Pony (28 jaar) vertoond agressief gedrag.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xJustMe6

Pony (28 jaar) vertoond agressief gedrag.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-11 18:54

Er zijn vandaag wat dingetjes gebeurd waar ik me best zorgen over maak.

Ik heb een pony van ondertussen 28 jaar oud.
Een knuffelpony is het nooit echt geweest. Eventjes tutten vond hij prima maar niet te lang, dan werd hij chagerijnig.
Niet erg, het was gewoon een pony die graag aan het werk wilde en niet te veel getut.

Als hij zijn dag niet had dan hapte hij wel eens (niet raak bijten! gewoon in je richting happen zo van: nu niet!) Of hij liep gewoon van je weg.
Dat was altijd zijn manier om duidelijk te maken dat hij geen zin had om te werken vandaag.

Vandaag wilde ik hem uit de wei halen. Liep met het halster naar hem toe en hij kwam met zijn oren in zijn nek op me afgedraafd. Dit ben ik van hem gewend. Dat doet hij altijd als hij nog niet zo lang op de wei staat. Ik bleef dus gewoon staan en normaal kan ik hem dan zo pakken. Vandaag dus niet. Hij stopte voor me en ik wou het halster omdoen. Hij draait om en schopt in mijn richting. Ik wist niet wat me overkwam! Ik heb hem nu 8 jaar en dit nog nooit meegemaakt! Ben terug naar de stal gelopen, een zweepje gepakt en opnieuw geprobeerd. Zweepje heb ik gelukkig niet hoeven gebruiken, hij liet zich gewoon pakken. Ik heb hem op de uitloop voor de stallen gezet en ben zelf even wat gaan eten. Daarna wilde ik hem vastzetten om hem te wassen. Liep naar hem toe (hij stond dus niet meer op de wei) en hij begon weer te dreigen, eerst met zijn tanden, daarna met zijn hoeven. Ik heb flink tegen hem staan schreeuwen, daar ben ik niet trots op maar dit is gewoon gevaarlijk! Daarna kon ik hem pakken en heb ik hem dus vastgezet.

Tijdens het wassen heeft hij nog een paar keer geprobeerd om me te bijten.

Ik besloot om maar wat grondwerk met hem te gaan doen. Ben een half uurtje met hem in de bak geweest en hij heeft nog ongeveer 5 keer geprobeerd om me te bijten. Ben heel duidelijk geweest, elke keer als hij het probeerde een brul en een rukje aan het halstertouw. Maar hij bleef bezig....

Na het half uurtje grondwerk heb ik hem losgelaten en sinds dien kan ik niet meer in zijn buurt komen... Zodra ik dichterbij kom dan 2 meter afstand krijg ik tanden of hoeven in mijn richting....

Ik begrijp er echt he-le-maal niks van! Heb hem nu 8 jaar en dit gedrag nog nooit eerder meegemaakt...
Hij weet heel erg goed wat mijn grenzen zijn en gaat daar echt zelden overheen... ALS hij er al een keer over heen gaat is 1 brul of tik genoeg... maar hij gaat maar door....

Iemand die dit heeft meegemaakt en een idee heeft wat de oorzaak kan zijn?!

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 18:56

Is hij misschien zo omdat hij pijn heeft?

xJustMe6

Re: Pony (28 jaar) vertoond agressief gedrag.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-11 19:00

Daar zit ik nu ook aan te denken... hij heeft 4 artrose beentjes.. maar eigenlijk gaat het nu hartstikke goed.
Hij vliegt als een gek door de wei en loopt heel erg soepel. Paar dagen terug wel kreupel van de wei gekomen, denk verstapt maar ondertussen loopt hij weer super.

Hij heeft wel haken op zijn kiezen, tandarts is gebeld en komt over 2 weken. Maar of het daar wat mee te maken heeft? Ik heb echt geen idee..

Vind het ook zo moeilijk.. hij mag echt NIET gericht aanvallen, dus word ik boos. Maar van de andere kant heb ik heel erg het idee dat hij me wat duidelijk probeerd te maken...

Ik ga nu eten en daarna naar hem toe. Zal als ik terug ben hier laten weten hoe het ging..

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 19:03

wel rot idd.

Haken op de kiezen kunnen ook flink zeer doen, hoop dat dat het is voor je, want die zijn zo weggevijld.

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 19:03

He, das vervelend. Denk je wel om je eigen veiligheid?

