Mijn IJsco is een meester-uitbreker. Hij komt echt overal uit op 1 of andere manier. Hij staat sinds een half jaartje op een ander adres en hij was sindsdien echt nog nooit uitgebroken. Tot 3 dagen geleden. Ineens loopt hij overal inderdoor of doorheen. Hij loopt echt constant bij de buurman in de wei of in de wei daarachter waar nog wat gras te vinden is. Nu heb ik gezocht in andere topics wat ik daartegen kan doen. Ik kwam oa tegen dat ik hem een flink natte deken om kan geven, of stroomdraad om het halster, of aluminiumfolie in de manen. Maar komt die schok dan niet té hard aan? Ik wil hem niet braden zeg maar... Iemand misschien nog andere tips, want de staleigenaren worden er knettergek van en ik ben bang dat hij ergens in blijft hangen en zich bezeert.
the_titan
Geplaatst: 21-03-11 01:10
een omheining, daar staat serieus wat spanning op, maar er is totaal geen stroom mee gemoeid, dus weinig vermogen. jij blijft toch ook niet vasthangen aan een schrikdraad als je die verkeerdelijk vastpakt? zo'n lijn geeft normaal een flinke schok, maar is niet gevaarlijk. roosteren zul je hem er niet mee doen. of je moet er 220 direct van de stekker opzetten, maar dat is niet de bedoeling.
Door zijn vacht zal ie waarschijnlijk er niet genoeg van voelen. je moet een manier vinden om de schok eens tot op zijn vel te laten komen.
Staat er wel voldoende stroom op de draden? Vaak zie je bij apparaten die op een accu zitten in plaats van netspanning dat de stroomsterkte snel afneemt..
Kilana
Geplaatst: 21-03-11 11:25
Een paar jaar geleden stond ik op een stal waar ook een uitbreker stond. Bij die pony was het zo dat ze voornamelijk onder de draad doorging. Er is toen een klein ijzerdraadje in haar manen vastgemaakt. Elke keer als ze onder de draad door wilde kruipen kreeg ze een schok. Heeft bij haar absoluut geholpen om het af te leren. Overigens als je zoiets overweegt, doe wel altijd het draadje in de manen en niet aan een halster.
capopjekop
Geplaatst: 21-03-11 11:25
Is het hek verder wel in orde? Geen kapotte linten? Daardoor neemt de stroomsterkte ook af namelijk. Of toevallig begroeiing die ertegenaan staat of maakt het ergens contact? Mijn shet is ook een meesteruitbreker, toen hebben we het hele weiland nagelopen en bleek dus dat er stroom wegvloeide de grond in.
Koper
Geplaatst: 23-03-11 01:34
Lastig Marieke. Byr-nakomelingen staan erom bekend dat ze uitbreken (ik heb een uitzondering ) dus je zult echt maatregelen moeten treffen ben ik bang Is het een optie om schapengaas aan te brengen zodat hij in ieder geval nergens meer onderdoor kan?
Tjaldur
Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-11 18:55
Er staat echt flinke stroom op. Hij tilt de draad op met zijn hoofd, daar heeft ie een enorme bos manen op en dan racet hij er onderdoor. Waarom geen draad aan het halster btw?
eline10
Geplaatst: 23-03-11 19:00
Mijn pony is ook vaak uitgebroken, Dit kwam omdat we te lage omheining hadden gemaakt. Nu hebben we hogere omheining en hebben we eerst zonder stroom geprobeerd, Maar daar sprong ze dwars doorheen Dus hebben we er nu wel stroom opgezet en nu heeft ze het één keer gevoeld en nu durft ze niet meer er over te springen.