aanvallen in wei!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mandy441

aanvallen in wei!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 18:59

hoi,

mijn paard valt mij altijd aan als hij in de wei is en ik daar loop

hij steigert dan en gaat echt mikken op je

wat moet ik doen?

Bellissima_

Re: aanvallen in wei!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 19:04

Neem een zweep mee en slaat hem maar eens flink aan de kant ;)

Klinkt misschien heel bruut maar dit paard heeft 0 respect voor je en die mag je best eens laten weten dat hij normaal moet doen.

wendyP

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 20:15

dat heeft die van mij ook, echt heel raar altijd heel lief enz. maar je moet hem inderdaad wel goed aanpakken. Want jij bent de baas!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 20:23

Klinkt als een paard dat totaal geen respect voor jou hebt en liever op de wei wilt staan. Ik denk dat je twee dingen kunt doen. Je kunt het compleet negeren en gewoon stilstaan totdat hij is uit gesteigerd, laten merken dat het je niks doet en dat het echt geen zin heeft wat hij doet, of je kunt hem gewoon eens goed laten zien dat jij de baas bent en dat jij ook kunt mikken..

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 20:35

Mijn verzorgShetlander doet dat ook (met bokken dan).
Naar mij heeft ze nog respect, naar een paar andere meisjes niet.

Een paar tips:

-Ga grondwerken om weer wat respect te krijgen
-Als ze steigert, geef je haar eerst een soort 'waarschuwing' (Borst naar voren, schouders naar achter, resolute, boze stappen, paard heel strak aankijken). Doet ze het nog eens? Geef haar dan een rotschop terug, is ze nu helemaal betoeterd?
Mijn verzorgShet rende op me af toen ik de schuilstal in kwam(om me weg te jagen). Bij die andere meisjes werkte dat, die liepen natuurlijk achteruit.
Ik heb haar zo'n waarschuwing gegeven, en ze deed het toen niet meer.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 20:52

als eerst iets mee nemen om je te verdedigen , zoals een zweep of halstertouw , en geef hem een beste lel , maar daarna zoals al aangegeven grondwerk gaan doen om zijn respect te winnen want die is ver te zoeken als hij zulke dingen doet.

zoek daarbij goede begeleiding als je die nog niet hebt.

mandy441

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 15:35

bedankt er mag een slotje op

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 16:58

Aai, ik schrik ervan hoeveel mensen nu zeggen "Dat doet die van mij ook"! Dit is echt niet mis, vind ik. Dit wijst op een wel hele scheve verhouding tussen jullie en daar moet je hard aan gaan werken voor er ongelukken gebeuren. Tips over grondwerk zijn al gegeven, maar zorg wel dat je dat ook veilig doet, want een paard met dit gedrag laat zich niet zo makkelijk meer de les lezen. Als het kan zorg dan voor goede begeleiding, iemand die weet waar hij/zij mee bezig is.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 17:08

Jessix schreef:
Aai, ik schrik ervan hoeveel mensen nu zeggen "Dat doet die van mij ook"! Dit is echt niet mis, vind ik. Dit wijst op een wel hele scheve verhouding tussen jullie en daar moet je hard aan gaan werken voor er ongelukken gebeuren. Tips over grondwerk zijn al gegeven, maar zorg wel dat je dat ook veilig doet, want een paard met dit gedrag laat zich niet zo makkelijk meer de les lezen. Als het kan zorg dan voor goede begeleiding, iemand die weet waar hij/zij mee bezig is.

Bij mijn verzorgShetlander was het onze schuld.
Het is een heel dominant beestje die we onbewust een tijdje de baas lieten spelen. Maar het is na 2 weken al stukken beter...

Paardenpret

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 19:52

Grondwerk helpt goed tegen dit soort gedrag, Dit werkt trouwens bij bijna alles!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 20:22

ja echt een wondermiddel dat grondwerken, werkt bij zeker alle problemen met paarden! (uiteraard meen ik dit niet serieus)

Grondwerken werkt zeker bij een hoop problemen maar alleen als je het op de juiste manier doet en niet uit een boekje hebt geleerd of zomaar op youtube hebt bekeken. Het kan nl ook levensgevaarlijk zijn als je het precies verkeerd doet!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 20:30

cissy schreef:
ja echt een wondermiddel dat grondwerken, werkt bij zeker alle problemen met paarden! (uiteraard meen ik dit niet serieus)

Grondwerken werkt zeker bij een hoop problemen maar alleen als je het op de juiste manier doet en niet uit een boekje hebt geleerd of zomaar op youtube hebt bekeken. Het kan nl ook levensgevaarlijk zijn als je het precies verkeerd doet!

Inderdaad! Vergeet niet dat het vooral een gevoel is wat jij uit moet stralen. Het gaat niet zo zeer om de oefeningen die je doet met grondwerken, maar wel om het eerlijke leiderschap wat jij moet uitstralen. De positie die je in moet nemen. Als je dat niet kunt dan is het levensgevaarlijk om met een agressief paard te gaan werken op die manier.