mijn paard hangt aan halstertouw in de stal, help

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

estherhusken

mijn paard hangt aan halstertouw in de stal, help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-11 15:28

hoi
ik heb een probleempje ,mijn merrie kan eigenlijk niet vast aan een touwtje ,
het kan wel maar dan moet ik haar erg in de gaten houden onder het poetsen en zadelen ,
en als ze dan eens vast staat , en er gebuert bv iets ,
er loopt iemand langs en maakt gekke beweging ,
dan gaat ze net zo lang hangen tot dat de haak aan het halster breekt :( ,
nu een aantal halsters verder :( ,
ben ik toch eens benieuwd of er mensen zijn die dit ook bij de hand hebben gehad
en er mischien raad mee weten , een tip hebben ?

lieve groetjes esther husken

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 15:31

Ja ik heb een aantal tips. Er zijn speciale ringen te koop waar je je paard aan vast kunt zetten op een manier dat het touw bij lichte druk niet meegeeft, maar bij hele sterke druk wel.
Schaf die aan, zet je paard vast en ga oefenen. Laat hem schrikken en leer hem dat hij niet los kan komen.
Voor die tijd wel even leren dat hij moet wijken voor druk op het hoofd, gebruik een touwhalster, en zet hem daarmee vast. Dat werkt scherper in, hangen wordt onaangenaam, maar hij moet wel leren dat hij zelf een stap naar voren moet zetten om van die druk af te komen.

Er zijn nog andere manieren maar die ga ik hier niet neerzetten, dat zijn manieren voor professionals. De gemiddelde bokker gaat daar van steigeren en vind het sielugh. Mocht je willen weten hoe dat gaat, stuur maar een PB.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 18-02-11 15:37, in het totaal 1 keer bewerkt

nova_zodiax

Re: mijn paard hangt aan halstertouw in de stal, help

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 15:34

ik heb een halster wat bij zijn nek, en zijn neus van een soort elastiek is, hierdoor schiet hij af als hij heel erg gaat hangen, bij "normale"" druk blijft hij gewoon zitten. super handig

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 15:36

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 15:38

Bodermus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 15:45

Ik heb dit ook eens met een 3-jarige merrie gehad.

Iedereen keer als ik haar vast zetten ging ze hangen. Meestal brak er niets en ging ze zelf weer normaal staan.

Toen had ik haar weer een keer vast gezet, en geheel onbedoelt was de knoop mislukt. :Y)
M´n paard begon te hangen, geheel in de overtuiging dat ze met haar volle gewicht kon gaan hangen, maar doordat er geen goede knoop in touw zat schoot die los en viel ze op haar billen.

Ik schrok natuurlijk enorm, maar het enige dat ze ervan over heeft gehouden is dat ze nooit meer heeft gehangen!!!! :+ Blijkbaar was ze zo geschrokken!

Dus een geluk bij een ongeluk!

Dit is uiteraard niet dé manier, maar weet eigenlijk ook niet echt wat je er tegen kan doen!

Ik denk dat als een paard er achter komt dat als ie gaat hangen hij los komt te lopen, dat dit juist is wat je niet wilt. Dan doen ze dat steeds en maken ze er een spelletje van. Het paard moet juist leren dat vaststaan niet erg is, maar dat hij ook niet los kan komen!

Succes ermee!

estherhusken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-11 15:46

hoi cassidy
wat snel zeg !! ik heb het filpje bekeken wat een uitkomst!!!!ik ga hier zeker mee aan de slag!!
nu rest de vraag waar kan ik zo een ding aan schaffen ?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 15:49

ziet er uit als een ideaal hulpmiddel.

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 15:49

Ik zou heel simpel oefenen met een longeerlijn.
Paard vastklikken aan longeerlijn, die door de ring aan de poetsplaats en het uiteinde zelf vasthouden. Kan jij overal bij, en je paard kan niet zo hard hangen totdat het kapot gaat.
Vriendelijke manier, en heb het zo al heel wat hangers afgeleerd.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 16:06

estherhusken schreef:
hoi cassidy
wat snel zeg !! ik heb het filpje bekeken wat een uitkomst!!!!ik ga hier zeker mee aan de slag!!
nu rest de vraag waar kan ik zo een ding aan schaffen ?

Je kunt het hier bestellen: http://www.downunderhorsemanship.com

Hij heet Aussie Tie Ring 2

http://www.downunderhorsemanship.com/pr ... -%20Chrome

En ik weet dat frosty (boktnaam) regelmatig daar wat besteld, misschien heeft ze een ring in voorraad? Dus stuur haar eens een PB?

