problemen op stal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

viwi

problemen op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 17:59

heej iedereen, :D
ik heb een probleem met mijn paard (merrie).
ik heb haar nu een paar maanden.
als ik naar haar stal loop is ze nog heel lief maar zodra ik de stal binnenkom draait ze me de kont toe en gaan haar oren inde nek.
ook graaft ze met haar rechtervoorbeen over de vloer v/d stal.
ik heb haar van de ponymarkt dus weet niet zo veel over haar geschiedenis.
mijn vraag is:
HOE KRIJG IK MIJN PAARD HET HALSTER OM IN DE STAL?
als ik naar de rechterkant in de stal loop draait ze haar kont naar rechts en zo gaat het door.
als het me een keer lukt om bij haar zij te komen plet ze me tegen de muur.
soms kan ik haar aan het deken pakken maar dan loopt ze net zo snel en vaak rondjes dat je wel losmoetlaten.
help me alsjeblieft ;(

Steeph33

Re: problemen op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 12:38

Bij mij op stal was ook zo'n geval, ga gewoon af en toe lekker een half uurtje bij haar in stal zitten, misschien is er vroeger wel iets gebeurt je weet nooit. Praat een beetje tegen haar en probeer haar vertrouwen in stal te winnen. Anders eerst een halstertouw om haar nek gooien, grote bek geven en haar naar je toetrekken! Misschien werkt het succes!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 12:39

iets lekkers meenemen en lokken?

xjesssicaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 12:43

grote bek geven ? lijkt me heel vaag ;)
het paard laat zien dat hij iets niet fijn vind of bang is, en dan ga je tegen hem schreeuwen ?
probeer het vertrouwen van haar te winnen, door heel lief tegen haar te praten. probeer anders
een plekje te vinden waar ze het lekker vinden om gekriebeld te worden mijn vz paardje heeft dat
achter dr oren. en zodra jij denkt dat het paard vertrouwen in jou heeft probeer dan heel
langzaam het halster om te doen. blijft ze weer draaien, dan ga je gewoon verder met kriebelen
en zo bouw je steeds verder op.

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 12:54

Ik snap wel wat er bedoeld wordt met een grote bek geven.

Het hangt er namelijk helemaal vanaf wat de reden is dat je paard zo doet.
Is het angst, of is het brutaliteit/dominantie.

In het eerste geval is geduld een schone zaak en bereik je het meest door een appeltje o.i.d. mee te nemen. Wat ik wel eens deed was: een paar appels mee, waar ik zelf van ging staan eten bij de ingang van de stal. Als het paard interesse toonde een stuk van de appel afbijten en aan het paard geven, of in de voerbak gooien als het paard het nog niet aan durfde te pakken.
Dit een paar keer per dag herhalen en dan duurt het niet lang voordat het paard zelf naar je toekomt. Dan kun je een stap verder gaan en het dier tijdens het "samen delen van de appel" (zo noem ik het altijd) op zijn hals aaien. De volgende stap: met een touw in je hand op de hals aaien en daarna als je het goed weet te timen het touw over de hals laten vallen tijdens het aaien. Dan het touw aan beide zijden beetpakken en je hebt grip om het halster om te dpen. En steeds de appel erbij en belonen.

Maar als het brutaliteit is, kan het ook goed zijn om idd een keer een brul te geven als je de stal in komt en een lang touw op de kont van het paard gooien. De stap daarna is dat je een goede timing hebt: Je gooit het touw en geeft een brul...er volgt een reactie van het paard en daar stap je direct op in. Dat kan nog een keer touw gooien en brullen zijn, maar kan ook toestappen naar het hoofd zijn, als het paard deze opening biedt en het touw snel over de hals gooien en het paard halsteren. Het brutale paard leert zo dat het niet meer weg komt met het dreigende gedrag. Belangrijk is wel dat je direct na het halsteren het paard beloont, bijv. met een appel. En dat je daarna het halster weer af doet en vertrekt. Als je dit een paar keer lukt zo, zal het paard jou op een gegeven moment respecteren en zich direct naar je toedraaien als je op stal komt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 13:53

En als het paard met zijn kont naar je toestaat en jij dat touw gooit, zou de eerste reactie weleens het uithalen met twee benen kunnen zijn. En als jij daar net staat...nou ja, vul maar in.

