Het wormenkuur-drama, tips gezocht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NehnaDagmar

Het wormenkuur-drama, tips gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 20:09

ZUCHT het is weer zover, Mac moet zijn wormenkuur weer hebben, maar dat is helaas nog niet zo makkelijk. Mac is groot (1.70+) en ik ben maar klein, hij is heel erg kopschuw en zijn hoofd vasthouden gaat niet. Hij trekt zijn hoofd helemaal omhoog en maakt de meest rare bewegingen zodat ik er maar niet bij kan. Met meerder mensen het hoofd naar beneden trekken werkt alleen maar averechts, hij raakt dan compleet in paniek en breekt overal doorheen.
Ik geloof dat ik alles al geprobeerd heb en wordt een beetje hopeloos. Ik heb al van die 'snoepjes' geprobeerd, maar die eet hij natuurlijk niet op. We hebben de kuur wel eens in verschillende appels gestopt, maar dat heeft hij ook snel genoeg door en spuugt alles uit. Op een krukje staan helpt ook niet, want dan gaat hij wel net zo staan dat ik er nét niet bij kan.
Meestal krijg ik het na een heftige worsteling wel een beetje in, maar hij raakt ook vreselijk in paniek en dat vind ik ook sneu.

Wie o wie heeft goede tips???

Anoniem

Re: Het wormenkuur-drama, tips gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 20:13

Hol bit gebruiken, ben je van alle strubbelingen af. Bit indoen, wormkuur er van de zijkant in spuiten, en hij MOET het opnemen.
Appeltje er achteraan en klaar is Klara.

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 20:17

ik heb ook wel eens wormekuur in brokvorm gehad maar ik weet niet of die nog bestaat.

anders zo'n snoepje tot pulver krijgen en dat in slobber verwerken.

erg lastig als hij zo groot is dat je er eigenlijk gewoon niet fatsoenlijk bij kan

succes

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 20:19

Bedankt voor de tip Sonja, maar helaas ook dat werkt niet. Het maakt hem niet uit of er iemand aan zn mond zit te trekken hij steekt zn hoofd zo hoog in de lucht dat ik er niet bij kan. En als ik hem naar beneden krijg raakt ie zo in paniek dat ie weg'rent'. Dus in de stal gaat ie rondjes rennen, hij is echt compleet in paniek dan.

Vorige winter heeft hij een beschadiging op zijn hoornvlies gehad en moesten we druppelen en zalfjes smeren. Nou, dat was zo'n drama dat hij weken op de kliniek heeft gestaan en ze zelfs daar als de dood voor hem waren.

Blacknorton: Heb ik inderdaad ook geprobeerd, dacht echt dat dat uitkomst was, maar zodra hij merkt dat er iets anders in zit raakt hij het niet meer aan. Hij eet ook geen brok, hij lust alleen maar muesli, wortels, appels en bepaalde snoepjes.

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 20:20

er zijn ook wormtabletten, het schijnt dat paarden die zo pakken alsof het snoepjes zijn. Ik heb er verder geen ervaring mee maar wellicht een oplossing?

Bij ons op stal is er ook 1 paard die een ramp is met wormkuren en hij krijgt altijd zijn wormkuur in een uitgeholde appel, men wordt creatief als niets lukt, hahaha :D

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 20:21

In slobber spuiten, goed doorroeren en zo geven.
Mijn paard is ook een ramp erin, heb werkelijk alles geprobeerd! Maar in slobber eet ze het super :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 20:24

Oei da's dan een héél extreme NehnaDagmar. En door slobber of appelmoes vreet 'ie het dan waarschijnlijk ook niet?
Al eens aan de veearts gevraagd of er geen enting tegen wormen bestaat inmiddels? Want bij zoeentje krijg je er dus niks in.
Alternatief zou kunnen zijn om middels kruiden de wormen te bestrijden (en die door z'm muesli te doen) en regelmatig wormeitelling te doen.

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 20:25

Idd IN iets stoppen.
Mijn paard WAS kopshout, ik deed wormenspuit in een boterham en gaf hem die.
Er zijn genoeg ideen op te doen zo.

Toch vind ik dat je wel wat kan doen aan dat kopschuwe gedrag. Probeer langzaam en met regelmaat steeds meer met zijn hoofd te doen. Elke keer belonen en stapje voor stapje, dan word het vast beter!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 20:25

ik meng het ook altijd door het voer...behalve de equest pramox...dat eten ze niet.
Een scheut levertraan olie en wat appelazijn,dan proeven ze het niet meer.
Wel van te voren dat al door het voer doen,vooral de levertraan moeten ze aan wennen.

iklieftponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 20:27

héél makkelijk:
de wormenkür in de tabletjes vorm,
ze vinden ze lekker en je geeft ze als een snoepje.
Het is gewoon een soort tabletje dat ze dus als snoepje eten.
ik haal ze gewoon bij de dierenarts....!
Kei handig en het werkt super.

iklieftponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 20:28

AngelofLove schreef:
er zijn ook wormtabletten, het schijnt dat paarden die zo pakken alsof het snoepjes zijn. Ik heb er verder geen ervaring mee maar wellicht een oplossing?

