Paard is erg bang in buitenbak

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

flappie2

Paard is erg bang in buitenbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-11 22:16

Zins 2,5 maanden sta ik op een andere stal. Mijn paard heeft het daar voor mijn gevoel prima naar z`n zin, hij staat iedere dag 8 uur buiten met z`n vriendjes, heeft onbeperkt ruwvoer enz. Hij is in de omgang heel rustig en relaxt, behalve in de rijbak.

Het begind al als ik naar de rijbak toe loop, hij gaat dan om de paar meter stil staan. In de bak aangekomen stap ik altijd eerst een paar rondjes aan de hand en longeer hem dan even, na ongeveer 10min. aan de longe stap ik op en ga gelijk aan het werk.

Nou is het probleem dat hij erg bang is in de bak, en de achterkant van de bak is het aller engst. Als ik aan de hand met hem door de bak stap dan moet ik hem echt mee trekken (hij loopt normaal altijd los zo achter me aan). Aan de longe gaat hij steeds harder lopen, en probeerd hij te vluchten richting de uitgang van de bak. Tijdens het rijden is hij voor in de bak nog wel te rijden, ik probeer hem goed voorwaart te rijden en zet hem aan het werk om hem zo af te lijden van z`n angst. Maar als ik richting de achterkant van de bak wil rijden, dan gaat hij ter hoogte van de B- E lijn in eens vol in de noodrem en probeert hij om te draaien. Als ik hem dan vooruit probeer te krijgen dan komt hij omhoog, hij gaat echt in de staking. Als ik steeds een volte 10m rijd en dan een klein stukje over de hoefslag en dan weer een volte dan kom ik uiteindelijk wel achterin de bak. Als hij dan achter in de bak in dan wil hij daar het liefst zo snel mogelijk weg, en gaat hij heel hard lopen.Maar als ik richting de achterkant rij dan loopt hij als het waren met de handrem er op, en is hij niet vooruit te branden. Ook gebeurt het meerdere keren in een half uur dat hij in blinde paniek van achter naar voren rent, om vervolgens een noodstop te maken bij de uitgang van de bak. Als dat gebeurt dan krijg ik hem daar weer moeilijk weg, omdat hij dan gaat staken en stijgeren.
Als er een ander paard in de bak is, is hij iets minder bang maar het neemt zijn angst niet weg. Hij loopt ook echt niet achter het andere paard aan richting de achterkant van de bak.

Hem hard aanpakken om hem richting de achterkant van de bak te krijgen heeft totaal geen zin want dan krijg je helemaal niks meer voor elkaar bij hem. Als hij los loopt in de bak dan gaat hij steeds langs het hek heen en weer rennen als of hij er uit wil. Als hij los loopt dan gaat hij ook echt niet naar de achterkant van de bak.
Aan een kant van de bak ligt een sloot met daarnaast een kas, aan de achterkant van de bak ligt weiland en aan de andere kant ligt ook weiland en wat aanhagers en machienes voor de trekker maar die staan daar altijd stil.

Ik weet niet wat de oorzaak is van zijn angst, zo ver ik weet is er niet iets heel erg engs gebeurt. Ik weet ook niet precies waar hij nou zo bang voor is. Ik weet zeker dat het geen aanstellerij is, of dat hij onder het werk probeert uit te komen enz.
Hij krijgt naast z`n ruwvoer 1/2 muslie Hartog Balance dus te veel energie door het voer kan het ook niet zijn.

Ik baal hier heel erg van omdat ik het niet meer leuk vind om zo te rijden, en als het even kan ga ik ook het liefst rijden als er iemand ander in de bak rijd omdat het dan minder erg is. Ik ben nu tijdens het rijden alleen maar bezig om mijn paard rustig en ontspannen te krijgen en te zorgen dat ik er niet af val als hij er weer vandoor gaat om vervolgens een noodstop te maken bij het hek.

