Weet niet zo goed hoe ik het moet formuleren.
Ik ben nooit een heel fanatieke ruiter geweest en ruim 8 jaar geleden heb ik Quellian gekocht als kleine kruimel. Op haar 3e heb ik haar laten inrijden en een aantal maanden later is ze nog een tijdje in training geweest om alle knopjes te bevestigen.
Het rijden heb ik nooit echt opgepakt, heel af en toe had ik een 'bevlieging' en reed ik een aantal keer (braaf paard, maar ondanks dat reed ik haar met bodyprotecor en cap, ben niet echt een angst-vrije ruiter). Het is wel een heel sensibel paard, erg snel onder de indruk, maar op het gebied van rijden konden we wel samen.
In de omgang is het een echte dame, een dame met een enorm ego die je niet op haar teentjes moet trappen. Zo blijft ze erg flexibele achterbenen hebben (kan ook opzij slaan) en zal dit ook zeker niet laten als er iets gebeurt wat haar niet aanstaat. Ik probeer zoveel mogelijk op veilige afstand van de achterbenen te blijven; poetsen, opzadelen of deken wisselen in de stal is iets dat ik niet zal doen.
Op een gegeven moment ben ik eens in de twee weken met haar gaan lessen en ging het super tussen ons, maar tweeënenhalf jaar geleden moest ik geopereerd worden en daarna heb ik het rijden (of longeren) niet meer opgepakt. Vervolgens raakte ik zwanger, dus heb de zorg grotendeels uit handen gegeven aan m'n bijrijdster (die haar overigens 3x per week rijdt), mijn vriend en een vriendin.
Na mijn zwangerschap (vorig jaar) heb ik haar nog 1x gelongeerd en toen was ze niet erg prettig naar mij toe, de verhoudingen waren niet meer helemaal duidelijk (o.a. 2x naar me geslagen tijdens het poetsen).
Inmiddels heb ik dus tweeënenhalf jaar niets meer met haar gedaan en afgelopen zaterdag is ze verhuisd naar een andere stal, eigenlijk had ik de ijdele hoop om haar weer wat op te gaan pakken, maar ik merk dat ze echt 0,0 respect voor me heeft.
Alleen al uit de stal halen is een enorm issue; ze dendert door, slaat met haar voorbenen en houdt haar oren plat en tanden bloot.
Nu ben ik op zoek naar handvatten om haar (en met name het vertrouwen tussen ons) vanaf de basis op te gaan pakken.
Het is een fijn paard als je duidelijk haar leider bent, het is een draak van een paard als je dat niet bent, dat laatste is nu het geval.
Hoe kan ik tussen ons werken aan het vertrouwen en zorgen dat ze weer respect voor me krijgt en we het samen weer gezellig kunnen hebben?

Alvast bedankt!

). Maar ik denk dat het op deze manier wel goed komt, we hebben gewoon tijd nodig en dan komt alles vanzelf. Als ik er volgend jaar zomer op zit dan is het vroeg genoeg