Paard wil trailer niet in op de terugweg.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CharlotteLSL

Paard wil trailer niet in op de terugweg.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 23:32

Hallo allemaal,

Mijn haflinger Lilian vind het heerlijk als we de trailer weer tevoorschijn halen voor een uitstapje maar op de terugweg weigert ze er weer in te stappen zo leuk vind ze alles. Ik Heb zondag wedstrijd en heb er geen zin in als madam er weer niet in wil.
Iemand tips?

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 23:34

het eerste wat in mij opkomt is: hoe rijdt de chauffeur? Als een paard er in eerste instantie wel op wil maar na één rit niet direct weer terug dan zou het simpelweg met de stuurmanskunsten van de chauffeur te maken kunnen hebben :)

CharlotteLSL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 23:37

M_i_R schreef:
het eerste wat in mij opkomt is: hoe rijdt de chauffeur? Als een paard er in eerste instantie wel op wil maar na één rit niet direct weer terug dan zou het simpelweg met de stuurmanskunsten van de chauffeur te maken kunnen hebben :)

De chauffeur is mijn vader of opa en die rijden altijd heel rustig en gaan zo goed mogelijk de bochten door enz.

Pikeur

Re: Paard wil trailer niet in op de terugweg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 23:41

Mijn paard heeft ondertussen bij 6 verschillende chauffeurs in de trailer gestaan :+ en hij heeft het ook dat hij de terugweg er minder graag in wil. Ik denk zelf dat het laden opzich toch best spannend is. Thuis is hij in een vertrouwde en relaxte omgeving waardoor hij er netjes geconcentreerd op loopt. Op ander terrein krijgt hij zoveel vreemde prikkels waardoor ik vermoed dat hij wantrouwiger wordt.
Oplossingen heb ik niet, maar zou het niet gewoon een kwestie zijn van ervaring op doen?

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 23:41

Mijn paard deed dat ook altijd.Ik had daar weinig geduld voor.
Ik deed een longeer lijn achter z'n billen of als hij echt tegendraads was,een duw met
de bezem was meestal voldoende ;)

CharlotteLSL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 23:45

ESSIE70 schreef:
Ik deed een longeer lijn achter z'n billen of als hij echt tegendraads was,een duw met

Mijn paardje is daar net iets te slim voor hebben we ook een paar keer geprobeetrt maar dan rukt ze zicht los een loopt alles en iedereen omver.
Ze is zelfs een keer een paar meter hoge mesthoop ingeklommen.

Nancy96

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 23:46

onze fjord had dat ook, die vond het zo leuk met vriendjes op de clubles, dat hij na de les niet meer terug in de trailer wilde. bij ons hielp een longeerlijn achter de billen ook prima. niet eerst proberen zonder zodat ze niet het idee hebben dat er een keus is.

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 23:52

probeer anders wanneer je wegrijd, de auto en trailer al van het terrein te rijden naar een iets rustiger plekje met minder prikkels,
loop met je paard daar naar toe lekker relaxed, laat ze maar snuffelen,kijken, grazen,...
en neem dan de tijd om ze weer op te laden, dan zijn er geen toeschouwers met goedbedoelde adviezen, en kun je het gewoon op jou en je paard zijn tempo doen.
weinig tot geen stress, en dan is ze mss zo relaxed en ontspannen dat ze er zo op loopt.

misschien kun je tussendoor ook op andere plekken oefenen, dicht bij huis, zodat de ritjes kort zijn, je paard uit de trailer , even laten grazen , kijken en dan weer terug de trailer op en dan op stal of in de wei, en lekker met rust laten verder,
als je dit herhaalt met regelmaat, zal ze makkelijker de link leggen tussen , snel inladen naar onstpanning op de wei/stal.

succes!

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 23:56

ik ben het helemaal met crazyshar eens.

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 00:00

crazyshar schreef:
probeer anders wanneer je wegrijd, de auto en trailer al van het terrein te rijden naar een iets rustiger plekje met minder prikkels,
loop met je paard daar naar toe lekker relaxed, laat ze maar snuffelen,kijken, grazen,...
en neem dan de tijd om ze weer op te laden, dan zijn er geen toeschouwers met goedbedoelde adviezen, en kun je het gewoon op jou en je paard zijn tempo doen.
weinig tot geen stress, en dan is ze mss zo relaxed en ontspannen dat ze er zo op loopt.

misschien kun je tussendoor ook op andere plekken oefenen, dicht bij huis, zodat de ritjes kort zijn, je paard uit de trailer , even laten grazen , kijken en dan weer terug de trailer op en dan op stal of in de wei, en lekker met rust laten verder,
als je dit herhaalt met regelmaat, zal ze makkelijker de link leggen tussen , snel inladen naar onstpanning op de wei/stal.

succes!

