Klopjes geven, De echte beloning?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shaggy09

Klopjes geven, De echte beloning?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 11:02

Tsja, titel zegt het eigenlijk al.
Sommige denken hun paard te kunnen belonenen met wat flinke kloppen in de hals en andere vinden dat afschuwelijk en geven wat aaitjes en kriebels, Hoe is het nu echt? :+

Odysseus

Re: Klopjes geven, De echte beloning?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 11:03

Een paard leert om de kloppen op de hals te waarderen, maar hij zal het ook echt prettig vinden als je hem beloont door te aaien of te kriebelen.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 11:04

Maar zal een paard ook flink harde kloppe in de hals waarderen? :o
Focussed schreef:
Een paard leert om de kloppen op de hals te waarderen, maar hij zal het ook echt prettig vinden als je hem beloont door te aaien of te kriebelen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 11:04

Ach, je leert je paard aan welke signalen jij afgeeft als je tevreden met hem/haar bent. Als leer je hem/haar dat je op kop gaat staan als jij tevreden bent dan werkt dat waarschijnlijk ook wel als beloning.. Persoonlijk houd ik het overigens liever wat simpeler, aai of kriebel op de hals werkt voor paard als mij prima.

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 11:05

Ach, ik geef eerst twee of drie klopjes, maar blijf dan nog wel even tussen de manen kriebelen ;)

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 11:07

Ik aai m liever eventjes of kroel even door zn manen, t lijkt mij ook niet zo lekker om een klap te krijgen als ik iets goed doe haha. ;)

BrankaZ

Als ik mijn paard wat wil plagen geef ik hem hardere klopjes. Belonen doe ik vooral met een kriebeltje bij zijn schoft. Dat kan ik ook tijdens het rijden doen zonder te storen in zijn mond. Bijkomstigheid is dat hij dan nog een tandje bijzet omdat hij het fijn vindt.
Laatst bijgewerkt door BrankaZ op 08-03-11 11:08, in het totaal 1 keer bewerkt

MyrtheJ

Ik geef nooit klopjes aan mijn pony. :n

Altijd beloning met zachte hand/kriebel en stem.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 11:07

Bedankt! :D Sommige op mijn manege vind ik niet heel goed belonen tenminste het ziet er niet echt heel vriendelijk uit, Ze doen met 2 handen heel hard kloppen geven, :S Maarja als hun paard dat fijn vind ;o

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 11:08

Het is maar net wat je je paard 'aanleert' als ik mijn paard klopjes op de hals geef springen zn oortjes gelijk naar voren. Lijkt me dan niet dat die het niet prettig vind.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 11:09

Ok,
en bedoel je dan klopjes dus zacht, of echt kloppen? Klopjes vind ik namelijk wel wat beter dan harde kloppen :j

M_Vainqueur schreef:
Het is maar net wat je je paard 'aanleert' als ik mijn paard klopjes op de hals geef springen zn oortjes gelijk naar voren. Lijkt me dan niet dat die het niet prettig vind.

Pinkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 11:10

Ik ga met troi mee. Ze leren waarderen wat jij ze aanwent, al is een aaitje iets makkelijke/sneller te begrijpen omdat het 'natuurlijker' is. Maar aangezien het klopje op de hals als algemene beloning wordt gezien is het niet lasrtig aan te leren :).
Al kwam ik laatst een vrouw tegen die haar paard zo haar op de hals aan het klopen was dat mijn pony er van schrok := en ja het was als beloning bedoelt.
Als mijn pony iets doet wat echt niet mag geef ik een pets op haar hals met mijn hand, het niet handig om tegenstrijdige signalen te geven dus mijn beloning is dan ook een aai/kriebel.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 11:13

Dat van die vrouw bedoel ik dus,
Of weten alleen echte experts of harde KLOPPEN een beloning is? :)

Pinkey schreef:
Ik ga met troi mee. Ze leren waarderen wat jij ze aanwent, al is een aaitje iets makkelijke/sneller te begrijpen omdat het 'natuurlijker' is. Maar aangezien het klopje op de hals als algemene beloning wordt gezien is het niet lasrtig aan te leren :).
Al kwam ik laatst een vrouw tegen die haar paard zo haar op de hals aan het klopen was dat mijn pony er van schrok := en ja het was als beloning bedoelt.
Als mijn pony iets doet wat echt niet mag geef ik een pets op haar hals met mijn hand, het niet handig om tegenstrijdige signalen te geven dus mijn beloning is dan ook een aai/kriebel.

Loezoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 11:17

De mijne krijgt een afwisseling van schouderklopjes, kriebels door de manen, bemoedigende woorden op een aanmoedigende toon en af en toe 'n suikerklontje :o
Je merkt echt wel dat 't werkt. Naast het feit dat je 't voelt, ook als ik m'n trainingsfilmpjes bekijk waarin ik 'n schouderklopje/kriebels geef of 'm aanmoedig zie je 'm echt beter gaan sjouwen. Suiker is voor na 'n heel goed uitgevoerde zware/nieuwe oefening, dan doet 'ie vervolgens nóg beter z'n best.
Denk wel dat 't bij elk paard verschillend is. Mijn pony was er totaal niet gevoelig voor, maar mijn paard juist wel.

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 11:26

Lieshorses schreef:
Ok,
en bedoel je dan klopjes dus zacht, of echt kloppen? Klopjes vind ik namelijk wel wat beter dan harde kloppen :j

M_Vainqueur schreef:

Naja, ik sla hem niet echt, maar het is nou niet een heel zacht klopje.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 11:29

Mijn ene paardje waardeerde klopjes wel , de andere bleef er schrikachtig/rilliger voor.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 11:55

hangt van het paard af, sommige paarden worden nerveus van klopjes, al kunnen sommige mensen ook erg overdrijven , als die belonen hoor je dat op vele meters afstand nog heel hard, dat lijkt me nou niet echt fijn

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 11:57

-> OPG

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 12:00

ik vind het ook niet echt fijn om te zien als ruiters echt "klappen" als belonen
ik geef meestal een zacht klopje of een streel of een kriebel

echter moet ik wel zeggen, als er iets spectaculairs gelukt is (eerste maal dat we een dubbelsprong deden, een dressuurproef waar ze heel erg liep te schowen een lekkere rengalop) ik wel de neiging heb om ze een hardere beloning te geven
echter is dat enkel op momenten met adrenaline, en dan accepteert ze het ook wel (geeft dan ook nog eens een tandje bij :D ), maar anders niet

Pinkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 12:00

sjorsie schreef:
hangt van het paard af, sommige paarden worden nerveus van klopjes, al kunnen sommige mensen ook erg overdrijven , als die belonen hoor je dat op vele meters afstand nog heel hard, dat lijkt me nou niet echt fijn

die vrouw bij mij was zo'n 8 meter :=
maar ik geloof dat ze een punt probeerde te maken tegenover mij die ik volledig miste :P

Maar als je je pony om leert een prik met je vinger als beloning te zien gaat dat ook prima, en klopjes kan je natuurlijk uitbouwen naar een mep die ze dan nog steeds als beloning zien. Ik denk alleen niet dat alle paarden daar geschikt voor zijn

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 12:02

Mijn vorige pony vond het helemaal leuk hoe harder je hem sloeg op zijn hals. Het leek wel hoe harder, hoe trotser hij was op zichzelf. Onder het rijden gaf ik altijd een kleine snelle aai over zijn hals maar anders gaf ik een paar klopjes en een kroel door zijn manen en bij zijn schoft. Maar in het bos als we lol hadden en hij deed braaf dan deed ik heel overdreven klopjes. Hij vond het leuk :P Het paard wat ik nu rijd vind het fijn om een aai over zijn hals te krijgen, word hij een soort van opgelucht dat ie het goed doet..

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 12:04

Daarnaast als je klopt wordt je teugel losser, druk in de mond weg wat paard prettig vind en zo legt die de link ook.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 12:04

je kan ook klopjes geven met je holle hand, die luid klinken maar zacht zijn, of echt kletsen op die hals ...

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 12:07

norski schreef:
Daarnaast als je klopt wordt je teugel losser, druk in de mond weg wat paard prettig vind en zo legt die de link ook.

heb je ook als je even snel je handen door de manen haalt, is toch wat vriendelijker en ze voelen het echt wel, een vlieg voelen ze immers ook zitten

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 12:09

Ik geef altijd een paar aaien langs de hals. Ik zie de ruiters op de OS etc altijd zo ontzettend hard op de hals slaan na de proef :P Vraag me af of dat nou echt belonend werkt voor die paarden of dat het meer de adrenaline/spanning van de ruiter is die er even uit geslagen wordt.