opeens een rare reactie! What to do?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nableize

opeens een rare reactie! What to do?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 21:44

heeey lieve bokkers!

ik heb een probleempje en vroeg me af of jullie tips & adviezen hadden.
Zal het allereerst even uitleggen:

Ik geef een soort van les aan mijn buurmeisje (en een ander meisje) op een klein pensionstalletje in Hoofddorp. Sandra is 10 jaar en heeft een super leuke pony Queenie (12). De pony heeft ze nog niet zo lang, enkele weken. Ze kan al wel goed rijden & heeft meerdere (verzorg) pony's gehad.
Queenie is een schatje in de omgang en ook met rijden, dachten we. De laatste 'les' ging alles nog goed en we hebben zelfs een sprongetje gemaakt. Vandaag zouden we met dit lekkere weer, weer een leuk dagje er van maken tot we gingen opzadelen. De twee meiden legde het zadel erop en ze begon al een beetje te wiebelen wat ze normaal niet doet. Toen ze haar wilden aansingelen was het net een raket. Overal sprong ze heen tot ieders verbazing. Dus ik ingrijpen en het beestje even kalmeren om vervolgens het nog een keer te proberen (gewoon op het eerste gaatje natuurlijk). Nu ging ze tevens weer protesteren dus dan maar even laten sudderen en rondjes lopen met het idee dat het wel af zou zakken.

Eenmaal in de bak aangekomen flipte ze met aansingelen. Volhouden dacht ik dus zodra ze rondjes om me heen draaide gewoon vasthouden en rustig mee draaien en belonen zodra ze weer stil stond. Gelukkig werd ze wel rustig en ging het weer prima. Sandra durfde er niet meer op, of ik er eerst op wilde. Ja natuurlijk. Dus ik er goedgezind op stappen en toen was het oorlog. Ze stijgerde en rende er vandoor, ik gleed er vanachteren weer vanaf aangezien ik nog niet eens in het zadel zat. Daarna wilde ik het nog een keer proberen maar omstanders zeiden dat dat niet verstandig was. Dus toen heb ik haar maar even gelongeerd.

Mijn eerste gedachte was dat het zadel niet goed ligt. Queenie is in de weken dat ze hier is erg afgevallen omdat ze nu heel veel weidegang krijgt & de meiden heel veel met de pony's spelen in de bak. Dus misschien dat het zadel nu niet zo best meer ligt. Volgens de meeste mensen ligt 't zadel wel prima maar Sandra's moeder gaat er toch even naar laten kijken.

Ook kan het zijn dat Sandra gewoon te weinig rijdt (ze vind de lessen geweldig & daarnaast doet ze veel grondwerk en spelletjes), en Queenie er echt geen zin in had, maar dan nog vind ik deze reactie vrij vreemd.

Mijn vraag is dus, hebben jullie een idee of het nou gewoon tussen haar oren zit of er wat anders aan de hand is? Adviezen & tips zijn heel erg welkom!

liefs, Naomi! :)

DDlovesIona

Re: opeens een rare reactie! What to do?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 21:47

Zou toch even laten kijken of het zadel wel goed ligt. En misschien de pony een keer na laten kijken door een osteopaat of fysio.

EmptyWords

het zadel na laten kijken vind ik een goede eerste en die stap word al gemaakt, super :)

misschien een idee om ook een kraker langs te laten komen... kijken of haar rug nog goed is.

Stephanie_86

het kan hengstigheid zijn sommige merries reageren daar heel heftig op en dan kunnen ze idd zo doen

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 21:48

Heb je een foto van het zadel op de pony zodat de ligging van het zadel beter te beoordelen is?
Heb je gecontroleerd of ze geen drukkingen of schuurplekken heeft onde het zadel/singel die pijn doen bij het aansingelen. rijden?

Nableize

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 21:50

Akhal_Teke schreef:
Heb je een foto van het zadel op de pony zodat de ligging van het zadel beter te beoordelen is?
Heb je gecontroleerd of ze geen drukkingen of schuurplekken heeft onde het zadel/singel die pijn doen bij het aansingelen. rijden?

ik zal zaterdag even een foto maken voor bokt! en ja heb ik gecontroleerd, pony heeft bijna geen schoft, en dus drukt het zadel voor mijn gevoel iets aan de voorkant. Andere mensen vinden van niet. Maar ik van wel haha.

Nableize

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 21:51

EmptyWords schreef:
het zadel na laten kijken vind ik een goede eerste en die stap word al gemaakt, super :)

misschien een idee om ook een kraker langs te laten komen... kijken of haar rug nog goed is.

ze is voor de aankoop wel helemaal gechecked, en alles zag er prima uit..

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 21:56

Misschien heeft ze een rare beweging gemaakt in het land? Dat er iets mis zit in de rug ofzo? Hoe reageerde ze met longeren?

