Hoe onderweg eten afleren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Isegrim

Hoe onderweg eten afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 22:53

Finnegan is, zoals het een echte tinker betaamt, verzot op eten. Daarom werkt clickertraining bij hem ook uitstekend en hebben we hem al heel veel geleerd. Het enige dat we er maar niet uit krijgen, is op buitenrit eten. Dat is natuurlijk zelfbelonend gedrag en blijkbaar vindt hij gras net zo lekker als clickersnoepjes. Soms is een buitenrit met Fin één grote ergernis en is hij alléén maar bezig met naar het gras toe gaan, de teugels met geweld uit je handen rukken, weigeren verder te lopen als die neus eenmaal aan de grond is etc. etc.

Toch wil ik dit graag afleren, bij voorkeur zonder dat daar zwepen en ander 'geweld' bij komen kijken. Hoe ga ik dit aanpakken?

Ik had al bedacht om zo'n graasmasker te nemen en dat helemaal dicht te maken, maar ten eerste ziet dat er debiel uit en ten tweede is het symptoombestrijding. Ook heb ik gedacht aan een tie-down waardoor hij nét niet bij de grond kan met zijn hoofd, maar dat lijkt me dan weer niet zo vriendelijk en mogelijk gevaarlijk.

Wie heeft de gouden tip...? Ik wil graag relaxte buitenritjes kunnen maken, óók in gebieden waar gras langs de weg groeit. :D

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 22:55

Ik heb zelf een haflinger, precies het zelfde verhaal. Maar ik heb alles geprobeerd, maar zonder zweep werkte het gewoon niet. Het hoeft ook maar 1 x goed, zogauw ze aan het eten zijn, een goede tik. Bij mij was het op deze manier meteen afgelopen!

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 22:55

Hoe reageert hij als je met je stem straft? Weet hij dat als jij bijvoorbeeld 'nee' zegt dat hij iets niet mag? Anders kan je hem dat leren.
Ik heb het mijn paard wel met een zweepje geleerd omdat ze, toen ik haar net had, helemaal niet zo goed op mijn stem lette (logisch, we waren nog aan elkaar aan het wennen). Niet gemeen hard slaan maar elke keer als ze hapte een klein corrigerend tikje. Na een paar ritjes was het klaar en sindsdien eet ze nooit meer, tenzij we heel lang stil staan.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 23:02

Kim14 schreef:
Ik heb zelf een haflinger, precies het zelfde verhaal. Maar ik heb alles geprobeerd, maar zonder zweep werkte het gewoon niet. Het hoeft ook maar 1 x goed, zogauw ze aan het eten zijn, een goede tik. Bij mij was het op deze manier meteen afgelopen!

Geloof me, heb ik geprobeerd, maar hij vindt eten belangrijker...

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Re: Hoe onderweg eten afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 23:16

Waarom moet het toch persé zonder zweep? Even een goeie tik in combinatie met stemhulp ÈÈ of FOEI doet wonderen hoor :j Dat hoef je maar een paar keer (of bij een slim paard één keer) te doen en je bent er voorgoed van af. Niet alleen is het een kwestie van manieren die een paard moet hebben, je moet ook goed beseffen dat hij ook zomaar een hap van iets giftigs kan nemen en dat wil je natuurlijk niet. Dus dan maar even niet zo lief, maar wel verstandig imo...

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 23:20

Rijerijerije schreef:
Waarom moet het toch persé zonder zweep? Even een goeie tik in combinatie met stemhulp ÈÈ of FOEI doet wonderen hoor :j Dat hoef je maar een paar keer (of bij een slim paard één keer) te doen en je bent er voorgoed van af. Niet alleen is het een kwestie van manieren die een paard moet hebben, je moet ook goed beseffen dat hij ook zomaar een hap van iets giftigs kan nemen en dat wil je natuurlijk niet. Dus dan maar even niet zo lief, maar wel verstandig imo...

