Ik heb een paard genaamd Pardous en ze wil de camion niet op. Dit probleem hadden wij 2 jaar geleden ook. We hadden een trailer gekocht en ze wou er maar niet in. Ze sprong op de klep met haar twee voorste poten en haar achterste liet ze altijd buiten de trailer staan, zo konden we nooit de klep dicht doen. Als we ze begonnen te duwen dan vloog ze direct terug af de trailer. Ook als ze nog maar iets kleins hoorde vloog ze al van de trailer af. Zo hebben we een paardenfluisteraar laten komen, zij heeft ons gezegd wat we moesten doen. Dit hebben we een half jaar volgehouden en toen ging ze uiteindelijk op de trailer en hebben we er nooit meer last van gehad. Ze ging toen rustig de trailer op en af zonder moeite.
Maar we hebben onze trailer verkocht en hebben een nieuwe camion gekocht. Nu zitten we weer met hetzelfde probleem. Ze stapt met haar vooste poten op de klep maar haar achterste laat ze mooi op de grond staan. Als we met longeertouw beginnen of zweep of 2 personen achter haar, gaat ze protesteren. Ze staakt dan en stapt geen stap meer vooruit of achteruit. Als je dan haar een tik geeft gaat ze bokken en stijgeren. En als zij stijgert, zij stampt echt naar je toe met haar voorste poten. We hebben de methode van de paardenfluisteraar weer toegepast, maar het helpt niet. Ik hoop dat we weer niet een half jaar moeten wachten vooraleer ze de camion op gaat. Je ziet dat ze niet bang is voor de camion, maar ze wil er gewoon niet in. Het is een grote camion met veel open ruimte, waardoor we dachten dat ze hier veel sneller op ging gaan in de plaats van op de trailer, maar dat dachten we verkeerd.
Weten jullie misschien nog enige tips dat we kunnen gebruiken? Alvast bedankt
Klinkt alsof je de methode van de "paardenfluisteraar" wel geprobeerd hebt, maar niet met erg veel geduld. Ik snap dat het heel frustrerend is, is er niet iemand die deze methode kent die er geen baat bij heeft of ze op de vrachtwagen gaat of niet, die met haar kan oefenen. Je paard voelt jou frustraties namelijk. Misschien dat ze er dan vrij snel weer op staat. Geduld is een schone zaak !
Blijkbaar is er iets eng aan deze nieuwe trailer. De een is immers de ander niet. Wellicht kun je de betreffende persoon nog eens benaderen. En inderdaad, weer oefenen met heel veel geduld.
In ieder geval ZONDER dwangmiddelen beginnen. Oefen gewoon eens en zorg dat je iets bij je hebt waarmee je kunt belonen(iets lekkers) Paarden lopen nu eenmaal niet graag in smalle ruimtes dus is het een questie van vertrouwen opbouwen. Vaak is lichaamstaal toch een grote sleutel tot succes.
Lees het Ebook van deze paardenfluisteraar http://www.diagonaal-paardenvervoer.com/ maar eens door en denk dan nog eens goed na over de methodes die je tot nu toe gebruikt hebt.... en waarom dat niet werkt.
Als je ziet dat het geen angst is, maar gewoon geen zin, laat haar dan werken. Laat haar kleine rondjes draven voor de trailer, tot ze er genoeg van heeft en loop in 1 keer door de trailer op. Wil ze nog niet, weer rondjes draven, gewoon aan het halstertouw. Dan ziet ze dat de trailer iets is waar ze rust en eten krijgt.
Mendi
Geplaatst: 05-02-11 01:35
Vooral niet trekken! dat maakt de weerstand alleen maar groter. Ik doe bij mijn paard een longeerlijn rond de achterhand, klik hem vast op de rug, en het resterende deel haal ik door het halster heen (dus niet vastmaken als een halstertouw) en dan kan ik mijn paard zo de vrachtwagen op "takelen". Dat heb ik slechts een paar keer hoeven doen, nu snapt ze het als ze de longeerlijn ziet en stapt er dan zo op. Ik hoop dat je hier iets mee kan!