Trailer laden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Joline_

Trailer laden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-11 19:37

De laatste tijd is mijn paard niet zo makkelijk te laden op de trailer. (2 paards trailer) Ze is naar mijn idee dan erg dominant/koppig,
want vertikt het gewoon de wagen in te lopen. Ze staat op d'r gemak op de laadklep en kan dan ook zo een half uur staan.
Wanneer ik haar een stap naar voren vraag gaat ze in protest, gooit haar hoofd omhoog en loopt achteruit. En zo gaat dat door.
Ook wil ze soms d'r hoofd gewoon niet in de trailer doen, maar legt haar hoofd op de trailer (jaja, mijn paard is 1.78) of langs de
trailer (aan de buitenkant)

Nu heb ik de afgelopen tijd flink met d'r geoefend, om haar op een vriendelijke manier de trailer in te laten lopen. Dit ging eigenlijk
hartstikke goed. Ik loop aan, ze gaat met 2 benen op de klep staan, wacht 2 sec en als ik vraag of ze met mij mee loopt, doet ze
dat netjes. Ik natuurlijk supertrots op haar! En vanmorgen laadde ze dan ook voorbeeldig.
Helaas dacht ze er op de terugweg anders over en wilde ze dus ook echt de trailer niet in. Gewoon net als anders geladen, met rust
en geduld. Maar ze bleef maar heen en weer gaan over de klep (wat ze voorheen ook deed) en kwam niet verder dan de eerste stap
op de klep (wel met 2 benen). Ze staat er dan, wanneer je ontspant en niks van haar vraagt, ook heerlijk relaxt bij, laat haar hoofd
zakken en soms dut ze half in.

Doe ik nu iets niet goed? Of is mijn paard gewoon erg dominant en wil zij zelf bepalen wanneer ze de trailer in loopt. Oh ja, nog een
belangrijk iets, toen we haar de 2e keer laadde (op de terugweg dus) liep ze braaf de trailer in, maar kwam ze direct met een nood
vaart de trailer weer uit, hoe kan ik dit corrigeren.

Het is een lastig geval/situatie want hoe meer druk ik geef, hoe harder ze tegenwerkt. Uiteindelijk hebben we haar wel de trailer in-
gekregen maar toch wel een beetje met 'grof geweld'. Maar ik zou graag willen dat ik haar gewoon rustig en vriendelijk in de trailer
kan zetten.
Ik blijf in ieder geval door gaan met het oefenen, en nu vooral focussen op het blijven staan op de trailer en niet meteen naar achter
denderen.

Kan iemand mij helpen? Of ken je een soortgelijk geval.

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 19:39

Ik lees even mee. Mijn pony vertikt het sinds kort ook. :(

Ashleytjuhh

Re: Trailer laden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 19:40

en als je er een lijntje achter doet ?

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-11 19:42

Hebben we ook geprobeerd bij haar, maar doet meer kwaad dan goed. Afgelopen dinsdag waren we bij
springles, en na een half uur te hebben gerotzooid kwam er iemand met de easy loader.

http://www.agradi.nl/dierbenodigdheden/ ... 037727/207

Toen liep mijn paard er direct in, maar eerlijk gezegd vind ik dat ding maar apart. En wil mijn paard gewoon
kunnen laden zonder allerlei 'rotzooi'. Zouden jullie ervoor kiezen om eerst gewoon te proberen, en wil ze
dan na zeg ongeveer 30 min. niet laden, zoiets gebruiken?

