Paard explosief. Magnesium?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

x_Jose

Paard explosief. Magnesium?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 16:29

Eerst even een stukje algemene informatie.
Ik heb een TietsexPion van 5 (bijna 6) jaar. We zijn nu net L2 en ze heeft dus al voldoende wedstrijdervaring.
Ze krijgt 's ochtends 0,75 kilo biks (basis) + kuil en 's avonds hetzelfde. Normale hoeveelheid en niet veel lijkt me. Ik rijd ongeveer 4 keer per week(soms meer), 2 keer longeren en daarbij komt ze er wel vaak genoeg uit. Vaak overdag nog wel eventjes los in de bak. Over het algemeen krijgt ze wel genoeg beweging. Maar per week verschilt dit ook wel. (soms is het dat ik meer rijd in een week en minder longeer)

Ze is leergierig en ook werklustig maar ze vindt het soms makkelijk om haar onderhals erop te zetten om zo onder het werk uit te komen. Vaak doet ze dit ook als er spanning is. Dat is ook een deel van het probleem.
Maar als ze eenmaal loopt is het ook erg fijn om haar te rijden en sowieso is het leuk om met haar te werken.

De laatste tijd is ze tijdens de wedstrijden erg heet. Afgelopen weekend was het toch wel extreem. Ik kwam net de binnenbak in om los te rijden en ze was direct zo gespannen en durfde niet door de hele baan alles was 'eng'. Toen ben ik gaan aandraven maar hier werd ze eerst nog gekker van en ging alleen maar nog harder en showen. Ze probeerde een beetje te steigeren omdat ze niet langs een container wilde en gedroeg zich als een hengst. Mijn zus heeft haar aan de hand door de enge hoek van de bak geleid en daarna ben ik op een kleine volte gaan werken om haar lekker los te rijden en daarna andere figuren en overgangen om haar bij mij te krijgen.

Uiteindelijk ging het echt super. Daarna moest ik de baan in. Eerst ook een stuk spanning waardoor ik wat voltes ben gaan rijden en haar aan mn been zetten zodat ze op mij ging letten. Eerste stuk van de proef ging wel aardig nog maar daarna werd ze weer steeds heter. Vooral in de galop waarin ik haar echt niet meer fijn op mijn zit kreeg. Ze werd weer ontzettend explosief en reageerde op alles.

Nu wil ik graag magnesium uitproberen. Het schijnt stressverminderd te werken. Heb al met mijn instructrice overlegd en er goede verhalen over gehoord. Het leek mij een goed middel en ik zou het eigenlijk wel eens uit willen proberen. Het werkt niet bij alle paarden heb ik gehoord maar hopelijk heeft het op haar een relaxte uitwerking.

Ik zou graag van jullie ervaringen willen horen met magnesium, wat het precies doet en welk middel je gebruikt.

http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... ag/102407/
De biomag die ik op paardendrogist.nl vond leek mij goed om haar erbij te voeren. Zijn hier ervaringen mee?
Laatst bijgewerkt door x_Jose op 14-02-11 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Re: Paard explosief. Magnesium?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 16:31

Hoeveel werkt je paard? Hoeveel komt ze buiten? Hoeveel en wat voer je?

x_Jose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 16:33

Ik zal de beginpost even aanpassen :)

Telstar2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 16:36

Goedkoper alternatief, haal gewon magnesiumpilletjes bij de apotheek.
Die van mij krijgen het ook.
Of het echt werkt? Geen idee, mijn mening is van wel, maar of het bijgeloof is... :o
maar het kan zeker geen kwaad :D

x_Jose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 16:41

Magnesiumpilletjes voor mensen? Dat vind ik wel een raar idee om mijn paard te gaan voeren..
Wat is de prijs daarvan dan? Want ik vindt de prijs van het product in de link wel meevallen. Bij de welkoop hebben ze ook magnesium maar dat is zo'n grote zak van 20 kilo en dat vind ik dan zonde want daar kun je misschien wel jaren mee maar het kan dan ook zomaar uidrogen..
Op wat voor manier werkt het bij jouw paarden?