:j

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 20:30

Vraagje: waarom wacht je tot het moment dat hij een kuur moet hebben om een oplossing te vinden?

Als je een paar weken dagelijks wat aandacht besteed aan de voorbereidingen voor het geven van een spuit, kun je hem er op een gegeven moment zo insteken en leegdrukken, zonder halster om.
Wat Lies21 ook zegt: wennen aan dingen aan het hoofd. Wel met de juiste techniek (zoek maar eens op 'desensitizen' of 'desensitization' in het engels)

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 20:33

Ik heb de mijne na de eerste keer drama met de wormen spuit regelmatig een shoongemaakte spuit met appelmoes gegeven, dit vond hij heerlijk en daarna de wormenkuur en nog een appelmoes spuit er achteraan.. Is misschien handig om mee te oefenen voor de volgende keren, en inderdaad de eerste paar keer met het bit er gewoon in, en dan met je rug tegen zijn borst gaan staan en van onder de spuit in zijn mondhoek steken. Moet wel in 1 keer lukken.
Ik heb met de wormenspuit ( klinkt best stupid, maar het werkte wel want hij vond dat ding maar wat interessant op een geven moment) kleine toefjes appelmoes op zijn boxrandje gemaakt terwijl hij stond te neuzen. De stap naar het uit de spuit eten was na een aantal keer niet zo groot meer.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 20:33

Als je paard deze problemen met spuiten in de mond vertoond moet je serieus gaan oefenen want het kan voorkomen dat je ook medicijnen op deze manier moet gaan toedienen ooit!

Ik heb een merrie gehad die ging steigeren en ook helemaal wild werd zodra je met een spuit aan kwam zetten. Wat ik toen heb gedaan is met een lege spuit gevuld met appelmoes oefenen. Niet gelijk in de mond maar eerst op je hand en dan laten aflikken tot ze de spuit ook gaan likken. Dit deed ik een aantal dagen achter elkaar spelenderwijz dus zonder druk tot ze de spuit bijna op vrat omdat ze het zo lekker vond. Daarna zonder problemen een wormenspuit kunnen toedienen met wat appelmoes er achter aan.

Let wel dat je de spuit niet te hard leeg drukt in de mond want dat is absoluut niet fijn voor een paard! Dit is vaak ook een oorzaak dat paarden geen spuit meer velen namelijk.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 20:35

Wat ik in de openingspost van de TS lees is dat ze de tabletten al heeft geprobeerd(snoepjes).
Niet alle paarden eten die graag. De placebo's die erbij zitten zijn toch anders.

De wormkuur in brokjesvorm bestaat nog steeds.

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 20:36

AngelofLove schreef:
Bij ons op stal is er ook 1 paard die een ramp is met wormkuren en hij krijgt altijd zijn wormkuur in een uitgeholde appel, men wordt creatief als niets lukt, hahaha :D

Helaas, ook beide opties al geprobeerd, hij spuugt de appel die hij normaal heerlijk vindt meteen uit :\

Megamutsj schreef:
In slobber spuiten, goed doorroeren en zo geven.
Mijn paard is ook een ramp erin, heb werkelijk alles geprobeerd! Maar in slobber eet ze het super :D

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het met slobber nog niet heb geprobeerd, ga ik proberen!!! Spuit je dan gewoon die pasta in de slobber?

Sonja schreef:
Oei da's dan een héél extreme NehnaDagmar. En door slobber of appelmoes vreet 'ie het dan waarschijnlijk ook niet?
Al eens aan de veearts gevraagd of er geen enting tegen wormen bestaat inmiddels? Want bij zoeentje krijg je er dus niks in.
Alternatief zou kunnen zijn om middels kruiden de wormen te bestrijden (en die door z'm muesli te doen) en regelmatig wormeitelling te doen.

Ik vrees dat hij het niet eet met slobber, maar dat ga ik proberen!! Appelmoes werkt niet in ieder geval. Ik ga eens op zoek naar kruiden om te ontwormen, ik vind het eigenlijk te gek om elke keer naar de veearts te gaan voor een wormenkuurtje... Maar goed, als dat de enige optie blijkt dan moet dat gewoon!

