Totaal ander paard, heeft hij ergens last van?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Steeph33

Totaal ander paard, heeft hij ergens last van?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-11 22:06

Mijn new forest ruin van 6 jaar is een half jaar bij andere mensen geweest omdat mijn gezondheid achteruit ging. Nu sinds 2 weken staat hij weer hier en is het een heel ander paard, overal bang voor slaat op hol tijdens het rijden het is echt een draakje geworden vroeger was hij een braaf paard natuurlijk wel met zijn buitjes en hij kon af en toe heel eigenwijs zijn maar zo erg als nu heb ik het nog nooit meegemaakt. Heb daar ook al rondgevaagd maar volgens hun was er niet echt iets gebeurd. Nu vraag ik me af kan het zijn dat hij pijn heeft? Of is hij daar gewoon niet goed behandeld. Weten jullie misschien wat ik eraan kan doen? Want dit is echt strontvervelend.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 22:18

ten eerste kijken of de algehele conditie van je paard te wensen over laat: is hij kreupel, heeft hij ergens drukkingen, kun je overal aan zn rug komen, heeft hij wonden of verdikkingen op zn lagen of aan de binnenkant van zn lippen, eet hij wel goed enz. Vervolgens ga je die mensen waar hij geweest is eens heel goed aan de tand voelen wat er nu precies gebeurd is, want dit is natuurlijk niet normaal. Hoe je ermee om moet gaan hangt helemaal af van de oorzaak.

StalBerguil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 23:15

idd eerst kijken naar zijn algemene gezondheid en lichamelijke conditie. Als dan alles ok is zou ik persoonlijk even een stap terug gaan en de eerste tijd ff wat grondwerk doen en hem wat observeren in zijn algemene gedrag. Bijvoorbeeld naar zijn gedrag op stal of in het land of met andere paarden en mensen. Verandering kan ook een impact hebben op paarden, mijn ruin moet altijd minstens een week bijkomen en wennen als hij tijdelijk een keer van stal weg is geweest.

Piebe_Post

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 23:16

Het hoeft niet persé lichamelijke pijn te zijn bij het paard natuurlijk. Wat heel goed kan zijn is dat hij inderdaad iets heeft meegemaakt bij zijn 'oppas' en aangezien paarden ontzettend snel leren en snel generaliseren kan dat zijn waarom hij zich zo gedraagt.

Verder is het natuurlijk ook niet niks dat je bij je vaste baasje weggaat, bij vreemde mensen komt die hoogstwaarschijnlijk een andere aanpak hanteren, en dan weer terug bij je baasje. In de natuur hebben de paarden twee leiders voor de kudde, de alfa-hengs en de alfa-merrie. Deze hebben respect verdiend bij hun kudde en worden daarna vertrouwt. Als mens zijnde nemen wij die rol nogmaal gesproken. Wij moeten het dus voor elkaar zien te krijgen dat wij het vertrouwen en respect krijgen van het paard, waardoor de communicatie goed verloopt en je nooit botsingen krijgt. Als het paard ineens van baas verandert is hij ineens zijn vertrouwde omgeving, zijn vertrouwde vriendjes (??) en ook nog eens zijn leider die hij vertrouwt kwijt! Dit is natuurlijk niet niks voor het paard. En als zijn volgende baas, in jou geval de oppas, toevallig op een andere manier communiceren of helemaal het paard niet begrijpen, heeft het paard niks meer om op terug te vallen als hij iets spannend vind of onzeker wordt.

Ik denk dat je gewoon weer rustig met de pony aan de slag moet gaan. Lekker veel grondwerk, bijvoorbeeld de manier van Parelli, Monty Roberts en Emiel Voest. Hierdoor leren jullie elkaar weer vertrouwen, waardoor de communicatie niet meer stroef zal verlopen.

Succes!