Sirola

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 16:19

Hoi, Er zijn op dit moment speciale haken met touw in de handel waardoor het paard kan hangen wat die wil maar het halster niets mee krijgt. Dit is in zwaarte instelbaar. Bij het Ruiterparadijs in Hengevelde hebben ze ze.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 16:23

Het probleem van allerlei elastisch halstertouwen is dat ze uiteindelijk stoppen met rekken en kunnen breken, waardoor je paard achterover kan vallen met alle gevolgen van dien. Onder "speciale haken met touw" kan ik me niets voorstellen. Of hebben we het hier over dezelfde rie ring?

De Aussie Tie Ring doorbreekt de opposition reflex van het blijven trekken als het paard merkt dat hij vastzit, hij krijgt de ruimte om gehoor te geven aan zijn vluchtinstinct en het paard beloont zichzelf door het wegvallen van de druk als hij stopt met trekken.
Wel belangrijk dat je een touwhalster neemt, dat is wat oncomfortabeler als ze trekken. En ik ben degene die altijd waarschuwt dat een touwhalster een werkhalster is waar je ze niet mee los moet gooien of vast moet zetten, maar in combinatie met de tie ring is het touwhalster wel de beste oplossing.

double

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 16:29

Ziet eruit als een ideaal ding Cassidy, heb ook een paard gehad dat bij druk meteen ging hangen.. Dit was een handige haak geweest!

TS: mijn paard deed het alleen als hij aan 1 touwtje aan de box stond, maar niet op een poetsplaats (met wand achter zich dus) en aan 2 elastische touwen.. Moet je dat natuurlijk wel precies hebben op stal..

dirkus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 17:09

Ik volg dit even...Mijn paard heeft met Kerst een zelfmoordpoging gedaan door zich op te hangen. Hij kwam met z'n halster vast te zitten en heeft net zo lang gehangen tot hij de hele beugel waar hij aan vast zat uit de grond had getrokken (het halster van 10 euro van Divosa ging vreemd genoeg niet kapot...). Daarna wilde hij niet meer vaststaan, wat ik wel begrijp.

Ik laat 'm nu vaak los staan, als er geen andere paarden op stal zijn. En anders doe ik de truc met de longeerlijn, maar dat is ook niet altijd handig. Laatst lag een deel van de longeerlijn op de grond, paard ging er op staan en ja hoor, weer hangen...terwijl hij ondertussen zelf heel handig met z'n hoef het touw vasthield.... }:0

Gelukkig heb ik nu een halster dat losgaat als het paard er aan gaat hangen, ik heb liever een los paard dan eentje die in blinde paniek (letterlijk) muurvast zit. Maar ik hou me aanbevolen voor een structurele oplossing voor dit probleem.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 17:11

Heey een achternaam genoot, althans ik ben net een half jaar geleden met een Husken getrouwd.

Maar kijk eens op je de Linda Tellington Jones manier kunt vinden.
Dit werkt perfect bij hangende paarden.

double

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 17:17

Dirkus, dan kan je misschien beter een leadrope gebruiken.. Die zijn langer dan een halstertouw, maar niet zo lang als een longeerlijn!

dirkus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 17:21

Ik heb een leadrope ( nou ja, een doormidden geknipte longeerlijn :D ) dus dat is wel een goed idee, ik geloof inderdaad dat dat veiliger is. Nadeel is dan weer dat ik niet bij al m'n rondslingerende spullen kan zonder het paard te verplaatsen, maar dat is een kwestie van een betere planning en organisatie ( mijn sterke punten...ahum).

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 17:22

dirkus schreef:
Ik volg dit even...Mijn paard heeft met Kerst een zelfmoordpoging gedaan door zich op te hangen. Hij kwam met z'n halster vast te zitten en heeft net zo lang gehangen tot hij de hele beugel waar hij aan vast zat uit de grond had getrokken (het halster van 10 euro van Divosa ging vreemd genoeg niet kapot...). Daarna wilde hij niet meer vaststaan, wat ik wel begrijp.

Ik laat 'm nu vaak los staan, als er geen andere paarden op stal zijn. En anders doe ik de truc met de longeerlijn, maar dat is ook niet altijd handig. Laatst lag een deel van de longeerlijn op de grond, paard ging er op staan en ja hoor, weer hangen...terwijl hij ondertussen zelf heel handig met z'n hoef het touw vasthield.... }:0

Gelukkig heb ik nu een halster dat losgaat als het paard er aan gaat hangen, ik heb liever een los paard dan eentje die in blinde paniek (letterlijk) muurvast zit. Maar ik hou me aanbevolen voor een structurele oplossing voor dit probleem.

