Herkennen paarden hun baasjes snel? En hoe?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Simbaa

Herkennen paarden hun baasjes snel? En hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 16:05

Misschien een niet helemaal pakkende titel voor wat ik bedoel.

Samen met mijn 4 zusjes heb ik een Tinker ruin van 9 jaar.
Deze Tinker is nu een jaar in ons bezit.
Hij staat op een pensionstal in Vught. Aangezien ik in Rotterdam studeer,
zie ik en rijd ik hem hoogstens 2 weekenden per maand.
De overigen dagen zijn verdeeld over mijn 4 zusjes.
Mijn zusjes zijn echter vaker op stal te vinden dan ze hem rijden,
en het is dan ook logisch dat hij hen herkent.

Nu is het zo dat hij hen altijd begroet met een zacht gehinnik.
Dit doet hij zowel op stal als in de wei.
Het rare is dat hij dit bij mij ook doet, terwijl ik hem dus niet vaak zie.
Bij andere mensen doet hij dit nooit.

Hoe kan dit? Ik lijk niet op mijn zusjes, maar heb wel van ieder apart een paar trekjes.
Zo lijkt mijn stem op de ene, mijn geloop op die van de ander etc.
We dragen wel altijd dezelfde kleren, aangezien in altijd die van hen jat,
omdat ik geen zin heb om mijn spullen uit Rotterdam mee te zeulen.

Is het normaal dat een paard een mens zo snel herkent? Of is die van ons gewoon heel slim ;) ?

julius_juut

Re: Herkennen paarden hun baasjes snel? En hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 16:38

Onze pony's herkennen mijn moeder ook hoor, terwijl de ene haar misschien vijf keer heeft gezien. Iets lekkers en een aai doen een hoop voor het geheugen. ;)

lievelies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 16:45

Een paard is een gewoonte dier, iedereen heeft een bepaald loopje of doet bepaalde handelingen in een bepaalde volgorde. Dus paarden herkennen je aan de manier van lopen geur en de herhaling van handelingen. En sommige paarden laten heel sterk hun herkenning weten. Mijn paarden dus niet, ze zien me aankomen en komen naar het hek maar hinnikken niet, daar in tegen een paard wat ik op het moment train, die hinnikt als ze dr eten op heeft en terug naar buiten wil, na het rijden. Ik vind het super bijzonder dat ze je zo snel herkennen en dat sommigen dus ook echt naar je hinniken, ik vind het jammer dat mijne dat niet doen helaas.

ik ben het met jullius_juut eens, dat ze ook wel iets hebben met eten, mijn paarden krijgen niet altijd wat lekkers als ik ze ophaal uit het land of uit de buitenbak, maar iemand anders van stal die ze wel is voert wel en die herkennen ze ook altijd als de beste! AHhahahah malle beesten zijn het eigenlijk.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 16:49

De liefde van een paard, gaat door de maag.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 16:49

Mijn pony herkent mij zeker...
Heb hem nu 1.5 maand.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 16:56

Jolliegirl schreef:
Heb hem nu 1.5 maand.

Maar dat vind ik anders. Ik neem aan dat jij je pony vrij frequent ziet.
Bij mijn paard is dit anders. Soms tijdens tentamens oid zie ik hem een maand, soms langer niet
en dan nog herkent hij me weer.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 16:57

Johanna59 schreef:

Dit is zeker waar, maar dan zou hij het ook naar de staleigenaresse moeten doen
en dat doet hij dan weer niet. Raar paard. :D

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 17:00

Johanna59 schreef:

Je bent me voor! Hier herkennen 30 paarden ook precies de eigenares van de stal en dat ben ik!
Als ik langs kom beginnen ze spontaan te hinneken!
JAAAA...de baas ETEN!!!!!!!!

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 17:08

Maar dat is logisch Aerdenhout1.
Jou zien ze elke dag en jij geeft ze elke dag eten.