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 19:47

ik zou er voor kiezen om zo iets te gebruiken dan als je weet dat die er zo in loopt en dan langzaam afbouwen en op de trailer te gaan zetten zonder dat je ergens heen hoeft

wij hebben dit ook gehad met mijn pony toen is * ben even der naam kwijt maar ze is die vrouw hier in nederland voor monty robert) toen langs geweest en die heeft ook prima geholpen echt super :D nu gaan ze er met een los touwtje in ;)

maanou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 19:49

Mijn paard kwam eerder ook altijd als hij in de trailer stond er weer uit, nu waren wij ook niet zo ervaren met trailerladen, maar toen hebben we iemand gevraagd te helpen, die zag het probleem dus al en wist wat je er mee moest doen.
Hij heeft toen zo'n heksenbezem gepakt, en toen mn paard in de trailer stond en er weer uitwou gaan, heeft hij de bezem achter zn kont gehouden, alleen gehouden niet duwen, in eerste instantie duwde mn paard terug, toen duwde de man ook terug, maar na een paar seconden had mn paard toch door dat het verstandiger was als hij in de trailer bleef, dit hebben we een paar keer geoefend, en daarna een poosje de bezem mee gehad in de auto voor het geval dat. Nu loopt hij er gewoon in, niks meer aan de hand, hij wil nog wel eens stoppen voor de kar of er langs lopen, maar met de tweede keer doet hij dat ook niet meer, ook heb ik altijd een hooinet voorin hangen en krijgt hij een paarden snoepje van mij zodra de stang er achterzit. Bij mij was het dus ook een kwestie van, o heb geen honger meer, dus ik ga eruit en ik voel de stang, snel weg voordat hij er achter zit.
(het eerste probleem was namelijk dat hij een aantal meters voor de trailer stopte en er niet meer inwilde terwijl hij dat eerst wel deed, daar zijn we ook weken mee bezig geweest voor hij er in ging, gewoon met geduld, en daarna haalde hij dit trucje dus uit, maar aangezien we slechte ervaringen hebben met paarden die achteruit lopen als ze een stang voelen/denken te voelen hebben we toen die man erbij gehaald) Een gevolg kan wel zijn dat zodra hij de bezem ziet heel hard langs de trailer vliegt (als hij er nog niet instaat) of dat je paard de trailer indraaft.

Lijntje zou ik niet gebruiken, mijn paard werd daar alleen maar paniekerig van. Bovendien ken ik mensen die al jaren 1 dranghek en een lijn gebruiken, dus daar is het probleem nog steeds niet bij opgelost

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-11 19:56

Ashleytjuhh schreef:
ik zou er voor kiezen om zo iets te gebruiken dan als je weet dat die er zo in loopt en dan langzaam afbouwen en op de trailer te gaan zetten zonder dat je ergens heen hoeft

wij hebben dit ook gehad met mijn pony toen is * ben even der naam kwijt maar ze is die vrouw hier in nederland voor monty robert) toen langs geweest en die heeft ook prima geholpen echt super :D nu gaan ze er met een los touwtje in ;)

Annemarie van der Toorn?

@ Maanou, dat met die bezem zou ik inderdaad wel kunnen proberen. Maar zelfs als ik een emmer brokken in de trailer heb en deze direct
aanbied wanneer ze er in komt, neemt ze toch weer een spurt naar achteren. Het eten is helemaal niet belangrijk voor haar.
Eerste zet is om haar de trailer in te laten lopen (liefst vrijwillig) Dit deed ze thuis super, stond er met een minuut op, maar op vreemd
terrein toch weer uitproberen he. Het stomme is ook, dat ik d'r 2x erin heb gehad maar omdat ze meteen achteruit schoot de stang dus
niet dicht kon doen. Dus als we dat eruit krijgen, scheelt dat al een hele hoop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 19:57

zo'n easy loader is een hardstikke gemeen ding! daar zou ik absoluut niet mee aan de gang gaan..

Voor trailer problemen zou ik naar Petra vlasblom gaan van 2moons.nl. Bij haar moet je altijd eerst zelf naar een info avond komen. En daar kun je ook jou probleem voor leggen. Dan geeft zij informatie en methodes om goed te kunnen laden. En dan kun je thuis weer aan de slag. Lukt het nog niet, Dan kan zij ook komen om je probleem op te lossen. Maar meestal lukt het na die info avond ook zelf.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-02-11 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 20:00

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 20:01

Joline_ schreef:
Ashleytjuhh schreef:

Annemarie van der Toorn?

