soms ineens explosief

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

maaike2800

soms ineens explosief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-11 23:40

Ben bezig met het trainen van buiten rijden met een paard wat waarschijnlijk nogal wat heeft meegemaakt (hij is al in veel handen geweest, precieze verleden is niet te achterhalen).
Paard is inmiddels een aantal maanden in de kudde, staat 24/7 buiten. Krijgt onbeperkt hooi en ongeveer een kwart marstall brok, aangemaakt als slobber per dag.
Op zich gaat alles heel goed hij went overal goed aan, auto's, fietsers, scooters, motoren het is inmiddels allemaal geen probleem meer. Echter soms besluit hij ineens dat iets eng is, geen idee wat het dan is, maar hij gaan aan de kletter alsof zijn leven ervanaf hangt, totaal niet meer te stoppen, hij krijgt dan veel wit in zijn ogen en is daarna ook niet snel meer te kalmeren, daarna schrikt hij steeds weer van niks. De dag erna kun je op het zelfde punt rijden en is er totaal niks aan de hand. Ik kan er de vinger niet op leggen wat dit is, iemand een suggestie?

maaike2800

Re: soms ineens explosief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 09:36

niemand enig idee?
verder nog het tuig past allemaal goed, het gebeurd zowel alleen als met een groep.
hormoonschommelingen komen vooral bij merries voor toch niet bij een ruin?

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 09:41

maaike2800 schreef:
niemand enig idee?
verder nog het tuig past allemaal goed, het gebeurd zowel alleen als met een groep.
hormoonschommelingen komen vooral bij merries voor toch niet bij een ruin?

Lijkt op mijn ruin zen 'energiebommetjes', doodbraaf, liever lui dan moe, en 3x op het jaar heeft hij ineens een bomexplosie, alleen ng maar voorgehad onder het zadel. hij blijft stuurbaar maar wilt gewoon crossen alsof zen leven er vanaf hangt, laatste keer hebk anderhalf uur gegallopeerd in de bak. Ik heb ook geen idee wat het is...

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 09:52

tja met 3x per jaar zou ik al erg blij zijn, maar hij doet het gewoon veel vaker.
het blijft daardoor buiten gewoon een onbetrouwbaar paard en dat vind ik jammer.

bergkraai

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 09:55

Hoe vaak staat je paard buiten? Misschien heeft ie gewoon teveel energie over?

coulash

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 10:02

Heb je al eens gehoord van de horsenaitys van Parelli? Daarbij worden paarden ingedeeld in karaktergroepen: vervolgens heb je dan handvaten om daarmee aan het werk te gaan:

less maar eens op: http://www.parellinaturalhorsetraining. ... ty-horses/

IK heb er ERG veel van geleerd, over mijn paardje, maar vooral ook over mijzelf en hoe onze karakters botsten (klinkt heel wazig, maar is het niet als je je erin verdiept). Nu werken we sámen, doordat ik beter begrijp waaróm ze regaeert op bepaalde dingen!

Fantastisch om je in te verdiepen en er vervolgens een veel betere relatie met je paard door te krijgen!

Groet Bianca

coulash

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 10:03

soory, typefout: moet Horsenality zijn: Horse-personality.......

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 10:05

bergkraai: paard staat altijd buiten dag en nacht, in een groep, dus kan genoeg energie kwijt.
coulash: ik zal eens gaan kijken, bedankt.

nog even een toevoeging hij doet het bij anderen ook.

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 10:32

coulash, ik heb even gekeken, maar zo in het engels is het erg moeilijk te volgen voor mij.

coulash

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 10:50

Er is ook een nederlandse site: www.parelli.nl

Je kan daar een 30 dagen gratis (echt helemaal gratis!!!) connect nemen:
dan kun je 30 dagen lang allemaal filpjes bekijken over hun level1: helemaal gratis!

Het is een soort forum waar je een profiel aanmaakt en je vorderingen bij kan houden, maar de filmpjes zijn (denk ik) heel intersseant om te bekijken!

Waar woon je ergens (mag in een PB)???

coulash

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 10:55

Sorry, heb even in je profiel gekeken en weet intussen waar je woont....
Kijk maar eens op die Parelli site .nl: ALS het je aanspreekt kan ik er heeeeeeel lang over vertellen wat IK eraan gehad heb en hoe het je kan helpen...
Liep zelf tegen vanalles aan, waarmee ik niet verder kwam en ineens vond ik hier antwoorden op allemaal hele simpele kleine dingen, waardoor het grote ook weer leuk werd!!

