Uit je verhaal begrijp ik dat ze niet bang is. Klopt dat?
Mijn paard zet ook graag halverwege zijn voet weer neer. Ik had een smid en die bleef gewoon stug vasthouden. Die voet kwam echt niet op de grond. Ik vond alleen zijn bekapwerk niet zo goed, dus ik ben op zoek gegaan naar een andere smid. Voor ging prima, achter wilde meneer zijn voeten ineens niet meer geven. Het dier stond op een gegeven moment te trillen op zijn beentjes, maar die achterhoef kwam niet van de grond.
Ik heb toen zelf zijn voet even opgetild en gewacht tot hij rustig was. Daarna kon de smid zo zijn voet pakken. Aan de andere kant precies hetzelfde verhaal. Aan de ene kant is hij dus stronteigenwijs, want eerst wilde hij gewoon niet. Vervolgens werd hij dus bang. Ik denk ook dat er bij hem ergens een traumaatje zit. Mijn huidige smid is een rustige, geduldige man en dat werkt voor hem toch het beste.
Geen idee hoe je dit nu oplost, want net als jij kan ik prima met zijn voeten aan de slag. Iemand anders dus niet.
Misschien kun je vragen of stalgenoten ook eens een keer de voeten van je paard op willen pakken, dan went ze er aan dat ook andere mensen met haar voeten bezig zijn. Wie weet helpt het ook (net als bij mij) om de voet eerst zelf te pakken en daarna pas de smid.
Verder zou je aan je smid kunnen vragen of hij tussendoor af en toe de voet kan neerzetten, misschien is het dan makkelijker voor je pony.
Succes in ieder geval, en hopelijk gaat het snel beter!