Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Jin159 schreef:nou ik zeg duidelijk dat het niet mag en als hij dan nog doorgaat krijgt hij weleens een tik op zijn neus. maar niet zo hard dat het pijn doet ofzo hoor. en dan probeer ik verder te lopen maar dan wordt het erger.
Idd, hoe oud ben je en hoeveel ervaring heb je? Is wat makkelijker om antwoord te geven als we daar een idee van hebben Jin159 schreef:nou ik zeg duidelijk dat het niet mag en als hij dan nog doorgaat krijgt hij weleens een tik op zijn neus. maar niet zo hard dat het pijn doet ofzo hoor. en dan probeer ik verder te lopen maar dan wordt het erger.
.Jin159 schreef:Daar ben ik dus tegen. ik probeer het goede gedrag te belonen en het slechte te negeren maar dat lukt met niet echt
Jin159 schreef:@eskegirl
ik heb dat topic gelezen. maar ik ben dus echt tegen die manier, zo ga ik dat dus echt niet doen. mijn pony vindt dat harstikke erg en daar wordt het alleen maar erger van, ik heb hem een x gestraft voor het bokken door en pets op de kont te geven, daardoor gaf hij alleen maar 2 bokken terug.
Jin159 schreef:Daar ben ik dus tegen. ik probeer het goede gedrag te belonen en het slechte te negeren maar dat lukt met niet echt
Jin159 schreef:ik heb dat topic gelezen. maar ik ben dus echt tegen die manier, zo ga ik dat dus echt niet doen. mijn pony vindt dat harstikke erg en daar wordt het alleen maar erger van, ik heb hem een x gestraft voor het bokken door en pets op de kont te geven, daardoor gaf hij alleen maar 2 bokken terug.
fuego3 schreef:Jin159 schreef:ik heb dat topic gelezen. maar ik ben dus echt tegen die manier, zo ga ik dat dus echt niet doen. mijn pony vindt dat harstikke erg en daar wordt het alleen maar erger van, ik heb hem een x gestraft voor het bokken door en pets op de kont te geven, daardoor gaf hij alleen maar 2 bokken terug.
dan betekend het nog niet dat hij het heel erg vind dat je hem een tik gegeven hebt , maar betekend dat je het niet duidelijk genoeg gedaan hebt , ik denk dat iedere paarden eigenaar zijn of haar paardje wel eens een echte tik heeft gegeven om zich zelf duidelijk te maken , en geloof me ik ben er echt niet voor om alles uit een paard te slaan (in tegendeel ) maar in jou geval lijkt het me niet overbodig om hem eens een flinke lel tegen zijn snuit te geven , niet tegen zijn kont , daar zit te veel spek en dan kan hij je lichaamstaal ws niet goed zien ,
maak je groot en roep eens hard NEE , en een beste petetter tegen de snuit aan. (1 is genoeg per keer)
je gaat hem niet helpen door alles te nergeren dat is nu wel duidelijk.
Jin159 schreef:@mick75
Dankjewel, ik woon tegen belgische grens aan. maar ik denk dat hij gewoon schijt aan mij heeftxd maar hij is vroeger ook altijd de onderste in de rangorde geweest, en nu is hij de baas in de wei. kan dat ook schelen. en zou een hoofdstel helpen? en hij heeft een eetprobleem, in de wei doet hij zo gek en dan ga ik op een pad (is afgesloten hij kan niet de weg op) is er niks, zodra ik weer in de beurt kom van eten wordt hij weer zo vervelend.
Lauren1997 schreef:Dit is indd. dominantie. Hij ziet zichzelf dus als de leider van de "kudde" en jou als de lagere in rang.
Als hij dit gedrag vertoont idd. gewoon straffen. Het wordt anders echt gevaarlijk.
Een hoofdstel indoen oid. is enkel een hulpmiddel, hiermee kan hij miss. wel handelbaarder worden, maar het lost niets tussen jou en je shetlander op.
Misschien is grondwerk gaan doen (met professionele begeleiding in het begin, uiteraard) een oplossing?
Hierbij is sowieso veel vertrouwen nodig, en ik denk dat het een goede stap zal zijn.
Gewoon geduld hebben en veel oefenen, dan zou het goed moeten komen.
Maar echt een flinke tik geven bij gevaarlijk gedrag, hoor!
Heb het zelf ook wel is: ik vind het niet erg als ik bijv. in het bos rijd en ze gaat keihard (zolang het maar controleerbaar is en ze stopt als ik dat vraag) of geeft een speels bokje, maar als ze (wat ze maar heel af en toe doet) bijv. achteruit gaat lopen, omdat ze geen zin meer heeft, richting de weg of midden op de weg opeens verschrikkelijk gaat dribbelen/bokken etc., dan krijgt ze echt een keiharde mep en schop ik haar letterlijk naar voren, anders wordt het echt gevaarlijk!
JMkaaay schreef:Let wel op met slaan; je wilt respect, geen macht. Het is erg makkelijk om elk probleem met geweld aan te pakken. Ik ben het er wel mee eens dat deze Shetlander jou gewoon de baas wilt zijn, en dat gedrag moet afgestraft worden. Ik zag al regelmatig grondwerken staan op deze pagina, lijkt mij ook een goed idee. En onder begeleiding.
Het is niet erg als het je zelf niet lukt, dat betekent niet dat je gelijk zijn dood op je geweten zal hebben. Vraag om hulp! Ik heb nu ook moeite met mijn verzorgpaard, en ik heb dus om hulp gevraagd bij de eigenaar. Hij is een grote vent met zelfvertrouwen en ik ben een klein onzeker meisje. Hij heeft meer natuurlijk overwicht op Dee-Jay. We gaan het nu samen doen, en op een gegeven moment zal ik het weer van hem overnemen.