Wie heeft er tips om mijn paard van zijn angst af te helpen??? ohja het is van zich zelf al een iets wat onzeker paard.

kippetje

Re: Paard is erg bang in buitenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 10:17

Je moet de associatie bak = gevaar proberen te doorbreken. Maar dat zal niet 1,2,3 gaan. Ik weet zeker dat er nog een aantal mensen zijn hier op bokt die ook goede ideeen hebben hierover. Maar wat ik zelf kan bedenken is

- voeren in de bak (steeds verder naar het "gevaar" toe)
- grondwerk doen zodat jouw positie als leider zo stevig mogelijk is, en dan schriktraining gaan doen in de bak. olv deskundige begeleiding
- pionnetjes in de bak als richting om te gaan, met daarop een voedselbeloning. Zodat het "leuk" wordt om je als paard door de bak te bewegen.
- negatieve gedrag negeren
- moeilijke oefeningen vragen voor het paard op zijn veilige rondje, ontspanning zoals halsstrekken oid in het enge gedeelte. Zodat hij die ruimte gaat associeren met ontspanning.

Misschien zit er al iets tussen waar je wat mee kan.

Succes

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 14:26

Mag hij los in die bak?
Ik zou m anders nl een paar keer een paar uur lekker los zetten.
eerst met een rustig paard en wat hooi en na een paar keer alleen.
Zo kan hij rustig wennen en zien dat er niets is.

FeLaRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 14:37

Dit is heel lastig. Ik ken het probleem.
Ik ben ooit met mijn paard naar een stal verhuisd en de bak was doooodeng. Was al keer eerder verhuisd en ik ga altijd de 1e dag geijk rijden en toen liep hij gelijk relaxed in die bak, maar op deze stal...
Ik herken heel jouw verhaal, ook als ik ging wandelen in de bak, paniek en dan echte paniek, blinde paniek.
Met rijden was het helaas niet beter als er andere mensen in de bak reden. Hij ging er vaak vandoor, bij minste geringste wat hij hoorde sloeg hij echt op hol, ging er keihard vandoor werd onbestuurbaar, ben paar keer bijna op andere paarden geknald. Herkende heel mijn paard niet.
Longeren en losgooien mocht niet, maar heb ik in overleg met eigenaar gedaan om proberen te laten zien, er is niks aan de hand, hielp niks.
Mijn paard die heel ontspannen en lekker liep, was alleen nog maar bezig met zijn opgeving.

Wat hier staat, je moet de angst zien te doorbreken, dat is waar maar moeilijk!

Uiteindelijk ging het wel ietsjes beter en toen ik mijn vorige instructrice er bij haalde ( op deze stal mocht je alleen les van de staleigenaresse ) en haa heb laten rijden, kreeg ik goede tips. Zij zei ook, dat het niet aan mij lag, maar dat hij met zijn hoofd alleen maar bij zijn omgeving was en ik een soort "bijrijder" op zijn rug was.
e plekken die hij doodeng vond, daarmoest ik vlak voordat ik daar kwam, hem zachtjes aantikken met de zweep en hem even rustig maar ferm aanspreken zodat hij uit zijn eigen eilandje werd gehaald en bij mij bleef. Dat hielp heel goed, alleen helemaal ontspannen is hij nooit in die bak geworden.
Gekke is dat ik vanaf toen weer ben gaan lessen bij mijn oufde instructrice maa rin een andere bak, omdat ik op mijn eigen stal geen les vanhaa rmocht hebben. Maar in die andere bak, liep hij relaxed net als vroeger. Het was echt die bak waar hij last van had.

Uiteindelijk ben ik toch naar een andere stal gegaan en daar was er niks aan de hand, terwijl die bak vlak naast het spoor lag en er regelmatig een trein voorbij denderde en vlak langs een weg, die vrij druk was. Niks aan de hand.

Succes!!

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 15:06

Helemaal eens met kippetje. En verder: lange teugelen maakt ze veel stoerder, ze moeten als het ware op hun eigen benen richting het 'gevaar' lopen. En vooral meteen belonen, liefst met iets lekkers als ie maar een stapje richting het gevaar gaat, zo stimuleer je weer gedrag in de goed richting. En probeer niet te veel ineens te willen, let goed op dat je eigenlijk stopt voordat je paard heel bang wordt, en ga dan een volgende keer weer hier verder.Tikjes en straffen maken het alleen nog maar negatiever. Bedenk zelf maar: als jij ergens bang voor bent en je krijgt dan ook nog straf, kun je zelf ook wel verzinnen dat dat niet helpt. Als je daarentegen beloond wordt als je je angst overwint wil je nog veel meer je best gaan doen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 15:16

