paard 2x verhuisd stress

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

danny2000

paard 2x verhuisd stress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 02:18

Wegens omstandigheden is mijn nieuwe paard 2x verplaatst van stal. Ik heb hem nu 3 maanden in bezit en ken het paard nog niet goed genoeg. De oude eigenaar heeft hem zelf gefokt en het paard is altijd bij haar op stal geweest. Na 6 weken heb ik mijn eigen stallen opgegeven omdat het te zwaar voor me was en heb ik hem weer verplaatst naar een pension (goede sfeer, geen drukte). Het is wel een sportpaard (hoog in het bloed) maar zachtaardig en heeft een fijn karakter.
Hij is echt van slag en heeft me er al 2x afgegooit (uit het niets). In omgang lijkt hij rustig maar onder het zadel best heftig en kijkerig. Nu longeer ik hem veel, mag veel buiten met een maatje (die heeft hij wel gevonden) en geef hem veel aandacht.
Ik vraag me af wat ik kan doen om hem beter op zijn gemak te krijgen (misschien iets rustgevend toedienen?). Het heeft natuurlijk tijd nodig maar wil hem een handje helpen.

Iemand een tip?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 02:23

Toen ik mijn paard net had heb ik hem in de eerste maanden ook een paar keer moeten verhuizen. Niet alleen de omgeving was nieuw, ik was dat natuurlijk ook voor hem want ik had hem net.

Wat hielp was zo normaal mogelijk doen, en een vaste routine ontwikkelen. Dat kost tijd... hoe veel tijd ligt aan je paard. Inmiddels staat hij nu 15 maanden op hetzelfde adres (in die tijd 1 keer van kudde veranderd) en sinds een paar maanden lijkt hij eindelijk weer zichzelf te zijn. Maar hoe dat voor jouw paard zal zijn kunnen we natuurlijk niet voorspellen. Iets kalmerends toedienen lijkt me alleen maar dat het averechts kan werken, want je maskeert daarmee in feite de onrust. Regelmaat en duidelijkheid lijkt me het handigst voor hem, zowel qua wennen aan jou als voor het wennen aan de nieuwe stal.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 02:27

Ik vind het niet gek dat het paard gestresst is, zoveel nieuwe dingen in drie maanden.
Zal eerst aan zijn vertrouwen gaan werken en geef het dier de tijd te wennen aan al deze veranderingen.
Kalmerende middelen lijkt me net wat @hestejente zegt geen oplossing voor dit probleem.
Succes!

danny2000

Re: paard 2x verhuisd stress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 02:36

Helemaal waar!! vind het zo zielig voor hem, tijd heelt

cricket

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 05:17

Paarden worden enorm gestresst door verhuizingen, routine en een bekende kudde/omgeving zijn cruciaal in hun leven. Door stress wordt vaak meer maagzuur geproduceerd, wat zeer snel tot een maagzweer kan leiden. Onderzoek heeft uitgewezen dat bij stress paarden binnen 48 uur een maagzweer kunnen krijgen en het percentage paarden in de huidige paardenhouderij met maagzweren is veel te hoog. Daarnaast zijn de darmen ook nog gevoelig voor zweren, en deze zijn eigenlijk niet te controlen door de dierenarts. Al deze situaties zijn vaak alleen te herkennen aan een ander, vaak angstiger gedrag van het paard. Koliek of andere verschijnselen hoeven helemaal niet voor te komen, maar het paard is gewoon zichzelf niet. Voorkomen is veel beter dan genezen en ik ben deze ervaring rijker geworden.

Nu geef ik bij grote wisselingen in het paardenbestaan preventief omeprazole of een product als of gelijkwaardig aan Gastroguard, twee dagen voor en minstens twee dagen na de "big event". Heb dan geen enkel probleem meer en kan gewoon doortrainen met tevreden paarden. Om het paard te behandelen als de zweren er zijn is een hogere dosis nodig. Binnen een week met de juiste medicatie heb je eigenlijk al een ander paard, maar moet je nog even doorgaan om het geheel achter je te krijgen. Er zijn ook speciale middelen voor de darmen, om ze te beschermen en te genezen. Je dierenarts zou hier in ieder geval op de hoogte van moeten zijn.

Wilde dit even kwijt, omdat moeilijk gedrag van een paard zo vaak aan allerlei dingen wordt verweten, behalve een ongezond maag- en darmstelsel. En dat terwijl het zo vaak mis is, dus is het zeker de moeite waard om dit na te gaan.

Veel succes, ik hoop dat je dit snel kan oplossen voor jou en je paard!

