Haflinger valt aan tijdens longeren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pegasus123

Haflinger valt aan tijdens longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-11 01:09

Hoi,

Ik help een goede vriendin met het in conditie brengen van haar paarden, ze heeft 2 haflingers en een Noord Zweedse Draver. Maar 1 van de 2 haflingers (bijna 16) flipt gewoon met longeren. Ik heb veel cursussen gehad op paardengebied en ik ben ook heel wat gewend van verschillende paarden, maar hij valt gewoon echt aan met de intentie om je te doden.

Ik liet hem de eerste keer met 1 longeerlijn lopen nog zonder zweep, en hij draaide zich om en komt recht op me af, ik pakte de longeerzweep en stuurde hem nog een keer de ring door, en hij viel me weer aan. Toen heb ik het los geprobeerd, met alleen de longeerlijn om naar zijn kont te zwaaien zeg maar, veel zullen het al begrijpen, en het ging goed voor 3/4 rondje toen bokte die komt ie op me af lopen en bokt en trapt uit richting mijn hoofd, ik dook gelukkig naar beneden op dat moment, maar wat ik ook deed ik kwam niet bij hem uit de buurt, zodra ik rechtop stond haalde hij weer uit, na een 15 min. durende strijd tussen mij en de haflinger kwam mijn vriendin van voren en sleurde hem weg. Ik weet echt niet meer wat ik moet doen, naast niet longeren dan. Ook met dubbele lijn werkt overigens niet door de trappen die ik daarvan heb gehad liep ik 4 gebroken en 7 gekneusde ribben op, aan 2 kanten.

Helaas weten we zijn verleden niet helemaal, maar weet iemand iets, want ik ben momenteel bereid alles te proberen. O, het gaat wel goed met zweep en longeerlijn als er iemand naast loopt overigens. En het is minder erg als ik de zweep vast heb dan als ik de longeerlijn vast heb. Alle suggesties zijn welkom!

Groetjes!

Tigra_

Re: Haflinger valt aan tijdens longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 01:12

Misschien is het verstandiger om het dier naar een trainingstal te brengen en dat ze daar met hem aan de slag gaan of iemand die aan huis komt. De verhoudingen liggen duidelijk niet goed en zo te lezen wordt het een beetje te gevaarlijk en zijn jullie daar nog niet ervaren genoeg in. Door een professioneel iemand in te schakelen en daarna met begeleiding lijkt me de beste optie.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 01:15

Hmm.. eerst achterhalen wat er in het verleden gebeurd is en kijken naar jezelf.
1. geef ik de goede lichaamstaal af
2. is er iets naars in het verleden gebeurd?

Zo ja ga dan rustig proberen met grondwerk en respect kweken voor bijde partijen zo nee.. (dus pure dominantie)

Geef je em toch een knal als ie op je af komt.
VOOR ie gericht naar jou toe trapt en op je afrent (dus al tekens afgeeft) moet je: 2 x waarschuwen (met stem) komt ie dan nog op je af direct een klap met de zweep (op de grond) Als ie dan nog naar je toe gaat geef je em maar is een lel ,maar alleen mocht ie toch niet ges chroken zijn van de knal op de grond.

MAAR dit alleen als de rest uigesloten is!

Pegasus123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-11 01:19

Al geprobeerd 2 maanden terug, de trainingsstal dan volgens mijn vriendin deed hij het goed daar en toen hijt erug kwam bij haar kon de trainer er zelf ook niks mee, en ik doe het momenteel onder begeleiding van een Britse vrouw, met een eigen trainingsstal en ze is ook echt professioneel ze heeft me vaker geholpen. Morgen komt er iemand kijken hoe het gaat aan de longe, en wij zijn inmiddels in zijn verleden aan het wroeten om te kijken of hij vroeger mishandeld is. Of dat het te maken heeft met de omgeving waarin hij staat, omdat hij het wel deed bij de trainingsstal. :S het is sowieso een paard met gebruiksaanwijzing van hier tot aan tokyo maar goed, dit hadden we geen van allen verwacht.

En ik heb zelf cursussen gevolgd in VS en Engeland om met paarden te trainen, ondanks de gebruiksaanwijzing heef thij enorm veel respect voor zijn eigenaar en ook voor mij, het is een perfect rijdier en grondwerk gaat prima, maar bij longeren knapt er iets. Stemwaarschuwingen werken niet, klappen met zweep werkt niet, hem een knal verkopen met zweep werkt ook niet, vandaar dat ik echt ten einde raad ben.

Nu weet ik dat ik de verkeerde lichaamshouding zou afgeven als ik hem nu zou longeren, omdat ik gewoon deels bang ben om hem te longeren. Daarom heb ik ook een professional ingeschakeld, maar goed zij is er nog maar een weekje dus ik moet nu meerdere opties gaan bekijken :s

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 01:22

als echt alles verder goed gaat: aan de hand, grondwerk, stalgedrag, rijden......
Waarom dan perse willen longeren. Dier is 16, die ga je echt niet meer veranderen....

