Mevrouwtje ongeduld

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

paulientje07

Mevrouwtje ongeduld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 19:55

Heey allemaal,

Ik ben bezig met pony beleren nof niet rijden maar grondwerk enz.
Ze is nogal erg ongeduldig en dat vind ik erg vervelend ze gaat bijvoorbeeld met haar been schrapen enz als ik even wegloop.
Dat is erg vervelend en als ik haar aan het poetsen ben daan draait ze steeds heen en weer enz.
Mijn vraag is wat ik hier aan kan doen ...

dakpan

Re: Mevrouwtje ongeduld

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 08:30

Hoe oud is de pony?
Voor de rest: duidelijk zijn en opvoeden maar....

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 08:36

Mijn vorige paard deed dat ook altijd in het begin dat ik haar had maar je
Moet je pony gewoon echt op zijn plek zetten. Wil je dat hij daar staat? Dan laat je hem niet
Een halve meter verder staan zoals hij wil en dieuw je hem gewoon terug en dit zal je heel
Consequent moeten doen en op een gegeven moment snappen ze het wel, succes!!

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 13:08

Mijn Arab had er in het begin dat ik haar had ook een handje van weg om te staan schrapen, bij haar hielp daarvoor maar één ding en dat was negeren... Immers, negatieve aandacht is ook aandacht!

Voor het heen en weer draaien ga ik met mijn voorgangers mee: opvoeden en consequent zijn. Als ik mijn paard ergens zet om te poetsen, te zadelen, whatever, dan moet hij/zij daar ook blijven staan. Ook al sta ik er niet naast.

Veel succes!

Niosan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 21:11

Ik zou het schrapen negeren, zoals er al eerder wordt gezegt. Het wordt meestal echt gedaan om aandacht te krijgen en het maakt ze meestal niet uit wat voor aandacht dat is. Voor het draaien en dergerlijke moet je gewoon heel consequent zijn. Gewoon iedere keer terug op de plek zetten waar hij stond. Op den duur leren ze het echt wel hoor. Mijn oude verzorgpaard stond in het begin ook altijd te draaien, maar door heel consequent te zijn, is ze er al na een paar weken mee gestopt. Daarna een superpaardje aan gehad met poetsen.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 21:22

Ik ga met mijn voorgangers mee. Het schrapen moet je negeren. Dat is aandacht trekken. Ook al word je boos, negatieve aandacht is nog altijd aandacht.
Wat betreft het draaien op de poetsplaats; bij elke stap die ze zetten, consequent weer terug op de plaats zetten. En vooral niet vergeten te belonen als ze wel netjes stilstaat.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 21:54

Deed mijn arabische paardje toen ie nog hengst was. Kon hem in het begin niet eens poetsen. Toen ie ruin was, werd het al iets minder, het overige gewiebel en gezeur heb ik genegeerd (iets anders hielp toch niet) en nu staat ie vaak met een voetje op rust te genieten. Alleen soms knaagt ie nog aan z'n halstertouw, maar minder als in het begin. 9het touw blijft nu heel)

paulientje07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 22:33

ze is nu ong 2

Beddankt vor alle reacties

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 22:36

Houd er ook rekening mee dat zo'n jong dier nog maar een ontzettend korte aandachtsboog heeft. Die moet je opbouwen. Het is echt al best veel gevraagd als hij moet wachten terwijl jij even wat anders aan het doen bent. Hetzelfde geldt voor poetsen, niet te lang en de duur heel langzaam opbouwen. Stop vóórdat ze ongeduldig wordt en beloon dan. :)