Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Minette schreef:Al vanaf kinds af aan ben ik gek op paarden, en heb dan ook jarenlang op paardrijden gezeten. Dit deed ik altijd met veel plezier, en als ik viel was het gewoon vallen en weer opstaan, niks aan de hand. Totdat ik een bijrijdpony had die elke keer tijdens het rijden wel minstens een keer schrok. Ik ben nooit van hem af gevallen, maar ben hierdoor wel mijn vertrouwen kwijt geraakt. Als gevolg heeft het rijden een lange tijd op een laag pitje gestaan.
Ik heb een paar jaar later een stage gelopen op een manege, en hoewel ik het leuk vond om weer bij de paarden te zijn, werd ik door de minder leuke ervaringen nog banger. Veel kribbige paarden op stal, ik ben tegen de muur aangedrukt en meegesleurd, en ook nog eens op mijn hoofd gevallen bij het rijden. Ongelukjes die kunnen gebeuren, maar als je al wat angstig bent slaan die er wel hard in.
Nu wil ik het rijden weer oppakken, maar ik merk dat ik hier veel moeite mee heb omdat ik gewoon best wel bang ben, en ook steeds banger word. Recente ervaringen helpen daar ook niet echt bij. Zo ben ik nog niet zo lang geleden weer heel hard gevallen, en daardoor zit ik nu heel gespannen op het paard en durf ik ook geen zweepje meer te gebruiken. Ook heb ik veel ongelukjes gehad op stal die mij gelijk weer angstiger maken. Een paard die me tijdens het poetsen steeds probeerde te bijten, een nerveus paard die vol op mijn tenen ging staan, verschillende paarden die me meesleurden en over me heen liepen... ik sta gewoon niet meer stevig in mijn schoenen, en dat merken ze.
En ik vraag me dus af, hoe kan ik mijn vertrouwen weer terug winnen? Ik hou heel erg van paarden, en vind het verschrikkelijk dat ik me zo angstig voel. Ik wil het niet opgeven, maar op deze manier heb ik er ook niet echt plezier meer in. Is een manege wel een goede plek voor mij? Hebben jullie misschien tips?
Ook zou ik het heel fijn vinden om succesverhalen te horen van mensen die hetzelfde probleem hebben/hadden.
Het rijden vind ik op dit moment niet eens het belangrijkste, ik wil gewoon weer met plezier met paarden om kunnen gaan, zonder deze angst. Zodra ik niet meer zo onzeker en bang ben, kan ik denk ik ook weer met meer vertrouwen op een paard stappen.
Anyway, bij voorbaat dank voor reacties, ik zou het erg waarderen!
PS: Ik weet niet zeker of dit hier goed staat, maar ik hoop van wel... en anders mag het natuurlijk verplaatst worden!

Minette schreef:riagr, dankje voor het advies! Gisteren zou ik dus gaan lessen bij een manege, en had ik erbij gezegd dat ik wel wat angstig was en gewoon een brave, grote pony wou hebben... toen kreeg ik dus een heel nerveuze pony toegewezen die op mijn tenen is gaan staan (en flink ook, moet morgen röntgenfoto's laten maken). Dus ik vind het nu ook lastig om te vertrouwen op wat mij wordt toegewezen, en ik merk gewoon dat ik heel angstig ben.
Ik zat te denken, misschien kan ik gewoon een verzorgshetje zoeken ofzo, waarmee ik mijn vertrouwen weer terug kan winnen. Al vraag ik me wel af of er mensen zijn die zitten te wachten op zo'n angstige verzorgster...

Minette schreef:@ Cassidy - Dankje voor de tip! Misschien kan ik er een boek over kopen, ik heb wel meer over PIrelli gehoord en het lijkt me wel interessant. Alles wat me kan helpen het vertrouwen weer te winnen is welkom, en ik denk dat het gedrag van het paard beter leren begrijpen zeker nuttig is.