Dat werkt dus gewoon niet, hij reageert er totaal niet op, ook niet bij een hele forse tik. Gewoon helemaal niet.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 23:22

Delaja schreef:
Hoe reageert hij als je met je stem straft? Weet hij dat als jij bijvoorbeeld 'nee' zegt dat hij iets niet mag? Anders kan je hem dat leren.
Ik heb het mijn paard wel met een zweepje geleerd omdat ze, toen ik haar net had, helemaal niet zo goed op mijn stem lette (logisch, we waren nog aan elkaar aan het wennen). Niet gemeen hard slaan maar elke keer als ze hapte een klein corrigerend tikje. Na een paar ritjes was het klaar en sindsdien eet ze nooit meer, tenzij we heel lang stil staan.

Werkt niet. Hij is normaal heel gehoorzaam, maar dit is en blijft een drama. Sorry voor de pm, ging iets mis ofzo?

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 23:23

Ik had het zelfde probleem met mijn tinker en heb echt heel concequent moeten zijn. Zodra haar hoofd naar beneden ging drijven en als ze geen reactie gaf kreeg ze een tik. Luisterde ze nog niet, dan hopla volgende tik. Hoofdstel in betekent werken en als ze eenmaal door hebben dat ze ongestraft kunnen gaan eten dan zouden ze wel gek zijn als ze daar mee stoppen :D
De mijne maakte het erg bont hoor, ik ben heel wat keren op haar nek beland omdat mevrouw ineen keer naar beneden dook. Of we nu aan het draven waren of stappen, eten was veel interessanter.
Wat ook helpt is goed aan het werk zetten zodat ze zich niet druk kunnen maken over eten dat heeft bij mij ook geholpen.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 23:23

Staat hij verder wel goed aan de hulpen dan? Dan zou hij ook op een flinke tik moeten reageren...

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 23:29

Rijerijerije schreef:
Staat hij verder wel goed aan de hulpen dan? Dan zou hij ook op een flinke tik moeten reageren...

Zoals gezegd, hij is in het algemeen keurig gehoorzaam.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 23:36

Op een of andere manier zijn haflinger en tinkers op eet momenten ongevoelig voor correctie :+ Mijn haflinger doet het na 8 jaar helaas ook nog, zelfs aan de hand. En ja word iedere keer gecorigeerd (zweep, halstertouw zelf voet) in de hoop dat hij het ooit afleert :Y) Heb helaas dus geen tips voor je al vind ik die van onder het zadel en dan been of zweepje wel een goede. Maar als ze niet reageren..............

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 23:44

En ik wil gewoon niet mijn paard meppen. Het MOET anders kunnen...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 00:55

Het kan ook anders.
Alleen zul je terug moeten naar een basis.
En de vraag is, ben je daartoe bereid.
Want ik bespeur de tendens om niet zo hard in te grijpen als op een gegeven moment nodig zou zijn.
Dat je te soft bent en blijft.
Bij het trainen van paarden geldt de regel: zo zacht als mogelijk, zo hard als nodig.

Wil je weten welke trainingsmethode ik bedoel?
Kijk dan even op http://www.parelli.com of http://www.parelli.nl

en dan met name:

http://www.parellinaturalhorsetraining. ... ing-grass/

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 09:21

Cassidy schreef:
Het kan ook anders.
Want ik bespeur de tendens om niet zo hard in te grijpen als op een gegeven moment nodig zou zijn.
Bij het trainen van paarden geldt de regel: zo zacht als mogelijk, zo hard als nodig.

en dan met name:

Hoeveel betalen ze je voor deze prachtige commercial? :')

Niks mis met de trainingsmethodes van Parelli hoor, maar ik zit er niet zo op te wachten om eerst lid te moeten worden van een clubje en twaalf DVD's en een veel te duur stokje met een touwtje eraan aan te schaffen.

Fin kan al op commando eten en krijgt ook regelmatig toestemming om onderweg te eten. Dat maakt zijn neiging tot uit zichzelf echter niet minder.