Maar hij moet dan toch ergens hebben opgeslagen dat hij van mij wel eens wat krijgt,
terwijl er dan toch soms langer dan een maand tussen zit.
Want bij anderen doet hij het niet.

xnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 19:00

als ik op stal kom staat me paardje al te wachten en geeft altijd een klein hinnikje.

kim_amos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 22:05

Zeker weten!
Als ik naar het paard toe ga waar ik op rijd en als ik hem dan roep dan gaan die oortjes meteen naar voren en komt ze kijken!
Dat horen ze denk ik ook aan je stem en je geur.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 22:07

Sterker nog, mijn paard herkent zelfs mijn auto. Dan komt ze al naar voren gedraafd. Denk maar niet dat ze 1 keer opkijkt als er een andere auto het terrein op komt.

Rosanneh1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 22:44

GamblersCup schreef:
Sterker nog, mijn paard herkent zelfs mijn auto. Dan komt ze al naar voren gedraafd. Denk maar niet dat ze 1 keer opkijkt als er een andere auto het terrein op komt.

Dat heb ik ook altijd, het ene moment staat mevrouw rustig in stal te soezen en het andere moment gaan de oortjes naar voren omdat ze de auto het erf op ziet rijden :D (bij anders auto's blijft ze altijd rustig staan :) )
Onze andere pony staat binnen en toe briest al zo gauw je haar naam roept (maar dat is een typisch geval van liefde gaat door de maag)

Smickey2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 22:45

haha... ik denk toch de kracht van dat snoepje af en toe... liefde door de maag inderdaad en geheugen ook door de maag

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 07:54

Sinds enkele weken voer ik 2x per week. En word sinds dien altijd met blij gehinnik begroet. Ook op dagen dat ik niet voer, roepen ze. Vind het wel grappig. Mijn VZ paard die roept al zodra die me auto hoort

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 10:15

Fleur_V schreef:
Jolliegirl schreef:
Heb hem nu 1.5 maand.

Maar dat vind ik anders. Ik neem aan dat jij je pony vrij frequent ziet.
Bij mijn paard is dit anders. Soms tijdens tentamens oid zie ik hem een maand, soms langer niet
en dan nog herkent hij me weer.

Ik heb hem in oktober leren kennen... toen zag ik hem 1x per maand :+
En 5 januari is hij hierheen gekomen en reken maar dat hij me nog herkende.
Ook als ik een weekje niet kom, herkent hij me alsnog.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 10:20

Fleur_V schreef:
Maar dat is logisch Aerdenhout1.
Jou zien ze elke dag en jij geeft ze elke dag eten.

Maar hij moet dan toch ergens hebben opgeslagen dat hij van mij wel eens wat krijgt,
terwijl er dan toch soms langer dan een maand tussen zit.
Want bij anderen doet hij het niet.

Waarschijnlijk zijn je motoriek en je stem toch herkenbaar voor hem. Bovendien zullen je kleren ook bekende geuren hebben als jullie die allemaal dragen.

Beetje vergelijkbaar met kleine kinderen waarschijnlijk die hun moeder denken te herkennen of zien.
Mijn stem lijkt behoorlijk op die van mijn zus, vroeger moest ik wel eens op haar jongste passen die toen 1 jaar was ofzo. Ze huilde en ik praatte tegen haar terwijl ik de trap opliep naar haar kamer, ze werd rustig want "mama" kwam er immers aan. Tot ik de kamer inliep en ze zag dat dit een hele andere mama was, toen begon ze weer te huilen (ik ben donkerblond met lang haar en mijn zus is lichtblond met kort haar)..

gracita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 11:21

Ik heb altijd mijn twijfels gehad of paarden je nou wel / niet herkennen als je niet frequent met ze omgaat... maar daar ben ik nou toch wel op teruggekomen... Ik heb zelf een paard die ik maar eens in de maand / 2 maanden zie (lang verhaal om uit te leggen), maar goed, als ik dan kom en ze ziet me... komt direct aanlopen / draven / galloperen (afhankelijk hoe ver ze staat haha)... en wijkt vervolgens niet meer van m'n zijde... Misschien denkt ze idd wel dat ze wat krijgt -aandacht / eten-, maar zelfs dan is daar toch een vorm van herkenning voor nodig om die link te leggen lijkt mij...

