Paard loopt onregelmatig na inenting

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mandymeisje

Paard loopt onregelmatig na inenting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 22:23

Afgelopen woensdag is me paard weer ingeent. Ze moet niks van dierenartsen hebben, en al helemaal niet van spuiten en naalden! Dus ik had haar van te voren vast een halster omgedaan en vast gehouden. Dierenarts kwam d'r stal in en gaf haar heel snel de inenting.
Donderdag liep ze al wat stijfjes d'r stal uit, maar heeft ze wel is vaker dat ze beetje stijfjes uit d'r stal komt (ze is bijna 19). Me verzorgster is gewoon gaan rijden.
Vrijdagochtend ging iemand anders haar buiten zetten en zij zag ook al dat ze niet goed liep. Ik kwam begin van de middag en toen hoorde ik pas dat ze niet goed liep. Dus ik haalde d'r uit d'r stal en zag meteen dat het niet alleen stijfigheid was. Stukje aan de hand gedraafd om te kijken hoe ze toen liep, en zag het meteen.. Ze is niet kreupel, of iig ze loopt niet kreupel, maar meer onregelmatig. Het is d'r linkervoorbeen. Ik stap nu iedere keer aan de hand en spuit haar been 10 minuten af.
Maar kan het misschien zijn gekomen door de inenting, dat ze in de spier is geprikt en dat door trekt naar haar been..??
Als ze volgende week maandag nog niet goed loop, dan bel ik de dierenarts. Als ik hem nu zal bellen, zal hij ook wel zeggen dat ik moet stappen en been moet afspuiten, vandaar dat ik het nog ffies aankijk.

Ik hoop dat ze gewoon in d'r stal verkeerde beweging heb gemaakt en dat het van de week beter wordt. Gister liep ze wel goed, en vandaag weer niet.
Wie weet of het misschien door die inenting kan komen? Want daarvoor liep ze gewoon nog normaal en was er niks aan de hand.

Flew

Re: Paard loopt onregelmatig na inenting

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 22:25

Die van mij is afgelopen jaar ook onregelmatig geweest door de inenting. Hij was in zijn hals geënt, die halsspier was helemaal stijf geworden en hij liep met het voorbeen aan die kant ook onregelmatig. Veearts erover gebeld en volgens hem was het een entreactie, na een kleine twee weken was de spier niet hard meer en liep hij weer helemaal goed.

Mandymeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 22:35

Hoop dat het dan bij die van mij ook zo is.
Maak me er toch nogal zorgen om, ook vanwege d'r leeftijd natuurlijk. Maar dit geeft me tenmisnste wel beetje geruststelling.
Bedankt!!!

Kiki95

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 16:38

Bij mij hebben ook twee van de drie paarden die vorige maand zijn ingeënt anderhalve week stijfjes gelopen. Dat is nu weer allemaal in orde. Hebben naderhand toch nog is de dierenarts gebeld; zij gaf aan dat dit jaar ontzettend veel paarden hier last van hadden. Waar dat aan lag was moeilijk te zeggen zei ze...

petitparis

Re: Paard loopt onregelmatig na inenting

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 16:47

je hoort steeds vaken dat paarden zelfs allergisch reageren op de entstof van vaccinaties; van harde bulten in de hals of borst tot volledig stijve/harde hals zodat ze moeilijk aan de grond kunnen om te grazen tot paarden die volledig verstijven en amper van stal kunnen...

Mijn DA raadt het overigens wel af om de eerste 48u na enting te rijden, omwille van het feit dat sommige paarden dus feller reageren op de enting en eigenlijk zelfs "ziek" kunnen worden.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 16:49

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 16:56

ten eerste: laat je paard nooit in de hals enten. Als het door wat dan ook, gaat ontsteken, heb je de poppetjes aan het dansen.
Als je paard in de borst is geënt, kan hij daardoor stijf gaan lopen. Er kan zelfs een verdikking optreden, waar de enting heeft plaats gevonden.
Je moet eigenlijk een paard 24 uur niet rijden, als hij geënt is.

Mandymeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 17:18

Iedereen bedankt voor de reacties..
Vandaag is de DA geweest, en het komt waarschijnlijk niet door de enting.
Ze loopt op allebei d'r voorbenen niet goed. Linksvoor is van een oude blessure, en rechtsvoor is voor ons een vraag. Waarschijnlijk in stal iets gedaan wat niet helemaal soepeltjes verliep bij d'r, maar d'r leeftijd speelt ook mee. Komende 2 weken aan de hand stappen en ze heb pijnstillers gekregen die ik 1 keer per dag moet geven.