Help! Paard extreem onzeker (?) bij maatjes (incl filmpje)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Help! Paard extreem onzeker (?) bij maatjes (incl filmpje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 21:35

Ik zit even met mijn handen in het haar...

Mijn merrie Naomi was altijd een super sociaal paard. Niet erg dominant, niet erg onderdanig, mooi in het midden qua status van de groep. Echt een allemansvriend, altijd kroelen met alle paarden, liet niet over zich heen lopen maar had ook respect voor andere paarden..

Toen is ze vorig jaar alleen op een stukje wei gezet ivm peesblessure. Daar is toen (zonder mijn medeweten) een andere ruin bij gezet. Dit leek goed te gaan maar ze is door hem door het draad gejaagd, zat ook onder de bijtwonden... Kortom ze is flink opgejaagd door de ruin.

Sindsdien is ze echt extreem onderdanig en onzeker en is ze ook duidelijk heel erg bang. Ze durft niet van zich af te bijten maar rent weg als ze samen met een ander paard staat en maakt extreem veel plaats voor de ander. Zowel bij merries als bij ruinen is dit het geval. Hierdoor heeft ze een tijd lang alleen gestaan in de paddock omdat ik al dat weggeren niet aandurfde met haar peesblessure(wel met een ander paard in de paddocks ernaast, maar dus niet met 2 in 1 paddock).

Sinds 3 weken staat ze weer samen met een kleine ruin. Hij is niet erg dominant maar staat wel duidelijk boven haar in rang. Zij maakt plaats voor hem, als er voer in de paddock ligt mag hij erbij. Hij hoeft haar niet eens weg te jagen want ze is al weg als hij naar haar kijkt (vriendelijk... met oren naar voren dus).

Het ruintje wil graag contact en loopt dan naar haar toe, vriendelijk absoluut niet dreigend. Mijn merrie schiet dan in de paniek en rent weg met oren in de nek. Ze staat zover mogelijk van hem weg, helemaal tegen het hek gedrukt in een hoek.
De ruin wordt er op dit moment een beetje pissig van en jaagt haar dan op. Daarom hebben we nu besloten ze niet langer samen te zetten en weer even apart in paddocks te laten staan.

Ik heb hier een filmpje van vandaag, de laatste keer dat ze samen hebben gestaan, mijn merrie is die met die blauwe deken:
Hier kijkt hij slechts naar haar, waar ze al nerveus van wordt (zoals je kan zien staat ze maar te draaien in de hoek en weet ze zelf ook niet waar ze nou heen moet)

En hier loopt hij richting haar. Zoals je ziet gewoon vriendelijk, ze panikeert meteen en rent direct weg. Aangezien dit niet echt bevordelijk is voor haar pees hebben we daarom maar besloten om ze niet langer bij elkaar te zetten:

De grootte van de paddock maakt niet uit. Op de filmpjes staan ze in de kleinste paddock en in een grote paddock panikeert ze net zo erg.
Maar ik weet echt niet wat ik met haar aan moet :n Ik wil zo graag dat ze lekker weer met een maatje in de paddock kan maar bij alle paarden toont ze dit gedrag. Meer mensen hier ervaring mee? Ik probeer nu uit te vissen wie het onderdanigste paard van stal is, zodat ze misschien samen kan met dat paard en zo wat zekerder wordt van zichzelf... Maar anders weet ik het echt niet meer..

charlie_x

Re: Help! Paard extreem onzeker (?) bij maatjes (incl filmpje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 21:39

Lastig, misschien haar gewoon aan de grootste schat van stal laten snuffen,
dus gewoon allebei aan een halster, dan ziet ze dat niet elk paard zo gemeen is?
Succes in elk geval!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 21:39

Helaas nog geen tips maar wel herkenning...
Mijn merrie heeft hetzelfde probleem...

Waarschijnlijk ook eens flink opgejaagd en daar onzeker van geworden, nu bang voor alle paarden waar ze mee los staat...
Ze gaat al in paniek rennen als ze een oor richting haar bewegen of een stapje in haar richting zetten...

