ik heb een vraag aan jullie, ik heb 2 ponys, een hengst van 2 en een ruin van 7. Die ruin is bijna perfect. Net een hondje, kent alle commandos en luisterd gewoon.
Tot voor kort was dat bij de hengst ook het geval niet zo super als de ruin uiteraard, maar hij deed zijn best.
ik doe vrijheidsdressuur met ze. Met de hengst nog alleen de basis, zoals stilstaan volgen komen terug voetjes geven.
Het probleem is, hij hapt, enorm. Bij elke gelegenheid ongeveer hapt hij. Als ik voetje wil vragen hapt hij achteruit naar mijn arm (vaak zat heeft hij dan zijn eigen been
omdat ik dan al snel weg ben) Nu heb ik op internet heeeeeeeeel vee manieren gezien, ik noem er ff een paar:- niet terugtrekken, en laten merken dat je niet bang bent
- Zwaaien met je armen
- Hard nee roepen
- Dreigende stap op hem af zetten
- Klap op zijn nek/wang
- Schop onder zn buik
- Terugbijten
- Neusharen eruit trekken
- elleboog (waardoor hij zelf tegen je elleboog/vuist aan knalt en het aan zichzelf verwijt)
Ook verschillende combinaties van deze opties
Nou wil ik even duidelijk zeggen dat ik mijn paard niet op zijn hoofd sla! En het liefst bijt ik ook niet terug, ik wil mijn eigen tanden wel houden anders heb ik 4 jaar lang voor niks een beugel gedragen..
Het is dus een jonge hengst, en deze opties zijn vooral gebaseerd op natuurlijk gedrag, als in het wild een paard dominant is tegen de leider word ie fiks aangepakt! Nu vraag ik me dus af wat jullie ervan vinden, en dan wat het beste is voor mijn pony..
Want wat er bij jullie pony helpt hoeft niet perse bij mijn pony te helpen. Ik zeg al hij is hengst, 2jaar oud, eigenwijs en totaaaaaaaaaaaal niet bang. Ik heb m wel eens een schop verkocht (toen hij mij sloeg) en hij trekt terug, schrikreactie, maar vervolgens staat ie weer net zo brutaal naast je.. geen angst dus. Hij heeft trouwens niet meer geslagen

Dat heb ik ook geprobeerd met het bijten, maar ik wil niet elke keer als hij me bijt hem schoppen, want dan ben ik constant aan het schoppen en vind ik het toch best wel zielig worden, voor hem EN voor me voet..
dus, iemand tips?
En dan het volgende 'probleem'
Ik doe dus vrijheidsdressuur, met hem nog alleen basis. MAar voetje geven en spaanse pas kan hij al redelijk. Het punt is hij blijft de ene keer keurig stilstaan. Maar als ik hem voetje vraag, gaat hij af en toe draaien en (weer) happen naar mijn hand. Wat ik dan doe is stoppen, duidelijk ho en blijf zeggen, en het opnieuw beginnen.. ene keer gaat het goed, andere keer komt er niks van in omdat ik de hele tijd bezig ben met corrigeren..
ik hoor graag wat opties van jullie, als iets niet duidelijk is vraag het gewoon.
)
Hij heeft alleen inmiddels wel door dat hij niet met z'n tanden aan mij mag zitten, doet hij dat toch krijgt hij een tik tegen zijn neus. Niet hard, net genoeg waarschuwing. 
) zorg er wel voor dat je de ketting altijd los hebt hangen anders heeft de ruk geen effect