Hoe het beste deze paarden koppelen??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tamadine

Hoe het beste deze paarden koppelen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 22:33

Hallo allemaal,

Vandaag heb ik mijn paard verhuist naar een nieuwe stal.

Mijn paard is echt een heel erge alfa merrie. Helaas was dit de tweede verhuizing en bij beide koppelingen ging het erg goed. Mijn merrie houd zich eerst netjes afzijdig en eigenlijk is ze na een week direct de leider over de paarden die bij haar staan. Dit zonder slag of stoot, gaat echt perfect dus altijd.

Vandaag hebben wij haar eerst gezet bij een tinker merrie. Deze merrie staat altijd samen met een tinker kruising en de tinker is de onderdanige. Mijn merrie bleef zoals de vorige keren afzijdig en verkent de bak een beetje. De tinker kin direct de aanval in. Onwijs dreigen en op een meter afstand kont keren en weer weg rennen. Dit ging echt waar, de hele tijd zo door. Beessie was helemaal bakaf, want ze croste de hele tijd de bak door. Mijn merrie werd er ook gestressed van, maar bleef netjes afzijdig, maar de tinker bleef maar op dr af komen. Toen hebben we besloten om er een touwtje tussen te doen. Maar zelfs toen nog, zodra mijn merrie een beetje bij de lijn kwam, kwam de tinker weer op dr af stuiven.

Later hebben we de kruising bij de tinker in de bak gezet en die zocht wel direct gewoon contact met mijn merrie en dat gaat erg goed. We hebben vandaag wel het touwtje er tussen gelaten. De kruising beschermt mijn merrie zelfs af en toe om de tinker een beetje weg te houden.

De paarden staan nu op stal en de tinker en mijn merrie staan naast elkaar. Het is een dichte want, maar wel met 1,5 m2 tralies erin, zodat ze eventueel wel kunnen snuffelen. Ook hier blijft de tinker merrie erg onrustig.

Vanaf 28-02 gaat de kruising weg en is het wel de bedoeling dat mijn merrie alleen met de tinker komt te staan (is een stal met 4 a 5 paarden). Heeft iemand misschien tips?? Is dit al onbegonnen zaak of is er nog een kans van slagen?

Enige wat me wel was opgevallen is dat ik denk dat het geen dominantie is van de tinker, maar eerder onzekerheid.

Komt dit nog goed?

Caira

Re: komt dit koppelen nog goed??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 22:40

meis maak je niet te druk, ze moeten gewoon wennen. Idd een paar dagen met draadje ertussen, geef ze tijd!

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 22:42

Mijn merrie was ook een moeilijke om in een groep te plaatsen.
Op de nieuwe stal heeft ze een weekje naast de groep gelopen met alleen en draad er tussen.
Die week wennen was precies goed :j
Voor het eerst kon ze zonder problemen een groep in........ik blij natuurlijk :D

Tamadine

Re: Hoe het beste deze paarden koppelen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 22:49

Mijn merrie zelf is juist totaal niet moeilijk te plaatsen en de tinker normaal gesproken ook niet omdat die erg onderdanig is. Maar 1 of andere reden lokt er iets dit gedrag op bij de tinker, maar we weten alleen niet wat.

Bedankt voor de reacties!

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 22:52

ik denk dat alleen de tinker zelf daar het antwoord op heeft.
Maar als deze paarden niet moeilijk zijn en het wel met moeilijke paarden lukt.......zoals mijn meisje
Dat zal dit ook echt wel goed komen hoor :j
Als tinkerlief eenmaal door heeft dat merrie best lief is..........