ernaast lopen met springen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pindaknor

ernaast lopen met springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 18:51

Hoi!
Hoe kun je je paard leren springen zonder er zelf op te zitten en er naast te lopen?
Ik heb het al een keer geprobeerd en de eerste keer deed ze het wel, maar daarna niet meer, en daarna weer de laatste 3x wel.
Is dit erg? Ik bedoel: Als je springt over een hindernisje, en daarna wil ze niet meer, dan probeer je een kleine, dat wil ze ook niet en dan probeer je het gewoon met een klein zweepje, die hoefde ik er alleen maar bij te houden en hij sprong al, dan springt hij toch ook gewoon als je er op zit als hij de laatste 3x er over heen springt?

xx pinda en (_)(_)(_) van Lady.

bellehorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 13:38

Ik ben eerst begonnen met balkjes lopen en draven.

De balkjes tegen de bakrand aanleggen en aan de andere kant van de balk springpalen zetten en dan met lint afzetten. Ik deed dan eerst een stuk of 6 balkjes en de laatste een hindernis. Ik stond altijd op het eind als we met mijn paardje bezig waren en iemand anders liep de eerste paar keren naast mijn paardje. Zodra ze bij mij was beloonde ik haar. Na een tijdje kon de andere persoon mijn paardje bij het begin al los en kwam ze naar mij toe.

Ik vond dit een fijne manier van leren, ook omdat ze zo leren niet door te racen na een hindernis te hebben gesprongen.

anneliesdj

Re: ernaast lopen met springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 13:43

Je kunt beter gaan vrijspringen ipv ernaast te lopen, dan hinder je vaak je paard en heb je kans dat hij in je nek springt.

Evenwijdig aan de hoefslag maak je een afscheiding dmv 2 staanders met daartussen lint oid.
Dan laat je je paard daar een paar keer tussendoor lopen en leg je een paar balken neer, je hoeft dan alleen te zorgen dat hij niet terug gaat, erlangs kan hij niet door het lint.
Als dat goed gaat kun je een hindernis neerzetten, liefst met een drafbalk ervoor.

Je paard leert op die manier zelf kijken, afstanden schatten en tempo bepalen en dat kan niet als je ernaast loopt.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 15:29

Ik zou hem ook laten vrijspringen ipv ernaast te lopen.
Zorg inderdaad wel dat je de hindernis in een soort gangetje hebt staan zodat hij er neit omheen kan lopen.
Gmgetje kan je maken door een paar staanders evenwijdig aan het hel neer te zetten en daar wat balken of lint tussen te doen.
Als je paard dan braaf door het gangetje heen loopt. dan begin je met balkjes lopen. Als dit goed gaat, dan leg je een balk met 1 kant op het bak hek met de andere kant nog op de grond. En zo bouw je dit steeds meer op tot je echt een hindernis hebt.

Als je paard eenmaal gewend is aan het los springen, dan kan je er opgaan. Begin dan ook weer gewoon rustig met balkjes lopen,, want zelf moet je ook de feeling krijgen.
Maar vaak als een paard eenmaal springt blijft ie wel springen, mits jij hem als ruiter natuurlijik niet dwarszit/onzekermaakt/tegenhoud etc. Jij moet hem als ruiter wel kunnen steunen en begeleiden tijdens het springen.

pindaknor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 21:01

Bedankt allemaal!!

akoene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 14:06

Ernaast gaan lopen is levensgevaarlijk met een spingend paard! Probeer eens vrijspringen of balkjes. Kan je gewoon vanuit stap aan laten wennen en zo opbouwen.
Begeleiding hierin is ook geen overbodige luxe