Toont hij alleen agressief gedrag of is hij helemaal anders? Niet om je ongerust te maken oid, maar aangezien zijn leeftijd dacht ik aan iets van een hersenbloeding. Ik zou hem goed observeren, en er vooralsnog vanuit gaan dat hij een enorme off day heeft;)

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 19:04

Het is best lastig te zeggen wat er met hem aan de hand is waardoor er plotseling zo'n karakter wisseling opgetreden is... Heeft hij inderdaad geen pijn of (niet om je te laten schrikken) wat in zijn hoofd zitten? Dan zie je soms ook een verandering van karakter. Maar wie weet heeft hij gewoon zijn dag niet....

Zie net dat ik bijna hetzelfde zeg als mijn voorgangster.. :o
Laatst bijgewerkt door Aukelizzy op 26-03-11 19:05, in het totaal 1 keer bewerkt

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 19:05

Aukelizzy schreef:
Het is best lastig te zeggen wat er met hem aan de hand is waardoor er plotseling zo'n karakter wisseling opgetreden is... Heeft hij inderdaad geen pijn of (niet om je te laten schrikken) wat in zijn hoofd zitten? Dan zie je soms ook een verandering van karakter. Maar wie weet heeft hij gewoon zijn dag niet....

Twee zielen één gedachte?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 19:05

Ja daar kwam ik ook achter... :D

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 19:08

tessa_brian schreef:
Daar zit ik nu ook aan te denken... hij heeft 4 artrose beentjes.. maar eigenlijk gaat het nu hartstikke goed.
Hij vliegt als een gek door de wei en loopt heel erg soepel.

Loopt hij soepel, of lijkt dat zo omdat hij aan 4 benen kreupel is en de kreupelheid dus niet opvalt?
Klinkt als een paard met pijn om eerlijk te zijn.

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-11 21:18

Iedereen heel erg bedankt voor het meedenken!

Ik hoop indd dat het gewoon door de haken komt..
Maar iets in zijn hoofd heb ik ook aan zitten denken.. al hoop ik heel erg dat dat niet zo is!

Goof, hij loopt echt soepel. 100 % zeker dat hij niet kreupel is en zeker niet op 4 benen. Maar toch bedankt voor het meedenken!

Net even bij hem geweest. Hij kwam met een hinnikje en de oortjes naar voor op me afgelopen. Stond hem in zijn manen te kriebelen en hij leek weer helemaal zichzelf, totdat ik opeens zijn tanden wel heel dichtbij zag komen :7

Ben niet boos geworden maar gewoon weggelopen, hij keek me na met de oren in de nek maar verder gebeurde er niks. Ik liep met een halster in mijn hand langs hem, richting mijn andere paardje. Toen hij het halster zag werd hij weer boos maar hij viel gelukkig niet aan.

Daarna nog even voorzichtig naar hem toe gegaan en toen was hij weer blij met de aandacht. Daar heb ik het maar bij gelaten voor vandaag.

Vind het heel vreemd. Ben in ieder geval heel erg op mijn hoede. Hij zal het echt niet verkeerd bedoelen, beestje is goudeerlijk maar ik zie wel in dat ik heel goed op moet passen als hij zo is als vandaag.

dropfruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 21:39

Moeilijk om te zeggen wat het kan zijn.
Ik zou hem mogen ook nog goed in de gaten houden,
Het is wel vreemd dat hij opeens zo omslaat in gedrag.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 00:43

Hij kan misschien pijn hebben in de aanhechting van zijn hoofd naar hals en daar drukt een halster op? Daar hebben veel paarden last van vlgs een osteopaat en geeft oa ontzettende hoofdpijn, drukpijn ook.
Het zo ontzettend bijten opeens is imo geen dominantieprobleem maar een heel duidelijk: BACK OFF.
Je kan het idd niet accepteren maar misschien helpt het om eens uit oude routines te stappen?
Kijken wat er dan gebeurd? Bv niet fluiten als je de wei inkomt, of hem niet halen maar wachten tot hij komt of of of..verzin het maar. Alsof het een vreemd paard is.
Ik ben benieuwd of hij dan net zo reageert of dat hij zich ergens tegen routines verzet.
Stap 2 zou dan zijn, welke routines. Zomaar een brainflash hoor. :)

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 09:23

Het lijkt er inderdaad op dat hij agressief reageert op het halster...

