Alfa merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kalama

Alfa merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-11 23:01

Hallo, ik heb enkele vraagjes: 1: mijn alfa merrie stampt in haar stal tegen de muren of deur als er andere paarden voorbij komen en soms ook als er iemand voorbij komt. Als ik erbij ben laat ik dit niet toe en doet ze het niet meer, ze legt alleen nog haar oren plat, maar als ik er niet ben gaat ze naar het schijnt serieus tekeer.
Wat kan ik hier aan doen?
2: Haar borstelen is geen probleem tot ik aan haar rug kom, dan stampt ze tegen haar buik. Ik laat haar dan weten dat dit niet mag en dan stopt ze wel, maar waarom doet ze dit telkens weer? Ik heb al een zachte en harde borstel geprobeerd als ook zachtjes of harder te borstelen.
3: Laatst was ik in de piste met een paard waar ik al wel eens mee ben gaan wandelen (op normale afstand van elkaar) maar deze keer konden we niet dichter dan 2 meter komen of haar oren lagen plat en ze had de neiging om in de richting te gaan van de ruin. De voorbije 2 maanden zijn we niet meer gaan wandelen maar ze hebben na de laatste wandeling wel samen in de piste gestaan waar ik niet bij was. Toen heeft ze wel gericht geschopt naar de ruin en gelukkig niet geraakt. Kan ik haar met andere paarden samen laten op de wei of in de piste? Hoe pak ik haar aan tegenover andere paarden als we aan het rijden zijn?

Waves

Re: Alfa merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 23:12

Tuurlijk kan je haar met andere paarden laten op de wei. Als ze maar een beetje de ruimte hebben om weg te rennen dan gaat het wel goed hoor. Je paard wordt alleen maar gefrustreerder als ze alleen staat.

Wat ze in de wei doen zoeken ze maar uit, in de stal ook. Doe je toch niks aan, de merrie gewoon niet vlak naast een ander paard zetten op stal of de tralies afdekken met een deken ofzo.

Als ik erop zit of er naast loop dan accepteer ik het niet. Oortjes naar achteren mag, verder echt niks. Gelijk afstraffen als ze in zijn richting wil gaan terwijl je er naast loopt. Dat is nog gevaarlijk ook als je er tussen staat. Jij bent de baas.

Hringey2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 10:31

Waves schreef:
Tuurlijk kan je haar met andere paarden laten op de wei. Als ze maar een beetje de ruimte hebben om weg te rennen dan gaat het wel goed hoor. Je paard wordt alleen maar gefrustreerder als ze alleen staat.

Wat ze in de wei doen zoeken ze maar uit, in de stal ook. Doe je toch niks aan, de merrie gewoon niet vlak naast een ander paard zetten op stal of de tralies afdekken met een deken ofzo.

Als ik erop zit of er naast loop dan accepteer ik het niet. Oortjes naar achteren mag, verder echt niks. Gelijk afstraffen als ze in zijn richting wil gaan terwijl je er naast loopt. Dat is nog gevaarlijk ook als je er tussen staat. Jij bent de baas.

Mee eens. Een paard word niet gelukkig van eenzame opsluiting.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 14:51

Waar baseer je het op dat je paard en alphamerrie is? Aggressief gedrag naar andere paarden toe is geen teken van dominatie hoor. Een echte alpha heeft geen agressie nodig.

kalama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 16:23

Een vriendin die al jaren in de paardenwereld zit liet me weten dat ze een alfa is.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 16:46

En baseert ze dat dan op haar gedrag naar jou toe, of op haar gedrag in de kudde?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 16:56

het klintk een beetje alsof de merrie hormonale problemen kan hebben.
haar reactie op andere dieren geeft dit aan en ook het gevoelig zijn tijdens het poetsen.
hoe is ze tijdens de hengstigheid?is ze dan juist wel heel tolerant naar andere paarden toe?

laat de merrie nakijken of er een kans is dat er van binnen iets niet goed zit,vaak is na behandeling daarvan het probleem over.
je kunt ook kijken of een kruidenmengsel kan werken, moody mare is een hele goede :j

kalama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 12:32

@dianaw33: Ze had hare ruin met die van mij samen gezet in de piste. Haar gedrag daar en ook hoe ze zich gedraagt in de stal.
@ellepel: Gezien ik haar nog niet lang heb, heb ik haar nog niet hengstig weten zijn. Misschien staat ze nu hengstig en is het niet zichtbaar? Gisteren was ze braaf tijdens het poetsen maar dreigde ze als ik haar kopstuk wilde aandoen en heb ik haar op haar plaats gezet. Het zadel en rijden was geen probleem.

kalama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 23:41

Ze gedraagt haar eigen terug beter in de stal, haar oren gaan soms nog wel (een beetje) plat maar ze dreigt niet meer. In ieder geval, wel veel aangenamer zo. Toch hengstig gestaan dan? Een paar dagen geleden had ik haar vrij in de piste laten lopen en toen ze dacht dat ik verdwenen was kwam ze al hinnikend afgelopen. (vond dit wel schattig) Wilt dan toch zeggen dat ze me graag heeft, niet?
Ik zou haar nooit alleen opsluiten maar al meerdere mensen hadden me gezegd dat ze niet met andere paarden op de wei kan staan. Er zijn meerdere weides naast elkaar dus echt alleen staat ze dan niet maar de wei die beschikbaar is, is veel te duur voor 1 paard alleen.
Wat mijn lesgever (die haar kende voor ik haar kocht) zei, als een paard niet achter haar gaat zou zij achter het ander paard gaan. ?? Als het ander paard weg loopt van haar, waarom zou ze?? Als ze echt een alfa zou zijn, dan weet ze dat ze aanvaard is als alfa en als ze onderdanig zou zijn, dan zou ze zeker niet achter een ander paard gaan, uit angst ook niet... Mis ik iets? Waarom ze wel achter een ander paard zou gaan?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 07:41

