2.5 jarige heet tijdens wind

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bluppie

2.5 jarige heet tijdens wind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 11:56

Ik heb een 2,5 jarige gelderse merrie. Die nergens bang voor is maar als het gaat waaien is het in eens een compleet ander paard. Ze gaat dan als een wilde te keer tijdens het longeren ed.....? Nu zou je zeggen ach wat maakt dat uit maar ze staat op pension in de polder en daar waait het nog al vaak. Het is dan ook niet bij een klein windje maar bij redelijke tot krachtige wind.

Iemand een idee hoe ik haar rustiger kan krijgen tijdens deze situatie? Ik ben totaal niet bang als ze zo tekeer gaat maar het is vervelend als ik er straks wel op zit en dit gedrag niet veranderd is. Ze komt dagelijks pak en beet 6-8 uur buiten.

alvast bedankt!

Wennii

Re: 2.5 jarige heet tijdens wind

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 11:58

De mijne heeft daar in het begin ook heel erg op gereageerd. Nu is hij inmiddels bijna 7 en is het eigenlijk als vanzelf minder geworden. Ik denk dat je niet veel meer kunt doen als geruststellen, maar ook niet teveel de nadruk erop leggen... je kunt niet even op ieder gewenst moment de wind aanzetten om te oefenen haha... Zou mooi zijn.

Bluppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 12:12

In de polder zou het zomaar kunnen die knop! Helaas moeten ze hem dan nog wel even uitvinden! Maar bedankt voor je reactie. (stelt me vast een beetje gerust!)

Anvisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 12:20

Ik ken het probleem, en helaas heb ik er nog geen oplossing voor gevonden.
Dus ben ook zeer benieuwd of er uberhaupt een oplossing voor is.

Mijn paard is 9 jaar oud, en ondertussen Z1 dressuur, en je zou denken dat ze al wel genoeg gezien had onderweg, maar helaas is het thuis altijd weer een probleem als er wat wind staat. Ik heb me er dan ook bij neergelegd, als het waait krijgt ze een fanatieke longeersessie en schijnt het zonnetje en staat er weinig wind dan rijd ik, het is helaas niet anders.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 12:21

Mijn paarden hebben er allemaal last van. Kwpn, schwarzwalder, haflinger en shetlander. ze hebben allemaal het voorjaar in hun bol. niks aan te doen. Gaat vanzelf over hoor!!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 12:23

een 2,5 jarige merrie longeren?

Ik kan mij alleen voorstellen dat je een 2,5 jarige hengst longeert omdat hij naar de keuring moet (deze keuring valt altijd vroeg)....
de overige reden zijn mi niet acceptabel.....

Anvisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 13:40

listiglistje schreef:

Ik kan mij alleen voorstellen dat je een 2,5 jarige hengst longeert omdat hij naar de keuring moet (deze keuring valt altijd vroeg)....

Dat is haar eigen keuze, en daar gaat het in dit topic niet over, zijn volgens mij al genoeg discussies over geweest.

Het kan inderdaad het voorjaar zijn, de meeste paarden kunnen dan wat frisser zijn. Helaas is het bij de mijne niet het geval, dat gaat het hele jaar door.

Bluppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 14:05

listiglistje schreef:

Volgens mij is dit inderdaad mijn eigen keus. Bah wat een hoop gezeur hier op bokt altijd over leeftijden van paarden. Mijn paard is gewoon weg toe aan uitdagingen en dan is dat aan mij om dat haar aan te bieden!
Wat jij acceptabel vind vind een ander niet en zo gaat het balletje rond.

gaarne geen reacties meer op leeftijd. Dat beslist ieder voor zich!

Bluppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 14:08

Anvisa schreef:
listiglistje schreef:

Dat is haar eigen keuze, en daar gaat het in dit topic niet over, zijn volgens mij al genoeg discussies over geweest.

Het kan inderdaad het voorjaar zijn, de meeste paarden kunnen dan wat frisser zijn. Helaas is het bij de mijne niet het geval, dat gaat het hele jaar door.