Neem ik namelijk iemand mee en laat die persoon het doen, gebeurd het niet... (als je wat langer wacht, komt ze hooguit even kijken als ze in de buurt staat, maar gaat daarna gewoon weer haar eigen gang...)
Kan het niet anders verklaren dat ze dan toch op één of andere manier moet weten dat ik voor haar kom... en me dus zou moeten herkennen... (als ik weer een lange tijd niet geweest ben en dan weer kom aanzetten ben ik nog altijd bang dat ze me niet meer herkend, maar tis nog niet voorgekomen...) Dus ik denk dat paarden zeker wel degelijk zich kunnen herrinneren wie wie is, ook op lange termijn... de andere paarden in de wei reageren niet als ik de wei in kom, alleen degene waarvoor ik kom ;-)

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 11:27

Probeer een speciaal geluidje te maken als je hem roept... Ik heb een speciaal klikje met mijn tong waar veel paarden op reageren... Die van mij herkennen mij eraan... maar inmiddels reageren ze ook op 't fluitje hoe ik de katten roep!! ;-)

Dorien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 11:30

Ik heb ooit een veulen verkocht toen hij 10 maand was. Een aantal maanden later bracht ik dat paard een bezoekje. Normaal komt hij niet naar 'vreemden' op de weide dus de nieuwe eigenaar was ook benieuwd hoe hij zo reageren.

Toen hij klein was plaagde ik hem regelmatig door eens in zijn neus te blazen...

Weet je wat dat paard deed toen ik de weide opkwam?
Hoofd omhoog en naar mij komen. Beste van alles was dat hij zijn neus naar mijn neus bracht en begon te blazen. De nieuwe eigenaar had dat hem nog nooit zien doen maar hij wist wie ik was en hij wist dat toen hij klein was ik hem zo vaak begroette op de weide. Was als een mopje ooit ontstaan maar regelmatig deed ik het opnieuw bij hem. En hij had dat goed onthouden. Voor mij was het bewijs toen echt geleverd, een paard kan mensen en dieren herkennen.

Ik kocht mijn eerste mini bij een stal. Enkele maanden later volgde de 2de. Haar vriendinnetje van dezelfde stal. Wees maar zeker dat die 2 elkaar nog kenden! Waw, dat was mooi om die ontmoeting te zien!

Maar wetenschappelijk bewijs zal het niet zijn uiteraard. Maar voor mij is het bewijs wel geleverd.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 11:32

De liefde gaat door de maag.... liefde is wat anders dan herkenning, herkennen is iets wat ze geleerd hebben.
En is die herkenning er dan vergeten ze dat niet meer snel, net als bepaalde oefeningen of situaties, want hun geheugen is uitstekend.

kensha

Die van mij komt dus ook voor geen ene meter naar me toe he als ik haar van buiten wilt pakken maar ze kijkt wel van de verre afstand naar mij toe [regelmatig] wanneer ze buiten staat. Dus een teken dat ze mij wel herkent en dan ook met zo een staar blikje.

Dus ja mij herkent ze wel snel ook vanaf een afstand
Laatst bijgewerkt door kensha op 17-02-11 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Mijn tinker werd een jaar lang elke dag op wei gezet door een vrouw die ook wel eens wat lekkers mee nam en altijd even knuffelde.. Toen zijn wij verhuisd, en een paar jaar later kwam die vrouw nog eens mee naar Mystic kijken in de wei. En wat denk je? Hij herkende haar direct en hinnikte naar haar :)) Terwijl hij normaal nooit hinnikt! Dus ja, ze herkennen mensen vrij snel en hebben een enorm goed geheugen.

Kitsolu

Ik zit nu in Londen ik ik kom gemiddeld 1x per maand naar huis, elke keer komt mijn lieverd weer hinnikend naar het hek toe en breekt mijn hart ;(

Dorien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 11:34

o ja, en hoe verklaar je dat ik een paard heb dat van zodra ze de wagen van de dierenarts hoort niet meer te vangen is :+
Wees maar zeker dat ze weet wie er in die wagen zit }>