Ik heb haar af en toe nog even los samen met een oudere merrie die haar niks doet, maar zelfs daar blijft ze ver van uit de buurt en als ze onderweg de kans krijgt draait ze om en gaat ze gauw haar box weer in als ze weet dat ze samen los gaan, dus een plezier doe ik haar er niet mee...

Na het lang geprobeerd te hebben met een koppeltje waar ze eigenlijk bij moest en het maar mis bleef gaan (ik een steeds dunner wordend en paniekeriger bezweet paard uit de paddock haalde aan het eind van de dag) hebben we een draadje gespannen.
Zij staat nu overdags aan de ene kant met haar eigen bak ruwvoer en de andere paarden staan samen aan de andere kant...
Niet echt ideaal, maar voor haar het beste, zo eet ze in ieder geval en blijft ze rustig...

Happyhealthy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 21:40

doet ze alleen zo bij ruinen of ook bij merries?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 21:45

Haar gedrag van onderdanigheid zal ze voorlopig wel houden maar als ze heel veel meer ruimte krijgt kan ze gemakkelijker weg en zal ze zich veiliger voelen. Ik denk dan aan minimaal Z bak maar liever nog meer. Dit totdat ze zich met gemakkelijke paarden weer op haar gemak voelt. Sterkte en jammer dat dit ze zo op haar duvel heeft gehad.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 21:47

Dit is inderdaad helemaal niet goed voor een peesblessure. (mn maag draait ervan om!)
Hoe heb je ze de eerste keer bij elkaar gezet? Meteen in de paddock of eerst met een hek ertussen aan elkaar laten wennen? Ik denk dat het voor jouw paard te snel gaat om haar meteen bij een vreemd paard in zo n kleine ruimte te gooien, dat gaat, zoals je ziet, nooit iets worden. Ik denk dat het beter is als je ze eerst een tijdje naast elkaar met bijvoorbeeld een draadje ertussen laat staan, en dan na een paar dagen als alles rustig is het nog een keer probeert. Misschien zelfs eerst allebei aan een halstertouw laten ruiken ed. En misschien kun je haar zelf laten kiezen bij wie ze wil staan? Paarden hebben echt sterke voorkeuren en ook antipathieeen voor andere paarden, vaak weten ze het zelf veel beter als je ze de kans geeft. Naar wie loopt ze toe als je haar laat gaan?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 21:54

Dat is vervelend maar wat ik zou doen nu even niets en haar goed laten herstellen van de pees blessure. Straks in de zomer neem ik aan dat er weidegang is? Weet niet hoe groot dat is, maar ik zou dan als het mogelijk is 2 weien pakken waarbij je dus een opening kan maken en dat je merrie dan wel weg kan en niet perse dicht in de buurt moet zijn van het andere paard. Ik zou dit in het begin wel met 1 paard doen. Denk dat het gewoon voor je merrie weer even een kwestie is van wennen en vertrouwen. Ik zou haar zeker niet in een te kleine ruimte zoals op de filmpjes zetten met een andere paard. Dat zou ik alleen doen als je echt voldoende plaats hebt en zorg dan dat je op 2 plaatsen hooi weg legt ver uit elkaar en haar proberen het gemakkelijk te maken.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 22:10

Is het mogelijk om een paard in een wei of paddock naast jouw paard te zetten? dat ze wel haar eigen ruimte heeft om terug te trekken? Deze bak lijkt me weer te klein voor een draad door het midden spannen...
Maar ik zou haar eerst weer even laten wennen aan fenomeen 'paard in wei/ bak naast haar' Als ze dan helemaal op haar gemak is, eens samen in een grote ruimte met aan beide lange zijden eten.
Ik weet niet hoe erg de blessure is, maar als je gaat stappen eens hetzelfde paard waar ze mee samen komt te staan mee laten lopen, zodat ze mischien steun heeft aan jouw en merkt dat dat paard haar niets doet?

Sneu, dat je merrie zo bang is geworden

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 23:12

Bedankt voor alle reacties!

charlie_x: Dat doe ik al wel eens, alleen dan reageert mijn merrie vrij snibbig. Oren in de nek en als het paard dan blijft snuffelen bijt ze ook gerust, maar als ze los staat durft ze dit niet te doen...

