_Hyperion_ schreef:Ik snap wel wat er bedoeld wordt met een grote bek geven.
Het hangt er namelijk helemaal vanaf wat de reden is dat je paard zo doet.
Is het angst, of is het brutaliteit/dominantie.
In het eerste geval is geduld een schone zaak en bereik je het meest door een appeltje o.i.d. mee te nemen. Wat ik wel eens deed was: een paar appels mee, waar ik zelf van ging staan eten bij de ingang van de stal. Als het paard interesse toonde een stuk van de appel afbijten en aan het paard geven, of in de voerbak gooien als het paard het nog niet aan durfde te pakken.
Dit een paar keer per dag herhalen en dan duurt het niet lang voordat het paard zelf naar je toekomt. Dan kun je een stap verder gaan en het dier tijdens het "samen delen van de appel" (zo noem ik het altijd) op zijn hals aaien. De volgende stap: met een touw in je hand op de hals aaien en daarna als je het goed weet te timen het touw over de hals laten vallen tijdens het aaien. Dan het touw aan beide zijden beetpakken en je hebt grip om het halster om te dpen. En steeds de appel erbij en belonen.
Maar als het brutaliteit is, kan het ook goed zijn om idd een keer een brul te geven als je de stal in komt en een lang touw op de kont van het paard gooien. De stap daarna is dat je een goede timing hebt: Je gooit het touw en geeft een brul...er volgt een reactie van het paard en daar stap je direct op in. Dat kan nog een keer touw gooien en brullen zijn, maar kan ook toestappen naar het hoofd zijn, als het paard deze opening biedt en het touw snel over de hals gooien en het paard halsteren. Het brutale paard leert zo dat het niet meer weg komt met het dreigende gedrag. Belangrijk is wel dat je direct na het halsteren het paard beloont, bijv. met een appel. En dat je daarna het halster weer af doet en vertrekt. Als je dit een paar keer lukt zo, zal het paard jou op een gegeven moment respecteren en zich direct naar je toedraaien als je op stal komt.
hier ben ik het dus volkomen mme eens , er is verschil tussen dominatie en angst, ga dat uitvinden wat het is, en dan kun je verder handelen