet iedereen die een paard heeft zowiezo al aan grondwerk.
Grondwerk is eigenlijk alles wat je doet met je paard terwijl jij op de grond staat, dus wanneer je je paard uit de weide haalt en je begeleid het paard naar de stal dan ben je dus op dat moment met grondwerk bezig, maar het is dus ook daar dat je heel veel fouten in kan maken, het paard moet jouw idéé uitvoeren en het moet eigenlijk denken dat hij zelf op dat idé is gekomen.
Ook bij zoiets kleins is het heel belangrijk dat jouw lichaam , jouw houding, jouw uitstraling , leiderschap uitstraalt, wanneer dat goed zit heb je een paard die echt exact doet wat je vraagt, je kan dus als het ware zijn voeten plaatsen net op dat plekje dat je in gedachten hebt, dit kan echt heel ver gaan.
Het is onmogelijk dit goed te doen zonder er ook les in te krijgen, echt onmogelijk, er zijn basis regels, er is correctie, er is timing, en net op het juiste ogenblik gaan belonen.

vonny1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 17:33

Ik doe zelf grondwerk volgens emiel voest met mijn paard. je kunt van emiel ook boeken kopen. bijv. grondwerk. als de grondwerk goed gaat kun je ook door met dubbele lijnen enkele lijn en loswerken volgens emiel vind ik ook erg leuk.
Ook kun je cursusen bij emiel volgen of bij mensen die door hem zijn opgeleid.
Zelf doe ik nu ook een opleiding waar grondwerk een groote rol speelt.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 14:16

Voest en parelli doen veel grondwerk, zoek hier meer eens op het forum

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 15:50

Ik heb zelf geen les in grondwerk, maar heb er een heel leuk boek over waar een behoorlijk aantal oefeningen in staan uitgelegd met foto's enz. Ik denk persoonlijk niet dat het kwaad kan om er gewoon zelf mee aan de slag te gaan; al verschilt dit wel per paard. Ik heb zelf gelukkig een heel makkelijk paardje. Ze pikt alles snel op en is erg gericht op mijn stem en lichaamshouding.

Wat ik graag met haar doe is heel simpel, maar toch erg leuk om te doen: gewoon los longeren. Als je een longeerbak hebt, gebruik je die ervoor. Heb je die niet, zet dan een stuk van de bak ervoor af. Als jij richting de achterhand van je paard loopt en hij ziet jou als leider, dan loopt hij/zij weg. Loopt hij niet weg, dan kun je je stem inschakelen (bijv. met je tong klikken, of STAP zeggen), desnoods een keer in je handen klappen. Als hij dan nog niet gaat, niet aan hem gaan duwen en sjorren. Dan kun je inderdaad beter les nemen, want anders maak je het voor jezelf en je paard heel moeilijk. Luistert hij wel, dan beloon je dit met je stem: "goed!"
Dan kun je allerlei tempo-wisselingen gaan doen; kom je dichter bij hem lopen moet hij sneller gaan stappen, zet je een paar passen naar achteren mag hij langzamer lopen. Probeer eens of hij stopt als je op een afstandje blijft staan en "hooo" zegt. Of probeer hem te laten draven, of los naast je te laten lopen en als jij dan stopt moet hij ook stilstaan.

Ik zelf bleek ongemerkt door mijn pony verrassend goed als leider geaccepteerd te zijn. Toen ik met dit 'spelletje' begon, reageerde ze precies zoals in het boek stond dat ze moest reageren. Dat was dus mazzel hebben, want zo wist ik dat ik het goed deed. Heb je nou zelf niet zoveel geluk en luistert je pony maar niet, dan zou ik toch les nemen als je echt ermee door wilt gaan. Maar als hij gewoon braaf doet wat je wil, vind ik persoonlijk dat je best een beetje aan kunt klooien.

SylviaRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 18:36

Balkjes neerleggen. Kun je je paard over heen laten draven. Als het goed gaat kan een volgende stap zijn om er een heel klein sprongetje van te maken.