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 09:29

Ik denk meteen aan iets in zijn hoofd.
Op een stal waar ik heb gestaan was een pony die dement was en die kon ook heel vreemd reageren.
Soms kan dit gevaarlijke situaties geven.
Ik denk dat je het paardje echt moet laten onderzoeken want dit word te gevaarlijk.
Zo word niemand er blijer van, je pony niet en ook jij niet.

Of heb je hem altijd teveel zijn zin gegeven?
Dan is die nu de grens aan het zoeken.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 09:37

Mijn verzorgpony, hele lieve maar dominante Shetlander, heeft ook nooit zo gedaan.
En ineens begon ze naar andere te trappen, en soms ook naar mij.
We zijn tot de conclusie gekomen dat ze ons de afgelopen tijd heeft uitgeprobeerd, en wij dat onbewust hebben toegelaten.
Ik heb geluk dat ze nog een beetje respect naar mij had, want anders was het helemaal fout gegaan.
Dankzij mensen van bokt weet ik nu hoe ik haar aan moet pakken; Komt hij dreigend op je af rennen?
Maak je groot en boos(borst naar voren, schouders naar achter, pony strak aankijken). Toen mijn verzorgpony op mij af kwam draven om me weg te jagen(werkte bij andere wel), dan maakte ik me groot, en keek haar echt strak aan. Ze stopte en ik hoefte geen stap verder te gaan.
Maar die pony trapt naar JOU, jij laat dit toe, hij is de baas.
Breng daar NU verandering in. Hij kan een rotschop terug verwachten als hij zo naar jou doet, is hij nu helemaal?
Ik heb dit ook zo bij Zorro gedaan(maar dan met een tik). Ze heeft niet meer naar me getrapt, en we zijn al hard opweg om weer een goede 'rangorde' te krijgen.

Kijk eens in dit topic: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=119&t=1439947&hilit=dominant
Aan al deze tips heb ik veel gehad...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 16:17

Als ik dit zo lees, na 8 jaar, betwijfel ik sterk of dit een gedragsprobleem is of met leiding geven te maken heeft.

Ik denk dat ook echt aan gezondheidsproblemen. Ik heb zelf een 18 jarige merrie gehad met artrose die op een bepaald moment echt flipte . Goed... zij werd niet gevaarlijk tov mij, mogelijk omdat ik nooit iets van haar vroeg, maar wel degelijk t.o. andere paarden. Ze ging echt vreemd gedrag vertonen en werd redelijk paranoide

Agressief gedrag heb ik twee keer gezien bij oudere honden. Nu weet ik wel dat een hond geen paard is, maar ook bij honden kan agressief gedrag met leiderschap te maken hebben. Maar niet als je zo'n beest al een levenlang hebt en het gedrag wordt opeens gevaarlijk.
DA ontdekte in beide gevallen ernstige gezondheidsproblemen.

Ik denk, eerlijk gezegd, niet dat het alleen de tanden zijn. Nooit een dier meegemaakt dat daar agressief van werd. Maar dat de artrose ernstig opspeelt (een vluchtdier laat nauwelijks pijn zien tenzij het echt niet meer anders kan) of andere inwendige problemen lijken mij zeer waarschijnlijk
Praat er eens met een dierenarts over met een zeer goede kennis van paarden.
Ik vrees dat je dit niet gaat oplossen dmv training of wat dan ook.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 16:40

28 jaar...ik mag er niet om lachen, maar het is zo herkenbaar bij oude paarden.
Dementie heet zoiets..klinkt raar, maar ook bij paarden kan dat gebeuren.
Ik heb een kwpn ruin gehad dat was een luchtzuiger eerste klas....van de een op andere dag is dat gestopt.
Af en toe zeiden we ook tegen elkaar op stal, als hij ietwat verbaast stond te kijken...die denkt...ik mis iets, maar wat?
Oude pony's die inderdaad ineens het baasje gingen spelen, ook tegen de baas...mij dus.
Maar ook in de groep een andere status kregen in hoogte van rang.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 16:52

Dementie is inderdaad ook een mogelijkheid. Heb ik ook bij honden meegemaakt, dus kan m.i. logischerwijs ook bij paarden voorkomen.
En ook dat valt niet op te lossen met training, vrees ik.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 16:57

Nee, valt niet op te lossen, maar je kan er wel mee leren omgaan!
En al zijn ze nog zo dement baasje aanvallen mag natuurlijk nooit he!

