Boos

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xpaardengekx

Boos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 21:22

er is een paard bij ons op de manege.
als je de stal binnen komt stampvoeten en naar je trappen.
oren in de nek en met kont naar je toe draaien.
ik ben al bijna een keer getrapt ;(

wat moet je dan doen..?
ik probeer de baas te zijn en dat doe ik dan maar het lukt niet..

xxx 8-)

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 21:28

Het paard met rust laten, manegepaarden leren wie 'de baas' is, is vaak onbegonnen werk, gezien de vele mensen die er mee omgaan, met hun verschillende manieren van omgang.

En als je erop moet rijden, hulp vragen van een ervaren persoon.

xpaardengekx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 21:29

Dilan1993 schreef:
Het paard met rust laten, manegepaarden leren wie 'de baas' is, is vaak onbegonnen werk, gezien de vele mensen die er mee omgaan, met hun verschillende manieren van omgang.

En als je erop moet rijden, hulp vragen van een ervaren persoon.

oke dankjewel voor de tip! :)

xxx 8-)

charlotte_L

Re: Boos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 21:31

Bij mij heeft het altijd geholpen er gewoon op af te stappen en geen angst te laten zien.

xpaardengekx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 21:32

beauisvancie schreef:
Bij mij heeft het altijd geholpen er gewoon op af te stappen en geen angst te laten zien.

ja dat dacht ik ook al..
maar het lukt me niet echt.... :j

xxxx 8-)

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 21:32

Hmm, of dat nou zo'n verstandige tip is..Strak slaat het paard de TS het licht uit de ogen!

Ik ga mee met Dilan1993 :j

RobinJoep

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 21:35

Wij hadden er ook zoeen op de manege.
hij was heel lief voor volwassenen maar gemeen tegen kinderen.
Dus al die volwassenen zeggen ; wat zeik je nou?
Dus dan was het weer mijn schuld.
Wij gingen op een gegeven moment hem heel strak zetten.
Maar dan ging hij trappen.
Dus ging ik het maar vragen aan volwassenen.
Liever zeikende volwassenen dan een trap voor me been ;)

charlotte_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 21:35

maar als het paard echt heel gevaarlijk zou zijn zouden ze het ook niet op een manege plaatsen denk ik. Manege paarden zijn vaak zo boos omdat ze veel nare dingen mee maken dus eigenlijk wel logisch.

Annika123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 22:09

je moet heel rustig voor de deur gaan staan, en wachten tot hij bij JOU komt.
niet aankijken, dan voelt hij zich bedreigd.
als hij komt niet meteen omdraaien maar gewooon blijven staan, zo krijgt hij meer vertrouwen in mensen!

hoop dat je er wat aan hebt

Ruby_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 22:42

Het is inderdaad lastig om dit soort dingen bij manegepaarden te veranderen. Wat ik doe als ik zo'n paard moet zadelen is hem voor zijn, als ik de stal in kom blijf ik naast hem en zet ik hem direct om, dus hem zijn kont weg van mij laten draaien, hij moet mij ruimte geven. Dan halster erom en vastzetten.

Kyona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 19:51

Ik heb ook een pony op de manege staan (niet de mijne)
Genaamd Bruintje.
Hij deed dat ook bij mij. In het begin was ik heel bang !
Maar na een tijdje begon ik het echt beu te worden omdat ik hem echt wou poetsen zonder gezeik tegen me te krijgen.
Ik ben er eens op afgestapt, eerst met een boog voorbij de kont (jullie snappen denk ik wel waarom)
Dan ben ik dicht bij zijn hoofd gaan staan en ben ik beginnen poetsen. Toen hij beet keek ik recht in zijn gezicht en strafte ik hem. Dan was het gedaan en ging ik zijn kont poetsen, hij deed een poging om te trappen dus gaf ik hem een klein (!niet hard! dus niet verkeerd opnemen) knietje.
Hij stopte dan direct en kon ik alles doen bij hem.
Opzadelen ging bv. ook slecht maar dat is nu gebetert (bij mij dan toch)
Hij weet dat hij niets kan doen als ik in de buurt ben dus hij luistert echt naar mij.
Hij doet wel iets naar andere kinderen omdat die bang zijn. Ik moet Bruintje meestal opzadelen omdat die kinderen dat niet durven. Ik vind dat niet erg of zo maar ze moeten het echt wel zelf leren om de baas te zijn van je paard.
Als ik hem uit de wei moet pakken neem ik altijd een deel van m'n touw in m'n ene hand en het andere deel in m'n andre hand. Want hij komt dan meestal op je afgelopen en gaat dan trappen. Dan zwaai ik met m'n touw en dan gaat hij naar zijn maatjes die in de wei staan. En dan kunnen we hem "vangen".
x

RubyRed

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 23:41

Ik zou in ieder geval hulp vragen aan iemand die er bijvoorbeeld werkt. Liever een keer te vaak dan dat er ongelukken gebeuren ;)

lydia_paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 03:10

ik denk dat het eenigste wat je kan doen negeren is en als hij wel iemand raakt straffen door een tikje te geven en foei zeggen..

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 09:50

Bij mij op de manege is ook zo'n paard, met rijden heel lief, maar in de stal een duiveltje.
Ik weet wel waardoor dat komt: de stal is zijn plekje, en kleinere kinderen die op hem moeten rijden worden bang en komen niet binnen als hij boos wordt. Ik negeer het en doe of er niets aan de hand is, en hij? Hij doet dan ook niets!
Je kan beter slecht gedrag negeren, goed gedrag belonen, hem met rust laten als je niets hoeft met hem, en hem eventueel even vastzetten of ergens buiten de stal doen, als het wel moet.