Nouvel: Jeetje wat balen dat jouw paard er toch heel onzeker door blijft! Ik hoop dat Naomi hier toch overheen komt, wel fijn dat je voor jouw paard iig een oplossing die rust in de tent brengt hebt gevonden!

chaanttaall: Bij beidde doet ze zo...

[pien_2010]: Ik heb niet de beschikking over een 60x20 bak om in los te gooien helaas. Onze rijbak is 60x20 maar daar mag niet in losgegooid worden. De grootste paddock is 25/30 x 15 m gok ik.

dianaw33:
Ze stonden al naast elkaar in de box dus ze kenden elkaar al wel. Daarnaast hebben we ze eerst laten snuffelen en gekeken of ze elkaar dicht naast elkaar dulden als we erbij stonden (dus aan het halster). Dat ging allemaal hartstikke goed. Toen samen los in de paddock gezet. Dus ik denk niet dat het alsnog te snel is gegaan... Hopelijk vind ik wel voor haar een maatje dat sneller klikt :(:)

Tigra_:
Haar blessure is inmiddels al hersteld maar omdat het altijd een zwakke plek zal blijven heb ik besloten dat ze weer alleen gaat aangezien ik het risico van rennen/onverwachte bewegingen toch te groot vind!
Ik vind die optie met 2 weitjes koppelen wel een hele goede! :j Denk dat dat wel een hele goede optie is voor straks als ze weer het land op gaan!

Juut: Als er een paard naast staat is het allemaal koek en ei! Dan staat ze zelfs te snuffelen en soms zelfs een poging tot spelen te doen ! Maar zodra je haar dan met datzelfde paard in 1 paddock zet is er direct paniek in de tent...
Stappen naast elkaar gaat ook echt super! Als ze een dag vrij heeft (en dus alleen in de paddock gaat en niet gereden wordt) dan stap ik vaak alsnog even 30 minuten aan de hand als ik er ben samen met haar en het ruintje en dat gaat super! Ook als hij te dicht op haar komt (en dan moet je echt denken aan 40 cm of dichter bij, dus echt heel erg dicht op elkaar) staat ze ook direct op haar strepen en is ze niet bang om haar grenzen duidelijk te maken. Maar o wee als ik er niet bij ben... dan durft ze niks meer :?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 23:47

Hier nog 2 foto's.. zoals je kan zien is ze absoluut niet bang voor de ruin met het blesje die naast haar bij het hek staat... Zolang er een hek tussen zit is ze helemaal niet bang ..
Afbeelding
Afbeelding

BrigitteB61

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 01:18

Ik zou zoiezo geen 2 paarden in die kleine paddocks zetten. Onze paddocks zijn ongeveer even groot en bedoeld voor 1 paard. Er is niets mis met een paard alleen in een paddock te zetten met andere paarden in de aangrenzende paddocks. Dan hebben ze nog steeds gezelschap maar kunnen zich terugtrekken indien nodig. Dit lijkt mij het beste voor jouw paard. Weide is anders, mits die groot genoeg is kunnen paarden daar in kuddeverband staan

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 10:47

Ik vind het persoonlijk niet fijn als mijn paard volledig solitair staat de hele winter. Ze staan al alleen in de box dus wil sowieso graag dat ze een maatje heeft waar ze echt interactie mee kan hebben als ze buiten staat. (Het is namelijk echt een kriebel-troelaatje die het liefst in een ander paard zou kruipen om te kriebelen :+ ) dus vandaar dat ik ze toch samen had gezet in die paddock. Hij is wel klein ja, de andere 2 zijn bijna 3 keer zo lang en ook nog eens 2 meter breder.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 10:51

De ruin lijkt geduldig en lief, hoe lang staan ze nu samen? Misschien krijgt ze het door dat hij haar niks wil doen?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 10:54

PercyLeen schreef:
De ruin lijkt geduldig en lief, hoe lang staan ze nu samen? Misschien krijgt ze het door dat hij haar niks wil doen?