Ja die bedoel ik :j geweldige vrouw helpt super :j

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 20:01

longeerlijn achter de kont langs, doen wij ook altijd bij onze paard

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-11 20:02

Sjors493 schreef:

Werkt niet, paard raakt in paniek en gaat zitten zodra er een beetje druk op komt. En wil ook niet dat ik
straks uiteindelijk mn paard in de trailer moet heisen.

Ik ga eerst gewoon nog zelf aan de slag met het oefenen. Mocht het nou zo heftig gaan worden dat ik er
zelf niks meer mee kan, wil ik best eens gaan kijken naar een professional. Maar daar vind ik het nog 'te vroeg'
voor.

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 20:03

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 20:05

Of probeer het met een monty roberts halster, hier werkt Petra ook mee..

Succes..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 20:06

Elco schreef:
Of probeer het met een monty roberts halster, hier werkt Petra ook mee..

Succes..

Dan moet je wel weten hoe je er mee om moet gaan. Monty roberts halster gebruik ik ook, maar wel via de methode van Petra. En niet zoals monty roberts hem zelf gebruikt.. Vind zijn methodes niet altijd even paard vriendelijk..

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-11 20:09

Dank je :) Daaar heb ik wel het een en ander aan. Heb jij al vooruitgang?

Petra Vlasblom is hier al eens geweest voor ander paard. Weet de werking van het Monty Roberts halster, maar heb niet het
idee dat het veel werking heeft bij mijn paard. Ik laat met touwhalster en leadrope.

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 20:11

Joline_ schreef:
Dank je :) Daaar heb ik wel het een en ander aan. Heb jij al vooruitgang?

Petra Vlasblom is hier al eens geweest voor ander paard. Weet de werking van het Monty Roberts halster, maar heb niet het
idee dat het veel werking heeft bij mijn paard. Ik laat met touwhalster en leadrope.

nee helaas nog niet :=
heb ook nog niet echt veel geoefend, heb er helaas geen tijd voor gehad, of ik had geen auto of trailer...
ik denk dat ik het straks maar een keertje gewoon ga doen met volhouden. gewoon net zo lang blijven doorgaan tot dat hij er instaat.
hij zet namelijk altijd zijn voorbenen erop, en gaat dan misschien wel een paar kleine pasjes vooruit, maar uiteindelijk vliegt hij weer terug...

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-11 20:15

Ik heb na een week oefenen, al heel wat vooruitgang geboekt moet ik zeggen. Afgelopen 2 dagen was ze
heel braaf te laden, alleen het eruit 'rennen' probleem heb ik niet kunnen corrigeren aangezien ik maar
alleen aan het laden was. Jammer dat vanmiddag weer even verkeerd is gegaan, maar goed geloof wel dat
het goed gaat komen. Uiteindelijk :P
Het scheelt echt wel dat ze er gewoon totaal niet bang van is, maar naar mijn idee een dominantie
spelletje van d'r.

Ik zou trouwens wel, wanneer je begint met laden, het hoe dan ook afmaken. Niet eerder stoppen voor je
paard in de trailer gestaan heeft want anders is het de volgende keer 10x zo moeilijk

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 20:16

ja dat doe ik ook nooit.
mijn pony is ook niet bang, hij vertikt het gewoon..

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 20:19

Emjam: dat doet mijn pony dus ook! Ik héél rustig proberen, pony lijkt rustig te worden en te willen. Stapt er rustig op, staat bijna met haar hoofd in de trailer, en schiet dan weer achteruit. Met als gevolg dat ze scheef gaat en aan alle kant van de klep afdondert.

Annemarie van toorn, komt die op bestemming? en wat voor kosten zijn daaraan verbonden?

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 20:21

emjam schreef:
ja dat doe ik ook nooit.
mijn pony is ook niet bang, hij vertikt het gewoon..

Hier hetzelfde. ;( Terwijl ze er altijd keurig netjes inliep. Maar madame heeft nu ineens kuren (tja ze heeft nou eenmaal een puber-leeftijd)

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 20:30

Joline_ schreef:
Sjors493 schreef:

Werkt niet, paard raakt in paniek en gaat zitten zodra er een beetje druk op komt. En wil ook niet dat ik
straks uiteindelijk mn paard in de trailer moet heisen.