Sorry maar hier zou ik echt geen geduld voor hebben :o
Ik heb zo iets,als je er heen zonder problemen erin loopt en dan heb je geen trailer trauma oid.
Dan ga je terug er ook zo in.Zo niet dan gaat het niet zo erg vriendelijk meer }>

CharlotteLSL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-11 00:04

Ik heb het er wel voor over ze is nog jong dus ik neem het haar ook niet kwalijk het is ook best spannend!

tessacheyenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 00:19

Dat flikte mijn jonge merrie nou ook altijd....ben een keer heerlijk een buitenrit wezen rijden met twee vriendinnen. Mevrouw wenste niet op de trailer te gaan voor de terugweg. Anderhalf uur(!) bezig geweest met laden, lief, gelokt met voer, tikje met de zweep, longeerlijn erachter enz. enz. niets hielp. Het gevolg was dat ik zo nijdig was geworden dat ik haar uit pure ellende heb vastgeknoopt aan een paal en ben weggereden met de trailer, haar daar achterlatend.....pure paniek en binnen een minuut stond mevrouw er dus wél op!!! Ze heeft nooit meer echt moeilijk gedaan met laden na dit akkefietje. Hahahaha wie niet sterk is moet dus af en toe gewoon slimmer dan het paard zijn!

CharlotteLSL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-11 00:20

tessacheyenne schreef:
Dat flikte mijn jonge merrie nou ook altijd....ben een keer heerlijk een buitenrit wezen rijden met twee vriendinnen. Mevrouw wenste niet op de trailer te gaan voor de terugweg. Anderhalf uur(!) bezig geweest met laden, lief, gelokt met voer, tikje met de zweep, longeerlijn erachter enz. enz. niets hielp. Het gevolg was dat ik zo nijdig was geworden dat ik haar uit pure ellende heb vastgeknoopt aan een paal en ben weggereden met de trailer, haar daar achterlatend.....pure paniek en binnen een minuut stond mevrouw er dus wél op!!! Ze heeft nooit meer echt moeilijk gedaan met laden na dit akkefietje. Hahahaha wie niet sterk is moet dus af en toe gewoon slimmer dan het paard zijn!

Ik ben bang dat het bij mij helaas niet gaat lukken mevrouw is namelijk oersterk en weet elke knoopt los te krijgen.

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 00:30

Ik zeg vier sterke mannen die een glaasje te veel op hebben ;-) zal hem uitleggen hij is grappig.... mijn vriendin had hetzelfde probleem op een zondagavond moest ze dus na een wedstrijd weer naar huis meneer ging er nooit in haar vader wilde al een stal huren voor de nacht om het dan de volgende dag opnieuw te proberen. Toen kwamen er 4 mannen uit de kantine die pakten hem op zetten hem in de trailer en zetten hem daar weer op zijn hoefjes. klep dicht en naar huis hahhahaa ik deed het bijna in mijn broek.

Maar goed even wel een normale tip.... als ze zich sterk maakt en dan iedereen omloopt helpt het misschien haar met een touw van halster naar een longeersingel vast te zetten (niet haar hoofd naar beneden dwingen maar net zo dat ze haar hoofd niet omhoog kan gooien) dat hielp bij een ander paard wat moeilijk laadde heel goed.

succes

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 00:32

Oh enne belonen in de trailer, wij hadden dan een emmertje met muesli (dat vind deze merrie heeeeel lekker) als beloning in de trailer

CharlotteLSL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-11 00:36

RM94 schreef:
Ik zeg vier sterke mannen die een glaasje te veel op hebben ;-) zal hem uitleggen hij is grappig.... mijn vriendin had hetzelfde probleem op een zondagavond moest ze dus na een wedstrijd weer naar huis meneer ging er nooit in haar vader wilde al een stal huren voor de nacht om het dan de volgende dag opnieuw te proberen. Toen kwamen er 4 mannen uit de kantine die pakten hem op zetten hem in de trailer en zetten hem daar weer op zijn hoefjes. klep dicht en naar huis hahhahaa ik deed het bijna in mijn broek.

