Mijn merrie Naomi was altijd een super sociaal paard. Niet erg dominant, niet erg onderdanig, mooi in het midden qua status van de groep. Echt een allemansvriend, altijd kroelen met alle paarden, liet niet over zich heen lopen maar had ook respect voor andere paarden..
Toen is ze vorig jaar alleen op een stukje wei gezet ivm peesblessure. Daar is toen (zonder mijn medeweten) een andere ruin bij gezet. Dit leek goed te gaan maar ze is door hem door het draad gejaagd, zat ook onder de bijtwonden... Kortom ze is flink opgejaagd door de ruin.
Sindsdien is ze echt extreem onderdanig en onzeker en is ze ook duidelijk heel erg bang. Ze durft niet van zich af te bijten maar rent weg als ze samen met een ander paard staat en maakt extreem veel plaats voor de ander. Zowel bij merries als bij ruinen is dit het geval. Hierdoor heeft ze een tijd lang alleen gestaan in de paddock omdat ik al dat weggeren niet aandurfde met haar peesblessure(wel met een ander paard in de paddocks ernaast, maar dus niet met 2 in 1 paddock).
Sinds 3 weken staat ze weer samen met een kleine ruin. Hij is niet erg dominant maar staat wel duidelijk boven haar in rang. Zij maakt plaats voor hem, als er voer in de paddock ligt mag hij erbij. Hij hoeft haar niet eens weg te jagen want ze is al weg als hij naar haar kijkt (vriendelijk... met oren naar voren dus).
Het ruintje wil graag contact en loopt dan naar haar toe, vriendelijk absoluut niet dreigend. Mijn merrie schiet dan in de paniek en rent weg met oren in de nek. Ze staat zover mogelijk van hem weg, helemaal tegen het hek gedrukt in een hoek.
De ruin wordt er op dit moment een beetje pissig van en jaagt haar dan op. Daarom hebben we nu besloten ze niet langer samen te zetten en weer even apart in paddocks te laten staan.
Ik heb hier een filmpje van vandaag, de laatste keer dat ze samen hebben gestaan, mijn merrie is die met die blauwe deken:
Hier kijkt hij slechts naar haar, waar ze al nerveus van wordt (zoals je kan zien staat ze maar te draaien in de hoek en weet ze zelf ook niet waar ze nou heen moet)
En hier loopt hij richting haar. Zoals je ziet gewoon vriendelijk, ze panikeert meteen en rent direct weg. Aangezien dit niet echt bevordelijk is voor haar pees hebben we daarom maar besloten om ze niet langer bij elkaar te zetten:
De grootte van de paddock maakt niet uit. Op de filmpjes staan ze in de kleinste paddock en in een grote paddock panikeert ze net zo erg.
Maar ik weet echt niet wat ik met haar aan moet
Ik wil zo graag dat ze lekker weer met een maatje in de paddock kan maar bij alle paarden toont ze dit gedrag. Meer mensen hier ervaring mee? Ik probeer nu uit te vissen wie het onderdanigste paard van stal is, zodat ze misschien samen kan met dat paard en zo wat zekerder wordt van zichzelf... Maar anders weet ik het echt niet meer..
Denk dat dat wel een hele goede optie is voor straks als ze weer het land op gaan!

) dus vandaar dat ik ze toch samen had gezet in die paddock. Hij is wel klein ja, de andere 2 zijn bijna 3 keer zo lang en ook nog eens 2 meter breder.