Internet is een geweldig medium en tegenwoordig is het gemakkelijker dan ooit om een massa informatie te vergaren, onder andere over paarden en alles erom heen.
Zeer waardevol, maar....
Ondertussen heb ik het gevoel bedolven te zijn onder de info en dat is nogal benauwend.
Temeer omdat ik graag WIL leren.
Achtergrond in het kort:
Grote delen van mijn leven met paarden doorgebracht
Veel les gehad van verschillende instructeurs, waaronder zeer goede, lang geleden.
Groom geweest bij wedstrijdruiter als jong ding.
Gereden, paarden ingereden en paarden op keuringen voorgeleid(na training thuis) op keuringen
Trektochten gemaakt in het buitenland te paard
Beetje gemend
Vrijwilliger geweest bij paardrijden voor gehandicapten
Eigen paarden gehad
clubconcoursjes gereden (dressuur en springen en duo springen...gewoon voor de lol)
etc.
Wedstrijden bleek mijn ding niet. Paarden wel.
Lang geleden (25 jr?.. ben inmiddels 50) begonnen met het lezen van Hemfling. Later clinics van Voest gevolgd in zijn begin tijd, zelf geexperimenteerd met mijn zeer brave geduldige oudere paardje en weer tijdje stil gestaan na de dood van oud paard en lange tijd geen paard
Toch weer met paarden begonnen (tja, verslavend), wat problemen met onzekerheid , mede door een ongeluk met paard lang geleden en daardoor nog meer gaan verdiepen in NH
Info was er tenslotte.
Terecht gekomen bij parelli en ook dat paar jaar gedaan.
Ging perfect met de shetten en de oude haflinger, maar mijn mans noordzweedse merrie was meer van mening dat ik de stick ergens mocht planten waar de zon nooit scheen en bij de traumatische merrie die ik daarna onbedoeld in handen kreeg, was zelfs de minste druk geen optie.
Even voor alle duidelijkheid... Ik weet goed dat het niet aan de parellimethode lag, maar aan mijn vaardigheid om het op deze merrie aan te passen (mijn mans paard dus)
Via de trauma merrie kwam ik bij clickertraining, bekeek en las inge teblick en Alexandra kurland en Ben Hart en jeetje... dat was het antwoord. Wetenschappelijk bewezen.
Maarruh ik zag ook Piet Bakker en jee, die man doet het zo leuk met paarden. En ja, dat wil ik ook leren
En toen zag ik Marijke de Jong. Paarden rechtrichten. Het klonk allemaal even logisch en duidelijk en natuurlijk noodzakelijk.
Nee.... zeggen de mensen van Klassiek Dressuur. AR is zand in de ogen strooien. KR is de enige juiste manier en noodzakelijk voor het paard, om ons te kunnen dragen.
Ik geloof absoluut dat KR zeer goed is en zie het liever dan de huidige dressuur, maar ik kan er niet zoveel mee, hier in het midden van de rimboe zonder instructeur en zonder echt te weten hoe en wat nu van belang is voor mij
(en paard met hekel aan werk in een ring... nja, omheind stukje wei. Ik heb geen bak)
Zo kan ik nog wel ff doorgaan, maar misschien vatten jullie het wel...
Ik krijg steeds meer het gevoel dat ik geen bal weet, per definitie alles verkeerd doe en zie door de bomen het bos niet meer.
Ik weet dat ik graag prettig met het paard omga en recreatief bezig wil zijn. Recreatief voor mij, maar ook voor het paard. Uiteraard wel op veilige wijze.
Maar zoals gezegd... ik heb tegenwoordig het gevoel te worden overladen met zoveel info en zoveel 'moeten' en zoveel overenthousiasme van mijzelf, dat ik de weg een beetje kwijt raak en dat er niets meer gebeurt.
Ben ik nu de enige of zijn er meer mensen met deze problemen?
Hoe gaan jullie daarmee om?
Ps... het is niet de bedoeling om methodes tegenover elkaar te zetten. Die topics zijn er genoeg.
Meer de vraag hoe iedereen omgaat met de veelheid van info, tegenwoordig beschikbaar en het gevoel zoveel te verdwalen.
Een mooie discussie hierover zou fijn zijn. Wel graag met respect voor elkaar.
Heb ik iets gevonden dat me wt lijkt dan ga ik daar mee stoeien en probeer ik het, als het me bevalt, onder de knie te krijgen en negeer ik de rest. Vervolgens komt er een moment dat je ook de nadelen ervan inziet en de beperkingen. Dan kijk ik verder en probeer ik methode 2 (en negeer ik wederom de rest). Er blijft altijd wat hangen van de voorgaande methoden en de dingen die het beste bij mij passen blijf je gebruiken. Zo ontstaat er na een tijdje (want ik ben er nog lang niet
) mijn geheel eigen 'troi' methode. En voorkom ik verzuipen. Want ik ben een echte informatievreter dus loop ook heel sterk dat risico.