Ik zou proberen met grondwerk de verhoudingen recht te zetten, en voorlopig even met wat lekkers naar haar toegaan als je haar wilt pakken. Neem de tijd en wacht in de deuropening tot ze met haar hoofd naar je toekomt.
Verder veel undemanding time bij haar doorbrengen, ga een boek pakken en lees hardop voor uit dat boek...
Schenk geen aandacht aan haar, ze moet vanuit zichzelf naar je toekomen.

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 13:56

Daarom neem je dus ook een lang touw, zodat je buiten het bereik staat Cassidy.... ;) Dat leek me zo logisch dat ik dit er niet bij heb gezet.

En om grondwerk te kunnen gaan doen, zul je eerst het paard te pakken moeten zien te krijgen...
In het verleden op het werk wel eens een paard gehad dat dus zo brutaal was, dat je kon wachten tot je een ons woog...die kwam niet naar je toe...voor niets niet...
En dan is zo'n actie met de juiste timing, een lang touw, een brul en een beloning een goede manier om de brutaliteit van het dier te doorbreken.

En ja...als je daarna grondwerk wil gaan doen...dat zal dat aanvullend kunnen gaan werken uiteraard.

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 13:59

_Hyperion_ schreef:
Ik snap wel wat er bedoeld wordt met een grote bek geven.

Het hangt er namelijk helemaal vanaf wat de reden is dat je paard zo doet.
Is het angst, of is het brutaliteit/dominantie.

In het eerste geval is geduld een schone zaak en bereik je het meest door een appeltje o.i.d. mee te nemen. Wat ik wel eens deed was: een paar appels mee, waar ik zelf van ging staan eten bij de ingang van de stal. Als het paard interesse toonde een stuk van de appel afbijten en aan het paard geven, of in de voerbak gooien als het paard het nog niet aan durfde te pakken.
Dit een paar keer per dag herhalen en dan duurt het niet lang voordat het paard zelf naar je toekomt. Dan kun je een stap verder gaan en het dier tijdens het "samen delen van de appel" (zo noem ik het altijd) op zijn hals aaien. De volgende stap: met een touw in je hand op de hals aaien en daarna als je het goed weet te timen het touw over de hals laten vallen tijdens het aaien. Dan het touw aan beide zijden beetpakken en je hebt grip om het halster om te dpen. En steeds de appel erbij en belonen.

Maar als het brutaliteit is, kan het ook goed zijn om idd een keer een brul te geven als je de stal in komt en een lang touw op de kont van het paard gooien. De stap daarna is dat je een goede timing hebt: Je gooit het touw en geeft een brul...er volgt een reactie van het paard en daar stap je direct op in. Dat kan nog een keer touw gooien en brullen zijn, maar kan ook toestappen naar het hoofd zijn, als het paard deze opening biedt en het touw snel over de hals gooien en het paard halsteren. Het brutale paard leert zo dat het niet meer weg komt met het dreigende gedrag. Belangrijk is wel dat je direct na het halsteren het paard beloont, bijv. met een appel. En dat je daarna het halster weer af doet en vertrekt. Als je dit een paar keer lukt zo, zal het paard jou op een gegeven moment respecteren en zich direct naar je toedraaien als je op stal komt.

hier ben ik het dus volkomen mme eens , er is verschil tussen dominatie en angst, ga dat uitvinden wat het is, en dan kun je verder handelen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 14:06

_Hyperion_ schreef:
Daarom neem je dus ook een lang touw, zodat je buiten het bereik staat Cassidy.... ;) Dat leek me zo logisch dat ik dit er niet bij heb gezet.

En om grondwerk te kunnen gaan doen, zul je eerst het paard te pakken moeten zien te krijgen...
In het verleden op het werk wel eens een paard gehad dat dus zo brutaal was, dat je kon wachten tot je een ons woog...die kwam niet naar je toe...voor niets niet...
En dan is zo'n actie met de juiste timing, een lang touw, een brul en een beloning een goede manier om de brutaliteit van het dier te doorbreken.