Nou dan ga ik hopen dat het het voorjaar is! Tis alleen zo gek als ik binnen longeer met die harde wind is er niets aan de hand maar als de frisse wind door der manen heen gaan is het raak.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 14:12

Logisch toch?? binnen is er geen wind...

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 14:13

Tja ze horen allemaal geluiden... gehoor is voor een paard erg belangrijk.

Dat je paard toe is aan uitdagingen is trouwens een drogreden. Paard vermaakt zich prima op de wei hoor ;)

Bluppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 14:16

moeten ze wel in de wei staan ;) maar goed daar ging het topic niet over.

De schuur is een half open schuur en daar merk je wel wat van de wind.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 14:18

Joh mijn paard van bijna 19 die altijd doodbraaf is wordt ook heet van wind, vrijdag lag ik er zelfs nog bijna naast toen er een harde windvlaag was die een stukje golfplaat deed klapperen. Is normaal paardengedrag, alles beweegt en maakt geluid wat ervoor zorgt dat ze sneller schrikken. Wat het beste werkt is zelf koel blijven en doorgaan of er niks aan de hand is.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 14:19

Mijn paarden staan altijd dag en nacht buiten en reageren nergens op. Wij kunnen onder alle weersgesteldheid rijden, zelfs toen we overvallen werden door een smerige onweersbui waren wij in paniek lichtelijk maar de paarden waren stoïcijns en hadden zoiets doe normaal mens. Dus wellicht is het een tip dat je in de zomer bij wind je paard 24 uur buiten laat staan met een paard die daar niets om geeft. Dan kun je dit herhalen bij iedere keer meer toenemende wind. Schuilstalletje waar ze in kunnen lopen is dan wel fijn.
Natuurlijk als wij buiten of in de bak gaan rijden met zeer veel wind dan zijn ze ook wel iets spitser maar wel hanteerbaar.

Anarya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 14:26

Mijn 7 jarige Haflingermerrie staat 24 uur per dag buiten en is behalve bang voor de wind, ook bang in het donker. Dat wil zeggen, zodra ik haar met haar aan het werk ga. Bij mooi weer midden op de dag is er niks aan de hand en werkt ze heel fijn. Bij harde wind en/of donker en niet aan het werk is er ook niks aan de hand, omdat ze dan lekker in haar kudde staat.
Ik denk dat het iets is waar je mee zal moeten leren leven :)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 14:28

Uhm..... waarom zou het er NIET mee te maken hebben als ze binnen staat?
Het zou voor haar misschien al helpen als ze in de wei staat, dat ze er dan aan gewend raakt en er koeler onder wordt.

Bluppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 14:56

Het probleem is dat ze op pension staat en daar alleen overdag buiten staat en er geen moegelijkheid is om haar 24 uur buiten te hebben. Maar ik geloog dat ik me er wel ik kan vinden wat er allemaal geschreven word. Gewoon weg afwachten of dit gedrag minder word en anders er mee leren leven! En geloof me dat komt goed!

Ik ga het op SusanH der tip proberen. Niet dat ik dat niet al deed maar goed mischien me zelf nog meer dwingen met der te praten en gerust stellen.

GJ9Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 15:00

Ik kijk er niet van op, voor zo'n jonkie is alles spannend. Aan jou de taak om rustig te blijven en vertrouwen uit te stralen (gewoon net doen of er geen wind is, veel initiatief blijven neen), zodat ze leert dat wind niet gevaarlijk is. Elke ervaring is er weer 1 voor zo'n jong paard.

Leuk dat ze Gelders is. Wat voor afstamming heeft ze? Ik ben dol op Gelders :)

Edit: overdreven veel praten en geruststellen zou ik niet doen. Dan ga je er eigenlijk in mee dat wind gevaarlijk is.
Gewoon zelf een rustige en ontspannen houding hebben, dat werkt echt het beste.

Bluppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 15:03

GJ9 schreef:
Ik kijk er niet van op, voor zo'n jonkie is alles spannend. Aan jou de taak om rustig te blijven en vertrouwen uit te stralen (gewoon net doen of er geen wind is, veel initiatief blijven neen), zodat ze leert dat wind niet gevaarlijk is. Elke ervaring is er weer 1 voor zo'n jong paard.

