Vervelende Shetlander

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Robin_Rikkie

Vervelende Shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-11 18:12

Hoi,

Mijn shetlander, ruin van 15 jaar, is nogal vervelend. altijd als ik wandel met hem gaat hij gek doen. eerst schuin lopen en met zijn hoofd schudden enzo. daarna kan hij zelfs bokken en steigeren. ik begin er een beetje bang van te worden (ik weet dat ik dat niet moet laten merken omdat het dan miss erger wordt, makkelijker gezegd dan gedaan) Hij heeft me ook al een paar x bijna gebeten ook al 1x bijna in mijn gezicht. als ik op de stenen loop is er niet echt iets aan de hand. ik denk dat het is omdat hij dan eten ziet en niet mag eten of kan het ook andere oorzaken zijn? en helpt een hoofdstel erbij?

Gr Jin

Anoniem

Re: Vervelende Shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 18:14

Wat doe jij als je pony bokt of steigert? Het negeren, of hem afstraffen met je stem? Of hoe reageer jij?

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-11 18:15

nou ik zeg duidelijk dat het niet mag en als hij dan nog doorgaat krijgt hij weleens een tik op zijn neus. maar niet zo hard dat het pijn doet ofzo hoor. en dan probeer ik verder te lopen maar dan wordt het erger.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 18:18

Hoe oud ben jij Jin159?

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 18:21

hoeveel staat hij op stal ?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 18:22

Jin159 schreef:
nou ik zeg duidelijk dat het niet mag en als hij dan nog doorgaat krijgt hij weleens een tik op zijn neus. maar niet zo hard dat het pijn doet ofzo hoor. en dan probeer ik verder te lopen maar dan wordt het erger.

Als een tik geen pijn doet kan je net zo goed geen tik geven :) Idd, hoe oud ben je en hoeveel ervaring heb je? Is wat makkelijker om antwoord te geven als we daar een idee van hebben

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-11 18:26

ik bedoel dat hij er niet last van blijft hebben zeg maar. 13 het is mijn eerste pony, ook is het probleem dat het de eerste pony is die vervelend is. want op de manege zijn ze allemaal lief dus:S hij staat 's winters 's nacht op stal en in de zomer (denken we) af en toe een nachtje buiten, we zetten hem tegen het donker binnen en als hij zeiknat is eerder

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 18:27

Jin159 schreef:

Ja, een paard kan ook heel goed Nederlands :+.

Ik denk dat hij de baas over jou aan het spelen is, gewoon straffen die boel. En goede kneep in de neus is best effectief, maar houdt je lichaamstaal ook goed, ga niet inkrimpen maar maak je juist groot en als hij vervelend doet strak aankijken. En gaan grondwerken, om weer respect te krijgen. Maar doe dit wel met ERVAREN, VOLWASSEN BEGELEIDING!
Laatst bijgewerkt door Eske_B op 19-03-11 18:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-11 18:29

Daar ben ik dus tegen. ik probeer het goede gedrag te belonen en het slechte te negeren maar dat lukt met niet echt

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 18:30

Jij bent 13? Dan moet je echt meer op je strepen gaan staan bij hem...nee is nee! Tikje word een flinke mep als hij niet luistert. Zoek er even hulp bij die jou kan leren hoe je op een goede manier kan ingrijpen bij dit soort gedrag. Hou er rekening mee dat een Shetlander dan wel klein is, maar ook super intelligent!
Ik vroeg je leeftijd omdat het natuurlijk een ander verhaal word bij een 10 jarige.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 18:31

Jin159 schreef:
Daar ben ik dus tegen. ik probeer het goede gedrag te belonen en het slechte te negeren maar dat lukt met niet echt

Dat snap ik wel, dat probeer ik ook.
Maar mijn verzorgShetlander werd ook gevaarlijk, die heb ik ook een paar keer goed moeten straffen.
Als je dit steigeren blijft toelaten, gaat het HELEMAAL fout.
Af en toe proberen te straffen en grondwerken met begeleiding, en niet meer alleen gaan wandelen, dat is denk ik het beste!