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 16:42

ik voer mijn paard magnesium citraat van de groene os. Het heeft een goed effect op mijn paard, voordeel is ook dat je er maar heel weinig van hoeft te voeren (5 gram per dag) en dat het nagenoeg reuk- en smaakloos is.

nachtmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 16:45

Ben benieuwd naar de reactie..ik wil namelijk ook magnesium gaan bijvoeren..
Volgens mij moet je wel opletten wat voor een magnesium je bij gaat voeren. Magnesium sulfaat wordt nauwelijks opgenomen. Magnesiumcitraat wordt wel goed opgenomen. Dit laatste zit in het product van Groene Os.

cream_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 16:45

Als je paard voldoende goede kwaliteit ruwvoer krijgt en een liksteen heeft hangen, zou dat in princiepe voldoende moeten zijn en zou er iig gen tekort aan magnesium moeten zijn. Eventueel kan een ook zo'n vitaminiespuit proberen, zo'n shot als je echt iets in die trant zoekt.
Probeer anders eens minder/handje biks en verspreid over de dag meerdere porties ruwvoer, bij voorkeur buiten en in meerdere kleine hoopjes zodat er voor gelopen moet worden.

x_Jose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 16:48

Het hoeft toch ook niet persee zo te zijn dat ze een tekort heeft aan magnesium? Magnesium heeft als werking dat ze minder stress hebben en relaxter worden. Waarom een vitaminespuit? daarmee verhelp je niet explosief gedrag..

Snuupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 16:49

Ik heb mijn vorige paard ook dit product bijgevoerd.
Ik heb er een heel goed gevoel bij gehad, had wel het idee dat mijn merrie er wat relaxer en losser van
werd.

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 16:51

hoi,

mijn paard is als 2 druppels water jouw paard qua gedrag en ook qua leeftijd ;)
ik heb het nagnesium verhaal met mijn DA overlegd en ook de verschillende merken besproken.
Er zit namelijk nogal veel verschil in hoe bepaalde stoffen opgenomen worden in het lichaam en hoeveel effect het dus heeft.
ik ben nu 3 weken aan het voeren en werkt overduidelijk :D ze reageerd nog wel op dingen maar lang niet zo extreem :)
Ik voer magnesium van het merk synovium.
Het heet synovium Mgnium.
Je voert 5 gram per dag, dus je doet ongeveer een maand met een pot.
het ziet eruit als kleine biksjes en is geurloos.
Het is te verkrijgen via Dochorse en kost daar 44,95 voor 1,5 kg.
Ik bestel het bij mijn Da en is daar aanzienlijk goedkoper :+ namelijk 34,98 incl btw :)

Dus dat is wat ik op advies van mijn DA nu bijvoer en het werkt heel erg goed!

edit* wat informatie over het product

Citaat:
Product info
SYNOVIUM MGNIUM

MGNIUM is een unieke en 100% natuurlijke formule van verschillende voedingsadditieven.

Aanvullend diervoeder voor gebruik bij nerveuze paarden, bevangen paarden of bij een tekort aan magnesium.

Magnesium speelt een zeer belangrijke rol in de fysiologie van de spier- en zenuwcellen.
Een tekort aan magnesium kan zich uiten als nerveusheid en een onvermogen van de spiercellen om te ontspannen.
Daarnaast kan er bij een tekort van magnesium spierbevangenheid optreden of andere vormen van spierpijn, die allen leiden tot prestatievermindering.
Een tekort aan magnesium maakt de lichaamscellen ongevoeliger voor insuline. Dit kan leiden tot problemen als hoefbevangenheid, veranderende verdeling van lichaamsvet en problemen van de huid. MGNIUM biedt een juiste ondersteuning bij het aanvullen van magnesium van het dagelijks rantsoen.

Dit product is wetenschappelijk onderbouwd en wordt door vele paardenartsen ondersteund

BEVAT PER KG

330 g magnesium oxide and 10 g thiaminehydrochloride (vitamine B1)
Laatst bijgewerkt door avalonnancy op 14-02-11 16:54, in het totaal 1 keer bewerkt

cream_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 16:53

Als er geen spraken is van een tekort aan een bepaald mineraal, ben ik persoonlijk van mening dat je dat niet zomaar moet bijvoeren. Je verstoort hier namelijk de andere mineralenbalans van het lichaam mee. Dit kan ernstige gevolgen hebben voor je paard, en ik denk dat dat het laatste is wat je wil. Zoals jij het omschrijft, kan het namelijk ook heel goed zijn dat haar hormoonhuishouding niet helemaal optimaal functioneert. Dat weet je nooit zeker zonder iets van bloed onderzoek. Ik wil je alleen maar waarschuwen voor de gevolgen van het bijvoeren van mineralen. Als je denkt dat dit je oplossing is, zou ik het zeker proberen, maar begin dan op een lage dosis.