Structurele oplossing voor dit probleem is het leren wijken voor druk op elk gedeelte van het lichaam, ook en juist op het hoofd. Dan maakt het niet uit of hij zelf op dat touw gaat staan of aan de muur vastzit. Hoofd laag of stap vooruit is wegvallen van de druk...probleem opgelost. Je moet de paniek reactie gaan doorbreken. Desnoods gebruik je de tie ring bij je training of structureel bij het vastzetten. Koop touwhalster, leadrope en stick en ga grondwerk doen. Onderdeel van het grondwerk is wijken voor druk...

Misschien leuk om je paard aan te leren: de head down cue

http://www.todayshorse.com/Articles/Rid ... 2Relax.htm

dirkus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 17:28

In theorie heb je natuurlijk gelijk over wijken voor druk..maar ik zie eerlijk gezegd niet hoe dat het probleem oplost van een paard dat aan zijn hoofd/ halster hangt. Dus iets concretere aanwijzingen graag: paard hangt, ik sta ernaast...wat doe ik?

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 17:31

ik heb nog wel een aanvulling op het longeerlijn door de ring halen. Ooit een filmpje gezien om paarden te leren reageren op druk. In principe draait het allemaal om: wijken voor druk. Als een paard gaat hangen geeft het precies de tegenovergestelde reactie als wat het zou moeten doen; het wijkt niet voor de druk door naar voren te komen, maar schrikt en gaat tegen de druk in.
Dit heeft mij goed geholpen:

1. oefen in de bak met het paard aan een halstertouw, ga voor het paard staan en geef druk op het halstertouw. Komt het paard naar voren, ontspan de lijn en beloon. Oefen dit een aantal keren, todat het gewend is aan de druk.

2. Zet het paard neer voor een ring waar je de longeerlijn doorheen kunt halen. Zorg er eerst voor dat het paard op zijn gemak staat.

3. Ga zelf naast het paard staan. Geef lichte druk op de longeerlijn, zodra het paard naar voren komt, vier je de lijn> beloning.

Zo kun je voorzichtig aan het paard leren om niet achterwaards te gaan als het druk achter de oren voelt, maar juist voorwaards!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 19:04

dirkus schreef:
In theorie heb je natuurlijk gelijk over wijken voor druk..maar ik zie eerlijk gezegd niet hoe dat het probleem oplost van een paard dat aan zijn hoofd/ halster hangt. Dus iets concretere aanwijzingen graag: paard hangt, ik sta ernaast...wat doe ik?

Op dat moment rest alleen: zweep erover. Verder kun je niets meer doen, dan ben je te laat. Het vraagt wat oefenen en voorbereidend werk...je zult dus aan grondwerk moeten doen, en mijn advies niet als quick fix of shortcut kunnen gebruiken...sorry.

snoozel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 21:04

Of je hebt ook paniekhaken, die helpen ook goed.
Die zijn wel iets duurder dan een gewoon halstertouw, maar bij mijn weten heeft nog geen enkel paard dat kapotgekregen!
Je kan ze gewoon vastmaken aan een touw, maar ik heb ze ook al zien hangen met een ijzeren ketting aan, dan kunnen ze niets kapottrekken.
Maar als je dit gebruikt kun je best je paard tussen twee van die haken zetten, 1 links van het halster en 1 rechts van het halster.
En dan leren ze dit gedrag heel snel af!
En het is nog handig ook voor jou als ruiter, want dan blijft je paard tenminste mooi staan :)

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 21:15

Genoeg tips gegeven denk ik.
Maar please zet je paard NOOIT vast aan een touwhalster!!!
Deze halsters trekken ze inderdaad niet stuk, maar daardoor juist wel gevaarlijk.
Menig paard heeft op deze manier al zijn oren flink beschadigd.
Laatst nog één die zijn oor nog op een klein stukje vast zat, de rest was er afgescheurd door een touwhalster.
Mooi materiaal om me te werken, maar niet om ze mee vast te zetten dus.

Shiirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 21:19

Een keer laten schrikken of een tik geven dat hij weer naar voren springt? Helpt voor mij tot nu toe altijd.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 21:46

ik zit ook al lang met dit probleem, gebruik altij een lang touw dat ik zelf vast hou door de ring, maar dan nog gaat hij als er iets is hangen, wanneer ik natuurlijk moet loslaten. (hij heeft ooit het hek waar hij aan vast stond op zen neus gekregen, en heeft dus een helse schrik). is zien of dat ik die aussie tie ring kan bestellen.