En ja...als je daarna grondwerk wil gaan doen...dat zal dat aanvullend kunnen gaan werken uiteraard.

Een paard komt vanzelf naar je toe als jij degene bent die met een emmer water aankomt. Of met voer.
En hem de emmer water of dat voer alleen geeft als hij het komt halen.
Is het snel genoeg over...:D

Wat betreft dat lange touw: moet je er toch echt bijvertellen hoor. Ik kan geen gedachtes lezen, en logisch denken ook al niet :D
Is idd een optie om het zo te doen, maar je moet wel weten waar je mee bezig bent...
TS is 14, zou je denken dat dat dan goed komt?

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 14:22

Ja...precies... Je moet zeker weten waar je mee bezig bent. Vooral juiste timing is zeer belangrijk!
Sorry dat ik niet volledig ben, maar soms is het voor mij zo logisch, dat ik wellicht niet gedetailleerd genoeg ben.

Wat het voer of de emmer water betreft...bij angstige paarden...ja....dan werkt het (zie verhaal appel).
Maar bij echte brutale paarden die in het verleden keer op keer succes hebben gehad met dit gedrag, kun je met weet ik wat daar gaan staan...die hebben er echt maling aan.
Ik had ook ooit die gedachte...als je maar lang genoeg wacht....
Maar nee...dat werkt dus niet altijd.... integendeel...het kan nog averechts werken ook, omdat zo'n paard zo gewend is over ieder mens heen te fietsen, dat voedernijd jegens jou in werking treedt en dat hij daarom nog brutaler wordt.
Daarom is het dus belangrijk uit te vinden waarom het paard zo doet.

Ik heb jarenlange ervaring op een stal waar regelmatig paarden gebracht werden met allerlei erfenisjes van vorige eigenaren. Of paarden die als veulen ingeschaard waren en sindsdien alleen in handen waren geweest om gesedeerd bekapt en ontwormd te worden. Daar leer je veel van, kan ik je vertellen.
En toch vond ik de brutale zelf uiteindelijk eigenlijk de makkelijkste. Je zet ze even op hun nummer en klaar is Klara...
De angstige die oneerlijk behandeld geweest zijn, zijn vaak een langduriger traject voordat je het vertrouwen hebt.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 14:29

Heb je het al geprobeerd met wat lekkers? Het paard naar je toe laat komen en dan wat lekkers geven. Misschien kan je je paard ook een halsband omdoen, zodat het ook beter te pakken is. En werken aan het wederzijds vertrouwen d.m.v. grondwerk.

Joanne_Bodhi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 19:02

Je kan je paard ook gewoon laten zien dat je niet (elke keer als je komt) met haar gaat werken je kan ook gewoon de stallen vegen, haar even aaien,
een boek lezen, muziek aan zetten, dansen, ga zo maar door. (Mijn paarden zijn héél geintreseerd wanneer ik ga dansen ;) )
Geef af-en-toe wat lekkers, gooi en touw over haar heen, ga in de stal zitten/staan
(wel super uitkijken natuurlijk) zodat ze naar jou toe kan komen, haal een borstel erover heen.
Ga gewoon met haar aan de slag ze merkt vanzelf hoe lief je bent :) (Ik ga van het positiefst uit ;) )

Lekker bezig zijn met je pony, daar gaat het toch allemaal om :)
Veel succes!

Xxx-jes Anniek! <3

viwi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 11:39

bedankt voor alle reacties :D
gister ben ik in de stal gaan zitten dat ging goed ze ging met mijn haar spelen en ik kon haar gewoon aaien.
maar zodra ze het halster ziet wou ze zich omdraaien.
ik heb toen snoepjes in haar bak gedaan om daar bij te komen moest ze met haar neus door het halster.
het halster was om.
toen ik wou rijden (heb vandaag concours) en het hoofdstel om moet werd ze bang (ze is bang als je met je hand achter haar rechter oor/oog komt).
de teugels lagen om haar nek en ze had het bit in maar ging zo hoog met haar hoofd dat ik het hoofdstel niet over haar rechteroor kreeg.
het is wel gelukt later (neus naar beneden geduwt en heel snel over haar oor heen gedaan).
zo meteen heb ik concour dus hoop dat ze beetje lief is vandaag.
iemand enig idee wat er kan zijn gebeurt vroeger en wat ik er aan moet doen?

