Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
danny2000 schreef:Wegens omstandigheden is mijn nieuwe paard 2x verplaatst van stal. Ik heb hem nu 3 maanden in bezit en ken het paard nog niet goed genoeg. De oude eigenaar heeft hem zelf gefokt en het paard is altijd bij haar op stal geweest. Na 6 weken heb ik mijn eigen stallen opgegeven omdat het te zwaar voor me was en heb ik hem weer verplaatst naar een pension (goede sfeer, geen drukte). Het is wel een sportpaard (hoog in het bloed) maar zachtaardig en heeft een fijn karakter.
Hij is echt van slag en heeft me er al 2x afgegooit (uit het niets). In omgang lijkt hij rustig maar onder het zadel best heftig en kijkerig. Nu longeer ik hem veel, mag veel buiten met een maatje (die heeft hij wel gevonden) en geef hem veel aandacht.
Ik vraag me af wat ik kan doen om hem beter op zijn gemak te krijgen (misschien iets rustgevend toedienen?). Het heeft natuurlijk tijd nodig maar wil hem een handje helpen.
Iemand een tip?
listiglistje schreef:danny2000 schreef:Wegens omstandigheden is mijn nieuwe paard 2x verplaatst van stal. Ik heb hem nu 3 maanden in bezit en ken het paard nog niet goed genoeg. De oude eigenaar heeft hem zelf gefokt en het paard is altijd bij haar op stal geweest. Na 6 weken heb ik mijn eigen stallen opgegeven omdat het te zwaar voor me was en heb ik hem weer verplaatst naar een pension (goede sfeer, geen drukte). Het is wel een sportpaard (hoog in het bloed) maar zachtaardig en heeft een fijn karakter.
Hij is echt van slag en heeft me er al 2x afgegooit (uit het niets). In omgang lijkt hij rustig maar onder het zadel best heftig en kijkerig. Nu longeer ik hem veel, mag veel buiten met een maatje (die heeft hij wel gevonden) en geef hem veel aandacht.
Ik vraag me af wat ik kan doen om hem beter op zijn gemak te krijgen (misschien iets rustgevend toedienen?). Het heeft natuurlijk tijd nodig maar wil hem een handje helpen.
Iemand een tip?
Door dit stukje tekst proef ik meer een onzekere/bange of niet consequente ruiter als een onwennig paard....
Je zegt in de omgang lijkt hij rustig, dus hij veranderd alleen onder het zadel?
Een sportpaard (KWPN oid) die wat hoog in het bloed staat en wellicht nog jong is? heeft duidelijk leiding nodig, anders worden ze heftig en kijkerig.
Heb je genoeg rijtechnische ervaring en goede begeleiding?

!