3 weken staan ze al samen... Het probleem is dat het ruintje het nu een beetje zat is en dan op haar gaat jagen (om reactie te krijgen van haar? Ik zou niet anders weten waarom hij dit doet) ... Dus het beetje vertrouwen wat ze had is nu helemaal weg helaas..

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 10:57

Dat is dan idd ook geen optie, wat vervelend zeg!

waar is deze stal, lijkt namelijk op de stal waar mijn ruin vandaan komt

Welsh4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 11:00

Heb het zelfde probleem hier met een pony. Altijd super fijn in de groep.
Is ook een keer achterna gezeten en heeft nu ook dezelfde symptomen.
Ik zet haar in de bak met een draadje ertussen, dan heeft ze wel de aandacht van de andere pony en is ze rustig. Soms kriebelen ze elkaar dan ook.
Kan je helaas geen verder advies geven, maar volg dit wel even.
Laatst bijgewerkt door Welsh4ever op 15-02-11 11:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 11:02

Focussed schreef:
Het is namelijk echt een kriebel-troelaatje die het liefst in een ander paard zou kruipen om te kriebelen

Dit op zich geeft al aan dat jouw paard laag in de rangorde staat en onderdanig is. Het heeft niks met 'lief' zijn te maken.
Jouw idee dat het zielig is als ze alleen staat is echt verkeerd: een paard dat zo in de stress gaat omdat ze niet weg kan van wat ze bedreigend vindt, is veel zieliger. Ze staat constant onder druk om weg te vluchten.
Als ze alleen kan staan in een paddock maar wel over de afscheiding heen contact kan hebben met een ander paard, is dat al voldoende.
De ruimte is voor haar nu veel te klein, ze kan niet weg.
Zet je paard zo snel mogelijk alleen.
Gaan bij jouw stal de paarden in één groep de wei op? Dan moet je maar eens goed observeren wat jouw merrie dan doet en bij wie ze zich wel of niet aansluit.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 12:10

ik vind deze paddock ook wel erg klein,ze kan helemaal niet uit zijn ruimte weg.
elk paard heeft een eigen persoonlijke ruimte en die van hem is waarschijnlijk toch net zo groot dat ze er continue in staat.

net wat jannepauli zegt,haal haar bij hem weg en zet haar er gewoon naast,dat ze zo contact heben is meer dan genoeg en ze hoeft niet bang te zijn dat ze in zijn ruimte komt en steeds weg moet lopen.
geen kleinere dieren of veulens waar ze evtueel in kan staan als je persé wilt dat ze bij een ander paard in staat?

straks als het zomer is en de paarden veel meer ruimte hebben om echt bij elkaar wge te kunnen dan is het gedrag vaak wel weer over, belangrijk is dat zij nu tot rust komt
niet alle paarden kunnen bij elkaar staan,hebben wij ook wel op stal dus staan ze bij die paarden in wat wel goed gaat :j

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 12:17

Ieder paard op een paar meter zand zonder hooi gaat zich vervelen... en gaat dan iets uithalen: kuilen graven, aan het houtwerk eten, zand eten, of idd even lekker een ander paard opjagen....
Dit was mijn reden om mijn paard niet meer/ nooit meer op een paddock te zetten.
Nu hoef je niet zo rigoureus te werk te gaan hoor, als je maar iets te eten verstrekt.

Zorg even voor een slowfeeder met hooi (voor een paar tientjes gemaakt, en de paddocks blijven ook netjes). Ruwvoer kalmeert, houdt ze bezig, en het verbroedert rond zo'n hooibak/ ruif...
Maak desnoods 2 voerpunten.
Wanneer je ze OF geen voer geeft, OF slechts heel weinig... gaan ze ook sneller lelijk doen naar elkaar, voernijd.
Ze bouwt nu duidelijk teveel spanning op in die kleine ruimte waar verder niets te doen is.....