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 10:10

Ik ben niet zo'n grote voorstander van 'even wat grondwerk doen zonder ervaring'. Ik denk wel dat je het jezelf kan leren als je je echt goed verdiept in de theorie en als je, inderdaad, een paard hebt dat niet snel gefrustreerd raakt. Je zult zelf in het begin heel veel 'fouten' maken (dingen niet goed communiceren met je paard) en mijn ervaring is dat de meeste mensen dan al snel de pony de schuld geven.
De meisjes die ik een beetje les geef in de basis van het grondwerk, krijgen van mij 1 gouden regel mee: nooit slaan! We gebruiken een hele lieve pony die altijd mee wil werken en de meisjes moeten echt beseffen dat het probleem in het geval van deze pony eigenlijk echt altijd bij hen ligt. Maar als je een minder meegaande pony hebt, weet je in het begin eigenlijk niet goed of het niet lukt omdat je pony niet mee wil werken, of omdat je het zelf fout doet.

Verdiep je eens in de theorie, als je een beetje zoekt, kan je op internet al een hele hoop vinden. En kijk altijd eerst of de fout bij jezelf ligt, dat is namelijk zeker in het begin eigenlijk altijd zo...

snoozel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 11:50

Ik doe ook wat grondwerk op mezelf zoals Junia.
Los longeren, af en toe over een balkje lopen, laten volgen en stoppen wanneer jij stopt, de angst van het paard overwinnen enz.

Mijn merrie is ook niet zo'n moeilijke en het grappige is dat ze eigenlijk alles nabootst, als ik met beide voeten spring over een balk, springt zijn ook, als ik er gewoon over loop, draaft zij er ook gewoon over :+
Of wat ook grondwerk is, is je paardje gewoon wat manieren aanleren, bv. ik leer die van mij onder elke omstandigheid in de stal te laten staan met de deur open, dan leg ik soms wortels net buiten haar bereik en dan weet ze dat ze die niet mag pakken, tot ik ze geef.
Of voordat ze in de stal mag, laat ik haar af en toe stoppen om bv. het halster uit te doen en dan stormt ze de stal niet binnen.
En van 'de angst van het paard overwinnen' bedoel ik eigenlijk, het paard overtuigen dat ze je kan vertrouwen. Er was gisteren een stookvuurtje langs de weg om naar de buitenbak te gaan, dus ik moest daar zowiezo voorbij. Uiteindelijk is ze achter mij komen lopen en vanaf dat we ver genoeg van het vuur waren, kwam ze weer naast mij lopen.

Dus je kan van die basisdingetjes perfect op jezelf oefenen, maar je moet wel altijd je kalmte bewaren en niet alles op het paard steken. En als je paardje het niet direct begrijpt, blijven oefenen of toch maar wat lessen nemen of een boek kopen.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 12:08

Je kan heel veel doen op het gebied van grondwerk. Werken aan de hand, werken in vrijheid, aan een dubbele longe, gecombineerd met allerlei obstakels en hindernissen, clickertraining en nog veel en veel meer :)
Maar zoals eerder gezegd, begint 'grondwerk' (want jij bedoelt waarschijnlijk grondwerkoefeningen op basis van houding en lichaamstaal) al bij de stal en het uit de wei halen. Het is je algehele omgang en benadering, wat de basis is van het geheel :)

Je kunt boeken gaan lezen, DVD's bekijken, maar niet iedereen is handig genoeg om theorie naar praktijk om te zetten. Het is soms best handig om iemand te hebben die kritisch kijkt, want er komt veel meer bij kijken dan 'even' een oefening doen :)
Zelf doe ik al redelijk wat jaren grondwerk, maar ook ik neem nog af en toe eens een goede les of clinic, want foutjes sluipen er soms zo in, ook al heb je veel ervaring!

Ik raad zelf toch altijd aan om wanneer je wilt beginnen met grondwerk maar niet weet waar te beginnen, om eens een goede les te nemen of misschien eens te gaan kijken bij iemand die al langer bezig is met grondwerk.

Als je namelijk niet weet wat je precies doet en de achterliggende gedachten en doel van een oefening niet in ogen hebt, heeft het weinig zin en ben je meer leuk aan de hand wat aan het doen, dan dat je gericht ergens mee bezig bent.

Basisoefeningen waar wij mee beginnen hier zijn aan de hand meestal de leidoefeningen, respect voor jouw ruimte, wijken voor druk en van daaruit werken we verder. Daarnaast beginnen wij ook veel in vrijheid, omdat je op die manier ook heel goed je eigen gevoel kunt ontwikkelen en hoe een paard op jouw diverse posities en acties reageert.

Verder vinden wij variatie en afwisseling heel erg belangrijk, dus doen wij veel met balkjes, hindernissen en obstakels :)

mitchellvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 13:46

bedoel je aan de hand of er op