Edit: in dit topic: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=119&t=1439947&hilit=valt staan goede tips die ik heb gekregen om het op te lossen! Vooral aan die van JoyCiej007 heb ik veel gehad!
Laatst bijgewerkt door Eske_B op 19-03-11 18:33, in het totaal 2 keer bewerkt

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 18:31

SMP => OPG

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 18:36

Zo ik denk da tik geen tips meer hoef te geven! :)

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-11 19:06

@eskegirl

ik heb dat topic gelezen. maar ik ben dus echt tegen die manier, zo ga ik dat dus echt niet doen. mijn pony vindt dat harstikke erg en daar wordt het alleen maar erger van, ik heb hem een x gestraft voor het bokken door en pets op de kont te geven, daardoor gaf hij alleen maar 2 bokken terug.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 19:16

Jin159 schreef:
@eskegirl

ik heb dat topic gelezen. maar ik ben dus echt tegen die manier, zo ga ik dat dus echt niet doen. mijn pony vindt dat harstikke erg en daar wordt het alleen maar erger van, ik heb hem een x gestraft voor het bokken door en pets op de kont te geven, daardoor gaf hij alleen maar 2 bokken terug.

Wat wil je anders?
Het paard zo gevaarlijk laten worden tot hij onhandelbaar is en moet worden afgemaakt(ik overdrijf nu niet!).
In het wild gaat het er ook niet altijd even zachtzinnig aan toe.
Ik heb Zorro nooit hoeven trappen, maar wel af en toe een flinke tik moeten geven.
Weet je wat ook een goede oefening is?
Het paard achterwaarts laten gaan. Ik doe dit met Zorro en het werpt echt zin vruchten af.
Het paard wijkt dan voor jou ipv jij voor hem, dus dan ben jij de baas.
Ik werk ook liever uit rust en beloning, maar straffen moet soms gewoon!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 19:24

Jin159 schreef:

Negeren werkt duidelijk niet, dus je zal toch iets anders moeten proberen.
Die pony moet gewoon op zijn nummer gezet worden, je moet duidelijk zijn en als hij kliert eens even flink op zijn lazer geven. Dan is het hem echt wel duidelijk wie de baas is...

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 19:44

Jin159 schreef:

dan betekend het nog niet dat hij het heel erg vind dat je hem een tik gegeven hebt , maar betekend dat je het niet duidelijk genoeg gedaan hebt , ik denk dat iedere paarden eigenaar zijn of haar paardje wel eens een echte tik heeft gegeven om zich zelf duidelijk te maken , en geloof me ik ben er echt niet voor om alles uit een paard te slaan (in tegendeel ) maar in jou geval lijkt het me niet overbodig om hem eens een flinke lel tegen zijn snuit te geven , niet tegen zijn kont , daar zit te veel spek en dan kan hij je lichaamstaal ws niet goed zien ,

maak je groot en roep eens hard NEE , en een beste petetter tegen de snuit aan. (1 is genoeg per keer)
je gaat hem niet helpen door alles te nergeren dat is nu wel duidelijk.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 19:51

Hoe is jouw lichaamstaal naar je pony toe? Ik vermoed dat jij inmiddels, onbewust, al uitstraalt naar hem dat je bangig aan het worden bent, dat voelen paarden prima aan en Shetten staan erom bekend dat ze dan vaak misbruik gaan maken van de situatie.

Maak jezelf groot, rechtop, schouders naar achteren, denk van te voren van "wat er ook gebeurt, IK ben de baas!" en blijf dat in je hoofd houden. Als de pony nog niet volledig overtuigd is van zijn eigen leiderschap wil dat soms nog wel eens helpen.