als je toch twijfelt dan kun je haar beter na laten kijken door een goede dierenarts?
wat gedrag betreft wete ik het niet,je moet zien wat een paard doet,dan pas kun je kijken wat er kan zijn

kalama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 23:57

Ondertussen heeft ze hengstig gestaan en er is geen verschil in haar gedrag. Dierenarts heeft ook niets gevonden. Nu ik haar dagelijks buiten kuis reageert ze wel op sommige paarden maar bij andere kijkt ze amper. Maar 1 keer heeft ze gestampt als het paard net voorbij was, buiten ikzelf en zij had niemand het opgemerkt. Was dit om te zien of ik hier op zou reageren? Zou toelaten?

Nu iets heel anders, vandaag heeft ze wel 20 keer gestreched terwijl ik haar een het borstelen was, anders doet ze dit nooit. Nadien heb ik haar even geloungeerd en gezien er niks aan te merken was zijn we gaan rijden. Alles was normaal maar vind het wel raar dat ze dat opeens zoveel deed.
Is dit iets om zorgen over te maken of gewoon...

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 09:25

Het zijn van alfamerrie heeft niets te maken met het stampen, dat moet je los van elkaar zien. Nogmaals: een echte alfamerrie heeft geen imponeergedrag nodig om haar zin te krijgen. Ik denk dat dit gewoon aangeleerd gedrag is wat je moet hetrainen.

En wat bedoel je met stretchen?

kalama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 21:03

Daar zit idd iets in. Ze gaat in ieder geval al veel minder erg tekeer of soms zelfs niet. Als ik een paard hoor aankomen hou ik naar haar gedrag in het oog en ga ik erop in voor ze gaat stampen. En dan doet ze het niet.
Heb ergens wel gelezen dat er 2 soorten alfa's zijn. Een dat geen agressie hoeft te tonen en de andere wel. Weet niet of het waar is... Voor mij niet echt van belang, denk ik, zolang k maar van dat stampen af geraak.

Strechten: uitstrekken, de voorste benen verder vooruit en de achterste heel ver naar achter. Wanneer ze dit doet is ze zeker 20, 30 cm kleiner.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 13:52

je zegt dat je haar nog niet zo lang hebt, staat ze dan ook pas op deze stal? Misschien is ze haar weg nog aan het zoeken en gaat het straks stukken beter als ze er langer is.

kalama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-11 18:29

Ik heb haar sinds november, totaal nieuwe omgeving. Ze heeft ook al 2 of 3 keer nieuwe naaste en overburen gehad ondertussen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 06:05

is de merrie helemaal nagekeken door een veearts?

als ze zich zo vaak uitrekt lijkt me dat namelijk niet goed.
ook zeg je dat je niet aan haar rug mag komen met poetsen?

kun je een filmpje maken van het uitrekken?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 07:04

Ik heb geen merries, maar ben je niet pas een alfa als die plek ook werkelijk hebt in de kudde? Je kan toch ook pas een leider zijn als je volgelingen hebt?

Als je paard gevoelig is op de rug, dan raad ik je aan het dier te laten checken door een dierenarts of osteo. Reageert ze alleen op een borstel zo? Probeer eens een lijn te trekken met bijvoorbeeld een hoevenkrabber, wel zachtjes doen natuurlijk om te zien wat haar reactie daarop is? Een paard met pijn is ook vraag wat lastig in de omgang, vandaar dit uitsluiten.

kalama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 09:57

De veearts heeft niets gevonden. Haar gedrag bij het borstelen is wel veel verbeterd. Het gebeurd dat ze haar oren plat legt (zelden nog een stamp) en als ik nee zeg is het opgelost. Als ze toevallig wat hooi aan het eten is doet ze niets tot ik aan haar buik ben, dan is het precies alsof ze het vergeten is en legt dan pas haar oren plat.
Als de veearts over haar rug ging deed ze niets. Opzadelen is ook geen probleem.

Uitrekken heeft ze alleen die dag gedaan. Als ze dit nog eens doet zal ik het filmen. Ik vond het alleen heel raar dat ze dit zoveel deed op korte tijd terwijl ze het anders nooit doet.

Wel of niet alfa zit in het karakter. De lijdster uit een kudde is ook niet noodzakelijk een alfa. Allew, zo heb ik dat toch altijd begrepen.

kalama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-11 01:12

Na lange tijd terug op dit topic.

Mijn paard, ondanks dat een vriendin en ik dachten van wel, denk ik toch dat ze geen alfa is maar dat haar gedrag eerder komt door dingen die ze heeft meegemaakt.
Momenteel is ze mij terug aan het testen in haar stal maar denk dat dit komt omdat ik "kordater" aan het rijden ben met haar en dat ze zich afvraagt hoever ik zou gaan om haar op haar op haar plaats te zetten. Momenteel werkt mijn stem, houding en zweepje in de hand waar ik niets mee moet doen buiten laten zien dat ik het heb.

Er is nog wat werk aan de winkel maar ze is een schatje!!! :)