Voor degenen die denken dat ik niet streng genoeg durf te zijn; diverse keren heb ik een zodanig harde mep uitgedeeld dat ik het gevoel had dat ik echt veel te ver ging. Maar al zou ik hem bijkans doormidden slaan; als hij staat te eten, deert het hem niet. En ik wil mijn paard graag op een geweldloze wijze manieren bijbrengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 10:01

Niet erop zitten, maar gaan wandelen, liefst met een leadrope, zodra hij trekt of richting gras wil, geef je een zwiep met het uiteinde van de leadrope voor zijn neus en verder niets. Reageert hij daarop, gewoon doorlopen, reageert hij niet, weer een zwiep. Als de zwiep zijn neus raakt, is het zijn eigen schuld.
Heel consequent volhouden, als je niet wil dat hij gras eet, ook nooit meer toestaan vanaf nu.
Gaat het vanaf de grond goed, dan weer onder het zadel proberen. Kan je eventueel ook nog een halstertouw in de hand nemen voor een zwiep mocht hij een poging wagen.

Mijn fjord loopt gewoon op het gras met mij mee en neigt praktisch nooit naar gras eten, bij een lichte neiging tot hoef ik enkel maar naast mezelf het touw wat te bewegen nu en dan bedenkt hij zich al :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 10:04

Isegrim schreef:
Cassidy schreef:
Het kan ook anders.

en dan met name:

Hoeveel betalen ze je voor deze prachtige commercial? :')

Niks mis met de trainingsmethodes van Parelli hoor, maar ik zit er niet zo op te wachten om eerst lid te moeten worden van een clubje en twaalf DVD's en een veel te duur stokje met een touwtje eraan aan te schaffen.

Fin kan al op commando eten en krijgt ook regelmatig toestemming om onderweg te eten. Dat maakt zijn neiging tot uit zichzelf echter niet minder.

Voor degenen die denken dat ik niet streng genoeg durf te zijn; diverse keren heb ik een zodanig harde mep uitgedeeld dat ik het gevoel had dat ik echt veel te ver ging. Maar al zou ik hem bijkans doormidden slaan; als hij staat te eten, deert het hem niet. En ik wil mijn paard graag op een geweldloze wijze manieren bijbrengen.

En daar maak je de fout denk ik.. Wanneer het 1 keer mag, dan blijven sommige het proberen. Dus consequent zijn en niet meer laten eten, Gewoon nooit. Niet met halster en niet met bit. Alleen op de wei.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 10:06

Isegrim schreef:

Kijk, hier gaat het fout.
Je moet met dit soort dingen erg consequent zijn, nee is nee en ja is ja. Niet je nee af en toe een ja laten zijn. (snap je 'm nog? :P)

Gewoon lekker gaan rijden en zodra hij naar het gras wil geef je een stemverheffing, drijft aan of geef een tikje. Misschien niet zo fijn maar je kunt beter 3x een fikse mep geven dan 100x kleine rukjes in zijn mond waar hij niks van begrijpt.
En ook tussendoor níet laten eten, ook niet met toestemming want dan zal hij het blijven proberen want misschien ben je die ene keer toch niet zo consequent..... :D

Succes!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 10:07

Geen paard gaat dood van een keer een goede correctie.
Als een tik niet helpt sla je in mijn ogen gewoon niet hard genoeg!
Als ik begrijp dat je niet wilt slaan en het anders wilt oplossen dus kan me ook voorstellen dat je dan je paard niet hard genoeg aanpakt. Dat is niet naar bedoeld en je moet het niet verkeerd opvatten.
Alleen heb ik de ervaring dat op het juiste moment een goede correctie óók bij Tinkers werkt

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 10:42

H_Nalanta schreef:
Isegrim schreef:

Kijk, hier gaat het fout.
Je moet met dit soort dingen erg consequent zijn, nee is nee en ja is ja. Niet je nee af en toe een ja laten zijn. (snap je 'm nog? :P)

Niet 'hier gaat het fout'. Als ik het zeg, mag hij eten, anders niet. Dus inderdaad, ja is ja en nee is nee.

Citaat:
Gewoon lekker gaan rijden en zodra hij naar het gras wil geef je een stemverheffing, drijft aan of geef een tikje. Misschien niet zo fijn maar je kunt beter 3x een fikse mep geven dan 100x kleine rukjes in zijn mond waar hij niks van begrijpt.
En ook tussendoor níet laten eten, ook niet met toestemming want dan zal hij het blijven proberen want misschien ben je die ene keer toch niet zo consequent..... :D

Succes!