Dat ze met de aankoop helemaal gechecked is, is goed. Maar er kan natuurlijk veel gebeuren in het land :)

Nableize

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 21:59

zap schreef:
Misschien heeft ze een rare beweging gemaakt in het land? Dat er iets mis zit in de rug ofzo? Hoe reageerde ze met longeren?

Dat ze met de aankoop helemaal gechecked is, is goed. Maar er kan natuurlijk veel gebeuren in het land :)

ja zou wel kunnen. ik heb met & zonder zadel gelongeerd, ging allebei prima. Zonder zadel was wel wat ontspannender..

Marietje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 21:59

Inderdaad zadel na laten kijken. Maar voel zelf ook even voorzichtig op de rug.. gewoon langs ruggengraat. Met twee vingers (duim en wijsvinger) Als ze dan naar beneden toe gaan is het mis. Fysio en ostheopaat inschakelijken. Als ze daar niet op reageert is de kans op rug schade klein.

Nableize

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 22:10

Marietje_007 schreef:
Inderdaad zadel na laten kijken. Maar voel zelf ook even voorzichtig op de rug.. gewoon langs ruggengraat. Met twee vingers (duim en wijsvinger) Als ze dan naar beneden toe gaan is het mis. Fysio en ostheopaat inschakelijken. Als ze daar niet op reageert is de kans op rug schade klein.

Ja heb ik gedaan! Geen reactie oid.. Ze vond het volgens mij zelfs lekker :)

FeLaRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 22:14

Misschien singeldrang?
Kende paard bij mij op stal met singeldrang en dat ging weken goed en dan ineens helemaal fout, was geen land mee te bezijlen.

Nableize

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 22:28

scheepie schreef:
Misschien singeldrang?
Kende paard bij mij op stal met singeldrang en dat ging weken goed en dan ineens helemaal fout, was geen land mee te bezijlen.

Oh! Heb je misschien tips oid?

FeLaRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 22:33

[OPG] extreme vorm van zadel/singeldrang Oplossingen ??

stukje uit topic:
Als er van de routine afgeweken wordt met aansingelen, gaat haar paard door het lint, dit varieert van zich laten vallen tot in je nek springen en ook bij opstappen kan hij behoorlijk rare reacties geven, zeker als er een beetje stress bij komt kijken. Het is niet dat ze geen geduld met hem heeft of kwaad op hem wordt of niet consequent met hem is. Haar paard is gewoon op de een of andere manier getraumatiseerd en wil dit niet loslaten.

misschien is het wat dit topic.

Zachte singel, zijn ook speciale singels voor.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 22:36

Eerst alles uitsluiten voor je andere dingen gaat proberen..

Dus: ligt het zadel echt nog goed ? (laten checken door een deskundige)
zijn er problemen in de rug/singelstreek? (laten checken door fysio/osteo of DA)

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 22:46

Hoe oud is de pony? Of lees ik daar overheen?

Nableize

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 22:48

Wat een fijne reactie van iedereen! Ik ga hier zeker wat mee doen.

Nableize

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 22:49

@pauline ze is 12, staat er in hihi

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 22:52

Oh ik dacht dat dat meisje 12 was. :')

zou het kunnen zijn dat ze wat overvraagd is?
En zijn de tanden bekeken recent? Overigens lijkt me het zadel ook wel heel aannemelijk maar ik ken een merrietje die zo pissig deed puur uit dominantie.

Nableize

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 23:12

@pauline hmm ja overvraagd lijkt mee niet, eerder lui ofzo. En nee zijn ze volgens mij niet, is dat handig dan, de tanden laten bekijken?
X

FeLaRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 17:27

Jaime_ schreef:
Eerst alles uitsluiten voor je andere dingen gaat proberen..

Dus: ligt het zadel echt nog goed ? (laten checken door een deskundige)
zijn er problemen in de rug/singelstreek? (laten checken door fysio/osteo of DA)

Het is haar pony niet en de ouders van dat meisje zullen met die acties accoord moeten gaan.

Nableize

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-11 17:34

@scheepie ja idd, maar de moeder weet er niet zo veel van dus ik heb ze een beetje onder mijn hoede genomen ;)

Marietje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 17:38

Nableize schreef:
Marietje_007 schreef:

Ja heb ik gedaan! Geen reactie oid.. Ze vond het volgens mij zelfs lekker :)

Dan zou ik rugproblemen en dergelijke uitsluiten (gelukkig maar)! Succes met het zoeken naar de oorzaak!

Nableize

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-11 17:44

@marietje_007 thanks!!

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 17:44

Tanden na laten kijken is natuurlijk altijd handig, maar denk dat dat niet zoveel met het aan singelen te maken heeft. Ik denk dat het inderdaad handig is om het zadel eens na te kijken, maar ook de singel zelf. Zit er veel viezigheid op de singel of op het paardje zelf wat schuurt, had ze geen wondjes op de plek van de singel enz.

Het paardje kan natuurlijk zelf ook wat last van haar rug hebben of spieren door een verkeerde beweging.