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 17:46

Maar hoe los je dat dan op?
Wel een goede vraag, hoe corrigeer je dat gedrag als het écht dementie is..en herhaalt zich dat dan telkens?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 19:05

aerdenhout1 schreef:
Nee, valt niet op te lossen, maar je kan er wel mee leren omgaan!
En al zijn ze nog zo dement baasje aanvallen mag natuurlijk nooit he!

Zal er, denk ik, aan liggen hoe ernstig het is.
Heb een hond mee gemaakt die dement was en 100% de weg kwijt. Wist echt niet meer wat hij deed,
Dan kun je een misstap straffen, maar zijn ze het na een minuut weer vergeten

Dat buiten beschouwing gelaten, mag je ernstige lichamelijke problemen net zo min uit sluiten.

Ik zou dus met de dierenarts overleggen.

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-11 21:19

Iedereen weer heel erg bedankt voor het meedenken!

Jesito en EskeGirl, ik weet voor 99% zeker dat dit geen dominantie probleem is. Pony kent de grenzen erg goed. Gaat daar echt zelden overheen en ALS hij er al een keer overheen gaat word hij meteen gecorigeerd en is het ook gelijk klaar.

Dementie.. het zou zomaar kunnen. Heb eens nagedacht en er zijn de laatste tijd nog wat vreemde dingen gebeurd.
Even een voorbeeldje: Pony stond op de uitloop voor de stallen (tegels) en kan vanaf daar gelijk doorlopen naar de bak. Doet hij regelmatig, lekker even rollen. Ik stond dus op de uitloop de mest op te ruimen en opeens wil hij gaan rollen. Op de tegels???? eerst met een voetje schrapen en daarna ging hij liggen. Kreeg hem gelukkig net omhoog voordat hij omrolde. Toen stond hij me even aan te kijken alsof hij het even niet meer begreep. Toen heb ik hem bij het halster gepakt en met hem mee naar de bak gelopen, daar ging hij toen rollen. Maar eerst wou hij dus gewoon op de tegels rollen?? Was wel apart maar verder niet over nagedacht.

Vandaag leek hij eerst weer helemaal zichzelf. Totdat het halster om moest... hij werd boos. Hij heeft niet in mijn richting getrapt of gebeten maar de oren gingen plat in de nek en dat halster mocht NIET aan. Ben heel rustig gebleven en uiteindelijk na heel veel geduld hebben is het gelukt.

Daarna heb ik hem naar de zomerwei gebracht. Daar een paar keer bij hem gestaan, even een kriebel geven, niks aan het handje. Ook toen ik hem af de wei ging halen liet hij zich zonder problemen pakken.

Toen ik hem uit de wei heb gehaald heb ik hem in de bak gezet, half uurtje later wilde ik hem pakken. Dat had ik gedroomd. De oren gingen plat in de nek en hij kwam in volle galop op me af. Ben toen toch maar even boos geworden. Heb mezelf groot gemaakt en een brul gegeven. Toen ging hij bij me weg maar kon weer niet in zijn buurt komen....

Uiteindelijk heb ik hem kunnen pakken en was er niks meer aan het handje. Heb hem zijn bix gegeven. Nog lekker even bij hem gestaan en hij was weer helemaal de pony die ik kende. Ging de deur van de zadelkamer op slot doen, ik kom terug en weer kan ik niet in zijn buurt komen.....

Hij heeft vandaag niet meer in mijn richting gebeten of getrapt dus dat is gelukkig al een plus punt. Maar hij laat zich van het ene op het andere moment niet meer aanraken..

Dierenarts komt over een week of 3 voor vaccinaties tegen tetanus en influenza, ga dit gedrag dan ook even melden en kijken wat hij ervan zegt...

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 22:16

In ieder geval ontzettend uitkijken dan. Als hij zo onberekenbaar is, om welke reden dan ook, iig een touwtje meenemen om je ruimte af te bakenen. Wat helpt is een leadrope met een klein zwieptouwtje eraan. Dat maakt een hoog geluid wat wel af kan schrikken.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 07:31

Ik denk ook aan iets in zijn hoofd, het is al een oud paard, zou het geen dementie kunnen zijn? Of zoiets? Dit is echt váls gedrag, lijkt me echt eng joh, sterkte!!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 07:53

Goed idee om er met da over te praten. Lijkt me idd echt dementie of iets fout in dat koppie.
Ben iig voorzichtig. Maar ik denk dat je dat zelf ook allang begrepen hebt.
Beestje kan er niets aan doen
(hoewel het idd wel verstandig is om jezelf te beschermen, zoals je al doet)