help hoe kan ik mijn pony leren longeren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

gupie

help hoe kan ik mijn pony leren longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 19:24

Ik heb al 2 jaar ervaring met longeren, maar het wil echt niet lukken, ik zal het even uitleggen:

ik heb mijn pony nu 3 jaar en ze is zo aan mij gehecht, als ik er iemand anders op zet loopt ze niet tenzij ik meeloop. Zo is het dus ook met longeren. Ze loopt gelijk naar me toe als ze een rondje heeft gelopen of ze loopt niet eens en blijft bij mij rondjes draaien.

Hoe kan ik dit oplossen??

Groetjes,
Guusje

LotteR

Re: help hoe kan ik mijn pony leren longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 19:44

Je kan bijv. 1 iemand in het midden zetten met de longeerlijn en 1 iemand die naast haar loopt op de cirkel. Maar je zou eerst ook kunnen beginnen met los longeren. Suc6! ;)

gupie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 20:20

dankje,
los longeren lukt wel, maar als ik haar eenmaal vast klik dan doet ze niets meer.

x
toch bedankt

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 21:20

ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn pony, toen ben ik een keer heel kwaad geworden op d'r, (ff voor de goede orde, niet gemept met de zweep hoor, enkel even foeteren en een tikje gegeven)
aangezien ze wel gewoon 1 of 2 rondjes liep en dan weer stil ging staan en om ging draaien en dat soort flauwekul. dus toen heb ik haar n keer streng aangepakt, ben zeg maar bij haar achterhand gestaan en gaf haar steeds een tikje als ze stil wilde gaan staan, dus begonnen met een kleine longeercirkel, daarna steeds wat wijder gemaakt tot dit goed ging, daarna direct gestopt toen ze het goed deed en de andere kant hetzelfde gedaan, toen heeeeel erg beloond en sindsdien heeft ze t bijna nooit meer verkeerd gedaan!

chaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 22:42

Longeerproblemen ontstaan meestal als het voor paarden niet 100% duidelijk is wat er van ze verwacht wordt. Daarbij is het belangrijk op welke plek je staat, hoe je loopt, hoe je beweegt, je houding, je armen, overtuiging... Te veel om op te sommen dus, en daarom is het ook zo lastig om je vraag in één keer goed te beantwoorden.

Misschien is het een optie om eerst een keer los te longeren, en dan goed te analyseren wat je allemaal doet om je pony overgangen te laten maken. Als je daar achter bent klik je de longeerlijn er aan en probeer je dezelfde technieken toe te passen als wanneer ze los liep, dus dezelfde positie ten opzichte van haar, dezelfde looprichting, beweging en houding.

Ik hoop dat je eruit komt, veel succes!

gupie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 18:11

dankje allemaal voor de tips,

los longeren gaat nu erg goed,
nu het echte longeren nog:P

x

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 18:24

chaai schreef:
Longeerproblemen ontstaan meestal als het voor paarden niet 100% duidelijk is wat er van ze verwacht wordt. Daarbij is het belangrijk op welke plek je staat, hoe je loopt, hoe je beweegt, je houding, je armen, overtuiging... Te veel om op te sommen dus, en daarom is het ook zo lastig om je vraag in één keer goed te beantwoorden.

Idd!
Handig is om eens les te nemen. Met een ander paard kan het ook, dus je bent niet gebonden aan de lokatie waar je pony staat.
Je vraag is hoe jij je pony het kan leren én dan ga je imo al verkeerd, want paarden en pony's hebben het gelijk door wanneer jij duidelijke hulpen geeft.
Longeren wordt vaak onderschat, maar als je het goed en weeet wat je er allemaal mee kan (leren kijken naar je pony en vroeg ontdekken of hij zich losser of juist vaster gaat bewegen etc etc), kan het je veel opleveren.