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 09:30

Idd maak een routine. Misschien kan je iets van NH met m gaan doen, zodat je echt heel erg met hem bezig bent en misschien durft tie je dan te vertrouwen.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 09:42

Wat er al gezegd wordt idd...routine.
Maar vraag je dan ook af wat de routine van dit paard was voordat hij van jou was. En sluit daar zoveel mogelijk op aan. Dat is herkenbaar voor het paard.
En dit vooral doen met een hoge no nonsense mentaliteit. Hiermee bedoel ik: niet te veel denken, als dit...als dat..., maar gewoon doen.
Probeer hier zelf ook zeker in te worden.
Hoe meer jij bezig bent met excuses bedenken voor het gedrag van je paard (en die excuses zijn er zeker, daar niet van, maar jij moet daar niet mee bezig zijn), des te meer je dat ook uitstraalt. En dat heeft een negatief effect op het natuurlijk leiderschap dat je naar je paard toe uitstraalt.
En dat kan weer leiden tot meer onzeker gedrag van je paard...of dominanter gedrag van je paard, of angstiger gedrag.

Ik heb jaren op een stal gereden waar paarden ook kwamen om voor een kortdurende periode door mij doorgereden te worden. En juist door in je eigen hoofd het idee van dat de paarden moeten wennen en dat ze daardoor bepaald gedrag vertonen aan de kant te zetten en gewoon te gaan doen (longeren, rijden, wassen, scheren, poetsen etc.) waren er eigenlijk nooit problemen en paste het paard zich binnen een paar dagen aan, aan de routine daar op stal.

Je paard is een sportpaard....mogelijk heeft hij al veel meer ervaring met wisselende omgevingen? DUs hoef je er wellicht niet zo'n issue van te maken?

Het is met paarden heel vaak zo, dat waar jij je zorgen over maakt, bij het paard in zijn gedrag tot uiting komt. Dus als jij stopt met je zorgen te maken....kan het heel goed zijn dat je paard snel ontspannener wordt.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 09:45

Wat voor voer krijgt je paard nu? En is dat in diezelfde periode ook 2 keer gewisseld?

Ik zou hem de komende periode zeker niet te hoog in het krachtvoer zetten, maar wel volop ruwvoer om de dag knabbelend door te kunnen brengen, om dezelfde reden die hierboven aangegeven wordt, houd het maagdarmstelsel rustig en in beweging.

Werk aan de vertrouwensband, dus veel aandacht geven, poetsen, wandelen, massage. En dit dan extra, naast het werk dat je van hem vraagt, al zou ik hem in de beginperiode niet te hard aan het werk zetten, maar gewoon licht trainen en veel afwisseling geven.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 09:52

danny2000 schreef:
Wegens omstandigheden is mijn nieuwe paard 2x verplaatst van stal. Ik heb hem nu 3 maanden in bezit en ken het paard nog niet goed genoeg. De oude eigenaar heeft hem zelf gefokt en het paard is altijd bij haar op stal geweest. Na 6 weken heb ik mijn eigen stallen opgegeven omdat het te zwaar voor me was en heb ik hem weer verplaatst naar een pension (goede sfeer, geen drukte). Het is wel een sportpaard (hoog in het bloed) maar zachtaardig en heeft een fijn karakter.
Hij is echt van slag en heeft me er al 2x afgegooit (uit het niets). In omgang lijkt hij rustig maar onder het zadel best heftig en kijkerig. Nu longeer ik hem veel, mag veel buiten met een maatje (die heeft hij wel gevonden) en geef hem veel aandacht.
Ik vraag me af wat ik kan doen om hem beter op zijn gemak te krijgen (misschien iets rustgevend toedienen?). Het heeft natuurlijk tijd nodig maar wil hem een handje helpen.

Iemand een tip?

Door dit stukje tekst proef ik meer een onzekere/bange of niet consequente ruiter als een onwennig paard....
Je zegt in de omgang lijkt hij rustig, dus hij veranderd alleen onder het zadel?
Een sportpaard (KWPN oid) die wat hoog in het bloed staat en wellicht nog jong is? heeft duidelijk leiding nodig, anders worden ze heftig en kijkerig.
Heb je genoeg rijtechnische ervaring en goede begeleiding?

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 10:50

Geef het tijd, en niets kalmerends geven! Aandacht, liefde, vertrouwen....
Het is nogal wat voor hem in die korte periode....
Hij zal moeten wennen en dat kost tijd, longeren, beetje spelen en heel veel vertrouwen aan hem geven!

Suc6!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 12:28

Verplaatst van MD naar OPG.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 12:45

Ik zou hem niets kalmerends geven, dat lost niks op! maar je kunt er wel voor zorgen dat hij iig op stal voldoende ruwvoer krijgt zodat hij altijd wat te knabbelen heeft als afleiding. Verder zou ik het wat tijd geven, paard is onzeker en moet wennen aan de nieuwe situatie dus zeker niets forceren want daarmee bereik je het tegenovergestelde, zeker bij een paard dat hoog in het bloed staat.. hij heeft eerst vertrouwen nodig dus laat hem zijn eigen tempo daarin aangeven, je geduld zal worden beloond!
Zorg vooral voor structuur en routine. Doe zelf alsof alles de normaalste zaak van de wereld is!
Daarnaast aandacht maar ook voldoende rust, poetsen, veel weidegang met vaste weidemaatjes, vaste mensen en vaste stal, wat grondwerk voor vertrouwen en zorg bij twijfel! voor goede begeleiding zowel naast als onder het zadel om te voorkomen dat hij jouw twijfel overneemt want dan is het cirkeltje rond..

danny2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 21:37

listiglistje schreef:
danny2000 schreef:

Iemand een tip?