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 11:43

Je laat er geen gras over groeien zeg. Ik lees dat er nog weinig vertrouwen is, en dan moet je vandaag al een CC rijden? Dit komt bij over als, dat je alleen maar aan jezelf denkt.
Zorg nu eerst maar dat je gewoon je paard met halster om uit de box kunt krijgen zonder problemen en dat je daarna het hoofdstel rustig aan/om kan doen.

Joanne_Bodhi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 11:46

Ik denk dat je paard niet zacht zinnig is behandelt.
Het kan zijn dat ze 1x haar hoofd omhoog deed en dat de (vorige) eigenaar,
hem hardhandig daarvoor heeft aangepakt.
Wat je kan doen is bijv. niet een halster omdoen maar je paard een halstertouw omdoen.
(Je zet er een knoop in en neemt haar mee, daarna doe je het halster om haar nek en zet je haar zo vast.)
Leg je hand achter haar oren en maseer een beetje daar zodat ze ziet dat je niks doet,
vindt ze dat niet fijn aai tegelijkertijd over haar hals, dan gaat ze dit zien als iets positiefs.
Doe daarna het hoofdstel om ;)

Succes!
Xxx-jes Anniek

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 11:49

Ik heb precies dezelfde pony gehad,ook gekocht op de paardenmarkt.
Deze was kopschuw en dat is jou pony ook,ze doet precies hetzelfde als mijn pony deed.
Ook kon ik haar niet uit de stal halen en een halster omdoen.
Met veel geduld lukte dat uiteindelijk.
Het enige wat je moet doen is heel veel geduld hebben en nix forceren!
Ga elke dag stapje voor stapje haar vertrouwen winnen.

Lindsey1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 11:50

viwi schreef:
bedankt voor alle reacties :D
gister ben ik in de stal gaan zitten dat ging goed ze ging met mijn haar spelen en ik kon haar gewoon aaien.
maar zodra ze het halster ziet wou ze zich omdraaien.
ik heb toen snoepjes in haar bak gedaan om daar bij te komen moest ze met haar neus door het halster.
het halster was om.
toen ik wou rijden (heb vandaag concours) en het hoofdstel om moet werd ze bang (ze is bang als je met je hand achter haar rechter oor/oog komt).
de teugels lagen om haar nek en ze had het bit in maar ging zo hoog met haar hoofd dat ik het hoofdstel niet over haar rechteroor kreeg.
het is wel gelukt later (neus naar beneden geduwt en heel snel over haar oor heen gedaan).
zo meteen heb ik concour dus hoop dat ze beetje lief is vandaag.
iemand enig idee wat er kan zijn gebeurt vroeger en wat ik er aan moet doen?

Mischien heeft ze pijn op die plek, of iets zitten??? Kan ook dat ze mischien aan een oog blind is..., maar probeer haar op haar hoofd op verschillende plaatsen aan te raken en te drukken/duwen. Als ze echt op een specifieke plek pijn heeft of het niet fijn vind, kan je mischien de DA erbij halen. Anders gewoon vertrouwen opbouwen, zoals hiervoor al zo vak is gezegt ;) Het vooral niet erger maken!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 11:51

Ik zou idd niet meteen wedstrijden gaan rijden, gun haar de tijd om vertrouwen te winnen, om je te leren kennen.
En het is heel makkelijk om het probleem van haar oren aan te pakken en nog makkelijker om je paard te leren om het hoofd naar beneden te doen als je het hoofdstel om wilt doen.
Dat heeft alleen wel tijd en geduld nodig, en wat je nu aan het doen bent zijn lapmiddelen, en niet het vertrouwen winnen van je paard.

Ga maar even googlen op Pat Parelli, en head down cue....

