Pony heropvoeden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pumbiepumbie

Pony heropvoeden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-11 19:56

Hallo, ik verzorg sinds ongeveer 2 maanden een welsh a ruintje maar vervelend dat hij is.
Ik krijg de indruk dat hij nooit echt goed is opgevoed en ik heb er ook niet heel veel ervaring mee en aangezien de eigenaresse er ook niks aan doet doe ik maar een poging.
Uit stal halen ed gaat wel gewoon maar met poetsen is hij echt strontvervelend hij loopt heen en weer \ te steigeren ook zit hij overal aan nu heb ik heb een paar keer een grote muil gegeven maar daar luistert hij echt absoluut niet naar met wandelen loopt hij maar te trekken en te rennen paar keer een tik gegeven zonder resultaat want de keren erna gaat hij er gewoon mee door. En rijden.. Hij staat niet stil bij het opstappen onder het rijden harstikke hyper hij kijkt overal van op en bij het kleinste dingetje loopt hij te springen en raar te doen ik kan geen normale buitenrit met hem maken zonder irritant gedrag hij blijft maar trippelen en als ik hem vraag halt te houden loopt hij gewoon door, nu kan ik hem echt alleen maar losgooien want longeren is ook ren drama.. En aangezien hij nog maar 5 jaar is denk ik wel dat hij echt nog opvoeding nodig heeft.

Kunnen jullie mij helpen?

Groetjes Anne

pien_2010

Re: Pony heropvoeden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 19:58

Zeker weten dat het door opvoeding komt en dat er geen sprake is van een klop hengstje (dan zit er nog een bal hoog opgetrokken)? Klop hengst jes kunnen enorme draken zijn dan is het moeilijk opvoeden.

Pumbiepumbie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-11 20:01

Ik denk het niet, hij is op zijn tweede gecastreerd. En aangezien zij eigenlijk bijna nooit iets aan zijn opvoeding. Heeft gedaan denk ik dat het daardoor komt.

Pumbiepumbie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-11 20:53

Maarja ik weet verder niet wat ik moet doen

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 21:01

grondwerkles nemen. Eerst de basis op de grond in orde en dan rijles nemen.

StalBerguil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 23:39

idd eerst een goede basis/fundament en dan pas rijden. Een goede basis (grondwerk) zo belangrijk en als je dat niet op een rij hebt is het rijden ook niet optimaal. Er zijn verschillende clinics die je kunt volgen als je hier geen ervaring mee hebt die je een eind op weg kunnen helpen. Even op Google opzoeken en je daar eerst op richten en je zult er zeker profijt van hebben :j

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 00:02

Klinkt voor mij als veel te veel energie, staat ie buiten en hoe lang, wat krijgt hij te eten, wat voor werk doet hij?

Voor de opvoeding: consequent zijn. Ja is ja, nee is nee, wat vandaag nee is is morgen ook nee, straffen op het juiste moment, effectief straffen (zo zacht als kan zo hard als moet) en vooral niet vergeten om alles wat het beestje goed doet heeeeeeel uitgebreid te belonen. Al staat hij maar 1 tel braaf stil, die tel is dan ook heeeeel braaf.
Paarden bloeien op van duidelijkheid.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 09:49

Volgens mij heb je gelijk en is er nooit veel gedaan aan de opvoeding van je pony.
Paarden zijn kuddedieren en in elke kudde is er een rangorde met een leider en ondergeschikten op verschillende niveau's.
Voor hen vormen jij en hem een "kudde" en op dit ogenblik is hij duidelijk leider over jou.
Daarbij komt nog dat hij, gezien zijn leeftijd, begint met "puber" gedrag te vertonen : hij denkt dat hij alles beter weet en zoekt zijn grenzen.
Jij moeten hem opvoeden, leren dat jij de "leider" bent en hij de "ondergeschikte".

Verdiep je in de leef- en denkwereld van paarden en ga hem dan opvoeden, de volgende stappen kunnen je hierbij helpen.
1. Ga op zoek naar hoe het rangorde gedrag is binnen een kudde paarden, in boeken of op internet. Als je het engels voldoende machtig bent ga dan eens kijken op
http://www.thinklikeahorse.org, daar vindt je al wat info. Let wel op want er staan een aantal filmpjes op "how to do" en "how NOT to do".
Dit gedrag hier volledig uitleggen is moeilijk omdat het redelijk complex is maar de basis is dat de leider beslist wat er gebeurt en de leider gaat steeds voor.
2. Maak een lijst met het gedrag van een ondergeschikte, dit is gedrag dat je bij hem moet aanmoedingen en moet jij vermijden = wit
3. En een lijst van het gedrag van een leider, dit gedrag moet jij gebruiken tegenover hem en moet je corrigeren als hij het doen tegenover jou = zwart,
een paard denkt in zwart - wit, hij kent geen grijs.
4. Elke seconde dat jullie bij je paard zijn en zolang dat je je paard hebt moet je dit wit - zwart in gedrachten houden.
Aanmoedigen en corrigeren gebeurt steeds op dezelfde wijze, bijvoorbeeld aanmoedigen met zacht gesproken langere woorden vb "goed gedaan",
corrigeren met krachtig, korte vb "neen".
5. Als iedereen die je paard in de hand neemt consequent dit toepast zal je paard, niet op enkele dagen, veranderen maar je zal geleidelijk een wijziging in zijn gedrag zien.

Goed uitgevoerd grondwerk is een prima hulpmiddel om je paard zijn plaats te leren.
Bij dit opvoeden hoeft geen geweld gebruikt te worden, alleen consequent en juist reageren op zijn gedrag.
Ik zou je aanraden hulp te zoeken en wil je adviseren om een western trainer of ruiter te zoeken,
zij besteden in het algemene veel aandacht aan dit aspect en opvoeden heeft niets met rijstijl te maken.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 10:05

Als de eigenaren er niet naar om kijken en er geen verstand van hebben, denk ik dat hij dus nooit is beleerd.
Waarschijnlijk rij jij dus nu op een pony die totaal niet snapt wat er gebeurd en dan krijg je dit soort reactie's
Kan het dier dus niets aan doen en krijg je alleen goed als je bij het begin gaat beginnen.
Dat wil zeggen eerst netjes stilstaan met poetsen, dan netjes meelopen aan het halster, leren longeren en als dat voor elkaar is ga je er eens een keertje op.
Dat alles zou ik wel doen met een ervaren persoon naast je.