Pegasus123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-11 01:25

Omdat ze zwanger is en geen stapmolen tot haar beschikking heeft, maar hem op een andere manier wil laten bewegen omdat ze niet durft te rijden met een zwangere buik vanwege veel miskramen.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 01:28

Wandelen ;)

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 01:34

Als ik jou was zou ik na de eerste aanval de bak zijn uitgelopen om de longeerzweep te pakken om even keihard in te komen als ze het nog eens deed. Als ze drachtig is snap ik dat je daar wat voorzichtiger mee bent maar dan zou ik ook niet een kwartier lang zonder zweep door gaan klooien. Ga dan gewoon niet longeren en ga wandelen. Ik geloof je best dat je allerlei opleidingen hebt gevolgd maar wat heb je nou zoal geprobeerd behalve een beetje met de longeerlijn wapperen? :?

Respect voor jou zie ik trouwens niet terug in je verhaal. Ze valt je nota bene aan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 01:39

Ik denk dat de vriendin zwanger is...en niet het paard :D

Ik zou het dier compleet vrij geven, niet longeren, niet op conditie brengen (voor wie dan?) zelf geen risico lopen. Tegen de tijd dat je vriendin weer aan rijden toe is, kun je verder kijken.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 01:43

Cassidy schreef:
Ik denk dat de vriendin zwanger is...en niet het paard :D

Oh :')

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 13:01

Pegasus123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-11 11:28

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 12:09

Ik denk dat de haf ergens iets verschrikkelijks heeft meegemaakt met longeerwerk.
Paard associeert het longeren als een bedreiging.

Het longeren moet opnieuw in combie met grondwerk.
Probeer het eens met veeeeeeeel belonen,laat de pony een half rondje lopen in stap en dan terug komen naar jou(vraag hem terug),geef een beloning en begeleid het dier weer terug naar de cirkel.
Zo bouw je dat op,het moet een leuk iets worden en geen dwangmiddel.
Doe het in het begin ook niet langer dan 10 minuutjes,stop op het moment dat ie het goed gedaan heeft,en weer heeeeeeeeel goed belonen!!!

Laat zowiezo de zweep weg die is nergens voor nodig en maakt het communiceren alleen maar lastiger.

Pegasus123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-11 13:30

funnyhorses schreef:
Ik denk dat de haf ergens iets verschrikkelijks heeft meegemaakt met longeerwerk.
Paard associeert het longeren als een bedreiging.

Het longeren moet opnieuw in combie met grondwerk.
Probeer het eens met veeeeeeeel belonen,laat de pony een half rondje lopen in stap en dan terug komen naar jou(vraag hem terug),geef een beloning en begeleid het dier weer terug naar de cirkel.
Zo bouw je dat op,het moet een leuk iets worden en geen dwangmiddel.
Doe het in het begin ook niet langer dan 10 minuutjes,stop op het moment dat ie het goed gedaan heeft,en weer heeeeeeeeel goed belonen!!!

Laat zowiezo de zweep weg die is nergens voor nodig en maakt het communiceren alleen maar lastiger.

Dank je, dit advies heb ik ook via pb gekregen, en ik ga het morgen met een begeleider uitproberen!

teugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 13:38

Dubbele longeerlijn en daar mee longeren,
zo kan je 't paard sturen ;)
werkt perfect *D

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 14:06

En Pegasus..........draag een cap!!!(als je dit nog niet deed)Ook tijdens longeren,een hoef wil je niet op je hoofd voelen.

Pegasus123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-11 14:33

funnyhorses schreef:
En Pegasus..........draag een cap!!!(als je dit nog niet deed)Ook tijdens longeren,een hoef wil je niet op je hoofd voelen.

Na de eerste keer heb ik idd een cap gedragen! Veiligheid voor mij komt toch op de eerste plaats :)

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 14:48

Pegasus123 schreef:
funnyhorses schreef:

Na de eerste keer heb ik idd een cap gedragen! Veiligheid voor mij komt toch op de eerste plaats :)

+:)+ goed zo!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 23:21

Toch is dit een duidelijk dominantie probleem, als je dit echt goed hebt kan longeren geen probleem meer opleveren.

AppelQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 20:29

ik zou hetmet geduld proberen. ga eens met hem aan de hand lopen in de longeercirkel? f geef hem daar zijn hooi als dat kan ? maak die circel ene leuke plek. en beloon hem als hij het goed doet. Ook zou de help van een instructeur inroepen geen kwaad kunnen in mijn ogen. Kijk eens naar een leuke grondwerkleraar ?

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 09:08

heb je deze adviezen al geprobeert en gaat het al beter?

Nadai

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 10:12

Tigra_ schreef:
Misschien is het verstandiger om het dier naar een trainingstal te brengen en dat ze daar met hem aan de slag gaan of iemand die aan huis komt. De verhoudingen liggen duidelijk niet goed en zo te lezen wordt het een beetje te gevaarlijk en zijn jullie daar nog niet ervaren genoeg in. Door een professioneel iemand in te schakelen en daarna met begeleiding lijkt me de beste optie.

kimendana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 11:54

Ik hoop inderdaad dat je wat aan de adviezen heb gehad. Verder ga ik ook mee met Tigra_ Je kunt het beter door een proffesioneel iemand laten doen dan het zelf nog erger maken. Als alles niet lukt, het longeren maar opgeven. Het moet toch voor zowel mens als paard leuk zijn om met elkaar bezig te zijn?