Hallo, ik heb nu sinds ongeveer 2 maandjes een welsh b ruintje van 5 jaar erbij en tot nu toe gaat het niet echt lekker.. Het is een schat van een pony, erg aanhankelijk maar hij heeft gewoon geen manieren. Als je met hem gaat wandelen, loopt hij bijna onder je door. En zodra ik er op klim.. Ten eerste hij staat niet stil en blijft maar lopen, ik heb alleen een losgooibakje hier en dus alleen de mogelijkheid om buiten te rijden zodra ik wegrij van stal word hij helemaal gek. Hij maakt hele rare sprongen en blijft maar bokken, hinniken en rent het liefst zo snel mogelijk weg netalsof er iets achter hem aan zit en of hij ergens last van heeft, heb hem al laten nakijken en niks aan de hand. Hij is héél erg zenuwachtig, en denkt dat ramen ed bijten dat bomen monsters zijn hij vind echt alles eng. Ook onder het wandelen is ie heel de weg bezig met steigeren en druk doen, ik vind dit echt heel erg vervelend want als ik gewoon lekker met hem ga tutten is het een schat van een pony. Dit zijn geen hengstenstreken want hij is gecastreerd toen hij 2 was. weten jullie wat mijn pony heeft?
Geen opvoeding en angst voor de grote, boze buitenwereld. Eerst dus maar opvoeden zodat hij op jouw gaat letten en zich veilig kan gaan voelen.
Bungarus
Geplaatst: 13-03-11 00:30
Je pony heeft geen manieren. Verdiep je eens in de verschillende grondwerkmethoden en ga dat met hem doen.
Tigra_
Geplaatst: 13-03-11 00:37
Geen manieren? Ik weet niet.
Ik denk dat de basis tussen jouw en je paard gewoon niet voldoende bevestigd is. Je zegt dat je geen bak tot je beschikking hebt persoonlijk vindt ik dat juist heel belangrijk zeker als je een nieuw paard hebt is het fijn voor jouw en voor het paard om eerst een aan elkaar te wennen en de basis tussen jullie goed te beginnen. Ik zou dus aan de slag gaan met grondwerk. Dus ik zou als ik jouw was toch maar een bak opzoeken in de buurt zodat je lekker aan de slag kan in de bak is ten eerste veel veilig voor jouw het paard maar het belangrijkste van al de overige weggebruikers met zo'n paard moet echt niet de weg op gaan.
vancky2005
Geplaatst: 13-03-11 01:40
Je pony heeft geen respect voor jou. Leer hem eerst aan de hand je te volgen en te respecteren. Hij is bang op straat omdat hij nu de leider is maar niet opgewassen is tegen de mensenwereld die hij niet verstaat en niet kent. Je pony moet je eerst als leider erkennen en vertrouwen en dan zal hij heel wat rustiger worden. Je zou best enkele lessen Natural horsemanship nemen. Je krijgt al een idee als je op Youtube.com enkele filmpjes bekijkt, van natuurlijk goede trainers. Je vindt er ook veel slechte op hoor maar gewoonlijk deze met een Parelli opleiding zijn toch wel ok. Als je nu met je pony op stap gaat voelt hij zich angstig omdat hij de beslissingen moet nemen en hij kent deze wereld niet. Dus dat is een gevaarlijke situatie. Ik zou terug gaan naar de basis. Eerst op de grond trainen. Kijk eens op http://www.dreamranch.be om je een idee te geven...
Ik lees dat je wel een kleine losgooi bak hebt. Ik zou daar beginnen met longeren, evt met touwtjes bijzetten voor nagevelijkheid. Hier train je eerst om je pony te laten gehoorzamen op stem. Als je dit een tijdje doet merk je vanzelf dat je pony een beetje rustiger word en kan wennen aan de nieuwe geluiden en omgeving. Probeer na het longeren in die kleine bak even erop te gaan. Al is het in eerst instantie alleen in de stap. Van hieruit ga je het opbouwen. Succes!!!
Begin met opvoeden, grondwerk en dan langzaam aan opbouwen
Susanne
Geplaatst: 17-03-11 16:21
Pony moet eerst eens netjes opgevoed worden en braaf aan de hand zijn voordat je er mee gaat werken. Nee is nee, stappen is stappen en stilstaan is gewoon stilstaan. Dus dat oefen je gewoon aan de hand. Negeer hem maar als hij rondjes blijft draaien of gaat hyperen, en goed belonen als hij stil staat (ookal is dat maar 2 seconden). Je kunt je ook eens verdiepen in grondwerk. Maar gewoon consequent zijn en sterk in je schoenen staan scheelt ook al.
Heb dit ook gehad met mijn pony. Was nog helemaal groen, kon niet eens vast staan om te poetsen. Oefenen oefenen en nog eens oefenen en dan komt het allemaal goed!
[edit] Heb nog eens je topic doorgelezen... ik vraag me eigenlijk een beetje af of jij wel toe bent aan zo'n jong en vrij groen beestje. Als je moet vragen was hij 'heeft' ? Dier heeft niks, alleen een gebrek aan opvoeding. Misschien kun je er beter iemand bij halen met verstand van zulke zaken.
AppelQueen
Geplaatst: 27-03-11 20:51
klinkt alsof hij niet graag alleen naar buiten gaat, is ditgedrag even erg als je met iemand samen gaat ?