Paard wil trailer niet af

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

XshaartjeX

Paard wil trailer niet af

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 13:52

Ja het klinkt raar en ik heb het ook nog nooit eerder meegemaakt.
Mijn paard loopt keurig met vol vertrouwen met me mee de trailer op alleen wil er niet meer uit. Ze denkt dat ze kan draaien. En dan gaat in een 1,5 paards trailer niet. De eerste keer is ze uitgegleden en viel het kwartje oppeens. Nu vorige week het weer geprobeerd maar toen werd ze zelfs een beetje 'boos' als ze halverwege de klep staat steigert ze en springt weer terug de trailer in :P
Enigzins wel hilarisch maar niet zo handig..
Iemand hier ervaring mee en/of tips? Ik dacht zelf aan 1 stap op de klep en er weer af 2 stappen op de klep en er weer af (of iets in die richting) om dr te leren dat ze achterwaarts de trailer af moet. Ik heb dr al wel geleerd op commando achterwaarts te lopen maar eenmaal op de trailer vergeet ze dat ze dit geleerd heeft...

XxLiEsJuHhxX

Re: Paard wil trailer niet af

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 14:03

Hihi mijn merrie deed precies hetzelfde.. :P ze liep er vol vertrouwen op maar eraf achteruit was geen optie.. :+ ze heeft zelfd van een manege eigenaar 2 ribbe gebroken.. ik heb toen een 2 paardstrailer gehuurt haar erop gezet klep dicht eventjes laten staan en toen klep open stang los en heel rustig haar achteruit gezet ( vantevoren had ik achteruit lopen geoefent in smalle gangetjes en door deurtjes heen enz.. ) de 1e pging heeft bijna anderhalf uur geduurt.. we hebben ook een ander paard erop gezet erlangs en die er weer af misschien dat ze het dan wel snapte maar dat hielp niks. met gewoon veel geduld hebben we haar eraf gekregen.. toen ze eraf was uitbundig beloond eventjes met rust gelaten en toen nog een keertje.. toen was ze er al binne een half uur af.. weer hetzelfde gedaan en toen liep ze er binne 3 min af.. toen nog een keertje erop klein stukje gereden weer afgeladen en weer opgeladen ( ze liep er toen zonder problemen af en natuurlijk ook weer op.. :D )

Suc6 het vergt heel erg veel geduld maar ik heb ze liever dat ze er wel op gaan maar niet eraf dan andersom.. ;) mijn merrie loopt nu los de trailer op en ook weer los eruit. ;)

XshaartjeX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 14:33

Whow dat heeft ze snel doorgehad dan zeg! Heb je je trailer nog op een bepaalde plek gezet met het oefenen? Ik denk ook dat we gewoon heel veel geduld moeten hebben :P T is wel een prettig idee dat ik niet de enige ben met dit probleem :P

enca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 14:43

veel geduld hebben is de boodschap, en ik sluit me aan bij het verhaal van XxLiEsJuHhxX .

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 14:46

Wat ook wil helpen is een snoepje voor de borst houden, zo gaan ze achterwaarts om
het snoepje te pakken en ongemerkt rustig de klep af :)

Hawai

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 14:47

Ook ik sluit me aan bij het verhaal van XxLiEsJuHhxX , en als het echt zo blijft dan zou ik op zoek gaan naar zo´n busje met achter en zijlader. Achter erin en zijkant er weer uit.
Kost helaas wel een berg.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 14:58

Mijn paard heeft het zelfde. Ze wil er zonder problemen in, maar er dus niet meer uit. Zo heeft ze mijn een blauwoog geslagen toen ik haar net had gekocht. We zijn toen bijna 3 kwartier bezig geweest voor ze eruit was.

Ze springt ook weer met een grote sprong de trailer in als ze er bijna uit is. Ook probeert ze om te draaien wat dus niet wil omdat ze te groot is. De pensionhouder probeerde dmv 2 longeerlijnen haar naar achter te leiden, maar ze doet haar hoofd omhoog en laat zich niet de klep af duwen/trekken.

Nu kan ze aan de hand zonder problemen achteruit en vertrouwt ze ons meer. We hebben met haar een keer goed geoefend door haar een stukje erin te laten en dan weer achteruit, iets verder erin, weer achteruit en op het laatst ging ze er in en makkelijk eruit. De week daarop wou ze weer niet, maar het ging sneller en makkelijker dan daarvoor. We oefenen nog steeds met haar.

XshaartjeX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 15:41

_AAASCHAAA_ schreef:
Mijn paard heeft het zelfde. Ze wil er zonder problemen in, maar er dus niet meer uit. Zo heeft ze mijn een blauwoog geslagen toen ik haar net had gekocht. We zijn toen bijna 3 kwartier bezig geweest voor ze eruit was.

Ze springt ook weer met een grote sprong de trailer in als ze er bijna uit is. Ook probeert ze om te draaien wat dus niet wil omdat ze te groot is. De pensionhouder probeerde dmv 2 longeerlijnen haar naar achter te leiden, maar ze doet haar hoofd omhoog en laat zich niet de klep af duwen/trekken.

Nu kan ze aan de hand zonder problemen achteruit en vertrouwt ze ons meer. We hebben met haar een keer goed geoefend door haar een stukje erin te laten en dan weer achteruit, iets verder erin, weer achteruit en op het laatst ging ze er in en makkelijk eruit. De week daarop wou ze weer niet, maar het ging sneller en makkelijker dan daarvoor. We oefenen nog steeds met haar.

Dus dat stukje erop en er weer af werkt wel... Ik denk dat ik van het weekend de trailer maar eens op stal parkeer en ga oefenen. Ik denk dat het belangrijkste is voor mezelf dat ik niet naar de tijd kijk. Als je met dieren werkt moet je geen klok hebben zeggen ze wel eens :P
Had jij de trailer nog op een bepaalde plek gezet? Bijvoorbeeld met een kant dichtbij een muur?

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 15:50

Als je haast hebt dan wil het inderdaad niet. Als je alle tijd hebt ben je meer ontspannen en is er geen tijdsdruk, dat merken ze wel zeker.

Ik heb de trailer altijd langs het hek staan zodat ze niet naast de klep van gaan. Aan de andere kant staat altijd iemand die me helpt. die kan haar dan recht houden.

Succes met het oefenen

XshaartjeX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 17:06

Dat is wel handig om te weten :) bedankt! Ik hoop dat het gaat lukken!