mijn haflinger is lui in de buitenbak

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lauryke

mijn haflinger is lui in de buitenbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-11 22:33

mijn haflinger van 17 jaar, is in de buitenbak vaak lui. hij is dan echt niet meer vooruit te krijgen. stap gaat wel, draf ook nog maar galop lukt egt niet.
als ik dan eeen sprongetje opzet kan hij het opeens weer wel, dus hij is gewoon lui. ik rij liever niet met sporen of zweep. daar is hij heel bang voor.
ook als ik buitenrijd (wat ik best vaak doe) dan is hij heel voorwaarts en wil graag lopen/galoperen. hoe kan ik hier iets aan doen? kan iemand me helpen?

_Reneee

Re: mijn haflinger is lui in de buitenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 22:46

Is de bak misschien te zwaar?

lauryke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 09:02

nee, is gewoon normaal zand. als we gaan springen dan is hij wel heel snel.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 11:01

Misschien vindt hij het gewoon niet zo leuk.. zorg voor meer afwisseling :) keertje wandelen, keertje longeren, keertje springen, schriktraining, vd. Dan wordt het allemaal wat spannender voor hem;)

Succes :)

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 11:11

Ik denk ook dat hij het niet zo spannend vind,hij gaat vast liever op buitenrit

Syl70

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 11:15

Een bak is voor een paard een opgesloten situatie. Als je paard toch al niet zo snel is dan zijn de cirkels in een bak ook nog eens geestdodend. Parelli heeft daar een mooi verhaal over: als je een paard hebt dat snel "heet" is rij je cirkels, dan kan hij blijven doorgaan zonder ergens heen te gaan en zonder nieuwe prikkels. Als je een paard hebt dat "kort" is, dus niet zo voorwaarts, dan rij je lange lijnen met veel afwisseling en prikkels.

Los daarvan vind ik wel dat een paard moet doen wat je vraagt, ook in de bak. Als je af en toe in de bak rijdt, moet hij het wel doen uit gehoorzaamheid. Maar niet iedere dag en niet anderhalf uur per keer.

lauryke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 18:23

oke bedankt, fijne tips :D. ik moet wel vaker in de bak want ik mag niet alleen op buitenrit.
ik heb laats 90 cm gespronge en toen ging het weer super goed, toen was hij echt heel snel. (soms te snel :P) ik zal proberen meer te afwisselen.

Nordan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 18:25

Klinkt als Haflinger.. Ha ha die van mij is precies zo..

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 18:25

Inderdaad, afwisselen is wel heel belangrijk.
En een bak is een opgesloten ruimte, dus echt rennen kan hij niet, want dan zit ie met z'n neus in de bakrand of draad.

@Nordan, de mijne is totaal niet zo, naja in stap, dan is ze echt niet terug te rijden :+.