Wat ook wel wil helpen, soms, als het nog niet tever is geescaleerd, is met het uiteinde van het halstertouw voor z'n neus zwiepen, laat het uiteinde gewoon rondjes draaien zonder dat je de pony aanraakt. Als ie dan naar voren schiet of zo straft hij zichzelf, hij maakt dan immers zelf de keuze tegen dat zwiepende touw aan te lopen. Dat werkt zowiezo altijd het beste, laat ze zichzelf maar straffen/ pijn doen als ze iets doen wat niet mag. Zo voed ik alle paarden op. Als ze naar voren schieten hebben ze auw aan hun neus, ik doe niets maar hou alleen het touw goed vast. Als ze steigeren krijgen ze een klap op de neus. Ik doe weer niets anders dan het touw goed vasthouden. Mijn lichaamstaal verandert niet als ze iets uitvreten, en dan leggen ze snel genoeg de associatie dat steigeren/ naar voren schieten pijn doet en dus niet leuk is. Wees daar creatief in, zorg dat ze wat ze ook uitvreten ze enkel zichzelf straffen. Als je niet in staat bent dat goed te zien, of te zien aankomen wat de pony gaat doen dan moet je echt hulp inroepen, voor de veiligheid van jezelf en van je pony.

Ga zowiezo voorlopig niet de bak uit, ga eerst in de bak (of op een afgesloten terrein in elk geval) aan het werk met de pony. Laat hem eens opzij stappen, achteruit stappen, halt houden wanneer jij dat vraagt. Niet 10 seconden later, maar zodra jij dat vraagt. Pas als de pony op afgesloten terrein helemaal perfect luistert is wandelen langs de weg een optie.

Als de pony ook eenvoudige oefeningetjes niet wil doen, zoals halthouden, pasje achterwaards of zijwaards aan de hand, dan is er of iets medisch aan de hand, of heeft je pony echt hele dikke lak aan jou. En dan werkt een "aai paardje aai paardje lief schatje wat doe je toch" echt niet meer. Dan is de enige manier om 'm nog wat verstand bij te brengen de hardhandige manier. Het alternatief is anders inslapen, dat wil je toch ten alle tijden voorkomen als dat kan? Of wegbrengen naar een trainingsstal, en geloof me, daar zijn ze ook niet van de aai paardje aai paardje lief lief lief. Daar krijgt ie al een trap in z'n donder als ie zelfs maar overweegt te gaan denken aan iets wat niet mag.

In welke omgeving woon je? Als je bij me in de buurt woont wil ik je best een keertje helpen.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 20:00

fuego3 schreef:
Jin159 schreef:

dan betekend het nog niet dat hij het heel erg vind dat je hem een tik gegeven hebt , maar betekend dat je het niet duidelijk genoeg gedaan hebt , ik denk dat iedere paarden eigenaar zijn of haar paardje wel eens een echte tik heeft gegeven om zich zelf duidelijk te maken , en geloof me ik ben er echt niet voor om alles uit een paard te slaan (in tegendeel ) maar in jou geval lijkt het me niet overbodig om hem eens een flinke lel tegen zijn snuit te geven , niet tegen zijn kont , daar zit te veel spek en dan kan hij je lichaamstaal ws niet goed zien ,

maak je groot en roep eens hard NEE , en een beste petetter tegen de snuit aan. (1 is genoeg per keer)
je gaat hem niet helpen door alles te nergeren dat is nu wel duidelijk.

Dat klopt inderdaad!

Zo maak je je goed groot, en ben je in lichaamstaal boos:
Borst naar voren
Schouders naar achter
Armen gebruiken om je groot te maken
Pony heel strak aankijken
Eventueel boos gezicht trekken

En je moet trouwens wel binnen 3 seconde straffen, net als belonen, anders werkt het niet.

Laatst, bij het loswerken, wilde Zorro op me af rennen om aan te vallen( het is nog niet helemaal goed).
Direct ingegrepen door me groot te maken en haar een tikje met het touw te geven(niet heel hard) tegen de billen om haar weer te laten lopen.
Toen ze weer even netjes liep, kort daarna, heb ik haar eens flink beloond.
Je moet een trainingssessie namelijk altijd positieg afsluiten.
Als jij stopt met wandelen omdat je Shet dan gaat bokken, is het negatief.
Daarom moet je hem op zijn plek zetten, als hij dan ook maar één minuutje braaf is hem de hemel prijzen en daarna stoppen met wandelen.
Zo hoef je steeds minder te straffen, Zorro heb ik ook maar een paar keer zo op haar plaats te hoeven zetten, het wordt gelijdelijk aan minder!