Op commando mag hij wel eten, daar is niets mis mee en dat kan een paard prima begrijpen.

Maar nogmaals, straffen, hoe hard en streng ook, heeft geen enkele zin, want hij voelt het niet. Al zou ik hem de striemen op zijn kont slaan, hij blijft eten.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 10:43

suze_ schreef:
Niet erop zitten, maar gaan wandelen, liefst met een leadrope, zodra hij trekt of richting gras wil, geef je een zwiep met het uiteinde van de leadrope voor zijn neus en verder niets. Reageert hij daarop, gewoon doorlopen, reageert hij niet, weer een zwiep. Als de zwiep zijn neus raakt, is het zijn eigen schuld.
Heel consequent volhouden, als je niet wil dat hij gras eet, ook nooit meer toestaan vanaf nu.
Gaat het vanaf de grond goed, dan weer onder het zadel proberen. Kan je eventueel ook nog een halstertouw in de hand nemen voor een zwiep mocht hij een poging wagen.

Mijn fjord loopt gewoon op het gras met mij mee en neigt praktisch nooit naar gras eten, bij een lichte neiging tot hoef ik enkel maar naast mezelf het touw wat te bewegen nu en dan bedenkt hij zich al :D

Misschien moet ik inderdaad weer vanaf de grond beginnen (eerder al gedaan natuurlijk). :j

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 10:44

ElCamino schreef:
Als een tik niet helpt sla je in mijn ogen gewoon niet hard genoeg!
Als ik begrijp dat je niet wilt slaan en het anders wilt oplossen dus kan me ook voorstellen dat je dan je paard niet hard genoeg aanpakt. Dat is niet naar bedoeld en je moet het niet verkeerd opvatten.
Alleen heb ik de ervaring dat op het juiste moment een goede correctie óók bij Tinkers werkt

Ik denk dat je dit niet zou roepen als je erbij had gestaan die keren dat ik vond dat ik maar door moest zetten met straffen. :\

Misschien moet ik even een filmpje maken om te laten zien hoe geweldig goed een flinke tik helpt... ;(

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 10:47

Stoffel de haf mag ook eten op commando, maar daarnaast probeerd hij wel eens een grasje tussendoor weg te happen.
In het voorjaar is het zeker dikke mik en dan gaan we ook gewoon maar met een bitje naar buiten.
Voor zijn werkt het beste en anders teugels op maat houden en dan voelt hij vanzelf een "rem" in zijn mond.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 10:49

In je vraag had je de oplossing zelf al!
Ja, het ziet er debiel uit, in jouw ogen, maar als het zo veel ergernis en eventuele klappen scheelt is een graasmuilkorf toch juist een prima idee!
Het went vast wel om te zien. En wie weet, leert hij zo op de lange duur wel dat hij niet mag grazen, (als bonus)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 10:50

Bij mij is eten nooit toegestaan als hij aan de lijn loopt en later ook niet onder het zadel.. Eten doet hij maar in de wei of op stal, maar niet als we aan het 'werk' zijn. :n Ik ben hier vanaf dag 1 heel streng mee geweest, want als ik iets ontzettend vreselijk irritant vind, zijn het paarden die continue de teugels uit je handen ritsen om te proberen te eten :D

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 10:51

Begin maar eens met je teugels in een brug te pakken. Die kan hij dan al een stuk minder snel uit je handen trekken. Gelijk voorwaarts met je been eisen, doet hij dat niet, dan toch met een zweep achter je been bijtikken. Je moet gewoon zorgen dat hij niet eens de kans krijgt om die snoet aan de grond te krijgen. Door die brug in de teugels zou je dat tegen kunnen houden. Je kan er ook tijdelijk een slof aandoen zodat je meer te vertellen hebt als hij weer een graspol ziet. Rijden betekend luisteren naar jou en niet eten als hem dat uitkomt. NOOIT.

Wen je paard aan dat hij geen eten krijgt als jij erop zit. Dan ben je helder en duidelijk in je regels en kan je als je ernaast staat daar nog over in discussie gaan met je paard. Jij bent de leider, jij stelt de regels op.