Lies21 schreef:
Idd IN iets stoppen.
Mijn paard WAS kopshout, ik deed wormenspuit in een boterham en gaf hem die.
Er zijn genoeg ideen op te doen zo.

Toch vind ik dat je wel wat kan doen aan dat kopschuwe gedrag. Probeer langzaam en met regelmaat steeds meer met zijn hoofd te doen. Elke keer belonen en stapje voor stapje, dan word het vast beter!

Ja, als dat werkte dat was dat natuurlijk de oplossing, maar het in iets stoppen werkt niet. Hij neemt een hap en spuugt meteen alles weer uit en wil er daarna niks meer van weten..
Het kopschuwe gedrag is nagenoeg helemaal over. In het begin kon ik hem nauwelijks een hoofdstel/halster in doen, maar dat is helemaal over. Het is nu alleen nog maar met de wormenkuur. Ik denk dat het voor Mac het gevoel van dwang is, dat ie helemaal in paniek raakt.

geerke schreef:
ik meng het ook altijd door het voer...behalve de equest pramox...dat eten ze niet.
Een scheut levertraan olie en wat appelazijn,dan proeven ze het niet meer.
Wel van te voren dat al door het voer doen,vooral de levertraan moeten ze aan wennen.

Ik ga het proberen, maar ben heel bang dat dat ook niet werkt. Hij lust namelijk niet eens gewone brok, maar koop de muesli voor slechte eters, die lust hij wel. Zodra hij merkt dat het anders is dan normaal, laat hij het gewoon staan. Het enige dat hij echt heel goed lust is kuil of hooi, maar goed das lastig mengen!

Thanks allemaal voor het meedenken, er moet toch een oplossing zijn!!!

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 20:38

Jeetje, bedankt voor alle reactie, kan het even niet bijhouden. Ga jullie zo beantwoorden, echt helemaal super dat jullie zo meedenken!!!!!!!

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 20:41

Je kunt ook over gaan op verm-x, dit is een zeer goed werkend wormmiddel wat via het voer gemengd kan worden.
In het begin moeten sommige paarden er aan wennen, maar daarna eten ze het met liefde op!
Wij gebruiken het voor een grote groep paarden in vloeibare vorm.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 20:44

ik zou eerst een mest onderzoek laten doen of je uberhaupt wel moet ontwormen... als ie geen wormen heeft bespaart weer een hoop ellende

boefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 20:45

Iemand heeft mij ooit verteld dat ze de wormkuur in de drinkbak deed, dat werkte heel goed.
Ik heb het zelf nooit geprobeerd en ze drinken bij bij uit een gezamenlijke bak of uit een speciekuip dus dat werkt niet. Je moet wel zo'n klein automatisch bakje hebben.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 20:45

en als je het hem in de mond drukt als ie in de trailer staat? of stoot ie dan keihard zijn hoofd?

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 20:47

Ik zou de Da bellen en vragen of hij iets tegen wormen kan komen spuiten (doen ze wel). Dan maar duurder uit zijn, maar waarschijnlijk is dat zo klaar.
En anders toch maar de tijd nemen om te oefenen met een spuit met wat lekkers. Helaas de appelmoes werkt niet. Wat dacht je van een boterham met honing en de wormspuit erbij? Misschien de DA eens om raad vragen wat die voor mogelijkheden hebben? Of dat hun nog een advies hebben hoe het aan te pakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 20:52

boefie schreef:
Iemand heeft mij ooit verteld dat ze de wormkuur in de drinkbak deed, dat werkte heel goed.
Ik heb het zelf nooit geprobeerd en ze drinken bij bij uit een gezamenlijke bak of uit een speciekuip dus dat werkt niet. Je moet wel zo'n klein automatisch bakje hebben.

Ik ben geen voorstander van manipuleren van drinkwater voor een paard. En ik zie ook een praktisch probleem; je kunt niet de precies nodige hoeveelheid geven. Paarden staan vaak wat te knoeien met hun drinken, laten zo een halve mond vol water weer eruit lopen.
Als ze dan niet de hele portie binnenkrijgen ben je aan het onderdoseren en dat werkt resistentie in de hand...

ninne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 20:53

Bij mijn paard was het ook altijd een drama.
Wat bij mij werkt is zorgen dat ze de spuit niet ziet, goed achter je rug houden, afleiden en dan inneens de spuit in de mond stoppen.
Dan gaat het zonder probleem, als ik dat niet op die manier doe gaat haar hoofd omhoog en gaat ze aan het touw hangen.

Misschien heb je er iets aan.

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 20:54

Slobber evt. lucerne of grasmix er bij stoppen om de geur te maskeren :+