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-11 21:19

@mick75

Dankjewel, ik woon tegen belgische grens aan. maar ik denk dat hij gewoon schijt aan mij heeftxd maar hij is vroeger ook altijd de onderste in de rangorde geweest, en nu is hij de baas in de wei. kan dat ook schelen. en zou een hoofdstel helpen? en hij heeft een eetprobleem, in de wei doet hij zo gek en dan ga ik op een pad (is afgesloten hij kan niet de weg op) is er niks, zodra ik weer in de beurt kom van eten wordt hij weer zo vervelend.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 21:23

Jin159 schreef:
@mick75

Dankjewel, ik woon tegen belgische grens aan. maar ik denk dat hij gewoon schijt aan mij heeftxd maar hij is vroeger ook altijd de onderste in de rangorde geweest, en nu is hij de baas in de wei. kan dat ook schelen. en zou een hoofdstel helpen? en hij heeft een eetprobleem, in de wei doet hij zo gek en dan ga ik op een pad (is afgesloten hij kan niet de weg op) is er niks, zodra ik weer in de beurt kom van eten wordt hij weer zo vervelend.

Meiske, luister nu eens goed!

Dat paard is de baas OVER JOU. Als jij nu niet optreed, is het te laat.
Al is het tegen al je principes in, geef hem eens een flinke tik als hij stijgers/bokt.
Doet hij het opnieuw, dan geef jij nog een tik.
Zet hem op zijn plaats!
Doet hij hierna een minuutje braaf? direct belonen en daarna stoppen met wandelen!
En nee, een hoofdstel helpt niet, gewoon laten zien wie de baas is!
Maak je groot en wees steng!
Lees mijn vorige posts eens goed door, ik heb je al heel wat tips gegeven!

nogmaals:

HET WORDT GEVAARLIJK ALS JE NU NIET OPTREED, 'STOUT PAARD' ZEGGEN EN DAARNA PROBEREN DOOR TE WANDELEN HEEFT GEEN ZIN, WEES STRENG EN CONSEQUENT, DAT IS DE ENIGE OPLOSSING!

edit: ik zal je vertellen dat dat streng zijn heel erg heeft geholpen.
Als ik niet zo optijd was opgetreden bij Zorro, was het helemaal mis gegaan.
Nu gaat het al stukken beter, probeer het eens, en niet na één tikje opgeven.
Is hij nou betoeterd om naar jou te stijgeren?
Laat hem maar eens zien wat je ervan vindt.
Heb ik ook eens een keer goed bij Zorro gedaan, ze heeft niet meer naar me getrapt!

laurenphw

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 21:31

Dit is indd. dominantie. Hij ziet zichzelf dus als de leider van de "kudde" en jou als de lagere in rang.
Als hij dit gedrag vertoont idd. gewoon straffen. Het wordt anders echt gevaarlijk.
Een hoofdstel indoen oid. is enkel een hulpmiddel, hiermee kan hij miss. wel handelbaarder worden, maar het lost niets tussen jou en je shetlander op.
Misschien is grondwerk gaan doen (met professionele begeleiding in het begin, uiteraard) een oplossing?
Hierbij is sowieso veel vertrouwen nodig, en ik denk dat het een goede stap zal zijn.
Gewoon geduld hebben en veel oefenen, dan zou het goed moeten komen.

Maar echt een flinke tik geven bij gevaarlijk gedrag, hoor!
Heb het zelf ook wel is: ik vind het niet erg als ik bijv. in het bos rijd en ze gaat keihard (zolang het maar controleerbaar is en ze stopt als ik dat vraag) of geeft een speels bokje, maar als ze (wat ze maar heel af en toe doet) bijv. achteruit gaat lopen, omdat ze geen zin meer heeft, richting de weg of midden op de weg opeens verschrikkelijk gaat dribbelen/bokken etc., dan krijgt ze echt een keiharde mep en schop ik haar letterlijk naar voren, anders wordt het echt gevaarlijk!

