Paard vertoont 'vervelend' gedrag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amaretto27

Paard vertoont 'vervelend' gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-11 16:30

De situatie is als volgt:

Mijn paard staat overdag op een paddock. Er zijn 4 paddocks die per 2 aan elkaar grenzen.
Mijn paard stond samen met nog 1 ander paard. Beide zijn het ruinen. Die van mij 5 jaar en de ander al wat ouder (10 jaar ong.).
Die van mij wil altijd graag spelen en ouwehoeren, dus in de halsters bijten en eraan trekken en de dekens vast pakken en wat heen en weer rennen en gek doen. Het andere paard doet soms wel eens wat mee, maar echt spelen wil hij niet. Mijn paard kan tijden achter elkaar zo door gaan. Ik vraag me af of hij zich dan verveeld of dat hij gewoon wil spelen?

Het andere paard heeft nu ineens een dik been.
Nu word mijn paard voor vervelend uit gemaakt, dat hij altijd loopt te klieren enz.
Met het gevolg dat hij nu dus alleen op de paddock moet staan en de hele dag maar wat staat te staan en haast niet van z'n plek komt (er staan wel andere paarden om hem heen in de aangrenzende paddocks). Heb het idee dat hij het niet leuk vind.

Op stal zijn wel meer ruinen die zo klieren met elkaar, maar die weten wel wanneer ze moeten ophouden of even wat voorzichtiger moeten doen. Mijn paard houdt zich niet zo snel in.

Iemand een idee?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 16:35

dubbelpost
Laatst bijgewerkt door knollentuin op 13-02-11 16:36, in het totaal 1 keer bewerkt

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 16:36

knollentuin schreef:
toch iemand zoeken die zn paard met jouw paard wil zetten. ik heb ze hier in groepjes van 3 en die staan ook continu te klooien met elkaar,lekker toch? t kost af en toe een deken ,of een krammetje,maar ach..je kan ook denken om m wat speelgoed aan te bieden een bal of pylon houdt ze lekker bezig of wat knabbeltakken wilg

Sjors

Re: Paard vertoont 'vervelend' gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 16:40

een wilgentak kunnen ze aan knagen en doen. heb het ook in de stallen en binnenbak.

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 16:56

Als ik het goed begrijp heeft niemand gezien dat jouw paard dat dikke been veroorzaakt heeft? Vervelend hoor, dat mensen dan meteen de conclusie trekken dat het door het actieve gedrag van jouw paard komt en dat hij daarom alleen moet staan. Mijn paard van bijna 13 staat in een grote groep en staat de hele dag te "klieren" en halsters te trekken. Door de grote groep kan hij gelukkig wel een maatje vinden dat dit zelf ook heel leuk vind. Het komt wel eens voor dat er een halster kapot is of dat hij een wond heeft.

Het zou mooi zijn als hij in een grotere ruimte kan staan, evt. met meerdere paarden. Dan kan hij naar een ander gaan als het eerste paard genoeg van zijn gespeel heeft.
Het kan helpen om je paard eerst beweging te geven voor hij met een maatje op de paddock gaat, dan is hij de ergste energie vast kwijt.
Je kunt ook eens een combinatie met een ander paard proberen. Dat kun je niet voorspellen, dat kan zo heel anders uitpakken. Een chagerijnige merrie kan soms ook best een oplossing zijn, die laat duidelijk merken waar ze niet van gediend is.
Succes, ik hoop dat hij gauw weer met andere paarden samen kan staan. (contact over het hek is in ieder geval nog beter dan helemaal geen contact met andere paarden)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 17:04

idd motje mensen zijn al snel te pietepeuterig met hun paard, :r en ontnemen hiermee veel paarden hun sociale leven. lekker van kuddebeest naar solitair zieltje ;( ik zie vaker ellende van 2 paarden die door over een hek te hengelen iets oplopen dan bij dieren die in dezelfde ruimte kunnen spelen

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-11 17:15

Motje11 schreef:
Als ik het goed begrijp heeft niemand gezien dat jouw paard dat dikke been veroorzaakt heeft? Vervelend hoor, dat mensen dan meteen de conclusie trekken dat het door het actieve gedrag van jouw paard komt en dat hij daarom alleen moet staan. Mijn paard van bijna 13 staat in een grote groep en staat de hele dag te "klieren" en halsters te trekken. Door de grote groep kan hij gelukkig wel een maatje vinden dat dit zelf ook heel leuk vind. Het komt wel eens voor dat er een halster kapot is of dat hij een wond heeft.

Het zou mooi zijn als hij in een grotere ruimte kan staan, evt. met meerdere paarden. Dan kan hij naar een ander gaan als het eerste paard genoeg van zijn gespeel heeft.
Het kan helpen om je paard eerst beweging te geven voor hij met een maatje op de paddock gaat, dan is hij de ergste energie vast kwijt.
Je kunt ook eens een combinatie met een ander paard proberen. Dat kun je niet voorspellen, dat kan zo heel anders uitpakken. Een chagerijnige merrie kan soms ook best een oplossing zijn, die laat duidelijk merken waar ze niet van gediend is.
Succes, ik hoop dat hij gauw weer met andere paarden samen kan staan. (contact over het hek is in ieder geval nog beter dan helemaal geen contact met andere paarden)

Klopt, niemand heeft gezien dat het dikke been door mijn paard is gekomen. Ik denk dat het ook beter zou zijn dat hij in een grotere groep komt, zodat hij zich niet op 1 paard 'stort'. Ik zal wel eens overleggen of er niet een ander paard bij kan. In een groep kan helaas niet, omdat de stukjes daar te klein voor zijn.

Iljaa1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 00:20

Jammer dat mensen soms denken dingen te weten maar nooit gezien hebben..
Dit is idd sneu voor je paard ..
Wij hebben ook een paard die altijd kliert, en het werkt dan idd As je hem naast een paard zet die wel goed zn grenzen aangeeft..

Groetjes

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 10:00

Zorgen dat ze met meer staan EN dat ze overdag kunnen eten. Als ze de hele dag niet kunnen eten gaan ze vanzelf klooien.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 13:03

Is er een paard/pony op de stalling die duidelijk de baas is? Kan best zijn dat die dan na een dag zo duidelijk heeft gemaakt dat hij/zij niet gediend is van het uitdagen dat het klaar is en je paard zichzelf gaat vermaken.
Zador blijft bij sommige paarden ook te lang klieren, maar bij Yngvar flikt hij dat echt niet. Die hoeft maar boos te kijken en Zador druipt met hangende oortjes af.