Leuk dat ze Gelders is. Wat voor afstamming heeft ze? Ik ben dol op Gelders :)

Edit: overdreven veel praten en geruststellen zou ik niet doen. Dan ga je er eigenlijk in mee dat wind gevaarlijk is.
Gewoon zelf een rustige en ontspannen houding hebben, dat werkt echt het beste.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik er wel van opkeek aangezien ze nergens wat van heeft alleen de wind! :?
Ik heb haar dus ook gekocht omdat ze Gelders is en bekend staat dat ze heel rustig in de omgang zijn. Ze is een dochter van Ahoy. en i'm totaly in <3 hihihihi

GJ9Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 15:05

Dan zit je met Ahoy wel goed, dat zijn doorgaans brave nuchtere paarden. Gewoon haar de kans geven ervaring op te doen, dan is er niets aan de hand!

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 15:17

Waar je ook op moet letten is dat jij niet in elkaar gaat duiken, dat is nl zo makkelijk als het hard waait, maar gewoon rechtop blijft staan en wat al vaker gezegd is rustig blijven (zowel met praten als in lichaamstaal).

Als ze echt te gek gaat doen is het gezien haar leeftijd misschien verstandiger om te gaan wandelen zodat ze en dichterbij je is en dus meer steun aan je heeft en niet als een dolle tekeer kan gaan (en zichzelf zo kapotloopt).

kimmetje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 15:22

Probeer het gedrag te negeren zou ik zeggen en beloon dr als ze het niet doet.
Niet straffen, maar negeren.
Jonge paarden reageren eerder op beloningen dat ze weten dat ze zo goed bezig zijn.

Dit zal vast en zeker overgaan hoor TS

Succes !

Bluppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 15:24

GJ9 schreef:
Dan zit je met Ahoy wel goed, dat zijn doorgaans brave nuchtere paarden. Gewoon haar de kans geven ervaring op te doen, dan is er niets aan de hand!
Dat heb ik wel vaker gehoor en vandaar dus de keus om een Ahoy merrie te kopen! Wat heb jij trouwens een mooie beesten boel! Ik vind Belinda echt <3

kamsel schreef:
Waar je ook op moet letten is dat jij niet in elkaar gaat duiken, dat is nl zo makkelijk als het hard waait, maar gewoon rechtop blijft staan en wat al vaker gezegd is rustig blijven (zowel met praten als in lichaamstaal).

Als ze echt te gek gaat doen is het gezien haar leeftijd misschien verstandiger om te gaan wandelen zodat ze en dichterbij je is en dus meer steun aan je heeft en niet als een dolle tekeer kan gaan (en zichzelf zo kapotloopt).

Dan je voor de tip misschien heeft het daar wel aan gelegen aangezien je jas dan wat meer om hoog komt en daardoor warmer blijf := Ga ik als ik der weer aan de longe heb is proberen.
Dat lopen durf ik eerlijk gezegd niet zo het is niet dat ik bang voor haar ben maar aangezien we aan de weg moeten lopen waar hard gereden word.

kimmetje01 schreef:
Probeer het gedrag te negeren zou ik zeggen en beloon dr als ze het niet doet.
Niet straffen, maar negeren.
Jonge paarden reageren eerder op beloningen dat ze weten dat ze zo goed bezig zijn.

Dit zal vast en zeker overgaan hoor TS

Succes !

Thanx! Ik ga der op hopen!
Laatst bijgewerkt door Bluppie op 08-02-11 15:25, in het totaal 1 keer bewerkt

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 15:24

ik zeg altijd "onstuimig weer = onstuimige paarden" ;)

GJ9Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 15:47

Bluppie schreef:
GJ9 schreef:
Dat heb ik wel vaker gehoor en vandaar dus de keus om een Ahoy merrie te kopen! Wat heb jij trouwens een mooie beesten boel! Ik vind Belinda echt <3

Dankjewel! Zij is ook mijn lieveling, ben ontzettend dol op haar!