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 21:37

Lauren1997 schreef:
Dit is indd. dominantie. Hij ziet zichzelf dus als de leider van de "kudde" en jou als de lagere in rang.
Als hij dit gedrag vertoont idd. gewoon straffen. Het wordt anders echt gevaarlijk.
Een hoofdstel indoen oid. is enkel een hulpmiddel, hiermee kan hij miss. wel handelbaarder worden, maar het lost niets tussen jou en je shetlander op.
Misschien is grondwerk gaan doen (met professionele begeleiding in het begin, uiteraard) een oplossing?
Hierbij is sowieso veel vertrouwen nodig, en ik denk dat het een goede stap zal zijn.
Gewoon geduld hebben en veel oefenen, dan zou het goed moeten komen.

Maar echt een flinke tik geven bij gevaarlijk gedrag, hoor!
Heb het zelf ook wel is: ik vind het niet erg als ik bijv. in het bos rijd en ze gaat keihard (zolang het maar controleerbaar is en ze stopt als ik dat vraag) of geeft een speels bokje, maar als ze (wat ze maar heel af en toe doet) bijv. achteruit gaat lopen, omdat ze geen zin meer heeft, richting de weg of midden op de weg opeens verschrikkelijk gaat dribbelen/bokken etc., dan krijgt ze echt een keiharde mep en schop ik haar letterlijk naar voren, anders wordt het echt gevaarlijk!

Dit heb ik ook al tig keer gezegd.

Maar TS, denk eens even na:

Je wil je paard niet slaan, dat snap ik wel, maar kijk verder dan je neus lang is; als je nu niet streng em consequent wordt, zal je pony onhandelbaar worden. Dan zal hij waarsschijnlijk moeten worden afgemaakt. Wil je dat op je geweten hebben?
Of wil je een goede band met je pony, en nog lang en gelukkig leven met hem?

Treedt dan NU streng op, voor het te laat is!

JMkaaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 22:08

Let wel op met slaan; je wilt respect, geen macht. Het is erg makkelijk om elk probleem met geweld aan te pakken. Ik ben het er wel mee eens dat deze Shetlander jou gewoon de baas wilt zijn, en dat gedrag moet afgestraft worden. Ik zag al regelmatig grondwerken staan op deze pagina, lijkt mij ook een goed idee. En onder begeleiding.

Het is niet erg als het je zelf niet lukt, dat betekent niet dat je gelijk zijn dood op je geweten zal hebben. Vraag om hulp! Ik heb nu ook moeite met mijn verzorgpaard, en ik heb dus om hulp gevraagd bij de eigenaar. Hij is een grote vent met zelfvertrouwen en ik ben een klein onzeker meisje. Hij heeft meer natuurlijk overwicht op Dee-Jay. We gaan het nu samen doen, en op een gegeven moment zal ik het weer van hem overnemen.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 22:09

JMkaaay schreef:
Let wel op met slaan; je wilt respect, geen macht. Het is erg makkelijk om elk probleem met geweld aan te pakken. Ik ben het er wel mee eens dat deze Shetlander jou gewoon de baas wilt zijn, en dat gedrag moet afgestraft worden. Ik zag al regelmatig grondwerken staan op deze pagina, lijkt mij ook een goed idee. En onder begeleiding.

Het is niet erg als het je zelf niet lukt, dat betekent niet dat je gelijk zijn dood op je geweten zal hebben. Vraag om hulp! Ik heb nu ook moeite met mijn verzorgpaard, en ik heb dus om hulp gevraagd bij de eigenaar. Hij is een grote vent met zelfvertrouwen en ik ben een klein onzeker meisje. Hij heeft meer natuurlijk overwicht op Dee-Jay. We gaan het nu samen doen, en op een gegeven moment zal ik het weer van hem overnemen.

Ik ben er wel mee eens dat je een paard niet bij het minste of geringste moet slaan, dat is macht.
Ik sla ook liever geen paarden, maar helaas was het bij Zorro echt nodig...