Maar goed even wel een normale tip.... als ze zich sterk maakt en dan iedereen omloopt helpt het misschien haar met een touw van halster naar een longeersingel vast te zetten (niet haar hoofd naar beneden dwingen maar net zo dat ze haar hoofd niet omhoog kan gooien) dat hielp bij een ander paard wat moeilijk laadde heel goed.

succes

Dan trekt ze de touwen kapot :(

CharlotteLSL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-11 00:37

RM94 schreef:
Oh enne belonen in de trailer, wij hadden dan een emmertje met muesli (dat vind deze merrie heeeeel lekker) als beloning in de trailer

Ze heeft altijd een beloning gekregen in de trailer nu nog steeds.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 09:28

Het paard gewoon vragen om zelf de trailer in te stappen, heel simpel dus, gaat hij niet zelf, dan weer aan het werk zetten.
Na enkele keren werken, kiest het paard zelf om er helemaal alleen zelf op te gaan.
Dus niet met een longe erachter , niet trekken, niet duwen.

Suzannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 09:33

Gisteren heb ik een gratis e-book gelezen van Eddy Modde over trailer laden. Hierin staan heel veel goede tips die je misschien kunnen helpen. Ook zijn website staat boordevol informatie met leuke blogs: http://www.diagonaal-paardenvervoer.com/
Veel succes!

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 09:47

Je moet je haf gewoon ff aanpakken, worden ze echt niet minder van hoor ;)
Niet tè lief blijven!

Mijn fries wou af en toe ook niet op de trailer, ik heb een longeerlijn om de voorstang gedaan en zo stapje voor stapje het paard er in.

Annemaarel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 09:48

Thuis doet ze het misschien wel omdat dat een vertrouwde omgeving is.
Misschien vind ze daar alles zo leuk, en raakt ze zo opgewonden,
dat laden problemen geeft.

Je zou evt een trailerhulp kunnen gebruiken, lijnen of soort van praam.
Maar het moet zonder kunnen.. Vind ik (:
Ga gewoon vaker met de trailer weg, niet alleen met wedstrijden,
gewoon een stukje rijden, stop, laten kijken beetje grazen en weer
weg. Oefenen (:

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 09:49

Grazen???
In de trailer stappen is een heel normaal iets wat een paard gewoon moet doen

sylviel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 09:56

heb ik ook gehad.. leuke wandeling gehad met vriendinnen, lekker gegeten en dan wilde we naar huis..
Dat was buiten mijn dame gerekent...
Ze wilde er niet op..
Het werd er niet beter op toen iedereen kwam kijken en tips geven en roepen enz...

Ik heb zelfs een vriendin van me opgebeld met een camion in de hoop dat ze daar wel wilde opgaan..

Uiteindelijk werd het al donker en zat er niks anders op dan te paard naar huis te gaan.. :o
Ze was zo gestresst dat niks meer hielp, ik was om 22u vertrokken en was om 01.00 u thuis...
Daarna denk je: dat wil ik nooit meer!!!!!!

Een longeertouw achter haar billen werkt niet, paniek dan..
aanmoedigen , tikje op billen of meeduwen, heeft verkeerde effect..

ik ben dan lessen gaan volgen en ik zoek nu een rustige plek op.
En doe alles heel rustig.. meestal probeer ik ook een plekje te kiezen waar de trailer aan 1 kant afgesloten wordt door een struik ofzo.. dat ze er al aan 1 kant niet naast kan..
en dan stap voor stap op de laadklep..
belonen door geen druk meer op touw te zetten, laten snuffelen, terug druk op touw zodat ze een stapje vooruit zet, dan terug belonen door druk weg te nemen...
en als ze er helemaal op staat, belonen met een wortel..
en dan nooit alles snel dicht doen en wegrijden...
maar rustig stang achter haar vastzetten, rustig laadklep dicht..

Dit heeft enorm geholpen met mijn paard en nu hebben we geen laadproblemen meer...

Veel succes!

Gjilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 10:00

CharlotteLSL schreef:
ESSIE70 schreef:

Mijn paardje is daar net iets te slim voor hebben we ook een paar keer geprobeetrt maar dan rukt ze zicht los een loopt alles en iedereen omver.
Ze is zelfs een keer een paar meter hoge mesthoop ingeklommen.

Als ik dit lees heb je meer problemen dan alleen het trailer laden. Ik zou eerst maar eens de leider worden, en dan weer proberen. Als een paard de trailer niet eng vindt maar er niet in wil hebben ze aan mij wel een verkeerde, schop onder de kont kunnen ze krijgen.

KMF

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 10:20

ESSIE70 schreef:
crazyshar schreef:

succes!

Sorry maar hier zou ik echt geen geduld voor hebben :o
Ik heb zo iets,als je er heen zonder problemen erin loopt en dan heb je geen trailer trauma oid.
Dan ga je terug er ook zo in.Zo niet dan gaat het niet zo erg vriendelijk meer }>

Blij dat ik jouw paard niet ben!