x_Jose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 16:54

Dat klinkt goed. Ik ga zo even kijken wat voor stoffen er allemaal in synovium Mgnium zit. Ik wil eerst toch wel een middel wat iets goedkoper is omdat ik eerst wel zien of magnesium ook effect op mijn paard heeft.

x_Jose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 16:55

cream_1986 schreef:
Als er geen spraken is van een tekort aan een bepaald mineraal, ben ik persoonlijk van mening dat je dat niet zomaar moet bijvoeren. Je verstoort hier namelijk de andere mineralenbalans van het lichaam mee. Dit kan ernstige gevolgen hebben voor je paard, en ik denk dat dat het laatste is wat je wil. Zoals jij het omschrijft, kan het namelijk ook heel goed zijn dat haar hormoonhuishouding niet helemaal optimaal functioneert. Dat weet je nooit zeker zonder iets van bloed onderzoek. Ik wil je alleen maar waarschuwen voor de gevolgen van het bijvoeren van mineralen. Als je denkt dat dit je oplossing is, zou ik het zeker proberen, maar begin dan op een lage dosis.

Ja ik begin natuuriljk wel met een lage dosis en volgens dierenartsen kan het geen kwaad om zo'n kleine dosis bij te voeren. Dan kan het alleen maar een positieve uitwerking hebben (of niet werken)

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 16:56

x_Jose schreef:
Dat klinkt goed. Ik ga zo even kijken wat voor stoffen er allemaal in synovium Mgnium zit. Ik wil eerst toch wel een middel wat iets goedkoper is omdat ik eerst wel zien of magnesium ook effect op mijn paard heeft.

dat dachtt ik in eerste instantie ook, alleen is dus het probleem met de goedkopere middelen dat het lang niet het gewenste effect heeft, en je dus mss denkt dat het niet werkt omdat je een goedkoop producy hebt gekozen ;)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 16:57

ik heb een keertje "take it easy" van Cavalor geprobeerd voor op transport, maar mijn merrie kwam nog steeds compleet over de zeik aan. en was vervolgens "leeg" en niet vooruit te branden tijdens mijn proef.

Een kennis van mij had haar sportpony ook op een magnesiumsupplement van equipharma gezet om op een internationale 3-daagse te gaan, omdat ze gemerkt had dat de pony soms overreageerde op felle verlichting in luxueuze pistes/rijhallen. Pony moest 3 dagen op rij 3-4 uur gereden en gelongeerd worden en nog was een 1 brok energie die elk moment kon ontploffen van zodra de verlichting aanging en er een andere pony in de buurt kwam. de stap en het stilstaan in de proef was een ramp. Blijkbaar reageerde de pony sterker op de druivensuiker die in het supplement zat om het makkelijk te kunnen doseren, dan op de magnesium zelf...

Als er geen tekort is, zal je nooit zoveel effect merken

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 16:59

Ik voer ook magnesium van biomag idd bij....Mijn paard is ook zo`n schijtluis...Overal spoken en bakkabouters.
Ik moet zeggen dat hij hier heel goed op reageerd :j Ik had ook van alles geprobeerd. Ook hele dure "stress"middeltjes...
Ik zelf pak hem juist aan. Heb alles geprobeerd. Boos worden..rustig en kalmerend werken...niks hielp.
Gaat nu echt een stuk beter. Hij krijgt het met een stukje brood want ik voer geen krachtvoer meer

x_Jose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 17:01

avalonnancy schreef:
x_Jose schreef:

dat dachtt ik in eerste instantie ook, alleen is dus het probleem met de goedkopere middelen dat het lang niet het gewenste effect heeft, en je dus mss denkt dat het niet werkt omdat je een goedkoop producy hebt gekozen ;)

Het duurste merk hoeft niet altijd het beste te zijn :) En biomag lijkt mij wel een goed product en voor een normale prijs.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 17:02

Je rijd of longeert dus bijna dagelijks en daarnaast komt ze 'vaak overdag nog wel eventjes los in de bak'?
Wat is 'vaak nog wel eventjes?' Klinkt alsof ze niet echt in de gelegenheid is haar energie kwijt te kunnen dus dat lijkt me een eerste oplossing; zorgen dat ze minstens enkele uren per dag los kan.
Daarnaast voor het rijden even losgooien, als je op concours gaat is dat toch nog wat spannend blijkbaar, probeer haar dan voor je weggaat nog zeker een half uur los te gooien.