Mijn pony staat nu op onbeperkt ruwvoer.... wat een gemoedelijkheid onderling, en geen cm te dik!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 20:33

Jannepauli schreef:
Focussed schreef:
Het is namelijk echt een kriebel-troelaatje die het liefst in een ander paard zou kruipen om te kriebelen

Dit op zich geeft al aan dat jouw paard laag in de rangorde staat en onderdanig is. Het heeft niks met 'lief' zijn te maken.
Jouw idee dat het zielig is als ze alleen staat is echt verkeerd: een paard dat zo in de stress gaat omdat ze niet weg kan van wat ze bedreigend vindt, is veel zieliger. Ze staat constant onder druk om weg te vluchten.
Als ze alleen kan staan in een paddock maar wel over de afscheiding heen contact kan hebben met een ander paard, is dat al voldoende.
De ruimte is voor haar nu veel te klein, ze kan niet weg.
Zet je paard zo snel mogelijk alleen.
Gaan bij jouw stal de paarden in één groep de wei op? Dan moet je maar eens goed observeren wat jouw merrie dan doet en bij wie ze zich wel of niet aansluit.

Als je even de OP goed had doorgelezen had je gezien dat ze al niet meer bij elkaar staan ;)
De paarden gaan hier in 2 groepen: merries en ruinen.
Mijn merrie heeft het afgelopen jaar alleen gestaan op een klein stukje ivm herstel peesblessure. De kans is groot dat ze dit jaar weer op een kleiner stuk moet omdat de kans op terugval in het grote land te groot is. Ik wil haar dan wel graag met 2 paarden op een stukje land van 40x20 hebben. Maar dan moet het dus wss wel een erg onderdanig paardje zijn wil ze zich zeker voelen..

De paddock is idd erg klein, normaal gaan ze in de andere paddocks, maar in beide hangt daar het draad los wat ik dus ook weer gevaarlijk vind. Dat gaat wel gerepareerd worden trouwens hoor :)

Afbeelding
Afbeelding

Maar goed in deze paddocks is het precies hetzelfde.

ellepel:
Helaas, de kleinste pony is een ruin die heel laat gecastreerd is dus wss schrikt ze zich daar helemaal rot van :+ De rest van de pony's is haar hoogte of zijn van die hele speelse ruinen, wat denk ik niks voor haar is :n

Ninx:
Onbeperkt ruwvoer gaat hem sowieso niet worden omdat Naomi veel te dik is (ivm 2 jaar op rust staan) en anders naar HB gaat neigen... Helaas helaas.. ik kan ook geen heel arm of graszaadhooi kopen omdat ik het zelf niet op kan slaan.. dus die weg loopt helaas dood!
Toch bedankt voor je ideeën

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 21:20

Vervelend.. sneu voor je paardje ook!!
Mijn oude pony heeft soortgelijke problemen gehad, ze was toen ze jong was redelijk gemiddeld in rang, stond nooit heel laag in ieder geval, was heel sociaal met andere paarden.
Ze heeft op een gegeven moment een blessure gehad, heeft een tijd volledig op rust moeten staan en is vervolgens in de groep op het land heel erg opgejaagd, die merrie ging letterlijk door tot ze (gewond) op de grond lag. Mijn pony begon toen ook wat ouder te worden en ik denk dat ze op dat moment ook door kreeg dat haar lichaam niet zo sterk meer was.
Na dit voorval heeft ze een tijd niet in de groep kunnen staan, zeker niet met andere paarden in een paddock. Ze raakte in paniek zodra ik weg liep en door haar onzekere gedrag werd ze ook daadwerkelijk opnieuw opgejaagd door de meest lieve paarden. Gelukkig waren er in haar geval wel 2 paarden (ook 20plussers) waar het gelukkig wel goed mee ging.
De zomer 1 jaar later heeft ze in een apart "bejaardencluppie" gestaan en de laatste 2 zomers van haar leven heeft ze weer gewoon in een grote merriegroep gestaan zonder problemen, het is dus uiteindelijk wel weer goed gekomen.. Wel is ze de laatste jaren altijd de laagste in rang gebleven.

