Normaal zet ik niet zomaar iets neer. Maar ik heb nu echt even een 'ik weet het niet meer' moment. Escape, ruin van 7 jaar. Zit arabier in of het een volbloed is weet ik niet, schijnt wel zo te zijn ik zie het niet
. Vorrig jaar Oktober ongeveer ben ik gaan kijken bij Escape om hem te verzorgen. Pluizig beestje, holle bolle gijs idee
, niet veel mee gedaan. Hij is van een lieve meneer van 62 die hem niet weg wil doen.Toen ik hem ging doen kwam hij net van het land 5 maanden niets met hem gedaan lang leven zijn vakantie op het weiland. De eerste keer dat ik kwam kijken mocht ik ook gelijk rijden. Een onervaren paardje die wel wat kon. Ik vond m wel gelijk en ben Escape gaan verzorgen. Ik merkte al wel dat hij heel gevoelig is, tergelijker tijd heel erg ondeugend. Met rijden ging het eigenlijk steeds beter. Gekke sprongen doen en gek doen galoperen door de bak gebeurde regelmatig. Maar ik zat het met gemak uit.
Toen kwam het punt, dat ik op stapte meneer ging rennen in de bak en ik er af viel. Nou maakt een keertje vallen me niet uit.
Goed, toen kwamen we op het punt dat meneer steeds drukker werd waarscheinlijk omdat hij ook vaker gereden werd en meer conditie kreeg. Een vriendin van mij is hem ook gaan doen in december. En hij word ook gereden door een andere vrouw. Bijde zijn ze erg leuk met hem.
Ik ben dus nu op het punt dat ik hem eerst moet longeren voor dat ik normaal kan rijden. 4 weken geleden ben ik zonder zadel gaan rijden zonder er voor te longeren. Ben ik er af gevallen... een tijdje er na ben ik gaan rijden zonder er voor te longeren omdat hij die dagen er voor hard had gewerkt. En ja hoor weer rennen, weer gek doen. 2 weken terug reed ik in de bak met andere paarden wel eerst gelongeerd maar ben ik er ook weer afgevallen.
2 keer in een korte tijd.
Nu ben ik zelf een vrij ongeduldig typje soms maar met paarden heb ik daar nooit zo'n last van. Nu vraag ik mij toch af wat zou ik kunnen doen?
Het rennen komt vaak uit het niets. Hij loopt nu bijna 2 weken niet zo goed en heeft niets gedaan. Met losgooien werd hij helemaal gek vorrige week als een mafkees heen en weer rennen. Daarna wilde ik escape pakken was hij aan het happen op een speelse manier en aan het drammen. Dus ik zet hem in zijn achteruit. Ging hij stijgeren. Speels ? Dominantie? Onbegrip?
Ik ben zelf ook een stuk voorzichtiger geworden, misschien wel bang. Ik weet zeker dat hij dat ook merkt. Alleen weet ik ook zeker dat ik het vaak genoeg op zij zet en hij er niets van merkt.
Er zijn verschillende punten die mee spelen.
- Hij word verzorgt door 4 mensen.
- Hij reageerd dus op iedereen anders.
- Ik vraag meer van hem dan andere maar wel op een eerlijke manier.
Ik heb echt een ik weet het niet meer moment. Hij is leuk en lief! De klik of die er is ... dacht ik van wel. Maar nu?
Hij is lief in de omgang. Maar soms iets wat onvoorspelbaar.
help ?