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 21:31

Mijn paard heeft dit ook wel eens, vooral als hij een paar spannende dingen achter de rug heeft wil hij nog wel eens ontploffen als alles weer gewoon is. Hij is een binnenvetter, kropt de spanning op en laat het los als hij vind dat het kan. Dat uit zich in wegsprinten. Laatst heb ik een buitenrit gemaakt met behoorlijk veel spannende en nieuwe dingen (o.a. 2 x een fietstunnel) en toen we eindelijk voorbij alle gekke dingen waren, trok hij even een flinke sprint. Zolang ik op dat moment ontspannen blijf, heb ik hem ook zo weer terug en is alles weer goed.
Normaal laat ik hem bij/na spannende dingen even flink draven en dan is het weer goed. Dat kon bij deze rit helaas niet altijd dus zorgde hij er zelf even voor dat hij zijn spanning kwijt kon.

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 00:08

herken daar wel wat in, het is inderdaad een binnenvetter. Maar hoe los je het op als hij vind dat hij het kwijt moet en dat levert een gevaarlijke situatie op?
Ik kan ook moeilijk zelf weer ontspannen na zo'n sprint misschien dat hij er daarom in blijft.

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 00:14

Reageert die ook zo als er een ander paard bij is?

Misschien heb die last van paniekaanvallen?

Anders veel met een groep paarden proberen te lopen zodat die niet ergens voor hoeft weg te sprinten omdat die het eng vindt.

Het is te proberen waard, paarden voellen zich het meest rustig in een bekende kudde,

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 00:31

met een groep maakt niks uit, hij sprint er gerust alleen vandoor, ook al blijft de rest van de groep kalm bijelkaar stappen.
Paniekaanvallen? Waar zou dat dan vandaan kunnen komen, komt dat vaker voor, wat kun je eraan doen?

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 00:36

Hoi kan het zijn dat er iets in zn hersenen gebeurs waardoor hij erg bang word en niet meer weet wat hij doet. een soort van insult bv

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 00:41

franka, het lijkt mij dat het dan ook in de bak gebeurd (en dat is niet het geval) of het zou door iets getriggerd moeten worden wat alleen buiten is.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 00:51

hm is er iets in de buurt een windmolen die als hij aan is een raar geluid maakt, rijd de route eens af en denk als je paard met een fiets bv. een geluid dat wij niet kunnen horen. Springt hij op verschillende plaatsen weg of toch vaak op een plek.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 02:41

Zijn de ogen ooit gecontroleerd?

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 14:09

hij sprint op verschillende plaatsen weg, terwijl hij een andere keer loopt te slenteren op die plek. Als ik erover nadenk doet hij het zelden aan het begin van een rit, meestal in het midden of einde.
ogen heb ik zelf weleens gecontroleerd, maar zou ik nog eens door een dierenarts kunnen laten doen.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 17:41

Wat ik al schreef, doet hij het eigenlijk (tot nu toe) alleen maar op een plek waar hij zich weer veilig voelt. Eigenlijk zijn dat altijd wel veilige situaties. Ik heb geaccepteerd dat dit wel eens voorkomt en schrik zelf ook niet als hij besluit een sprint in te zetten. Doordat ik ontspannen blijf, is hij ook weer snel ontspannen.
Die van mij doet het overigens ook waar andere paarden bij zijn, die blijven dan gewoon kalm en hij gaat gewoon in zijn eentje. Ik weet het dan weer te beperken door zelf ontspannen te blijven. Meestal heb ik maar een meter of 50 nodig.

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 17:46

probleem is dus dat zijn mening over veilig verschilt met de mijne. Hij gaat gerust voor een auto langs omdat die in zijn ogen nu niet eng meer is.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 20:39

Oei dat is lastig... Hoe zien jouw ritten eruit? Ik draaf en galloppeer best veel. Zolang ik dat doe, gebeurt het eigenlijk niet.

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 22:43

voornamelijk stappen eigenlijk, af en toe wel een drafje, misschien zou ik ook meer moeten draven en galopperen.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 22:46

Met draven kunnen ze lekker hun spanning kwijt, dus ik raad je wel aan om dat veel te doen. Succes! Ik ben benieuwd od het straks beter gaat.