Ik zou het overigens niet zo zeer in grootte van paarden zoeken, als je een erg onderdanig paardje hebt van haar eigen stokmaat of groter, zou ik daar eerder voor kiezen dan een dominant shetje.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 21:29

Ireen_: Hmm dat geeft we wel weer een beetje hoop dat het bij mijn merrie ook weer beter komt!
Wel fijn dat jij een bejaardencluppie had gevonden.. Hopelijk kan ik ook zo iets vinden met 1 of meerdere hele onderdanige of "zwakke" paarden..

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 21:31

Ik had het "geluk" dat er op de pensionstal waar ik stond relatief veel oudere en een aantal geblesseerde paarden stonden, en dat de staleigenaar hier voor open stond.

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 22:24

zelf heb ik ook zo'n onzekere merrie en heb er een paar jaar over gedaan om haar wat zelfverzekerder te maken..
als veulen zijn haar eerste ervaringen met paarden heel slecht geweest,hebben haar allemaal in een hoekje getrapt waardoor ze zo bang voor ze werd dat ze niet eens meer normaal contact ging maken met nieuwe paarden.
zodra er een paard kwam ging ze door alle draden heen,ze mochten niet eens bij haar in de buurt komen,en doordat zij als een gek ging rennen,gingen de nieuwe paarden automatisch achter haar aan,eerst vonden ze het nog wel leuk,maar op een gegeven moment worden ze dat allemaal zat en gingen haar dus vervolgens wel trappen,met als gevolg dat zij dacht dat ze idd allemaal gemeen waren.
zelfs een kleine shetlander van 2 jaar oud had zo door dat hij haar aan het rennen kon maken..
(en leuk dat dat kleine ding het dan vond om een groot paard rondjes te laten rennen hahah)

ik heb dit probleem o.a kunnen oplossen door er een 5 maanden oude welsh a pony bij te zetten,ze was toen 2 en een half.
deze pony was natuurlijk zelf heel onderdanig en toen heeft ze geleerd om ook een keer de baas te zijn.
ze kon dan ook echt "gemeen" tegen hem zijn,hem bijten en "nep" trappen,maar ze is zelfs veels te lief,heb dan ook nooit geen plekje bij de welsh kunnen vinden ;) op den duur was hij er ook niet meer van onder de indruk..
bij andere paarden was ze nog steeds heel erg bang,maar ging niet meer zo extreem flippen en durfde zelfs eens te gaan neuzen.
maar weet niet of je de beschikking hebt over een jong paardje bij jullie op stal ?

Vorig jaar heb ik een merrie erbij gekocht,die heel dominant was,maar extreem lief voor haar,heeft haar nooit wat gedaan en ze mocht er meteen van mee eten. Doordat deze merrie de baas was en zij haar vriendin voelde ze zich duidelijk sterker en zocht veel hulp bij haar als ze bang was..merrie beschermde haar ook echt.
ze is nog steeds laatste in rang,maar er duidelijk content mee!

wat misschien ook goed helpt om je merrie samen met een ander paard te zetten als ze hengstig is,vaak hebben ze dan toch meer behoefte aan een ander paard.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 20:40

Helaas geen jonge paarden bij op ons stal. De jongste is bijna 4 en een ontzettend eigenwijze ruin, dus iets te overweldigend voor mijn merrie denk ik :P

Helaas is mijn merrie nooit echt heel zichtbaar hengstig, ze toont het pas als je er echt een hengst naast zet... En die hebben we niet op stal haha.

Maar hopelijk heb ik een oplossing gevonden!!

Vandaag heeft ze 2 uur in de paddock gestaan met andere paarden. Eerst met de merrie die ik ook op het oog had. Een oudere merrie (18jr) even groot en ook heel onderdanig. Naomi was eerst nog een beetje bang maar had al heel snel door dat de merrie direct wegliep als ze boos keek. Toen durfde ze dichterbij te komen en hebben ze zelfs even gesnuffeld!
Daarna is er nog een ruin bij gekomen die ook onderdanig is. Deze wilde direct op Naomi af lopen maar ze jaagde hem direct weg en vanaf dat moment had ze door dat ze ze allebei onder de duim had en liep ze trots tussen ze door en stuurde ze ze weg met een boze blik als zij ergens wilden staan :+
Dus echt super blij dat het zo goed klikte tussen die drie!