Ik ga eerst gewoon nog zelf aan de slag met het oefenen. Mocht het nou zo heftig gaan worden dat ik er
zelf niks meer mee kan, wil ik best eens gaan kijken naar een professional. Maar daar vind ik het nog 'te vroeg'
voor.

bij ons gaat die alleen op comando zitten.

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 20:44

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 20:56

Kleine tips waar ik veel aan heb (gehad), kijk in de richting van de trailer ook als paard stop en kijk niet naar het paard. Tweede tip van iemand pak je paard bij het halster vast als je naar binnen loopt en je groom loopt altijd achter het paard. Gelijk belonen als paard binnen is doe ik altijd met brokjes terwijl een ander vlug de stang achter de kont dichtdoet. Ik blijf nog even bij paard die van de brokjes eet zodra ze binnen is, dan zet ik haar vast en dan verdwijn ik via het deurtje (groom heeft dan stang er al achter gezet en klep dicht). Dit doe ik altijd (dus ook bij paard dat zeer goed laad nu).
Ben een keer om hulp gevraagd en na een half uur staan op de laadklep van de trailer zag ik dat we werden uitgelachen door dat paard (iedereen had alles al gedaan en uit de kast gehaald). Ik verloor mijn geduld (sorry). Ik roep naar het meisje lopen nu en geef een flinke pets met zweep op de kont. Paard sprong in de trailer en nu een half jaar later heeft ze nog steeds niet gekwald. Vind het zelf eerder geluk dan wijsheid maar ik werd even heel erg boos. Baasje was en is er blij mee, vind het zelf geen schoonheidsprijs, maar het werkte wel.
Bezem ervaring mee met ander paard. Ook goede tip.
Trailer training weet ik van mensen helpt ook goed. Ook goede tip.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 21:00

[pien_2010] schreef:
Kleine tips waar ik veel aan heb (gehad), kijk in de richting van de trailer ook als paard stop en kijk niet naar het paard. Tweede tip van iemand pak je paard bij het halster vast als je naar binnen loopt en je groom loopt altijd achter het paard. Gelijk belonen als paard binnen is doe ik altijd met brokjes terwijl een ander vlug de stang achter de kont dichtdoet. Ik blijf nog even bij paard die van de brokjes eet zodra ze binnen is, dan zet ik haar vast en dan verdwijn ik via het deurtje (groom heeft dan stang er al achter gezet en klep dicht). Dit doe ik altijd (dus ook bij paard dat zeer goed laad nu).
Ben een keer om hulp gevraagd en na een half uur staan op de laadklep van de trailer zag ik dat we werden uitgelachen door dat paard (iedereen had alles al gedaan en uit de kast gehaald). Ik verloor mijn geduld (sorry). Ik roep naar het meisje lopen nu en geef een flinke pets met zweep op de kont. Paard sprong in de trailer en nu een half jaar later heeft ze nog steeds niet gekwald. Vind het zelf eerder geluk dan wijsheid maar ik werd even heel erg boos. Baasje was en is er blij mee, vind het zelf geen schoonheidsprijs, maar het werkte wel.
Bezem ervaring mee met ander paard. Ook goede tip.
Trailer training weet ik van mensen helpt ook goed. Ook goede tip.

Dat is mij juist sterk af geraden! leer het paard dat hij rustig blijft staan op de trailer. En al helemaal als je nog aan het oefenen bent. Zet je paard er op, laat hem even staan(zonder stang en klep dicht!) en laad hem weer uit. Doe dit nog een aantal keer.

En laad dan(afhankelijk van hoe het gaat, bij de volgende training) nogmaals een aantal keer. Doe de stang er achter. Even laten staan en er weer af. En zo op bouwen. Zodat ze leren rustig op de trailer te staan zonder stang! anders heb je veel paarden die gelijk naar achter schieten wanneer de stang eraf gaat..

En je beschadigt het vertrouwen ;) je vraagt namelijk iets totaal on natuurlijks van je paard!