met het hoofd schudden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

amyz

met het hoofd schudden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 21:45

Terwijl ik t tik in een ander topic vraag ik me ineens af waar t vandaan kan komen..

Mn jonge hengst (bijna 2) schudt tijdens het aan de hand draven (oefenen voor de show) vaak vreselijk met zijn hoofd en hals.. Hij brengt zn hoofd dan wat naar beneden en gaat.. nouja.. schudden dus :+ Hij doet dat zo vol overgave dat ie iig met zn achterbenen ook vrij debiel half wijdbeens gaat draven.

Heb er nog nooit een TA bij gehad, hij eet ook lekker en komt netjes aan, dus heb niet direct de indruk dat er met zn tanden is.. Wil overigens wel er een TA naar laten kijken voor hij 3 wordt hoor :j
Hij doet het ook wel eens als hij gewoon losstaat, zonder halster of wat dan ook, maar zie het dan veel minder vaak. Als ik hem aan de hand laat draven is t iig 8 van de 10 keer zo dat ie inderdaad gaat hoofdschudden..

Iemand enig idee waar t aan kan liggen?
Oh ja! Hij doet t ook nadat we iets actiefs hebben gedaan, bijv tijdje terug paar keer balkjes ''draven, hij maakte er meteen een kneiterhoog in-uitje van := Ik beloonde hem voor t feit dat ie er braaf overheen was gegaan (ach, enthousiasme moet je aanmoedigen denk ik dan maar. Hij heeft er iig lol in) en hij ging meteen met zn hoofd schudden, hals in de krul, alsof ie probeerde te uiten dat híj het ook heel stoer en knap vond van zichzelf.. (even antropomorfiserend).

Snap er iig niet zo veel van :+ Iemand die t kent/herkent/kan plaatsen?
Bij voorbaat grote dank :j

bromfiets

Re: met het hoofd schudden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 21:47

Volgens mij doet hij het omdat hij het leuk vindt om te rennen. Als wij met onze hengst aan de hand lopen om naar buiten te gaan doet hij hetzelfde :) Misschien wat vaker in hand nemen zodat hij er wat aan went?

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 21:48

Probeer iig een paar keer per week te oefenen omdat we toch allebei showklaar zullen moeten zien te worden voor eind april := Komt er alleen niet altijd van..

Rennen vindt ie zeker leuk! Gut, vond t vrij apart gedrag maar wss dus doodeenvoudig te verklaren :+
Thnx iig! Was toch ff bang dat t miss iets medisch was oid, iets met zn tanden ofzo (hoewel t dan natuurlijk wel vreemd zou zijn dat ie t alleen op bepaalde momenten doet)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 21:57

Je hebt zeker geen filmpje?
Mijn paard doet dat ook maar die slingert echt met haar hoofd. Nouja ze maakt hele vreemde bewegingen dat doet ze eigenlijk al heel lang en gaat er bij haar ook niet echt uit.

Olga88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 22:13

Mijne doet dat ook, als ze even niet weet wat te doen :+

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 23:07

Heb wel een filmpje :j

even geduld, we moeten eerst netjes opstellen voor de jury, daarna wegstappen en daarna aandraven en dan gaat ie vrijwel gelijk debiel doen :+ Je ziet m alleen van de achterkant maar is duidelijk te zien dat t heel apart is iig hihi.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 23:11

Mijn paardje doet het ook, tijdens het spelen in de wei met zijn vriendjes. Gewoon van gekheid, lolligheid doet mijne het.

[edit] Heb net even je filmpje bekeken, maar dat met zijn achterhand doet mijne dan weer niet. Zou niet weten hoe je dit moet oplossen eigenlijk.