Maar ik begrijp ook dat dit niet altijd zo is geweest? Was ze eerder beter te hanteren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 17:03

Claudia78 schreef:
Ik voer ook magnesium van biomag idd bij....Mijn paard is ook zo`n schijtluis...Overal spoken en bakkabouters.
Ik moet zeggen dat hij hier heel goed op reageerd :j Ik had ook van alles geprobeerd. Ook hele dure "stress"middeltjes...
Ik zelf pak hem juist aan. Heb alles geprobeerd. Boos worden..rustig en kalmerend werken...niks hielp.
Gaat nu echt een stuk beter. Hij krijgt het met een stukje brood want ik voer geen krachtvoer meer

En bij jou gaat het dus serieus beter?? Ik heb ook zo'n paard, laatst nog.. Helikopter vloog over, ziekenauto's en politie met sirene, maakt niks uit.. Maar hij ging goed op z'n achterbenen staan toen hij een kabouter naast de bakrand zag zitten. Helemaal bibberen, rennen, halve pirouette maken terwijl ie aan het steigeren was 8)7

Ik ben dus ook nog op zoek naar DE tip. :+

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 17:05

Citaat:
het duurste merk hoeft niet altijd het beste te zijn :) En biomag lijkt mij wel een goed product en voor een normale prijs.

daar heb je helemaal gelijk in ;) maar denk wel dat er een rede voor is waarom mijn DA juist dit merk adviseerde ;)

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 17:14

anneliesdj schreef:
Je rijd of longeert dus bijna dagelijks en daarnaast komt ze 'vaak overdag nog wel eventjes los in de bak'?
Wat is 'vaak nog wel eventjes?' Klinkt alsof ze niet echt in de gelegenheid is haar energie kwijt te kunnen dus dat lijkt me een eerste oplossing; zorgen dat ze minstens enkele uren per dag los kan. Daarnaast voor het rijden even losgooien, als je op concours gaat is dat toch nog wat spannend blijkbaar, probeer haar dan voor je weggaat nog zeker een half uur los te gooien.

Maar ik begrijp ook dat dit niet altijd zo is geweest? Was ze eerder beter te hanteren?

Hier ben ik het mee eens. Niet denken aan poedertjes of pilletjes, haal je paard z'n hok uit zodat hij lekker paard kan zijn. 24 uur buiten hoeft van mij ook niet maar ik zou nooit op een stal gaan staan waar mijn paarden niet buiten kunnen.

x_Jose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 17:24

Gulpje schreef:
anneliesdj schreef:
Wat is 'vaak nog wel eventjes?' Klinkt alsof ze niet echt in de gelegenheid is haar energie kwijt te kunnen dus dat lijkt me een eerste oplossing; zorgen dat ze minstens enkele uren per dag los kan. Daarnaast voor het rijden even losgooien, als je op concours gaat is dat toch nog wat spannend blijkbaar, probeer haar dan voor je weggaat nog zeker een half uur los te gooien.

Hier ben ik het mee eens. Niet denken aan poedertjes of pilletjes, haal je paard z'n hok uit zodat hij lekker paard kan zijn. 24 uur buiten hoeft van mij ook niet maar ik zou nooit op een stal gaan staan waar mijn paarden niet buiten kunnen.

Ze krijgt echt wel genoeg beweging. Ze staat nu ook weer buiten maar ze doet dan helemaal niks. Zie natuurlijk niet de hele tijd wat ze doet maar het grootste gedeelte staat ze gewoon wat rond te scharrelen. Ja eerst was het wel anders. Ze was altijd wel al wat heet maar nu is het wel meer explosief komt natuurlijk ook door het weer en binnenbakken vind ze gewoon spannend. Zelf denk ik nu wel dat het stress is

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 17:27

Staat ze alleen dan? Veel paarden rennen niet uit zichzelf, die hebben er een prikkel voor nodig.
Dus zet haar met een ander paard of ga er zelf even bij met een plastic zakje of zweepje, dan komt het er vast wel uit.
Maar dan nog; als ze niet rent moet je niet denken o er komt niets dus ik zet haar wel weer binnen, het is ook psychologisch.

x_Jose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 17:33

In de bak staat ze nu wel alleen ja. Heb misschien 1 paard die wel samen met haar in de bak zou kunnen. Ik zet haar dan ook niet binnen maar laat haar gewoon staan. Ze krijgt in ieder geval wel genoeg beweging dus vind ik het raar dat ze dan zich dan nog zo stressvol gedraagt op wedstrijden. De dag voor mijn wedstrijd had ik heel intensief gereden. Volgende keer laat ik haar nog even thuis los voordat ik wedstrijd heb.