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 11:53

Je zou echt nog geen wedstrijden moeten gaan rijden met deze pony!
Geef haar de tijd om je te leren vertrouwen.
Dat hoofdstel gauw over haar oor doen is niet goed,je moet hier ruim de tijd voor nemen en stukje bij beetje blijven proberen om het normaal om te doen.
Weet wel dat dit maanden kan duren,maar dan heb je wel een pony die voor jou gaat en je beide een goede band krijgt.
Ik vind dat je veel te snel gaat met deze angstige pony.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 11:54

snap al niet dat jij naar paard loopt .. paard moet (graag zelfs) naar jou willen komen

je weet de geschiedenis niet , zou zelf desnoods met stoeltje der bij - boekje - thermoskan , bij de ingang aan zitten
net zo lang dat ze wel komt en der neus in het halster stopt of iig dat je het gemakkelijk ! aan kan doen
als ze komt lekker achter de oren kriebellen oid

veel geduld doet wonderen .. succes

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 11:56

Hoe is de huisvesting? Staat ze alleen maar op stal? Krijgt ze genoeg hooi?

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 11:59

als de pony schrik heeft van het halster kun je ook vertrouwensoefeningen met haar doen, gewoon met je handen over haar hele lichaam aaien zodat ze ontspant. Eerst nog niet te dicht bij haar hoofd komen en daar langzaam steeds iets verder naartoe werken, tot ze dat toelaat
daarna kun je proberen hetzelfde te doen met het halster in je hand, zonder dat je daarmee de pony aanraakt, maar dat ze leert dat het halster niet iets is om bang voor te zijn. Daarna misschien aaien met halster. En het kan ook wel helpen als je de bovenste gesp (die achter de oren langs moet) losmaakt als je het halster om doet.

edit: dit lijkt allemaal heel simpel maar het kan wel een week of langer duren voordat je ook echt het halster omkrijgt zonder dat ze dat eng vindt.. en geduld is het sleutelwoord, je moet het niet opdringen

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 12:03

randie schreef:
iets lekkers meenemen en lokken?

NIET DOEN.....dit vraagt om andere problemen. Zo'n geval heb ik gehad en om dat eruit te krijgen ben je nog langer bezig.
Met eten koop je haar om en dat wil je niet.

Paard is schijnbaar niet happy op stal en als je komt misschien wel bang. Je moet hier iets leuk van maken.

Blijf gewoon bij de deur staan niet de stal ingaan en dan kijken wat ze op een gegeven moment interessanter vind jij of het schrapen over de grond. Ze zal toch uit nieuwsgierigheid omdraaien en komen kijken.
Ga bv in de deur opening je zadel of hoofdstel poetsen in ieder geval iets waardoor ze niet het idee krijgt dat je haar komt vangen...dit zal tijd kosten maar voor beide wel zo leuk. Als ze niet komt kan ze er ook niet uit ze zal zich dan snel gaan bedenken.
Als je haar toch weer gaat VANGEN heb je dus weer iets negatiefs...je moet het spelletje omdraaien.

viwi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 23:58

Met dat wedstrijden het rijden is geen probleem dat vind ze juist heerlijk vooral al die aandacht die ze krijgt op concour en ik spring echt niet hoog met haar het gaat me ook nie om winnen
Ze krijgt zo meer zelfvertrouwen had ze eerst ook niet meer maar door sprongetjes maken word ze vrolijk en krijgt ze meer zelfvertrouwen.
En ze komt ook naar mij toe als ik de stal inloop en ik kan haar ook aaien op haar neus en hals buik en kont.
Zelfs haar linker oor alleen haar rechter
Een touw om haar hals lukt ook niet echt als je iets aan haar rechter kant wil doen staan of borstelen draait ze mee borstelen en aaien op haar rug en hals gaat nog net maar bij de oor.
Ze staat trouwens op een manege heeft een stal naast en tegenover andere paarden en gaat het weiland in daar ligt het niet aan.
Weet iemand toevallig over hoe sommige mensen paarden straffen enzo?
Misschien is ze wel is hard gestraft haar oor ziet er namelijk vanbuiten goed uit.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 00:00

Deed mijn pony eerst ook, maar hij was de baas over mij ;)
Ik heb dus gewoon een paar keer de zweep erover heen moeten halen, anders trapte hij mij. (ook als ik hem ging voeren, borstelen etc. etc.