Ken het probleem. Voordeel als het probleem opgelost is dat je in andere bakken (en wedstrijden) er minder last van zult hebben. Goede tips staan hierboven. Ik had ook nog een mantra voor mijn paard: "bang zijn mag fiepen niet". Dat zeg ik iedere keer streng hardop als ze dreigt te fiepen! Net zo lang doorzetten tot paard wel achterin de bak gaat. Vlucht gedrag en stijgeren mocht ze van mij niet "strenge ei met strenge ophouding en eventueel tak tak met de benen". Enorm belonen als ze er wel langs ging. Bij mijn paard moeten de teugels wat los (anders panikeert ze heel erg) en dan aai ik haar met mijn rechter hand en zeg "braaf" en drijf haar streng voorwaarts. Nu zijn we zo ver dat ze soms met trillende beentjes ergens langs loopt maar niet meer vlucht. Maar ben zelf in het begin twee keer hard gelanceerd. Echter bij mijn bijrijder valt ze erg terug in dat vluchtgedrag, dus het is een samenspel van vertrouwen hebben in de ruiter, consequentheid, belonen en aanpakken.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-11 21:00

[pien_2010] schreef:
Vlucht gedrag en stijgeren mocht ze van mij niet "strenge ei met strenge ophouding en eventueel tak tak met de benen". Enorm belonen als ze er wel langs ging.

Dit is een beetje tegenstrijdig wat je zegt. Je houd hem tegen door hem een strenge ophouding te geven en tegelijkertijd drijf je hem naar voren. Dan weet het paard toch ook niet meer wat hij moet doen "moet hij nou langzamer of moet hij meer vooruit" erg verwarrend voor een paard. Teven nodige deze hulpen juist uit om te steigeren. Omdat hij aan de voorkant tegen gehouden wordt, en met de benen vooruit gedreven wordt kan hij niet anders dan omhoog komen.

Nee, sorry geen goede oplossing.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-11 21:10

kippetje schreef:
Je moet de associatie bak = gevaar proberen te doorbreken. Maar dat zal niet 1,2,3 gaan. Ik weet zeker dat er nog een aantal mensen zijn hier op bokt die ook goede ideeen hebben hierover. Maar wat ik zelf kan bedenken is

- voeren in de bak (steeds verder naar het "gevaar" toe)
- grondwerk doen zodat jouw positie als leider zo stevig mogelijk is, en dan schriktraining gaan doen in de bak. olv deskundige begeleiding
- pionnetjes in de bak als richting om te gaan, met daarop een voedselbeloning. Zodat het "leuk" wordt om je als paard door de bak te bewegen.
- negatieve gedrag negeren
- moeilijke oefeningen vragen voor het paard op zijn veilige rondje, ontspanning zoals halsstrekken oid in het enge gedeelte. Zodat hij die ruimte gaat associeren met ontspanning.

Misschien zit er al iets tussen waar je wat mee kan.

Succes

Dit zijn wel een paar mooie tips waar ik nog niet aangedacht heb.
Het voeren in de bak en steeds dichter naar het gevaar toe ga ik zeker proberen.
Grondwerk ga ik ook doen, ik zag ook ergens de lange lijnen voorbij komen dit vind ik ook wel een goed idee.
Het negatieve gedrag negeren gaat best moeilijk. Vandaag ging hij er weer als een kip zonder kop vandoor en was niet te stoppen en te stuuren, om vervolgens weer een noodstop te maken bij het hek. Boos worden doe ik op zo`n moment niet want dat maakt het alleen maar erger, maar volledig negeren lukt ook niet helemaal. Soms als hij het op een rennen zet en hij nog wel te sturen is dan zet ik hem aan de voorkant van de bak op een volte en laat hem nog een paar rondjes door galloperen en neem hem pas terug in draf als hij rustig is.

Los zetten in de bak met hooi en een anders paard enz. mag helaas niet. Maar hem een emmer slobber (is hij gek op) geven en dan steeds een stukje veder naar de enge kant zal geen probleem zijn, desnoods houd ik hem dan aan een lange lijn zodat hij zelf en ongedwongen naar de emmer met lekker toe kan gaan.