Door dit stukje tekst proef ik meer een onzekere/bange of niet consequente ruiter als een onwennig paard....
Je zegt in de omgang lijkt hij rustig, dus hij veranderd alleen onder het zadel?
Een sportpaard (KWPN oid) die wat hoog in het bloed staat en wellicht nog jong is? heeft duidelijk leiding nodig, anders worden ze heftig en kijkerig.
Heb je genoeg rijtechnische ervaring en goede begeleiding?

Ervaring Ja! zelf veel jonge paarden gereden en voorheen Z1 gestart. Is lang geleden dat ik gevallen ben maar toen wel meteen goed raak! weet nog dat ik lang angstig ben geweest. Misschien is het wel angst van mijn kant hoor, maar ben wel consequent en moet door!!

angelblood

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 20:32

Verhuizingen hebben altijd een grote inpact op een paard! Dit paard heeft in korte tijd een nieuwe eigenaar en 2 verhuizingen achter de rug...Genoeg om niet helemaal in balans te zijn. Geef hem de tijd. De verwerking van een verhuizing mag rustig 3 tot 6 maanden duren voordat een paard zich echt helemaal op zijn plek voelt.
Ga lekker grondwerk met hem doen, rijden en breng hem rust en vertrouwen :)

Mocht je uiteindelijk toch besluiten hem iets ondersteunend te geven, dan kun je kijken naar een Bachbloesem of Aromatherapie, voordat je kalmerende middelen gaat toedienen.
Voldoende ruwvoer als voorzorg ivm teveel aan maagzuur. Mocht hij daar toch wat last van krijgen kun je hem altijd gedroogd pepermunt bijgeven.

Succes en probeer gewoon van je nieuwe paard te genieten :)!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 20:34

Inderdaad, tijd geven.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 19:45

Het schijnt een half jaar te duren voordat een paard echt gewend is aan een nieuwe stal. Dus dan heb je nog even te gaan.
Mijn paarden waren ook gestresst toen ik ze verhuisd had. Mijn merrie nog meer dan m'n ruin. Omdat ik direct 1 dag na de verhuizing een wedstrijd had kon ik merken hoe erg ze eigenlijk in de stress zat. Op de nieuwe stal was ze onrustig, wilde niet stilstaan met borstelen, enz. Maar op het wedstrijdterrein (wat ook onbekend terrein was, maar ze kent het fenomeen wedstrijden) was ze juist weer erg kalm zoals ik haar ken. En weer thuis was er weer stress. Na 2 tot 3 weken verbeterde het gelukkig enorm.

arabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 20:13

lijkt me eerder of hij last heeft van het zadel..., misschien eens goed laten checken door osteopaat of zo?
anders zou die toch altijd stressen zou ik denken...

danny2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 23:20

Zadel is nagekeken en ligt goed. Wat ik zo moeilijk vind is dat de vorige eigenaar zegt dat het paard meer nodig heeft "training" zij is bang dat hij anders dominant word naar mij. Ik doe op dit moment niets meer dan een beetje basis (ga dat paard niet in 1x oppakken!!). Doe het nu toch op mijn eigen manier en het gaat de laatste dagen echt prima!! geef hem veel aandacht (poetsen ed) <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 00:25

Misschien een beetje grondwerk mee doen?

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 01:52

Ik vind dat Polly2 het op de beste manier samenvat: laat je paard meteen meegaan in de nieuwe routine, lekker op de no-nonsense manier. Hoe minder jij je druk maakt, hoe minder je paard dat ook doet. Een paard is veel flexibeler dan je denkt, maar je moet 'm wel de mogelijkheid geven. Een paard kan zich goed aanpassen aan een nieuwe structuur, maar die moet dan wel helder zijn. Zo werkt het bij mensen eigenlijk ook..... Heb je bijvoorbeeld een nieuwe baan, is dat in het begin best stressy, maar als je goed ingewerkt wordt en een beetje in de routine komt krijg je 't vanzelf in de vingers.
Succes!

petitbrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 13:56

bachbloesems helpen ook

danny2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 18:57

Gaat inmiddels al stukken beter!! hij heeft vriendje gemaakt en is minder gestrest, ook het weer werkt lekker mee. Heb nog niets gegeven aan ontstres middelen maar veel grondwerk gedaan. Hij komt nu eindelijk wat tot zichzelf.
Bedankt!!