Niceee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 23:18

Haha het ziet er wel grappig uit alsie gaat schudden, die achterbeentjes ook :) Ik heb het idee dat het gewoon een beetje joligheid is, want hij doet het maar heel even. Daarna is zijn hoofd wel gewoon stil. Het lijkt mij gewoon jeugdigheid en enthousiasme van een vrolijk paardje :)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 23:20

Hihi dat hele lijf schudt mee idd :')

Maar iig fijn om te weten dat t niks geks is :j
Ik ga voortaan ook met mn hoofd schudden als ik enthousiast ben hahahah :+

zandvangers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 23:29

h
Laatst bijgewerkt door zandvangers op 25-04-23 19:40, in het totaal 1 keer bewerkt

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 23:33

Hij heeft wel enorm veel humor dus t zou me niks verbazen :+
Hier moest ie overigens natuurlijk ook vreselijk indruk maken op de knappe palominomerrie waar we de hele tijd achter liepen ;)

En thnx! :D Hij is intussen nog veeeeel mooier geworden vind ik eerlijk gezegd, als ik terugkijk naar dit filmpje is t nog duidelijk een puppy en das er intussen af :j

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 23:38

het lijkt me vrolijkheid, hij lijkt met opstellen ook niet helemaal gefocust, hij zal wel blij zijn dat hij lekker aan de wandel mag :') het lijkt me niks ernstigs, mijn paard schudt ook met z'n hoofd als we aan de hand draven.
wat leuk, dat filmpje is bij ons op stal gemaakt :)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 23:41

Hij was met opstellen idd verre van gefocust :') Voor die show was ie met draven vrij sullig en kon ie heeeeeel lang netjes stilstaan, eenmaal daar bleek t ineens helemaal andersom te zijn dus aan de trainingen die we gedaan hadden (want ja, meedraven kan ie en stilstaan kan ie, dus whats the problem?) hebben we dus vrij weinig gehad uiteindelijk :')

Mooie stal is dat btw zeg! En zo groot!

DiaBelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 00:05

Mijn paard doet het ook, ze is 20 maanden nu en heeft het van kleins af aan gedaan.

Soms uit jolijt en een andere keer weer als ze gefrustreerd is. Haar lijf doet niet mee, zoals bij jou pony.

Grz Sabina

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 00:08

Haha die achterbeentjes. Nee zo gek doet die van mij niet. Maar lijkt me ook wat gekheid.
Misschien wil die z'n eigen even goed los schudden ofzo. :P

nevadas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 00:36

Wat ik uit het filmpje kan opmaken is dat je waarschijnlijk nog jonge paardje gewoon onder de druk van het halster wil uitkomen, normaal paardengedrag dus.
Je kan oefenen met druk en loslaten, dus zodanig trainen dat hij zonder druk op het halster naast je loopt.
Na een tijdje zal het hoofdschudden verdwijnen.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 10:48

Maar als ik gewoon druk zet doet hij het niet? Bovendien draaf ik aan een lang touw om hem ruimte te geven om zelf zijn tempo te kiezen én heb ik het hem ook wel zien doen als hij niet eens een halster droeg maar gewoon lekker los stond :) daarbij moet ie t halster en evt druk daar op na ruim 1,5 jaar toch wel kennen lijkt me zo :=

DiaBelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 11:03

Ik denk dat het gewoon een gewoonte is. En niets met druk of wat dan ook te maken heeft.

Zoals ik zei, doet mijn paard het als ze ondeugend is of als ze gefrustreerd is.

Een tijd terug is er ook een topic over geweest zal eens ff gaan zoeken.

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=119&t=1403774

Grz Sabina

Dorino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 11:27

Prachtig hengstje! Ik heb hier een pony staan, inmiddels 16 jaar oud, NF met arab en welsh bloed, en zij doet het ook als ze blij is, altijd in draf. Gelukkig niet aan de hand en ook niet als ze een hoofdstel om heeft.
Dus ik denk ook dat het joligheid is.. Waarschijnlijk kun je het hem, als hij wat ouder is, wel afleren om het aan de hand te doen, maar ik zou me er nu nog niet druk over maken.

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 21:24

mijn fjord dit ook soms als we een buitenrit aan het maken zijn en we gaan galloperen, bij hem is het enkel een woeiii we gaan lekker hard dingetje, lijkt hier ook zo te zijn! wat een ontzettend leuk beestje is het trouwens!!!